Nekromanti Är Leia en platt karaktär?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Bunny said:
Alltså, är det så viktigt för dig att sätta mig på pottan bara för att jag är feminist. Ska jag ställas till svars nu igen? Kan du börja bemöta mina argument igen, och snälla sluta sätta dem i ett sammanhang med "feministernas ögon" och "kamp" (eller vill du inflammera detta till ännu en skyttegravsdiskussion).
Alltså, i en diskussion om genusperspektiv så förutsätter jag att du argumenterar efter ett feministiskt perspektiv, eftersom du är feminist. Konstigt vore väl annars?

Bunny said:
Lucas gör Leia till en ovanlig dam i nöd genom att göra henne aktiv och dådkraftig, bra så, men hon är fortfarande en dam i nöd. Det går utanför att göra rätt eller fel. Lucas ville ha en dam i nöd, Lucas gjorde den karaktären kvinnlig, sedan gjorde han andra saker med den också. Att ha med en dam i nöd är inte "fel" (tvärt om var det ett uttalat designmål), att göra karaktären kvinnlig är inte heller "fel". När jag gör påståendet att Leia i grunden är en typisk dam i nöd har jag fått svar av typen "men hon är cool, hon är handlingskraftig", vilket jag anser inte riktigt har med det första påståendet att göra. Att Leia är en dam i nöd är i sig inte en anklagelse eller ett förringande. Fråga mig gärna vad jag anser är en "typisk dam i nöd", om du inte tycker du förstår, men att det automatiskt skulle göra Leia till våp, som du påstår att det gör, är helt uppåt väggarna. Jag tänker inte fortsätta en diskussion med dig utifrån den typen av antaganden.
Tja, "dam i nöd" är i sammanhanget rätt ointressant, eftersom (som Laowai påpekar) samtliga hjältar under sagan då och då befinner sig i nöd, och tvingas bli räddade av sina kamrater. Så ordet "dam" i "dam i nöd" är i sammanhanget en onödig förstärkare som låser sig vid ett i sammanhanget oviktigt kön.

Jag vill hävda att du, genom att gång på gång påpeka Leias kön, är den som konstruerar ett genusproblem som inte finns.

Genusproblemet i SW är avsaknaden av kvinnor, inte det kvinnoporträtt som faktiskt skildras.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Leia är en hjälte, inte en dam i nöd.. det senare var bara något Lucas ville inledningsvis få oss att tro, för att kunna överraska oss. Och vilka hjältar hamnar inte i skiten och måste till och med räddas då och då? Inte ens Superman.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Laowai said:
Så en gång prinsessa i nöd, alltid prinsessa i nöd?
Ja, eller "dam i nöd" för att vara exakt. Det låter som ett elakare statement än vad det egentligen är. Leias raison d'être är att hon är damen i nöd, att hon är karaktären som behöver räddas för att få pojken Luke att växa till man och ta de första stegen mot att bli hjälte. Skulle berättelsen inte varit uppbyggd kring en dam i nöd, så skulle alltså inte Leia ha existerat. Vi skulle kunna kalla henne "karaktären i nöd" också, men benämningen på stereotypen är könad i sig - vilket inte är en slump utifrån hur stereotypen används genom historien.

Jag tycker ändå att hon är prinsessa i nöd tills Luke öppnar hennes cell, inte ett ögonblick längre.
Ja, hon är definitivt inte i nöd och i behov av räddning speciellt mycket längre. Men, som sagt, att hon är en dam i nöd är anledningen till att hon existerar.

Både Luke och Han blir ju räddade av Leia, så för mig känns det mer som att man säger att man inte klarar sig utan sina vänner än att kvinnor är till för att räddas.
En valid poäng, i sig. Hur vi väger budskapen mot varandra är dock en klurig fråga. Du är dock helt berättigad din tolkning.

Hade Luke varit kvinna hade kritiken låtit exakt likadan, för Luke räddas av sina vänner och måste lära sig av en äldre man.
Det håller jag inte med om. Lukes kön är absolut ingen slump. Hans resa från "bonde" till "riddare" har tusentals manliga karaktärer i äventyrsgenren gjort före honom, men mycket få, om ens några, kvinnliga. Även i de flesta föregångares fall förekommer det en äldre lärare och stunder av svaghet och utsatthet.

Det är lite det jag menar med att kvinnor befinner sig i en lose-lose. Det spelar ingen roll vad de gör, är de ens för ett ögonblick svaga som människor och måste lita på andra så är de dåliga och svaga som kvinnor.
Imho säger inte Star Wars att kvinnor är klena prinsessor, SW säger att ingen klarar sig själv.
Det går att tolka in väldigt mycket i den berättelsen, vilket vi redan har märkt. Jag nöjer mig med att påstå att det ena inte utesluter det andra i ditt exempel.

Luke och Leia är vid olika tillfällen i filmen i nästan exakt samma sits, trots det så får Leia bli stämplad som en mesig kvinna.
Jag håller med om att det är intressant det här, vad vi tolkar in och vad vi förväntar oss. I många scener så är det precis som du säger så att syskonen presterar i stort sätt lika mycket - men ändå ligger det nära till hands att kalla Luke "tafflig" och Leia "stark". Min tro är att vi helt enkelt förväntar oss mer av mannen, eftersom vi är vana att göra det. Vi kommer inte undan den könade synen, helt enkelt, fast det tycks ju minst lika lose-lose för Luke bara för att han inte alltid lyckas nå upp till våra högt ställda ideal.

Att star wars har för få kvinnor är givet, men den enda kvinnliga karaktären är trots allt rätt välgenomtänkt.
Som det låter på dig hade Leia varit tvungen att vara en vasquez/michelle rodriguez kopia för att hon INTE skulle vara en damsel in distress.
Tja, Vasques är ingen damsel in distress, det stämmer. :gremsmile: (Michelle Rodriquez är däremot ingen karaktär)

Fast det är samtidigt uppenbart att vi talar om lite olika saker här.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Laowai said:
Vitulv said:
Genusproblemet i SW är avsaknaden av kvinnor, inte det kvinnoporträtt som faktiskt skildras.
+1
.. vilket inte är så konstigt, eftersom Star Wars är krigsfilmer, gjorda av killar som matats med krigsfilmer på 50- och 60-talet.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Arfert said:
Leia är en hjälte, inte en dam i nöd.. det senare var bara något Lucas ville inledningsvis få oss att tro, för att kunna överraska oss. Och vilka hjältar hamnar inte i skiten och måste till och med räddas då och då? Inte ens Superman.
Intressant. Du fick mig att tänka till lite. Men vilken hjälteresa gör hon, då? Jag kan inte riktigt se den: Hon börjar som prinsessa och hon slutar som... prinsessa.*

* Plus en massa karaktärsutveckling, då. Men det motsvarar inte en hjälteresa.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Bunny said:
Arfert said:
Leia är en hjälte, inte en dam i nöd.. det senare var bara något Lucas ville inledningsvis få oss att tro, för att kunna överraska oss. Och vilka hjältar hamnar inte i skiten och måste till och med räddas då och då? Inte ens Superman.
Intressant. Du fick mig att tänka till lite. Men vilken hjälteresa gör hon, då? Jag kan inte riktigt se den: Hon börjar som prinsessa och hon slutar som... prinsessa.*

* Plus en massa karaktärsutveckling, då. Men det motsvarar inte en hjälteresa.
Det där är väl en väl snäv definition av hjälte? Även om George Lucas snöat in på Campbells något tvivelaktiga mytanalyser betyder det inte att hjältens resa bör vara det enda analysverktyget för huruvida någon är en "hjälte" eller inte. Han Solo är också en karaktär som genomgår karaktärsutveckling som inte motsvarar en hjälteresa, men det påverkar inte huruvida han är en stark eller svag karaktär.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Bunny said:
Intressant. Du fick mig att tänka till lite. Men vilken hjälteresa gör hon, då? Jag kan inte riktigt se den: Hon börjar som prinsessa och hon slutar som... prinsessa.*

* Plus en massa karaktärsutveckling, då. Men det motsvarar inte en hjälteresa.
Hon är en hämnare ur en western-film. Episod IV: hon blir vittne till hur hennes hemby ödeläggs. Episod VI: Hon är med och dödar ödeläggarna. (Jfr True Grit) :gremwink: Och nej, jag är inte helt seriös.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Bunny said:
Arfert said:
Leia är en hjälte, inte en dam i nöd.. det senare var bara något Lucas ville inledningsvis få oss att tro, för att kunna överraska oss. Och vilka hjältar hamnar inte i skiten och måste till och med räddas då och då? Inte ens Superman.
Intressant. Du fick mig att tänka till lite. Men vilken hjälteresa gör hon, då? Jag kan inte riktigt se den: Hon börjar som prinsessa och hon slutar som... prinsessa.*

* Plus en massa karaktärsutveckling, då. Men det motsvarar inte en hjälteresa.
Leia gör inte en hjälteresa, hon är en hjälte från början till slut. Hon introduceras som en stark karaktär, och behåller den statusen genom de tre filmerna. Att hon inledningsvis (och avslutningsvis) blir tillfångatagen påverkar inte detta, många hjältar blir till och från tillfångatagna av sina antagonister.

Luke, däremot, gör uppenbarligen en hjälteresa. Han börjar som en svag karaktär, men utvecklas efter hand till att bli en hjälte.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Laowai said:
Jag tror att problemet är just att du ser henne som en typisk dam i nöd, medan iallafall jag och vitulv ser henne som en hyfsat otypisk dam i nöd.
Men, ja, jag tycker också hon är otypisk. Det har jag sagt i stort sätt alla mina inlägg, känns det som.

Leia känns inte som att hon sitter i sin cell och säger "åh, kan inte någon stark ädel riddare (helst min bror, fast det vet jag inte än) komma och rädda mig."
Nej, men det behöver damer i nöd inte heller nödvändigtvis göra.

Snarare känns det som att hon säger "god mother****ing DAMMIT!" och biter skallen av både darth och de stackars stormtroopers som fångar henne.
Nu tar du ut svängarna lite. :gremwink:

Hennes kön är det som gör henne till en damsel in distress, utöver det är hon typ, john rambo.
Nä, könsrollerna kan mycket väl vara ombytta också. Ta till exempel filmen Enchanted; där är det den manliga protagonisten som är damen i nöd, och som förs till toppen av en skyskrapa av den kvinnliga antagonisten - då är det prinsessan Giselle, den kvinnliga protagonisten, som kommer till undsättning, varvid ondingen utbrister: "The brave little princess coming to the rescue! I guess that makes you the damsel in distress, huh handsome?"
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Svarte faraonen said:
Det där är väl en väl snäv definition av hjälte?
Ja, fast, som du antyder, så är den inte min. För min poäng så hjälper det att konstatera att Leia inte givits stereotypen "hjälten". Det är ju den diskussionen jag har fört hela tiden, liksom.

Han Solo är också en karaktär som genomgår karaktärsutveckling som inte motsvarar en hjälteresa, men det påverkar inte huruvida han är en stark eller svag karaktär.
Nä, han är dessutom en ganska klassisk anti-hjälte, i mina ögon.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Vill inte lægga mig i diskussion i øvrigt, men det hær:

Bunny said:
Lucas gör Leia till en ovanlig dam i nöd
Laowai said:
Jag tror att problemet är just att du ser henne som en typisk dam i nöd
Say whaaat? Ovanlig=Typisk?
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Ja, som karaktär är hon inte särskilt intressant, men som fenomen tycker jag att hon är det. Om man ska analysera Star Wars ur ett genusperspektiv så tycker jag ändå att det är rättvist att ställa sig frågan varför rebellernas ledare är en kvinna, när resten av filmsviten är så dammsugen på kvinnor.

Vad var det som fick Lucas att bestämma att rebellernas ledare skulle vara en kvinna när alla andra roller skulle bestå av män? Är det bara för att kontrastera mot Imperiets manliga ledarskikt?
Jag tror du har en poäng här. Imperiet är kalkylerande, känslokallt och distanserande, rebellalliansen porträtteras som dess raka motsats. Att "manligt" får representera det ena och "kvinnligt" det andra är liksom inget nytt. Könsföreställningar gör sig påminda igen, och tas här som instrument för att kommunicera till åskådaren vad denne kan tolka in i de båda falangerna. Ganska stiligt gjort, trots att det inte gör sig så värst påmint.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Bunny said:
Ja, som karaktär är hon inte särskilt intressant, men som fenomen tycker jag att hon är det. Om man ska analysera Star Wars ur ett genusperspektiv så tycker jag ändå att det är rättvist att ställa sig frågan varför rebellernas ledare är en kvinna, när resten av filmsviten är så dammsugen på kvinnor.

Vad var det som fick Lucas att bestämma att rebellernas ledare skulle vara en kvinna när alla andra roller skulle bestå av män? Är det bara för att kontrastera mot Imperiets manliga ledarskikt?
Jag tror du har en poäng här. Imperiet är kalkylerande, känslokallt och distanserande, rebellalliansen porträtteras som dess raka motsats. Att "manligt" får representera det ena och "kvinnligt" det andra är liksom inget nytt. Könsföreställningar gör sig påminda igen, och tas här som instrument för att kommunicera till åskådaren vad denne kan tolka in i de båda falangerna. Ganska stiligt gjort, trots att det inte gör sig så värst påmint.
Jag tror inte att "kvinnligt" ska representera rebellalliansen, utan snarare tvåkönigt och jämställt (trots avsaknaden av kvinnor, alltså) medan imperiet definitivt har en extremt manlig, eller kanske snarare könlös framtoning.

Men det är bara vibbarna som jag får, alla uppfattar det säkert på olika sätt.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
xyas said:
Vill inte lægga mig i diskussion i øvrigt, men det hær:

Bunny said:
Lucas gör Leia till en ovanlig dam i nöd
Laowai said:
Jag tror att problemet är just att du ser henne som en typisk dam i nöd
Say whaaat? Ovanlig=Typisk?
Tack, jag ska nog ge mig på ett till förtydligande. :gremsmile:

Leia är ovanlig som dam i nöd (i speciellt tidigare källor är den karaktären sällan lika dådkraftig), men som dam i nöd har hon trots det en ganska typisk funktion. Det är först när Luke kommer in i cellen och hon påpekar: "Är du inte lite för kort för att vara stormsoldat?", som vår invanda bild av stereotypen på allvar börjar ruckas på. Fram tills dess har Leia fungerat som en typisk orsak för riddaren att ge sig ut på sin resa, för att hon stängts in av draken (Vader) i hans torn (Dödskulan). Det är vad jag kallar hennes raison d'être, anledningen till att hon finns med.

Framgår det vad jag menar nu? :gremsmile:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Vitulv said:
Jag tror inte att "kvinnligt" ska representera rebellalliansen, utan snarare tvåkönigt och jämställt (trots avsaknaden av kvinnor, alltså) medan imperiet definitivt har en extremt manlig, eller kanske snarare könlös framtoning.

Men det är bara vibbarna som jag får, alla uppfattar det säkert på olika sätt.
Det är en ganska snygg analys, i vilket fall. :gremsmile:
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Alltså jag førstår precis hur ni bægge två menar, tyckte mest det hær var ett så øvertydligt exempel på det førbi-pratande som ær så vanligt hær på wrnu :gremsmile:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
xyas said:
Alltså jag førstår precis hur ni bægge två menar, tyckte mest det hær var ett så øvertydligt exempel på det førbi-pratande som ær så vanligt hær på wrnu :gremsmile:
... och i alla andra skrivna medium.

Men jag håller helt med dig. :gremsmile:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
Bunny said:
Fram tills dess har Leia fungerat som en typisk orsak för riddaren att ge sig ut på sin resa, för att hon stängts in av draken (Vader) i hans torn (Dödskulan). Det är vad jag kallar hennes raison d'être, anledningen till att hon finns med.
Som jag har påpekat tidigare är hennes fritagning ingenting som har med Luke och Han Solo att göra. Det är på intet sätt en anledning för att riddaren ska ge sig ut på sin resa. Prinsessan är mest något som de snubblar över när de utför sitt huvuduppdrag. Lite som härskarringen i Bilbo.

Hennes första inhopp är dessutom inte som damen i nöd, utan som neutral ambassadör precis i början av filmen. Men visst, i den delen av filmen är inte hennes roll stor, utan den fungerar mest för att dra in Luke i historien med hjälp av robotarna.

/Han som blev sugen att se om triologin nu :gremsmile:
 
Top