Nekromanti Är Leia en platt karaktär?

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Ytlig granskning av ytlig granskning

Jag snackade om den här undersökningen.

... sen tycker jag att antal kvinnor har med att göra med genren. Om det handlar om krigare i nån slags medeltidsmiljö så är det kanske inte så konstigt att män är i majoritet. När jag skrev Saga, mig veterligen ett av de första svenska rollspel som ville göra nåt åt det här, så var jag tvungen att vara medvetet "icke historisk", svårt när man ville ha en verklig, pseudohistorisk känsla.

Vad Riotminds skriver får stå för dom, jag har böckerna, men deras stil är för segt att läsa för mig.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,908
Re: Ytlig granskning av ytlig granskning

Gurgeh said:
Någon här som kan lista ut varför de kvinnor som beskrivs i äventyren aldrig är hjältarna? Skulle kanske en analys av mansrollerna i äventyren avslöja det chockerande faktumet att de inte heller är hjältarna? Är det något grundläggande i rollspel som gör att personerna i äventyren inte är hjältarna, och är det något som författaren borde ha listat ut?

/tobias
Utomordentligt god poäng, och vad jag vill minnas av Eldsjäl, som styrde rätt hårt vilka rollpersonerna skulle vara, så var det en eller flera av rollpersonerna som förutsattes vara kvinnor.

Det kan dock vara så att jag minns fel. Länge sedan jag läste det, och nu ligger det nedpackat i någon flyttkartong.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Brukar inte klaga på sådant vanligtvis. Men är inte detta rätt OT ifrån OPs inlägg?

I övrigt blir jag lite mörkrädd när texter som helt uppenbart är gjorda för att beskriva en ond karaktärs motiv tas som något som skapar en stämning av att tillåta våld. Han är väl skurken som man ska stoppa?

Exempel: Kejsaren och Darth Vader låter spränga Alderan i första Star Wars filmen. George Lucas är således för kärnvapenbombningar av stater som står emot Amerikas politik. Eller?
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Re: Ytlig granskning av ytlig granskning

En nunna vid namn Gwydion var den enda som förutsattes vara kvinna i Eldsjäl. Hon hade varit inlåst i hela sitt liv i kloster, var söt och blyg och blåögd mot världen runt omkring. Och hon rekommenderades att välja helande böner. Den andra bestämda karaktären är Brandv, hennes bror, som varit kapten och slagits mot arker efter snösaga. Övriga karaktärer är lättast att ha med som hans livgarde/underordnade/blä.

Här kommer väl kanske det relevanta om ni har tur. En liten sak jag kom att tänka på angående Riotminds och rollspel såhär allmänt.

Jag SLar Järntunga just nu och där förutsätts inte att det är något speciellt kön på rp alls. De har gjort slp 50/50, och dessutom inte på kvinna=passiv och man=aktiv-sättet. Det är jämt i leden, från springpojkar/flickor till riddarna. Det enda de inte ändrat är den information som stod i Vastmarksboken, för den kan ju spelarna själva läsa sig till, och om Alben då plötsligt hette Alba, ja då skulle det väl bli en aning förvirrat gissar jag.

Att det tagit så långt tid att fixa det är väl en annan femma.
-

Om nu kön i en film/bok/spel inte i sig har någon uppenbar funktion, så skall man kunna kasta om könen på folk och ändå inte ha något att klaga på. Kan man inte det så är det något som är fel.Självklart får man ta hänsyn till om det är ren historia, men man behöver inte utesluta kvinnor för det. Men ta och kasta om könet på folk i snösaga, och då ser det väl helt plötsligt inte klokt ut skulle jag gissa.

Alltså hela problemet med nördkulturen är ju att det från början var en pojkklubb. Och då bildas detta nätverk av enformigt tänkande, matat med testosteronhjältesagor och myter och legender där män är han-mannen (japp) och kvinnor antingen horor eller madonnor. (men alltid som oftast snygga)

Tyvärr är det ju så att vi själva inte sätter idealen eller föreställningarna om vårt sociala kön, dem matas vi med från dagen vi anländer på jorden och får ett blått eller rosa täcke på BB. Men det gör oss inte mindre ansvariga att som individer iallafall försöka inventera oss själva och ifrågasätta informationen vi tar till oss. Det är lika viktigt att kritisera könsnormerna, som säg de sexuella normerna.

Jaja, Lucas var bara ett barn av sin tid, och han gjorde säkert sitt bästa för att tänka utanför ramarna, och för sin tid så var kanske Leia en radikal karaktär. Betyder det att hon är godkänd idag? Svaret är ett enkelt nej. Hon är en trimmad damsel in distress.

-Jag får be om ursäkt för mina monsterinlägg mitt i natten, hoppas ni står ut...
 
Top