Nekromanti Är Leia en platt karaktär?

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hakanlo said:
Precis.

Jag tror mig dock minnas från andra diskussioner att de som gjort manus till LoTR-filmen funderat över just detta problem, och därför givit de kvinnliga karaktärer som ändå figurerar i boken något mer framskjutna karaktärer. Det gäller väl främst Arwen, men även Eowyn. Och även Galadriel i någon mån - hon är ju berättarrösten i inledningen, exempelvis. Kanske kan även Rosa at.
Jackson ville göra Arwen mer modern och tuff, bland annat skulle hom slåss vid Helm klyfta. Men det blev ett ramaskri bland fansen på olika forum. Så Jackson fick tänka om, ingen Xena-Arwen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Snicksnack. Natalie Portman har varit bra i nästan varenda film hon varit med i, och har gjort suveräna prestationer i Black Swan, Garden State, My Blueberry Nights, Goya's Ghosts... (Hon var tillochmed bra redan som barnskådis i Leon). Visst, då jobbade hon med geniala regissörer, men Wong Kar-Wai är inte direkt känd för sin förmåga att dirigera skådespelarna, snarare än han en excentrisk perfektionist som frustrerar snarare än inspirerar folk... jag har för mig att Maggie Cheung rentutav sagt att hon aldrig mer vill jobba med honom...

Portmans roll i Goya's Ghosts är den sortens roll som definierar en bra skådespelare...visst, regissören är ett semi-geni, men filmen i allmänhet är fortfarande rätt misslyckad. Portmans prestation är vad som fuckin' gör den sevärd...

Jag har aldrig sett minsta anledning att vara imponerad av Carrie Fishers skådespeleri, däremot. Jag säger inte att hon är -dålig-, men Star Wars ger inte direkt nåt vidare bedömningsunderlag, och har hon ens gjort något annat?

that being said; Leia är så bättre än Amidala, visst. Amidala är inte bara en faux action girl, dialogen den stackars skådisen måste kläcka ur sig är så horribel att man vrider sig i stolen...men så har George Lucas också -erkänt- att han suger på att skriva dialog. Amidala är snarast ett undantag as Natalie Portman-prestationer goes, liksom, tillochmed Jeremy Irons och Robert Carlyle har dylika skelett i garderoben (jag har fortfarande inte fått tillbaka respekten för Carlyle efter Eragon, och då är han ändå mannen som gjorde en bra Hitler -på engelska-...)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Laowai said:
http://asortamission.blogg.se/
Där har vi bloggen så kan ni svara utifrån det han har skrivit, snarare än min andrahandsredogörelse.
ur bloggen said:
Ett annat exempel är Star Wars, de gamla filmerna, där det bara finns en kvinnlig karaktär med, prinsessan Leia, som i stort utmärks av att hon är kvinna. Hon har visserligen andra kvalitéer hon med, och är betydligt mer aktiv än kvinnorna i Sagan om Ringen, men hon är fortfarande "tjejen i gänget" så att säga (Se Smurfette principle för mer info)
Nu har du förvisso snackat med din vän, men jag ser inget här som säger att Leia ska ha en platt karaktär. Jag håller däremot med om Smurfette principle som är väldigt påtaglig i vår nördvärld. Luke, Yoda, C3PO, Obi-wan, Darth Vader, Kejsaren hade alla kunnat vara kvinnor. Trots vad jag tycker om serierna Buffy och Xena i övrigt så uppskattar jag vad de har gjort för nördarna.

/Han som passar på att länka till denna underbara videorecension
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
w176 said:
Är någon karaktär i första starwasfilmerna inte platt?
C3P0 är feg och nervös
R2D2 är en rullande tunna
Luke är en ambitiös bondpojke
Kenobi är en vis man
Han är en skum typ som visar sig vara pålitlig
Chewbacca morrar
Darth Vader är en elak riddare
Tarkin är en elak militär

Medan Leia faktiskt överraskar litegrann genom att inte bara vare en prinsessa i nöd utan dessutom en kompetent krigare och ledare.

Så jag skulle nog till och med säga att Leia är den minst platta karaktären.

/tobias
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Lukas said:
den här diskunionen påminner mig om en Cracked film

och min personliga åsikt är att Leia inte är en perfekt förebild för tjejer men att hon är betydligt bättre än många andra kvinnliga karaktärer i många filmer.
Åkej, Cracked bygger en väldigt stark poäng, IMHO. :gremsmile:
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Ymir said:
Snicksnack. Natalie Portman har varit bra i nästan varenda film hon varit med i, och har gjort suveräna prestationer i Black Swan, Garden State, My Blueberry Nights, Goya's Ghosts... (Hon var tillochmed bra redan som barnskådis i Leon). Visst, då jobbade hon med geniala regissörer, men Wong Kar-Wai är inte direkt känd för sin förmåga att dirigera skådespelarna, snarare än han en excentrisk perfektionist som frustrerar snarare än inspirerar folk... jag har för mig att Maggie Cheung rentutav sagt att hon aldrig mer vill jobba med honom...
Vilket är den typen av regissörer som Natalie Portman behöver. De behöver ha en vision av hur det ska vara (excentriska perfektionister till och med), inte bara "More Emotion!" som George Lucas kläcker ur sig.
Sen hjälper det ju inte att ha Hayden "Woodface" Christensen som motskådespelare.

När det gäller Carrie Fisher så hade hon personliga problem på 80-talet och fick därför en handbroms på sin karriär. Så efter det är det bara mindre biroller (bla. i When Harry Met Sally).
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Jag tycker egentligen att deras argument är fett vinklat.
Hade det varit en manlig karaktär som räddar sin manliga vän hade han inte fått skit för det. Men när Leia är en av en hel hög med folk som sätter livet på linan för att rädda Han Solo, då är hon ett ynkligt kjoltyg som inte klarar sig utan sin man.
Det är cranked som är sexister, inte Lucas.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
w176 said:
Är någon karaktär i första starwasfilmerna inte platt?
Nä, de är alla ganska platta. Star Wars är som bekant en space opera. Karaktärerna är lite såpaaktiga, alltså stereotypa. Och kopplade till olika myter.

Star Wars första trilogi är i mina ögon ett mycket tidstypiskt kallakrigsdrama: det finns tydliga goda (ungefär demokratiska amerikaner) och tydliga onda (en mix av Sovjet, Nazityskland, Romarriket och klassisk wagnersk sagoondska). Till dramat hör förstås även könsrollerna: de som agerar, gör balla saker och blir hjältar är främst män. Leia är den ganska klassiska prinsessan som vill bli räddad. Ser det som en ganska tidstypisk genuskompromiss att hon ändå få vara med och skjuta lite. Och att hon sedan hos Jabba är en sexig, lättklädd slavinna (som dock, intressant nog, först är utklädd till prisjägare med manipulerad röst, nästan lite queer).

Så det intressanta är kanske inte om Leia är en platt karaktär (genren förutsätter att hon är det), utan på vilket sätt.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Men samtidigt vänder de ju på det nör hon blir räddad från dödsstjärnan eftersom Luke och Han klantar till det och kallar ner hela dödsstjärnans vaktstyrka på dem. Det är hon som tar tag i situationen och ser till att de inte blir dödade hela högen. Att hon sitter i skiten till att börja med blir ju i det stora hela mindre relevant.
Det är Han som får panik och nästan skjuter hål i någon medan Leia gastar order och försöker blockera väggarna som håller på att krossa dem.
Att hon sitter i finkan och ska bli räddad känns mer som en ursäkt för en bonde och en knarksmugglare att få en vettig anledning att kunna joina "party" med en prinsessa.
Om man vänder på det hade det ju funkat mindre bra ifall Luke och Han hade suttit fängslade, varför skulle alliansen, än mindre Leia, bry sig om dem?
Hade det varit bättre om hon hade varit man och blivit räddad? Då hade Star Wars istället helt blivit en sausagefest.
Det hade ifs varit coolt om Luke hade varit kvinna, men då hade ju kritiken istället handlat om hennes udda förhållande till sin far.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Laowai said:
Jag tycker egentligen att deras argument är fett vinklat.
Hade det varit en manlig karaktär som räddar sin manliga vän hade han inte fått skit för det. Men när Leia är en av en hel hög med folk som sätter livet på linan för att rädda Han Solo, då är hon ett ynkligt kjoltyg som inte klarar sig utan sin man.
Det är cranked som är sexister, inte Lucas.
Hur väl underbyggt är ditt resonemang? Har du exempel på när manliga karaktärer har räddat sina manliga vänner under liknande premisser?

Tja, själv tycker jag Cranked lyckas med att visa upp två väldigt valida poänger:
  1. Den första trilogin har i stort sätt inga vettiga kvinnliga rollkaraktärer alls, och trots att de blandar blå plyschelefanter med twileker och fiskmänniskor så är individerna i maktens korridorer alltid män - med ett undantag
  2. Du kommer aldrig ha problem med att hitta plothål i Star Wars, vilket har påvisats gång på gång på gång (samt att dessa hål kan visa på saker - som att George Lucas suger, eller att han har taskig kvinnosyn, att han är sängvätare, eller alltihop på en och samma gång)
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Jag tror att du underskattar den sagomytiska dimensionen i Star Wars. Det är inte alls, som du (Laowai) säger, mindre relevant att Leia inledningsvis är en prinsessa som ska räddas. Det är i själva verket en genretypisk grundpremiss. Däremot har du rätt i att hon sedan avviker en del från stereotypen "värnlös prinsessa". Det gör henne intressant. Jag tror att George Lucas kände på sig att lite mer självständiga kvinnor låg i tiden. Och kanske var det också något han själv gillade. Men att Star Wars på många sätt är en klassisk och därmed ganska stereotyp rymdsaga råder det i mina ögon inga tvivel om.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Jag antar att du har en poäng, men jag tycker fortfarande att cranked har fel som säger att Lucas är sexist för att Leia hjälper Luke, Chewie, Lando, C3PO och R2 att rädda Han.
Hon är ju inte bara kvinnan som räddas sin man, hon är del av en grupp som räddar en party member.
Snarare vore hon en rätt kall individ om hon sket i att hjälpa de andra när de ska rädda sin vän. Han är väl dessutom vid det här laget en rätt högt uppsatt officer i alliansen. Eller blir han det först efter att de har räddat honom?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Bunny said:
Laowai said:
Jag tycker egentligen att deras argument är fett vinklat.
Hade det varit en manlig karaktär som räddar sin manliga vän hade han inte fått skit för det. Men när Leia är en av en hel hög med folk som sätter livet på linan för att rädda Han Solo, då är hon ett ynkligt kjoltyg som inte klarar sig utan sin man.
Hur väl underbyggt är ditt resonemang? Har du exempel på när manliga karaktärer har räddat sina manliga vänner under liknande premisser?
Luke avbryter sin viktiga jediträning för att rädda sina vänner och riskerar då hela profetian att gå om stöpet. Leia är inte ensam om att försöka rädda Han Solo.

Det jag tycker är intressant är att när Han Solo och Luke räddar Leia så är Leia ett våp och när hon och Luke räddar Han Solo så är Leia ett kjolstyg som inte klarar sig utan sin man.

Lose-lose.

/Han som skrev ut "Han Solo" av en anledning :gremwink:
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Ja, bristen på kvinnor i star wars är uppenbar, och det är dåligt. Jag tycker dock atr Leia hjälper till att väga upp det. Hon är inte bara en kvinna som måste bli räddad. Hon är ledaren för rebellerna och sitter inne på viktig information som imperiet inte får luska reda på. Hon blir räddad för att hon iom sin status som ledare för alliansen och att hon är väldigt insatt i alliansens operationer, inte för att hon är kvinna.
Vore det bara att hon blir räddad för att hon är en kvinna i nöd hade saken varit en annan, men som jag ser det hade hennes och Lukes kön kunnat bytas rakt av utan att man hade behövt ändra något annat.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Min poäng är alltså att Leia är tidstypisk för brytpunkten mellan 70- och 80-tal. Hon är dels en del av en äldre, mytologisk berättelse om värnlösa prinsessor, och dels en del av nya, mer självständiga kvinnoideal. Att hålla på och väga precis hur mycket hjältinna hon är inte i mina ögon det intressanta.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Hon blir räddad för att hon iom sin status som ledare för alliansen och att hon är väldigt insatt i alliansens operationer, inte för att hon är kvinna.
Ja, Solo/Skywalker är ju inte ens där i första fallet för att rädda prinsessan, utan det är något de mer råkar upptäcka.

Vore det bara att hon blir räddad för att hon är en kvinna i nöd hade saken varit en annan, men som jag ser det hade hennes och Lukes kön kunnat bytas rakt av utan att man hade behövt ändra något annat.
/Han som hade tyckt att det blivit en intressant kärlekshistoria om inte annat :gremwink:
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Jojo, jag hajjar. Resten av min post var min post var egentligen inte riktad direkt till dig.
Får börja dela upp mina posts bättre trr jag.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Haha! Orite, glömde att hon och Han blir ett par sen :gremsmile:.
Men då hade väl iofs Lucy (Luke som kvinna då) och Han kunnat bli ett par istället så hade Leo (meh, bra nog för manlig Leia) kunnat para ihop med Jade senare i böckerna. Utöver DET så hade man väl egentligen inte behövt ändra något.
Även om det hade varit rätt awesome med en gayromans mellan Maleia (see what i did there?) och Solo. Då hade Star Wars plötsligt slagit ett slag för hbt relationer världen över.
 
Top