Nekromanti Är Leia en platt karaktär?

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
En god vän till mig har en feministisk blogg där han tar upp olika hinder feminismen stlter på, förklarar problemen, och försöker komma med en lösning. Nu senast handlade det om "nördiga" filmer och han kritiserade sagan om ringen för att den har så få kvinnliga karaktärer. Och speciellt att de till ofta är rätt oviktiga för handlingen i stort. Med enda undantsg eowyn.

Hans andra exempel är Prinsessan Leia, och han påstår att hon är en platt karaktär som bara finns i filmen för att det behövs en tjej.
Jag och en tjejkompis håller inte alls med.
Vi tycker att Prinsessan Leia är en karaktär med pondus som har gått i bräschen för starka kvinnor i film.
Ta som exempel att hon ska bli räddad av Luke och Han, men det slutar med att hon styr upp räddandet (när hon blåser hål i gallret och gormar åt de handfallna karlarna att hoppa in) och räddar på så sätt inte bara sig själv utan även Luke och Han.

I RoTJ så visar hon också prov på jävlarannamma och allmän icke-våpighet när hon första chans hon får inte bara sliter sig fri, utan dessutom garrotterar sin slemmiga kidnappare.

Min vän ser trots mina och min tjejkompis argument bara Leia som tjejen, kan man få lite tankar på saken från forumet (på båda synsätten, jag behöver inte nödvändigtvis få rätt mot min kompis).
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Vad hade hon för lösning på kvinnobristen i Sagan om Ringen?
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Jag undrar också hur han vill lösa filmen sagan om ringen. För trots allt är sagan om ringen i grunden en bok, en bok som reflekterar 30-talets englands värderingar, inte ett modernt samhälles värderingar. Man kunde väl inte gärna hitta på karaktärer till filmen?
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Han, och i just det här fallet kom han väl egentligen inte fram till något. Att hitta en lösning på problemen han hittar är egentligen inte en uttalad mening med bloggen, utan bara något han brukar skriva om han hittar en lösning.
Bloggen heter "asortamission" och skrivs av Rasmus Wahlman, så ni kan läsa den själva och forma er en egen uppfattning.
Mycket av diskussionen har han, jag och min tjejkompis fört över facebook, men tycker någon att det kan vara relevant kan jag väl ta en bild på vår diskussion och lägga upp på imgur.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Skulle även vara intressant att veta på vilket sätt han anser att Leia är platt. För jag antar att om man inte hade haft med henne hade problemet istället varit att det inte fanns med någon kvinna?
Så är det bara kvantiteten av kvinnor som är problemet?
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Han tycker att hennes huvudsakliga roll i filmen är att vara kvinnan, och att allt annat i hennes karaktär är sekundärt. Jag och min andra kompis å andra sidan menar att det är precis tvärt om. Att hon iom sitt driv, sin pondus, och att hon för jössenamn är överbefälhavare för hela rebellalliansen är betydligt viktigare för hennes karaktär än att hon är just kvinna. Att hon och Han sedan blir förälskade tar han som ännu ett exempel på att hon bara är med i filmen för att den behöver "en tjej".
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
När Leia dök upp på 70-talet var hon en del av nått nytt, så brukade inte tjejer vanligtvis bete sig. De skulle räddas, de kunde knappast springa själv. Leia var en frisk fläkt. Så er gode vän snackar i nattmössan.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
den här diskunionen påminner mig om en Cracked film

och min personliga åsikt är att Leia inte är en perfekt förebild för tjejer men att hon är betydligt bättre än många andra kvinnliga karaktärer i många filmer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag tycker egentligen att allt vettigt har sagts i tråden, så här kommer ett grabbigt och rätt dåligt skämt istället:

Jag tycker inte att Leia är platt alls. Kolla bara:

bild

Jag är ingen expert, men nog är det väl en C-kupa typ...


//Krank, inte stolt
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Jag kan hålla med om att Leia är en platt karaktär, men ingen av de andra huvudpersonerna i Star Wars är djupare än en vattenpöl, så varför skulle hon vara det?

/tobias
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
Carrie fisher har någon gång sagt "Leia is not a real character. She is more of a caricature, and is somewhat one- dimensional. It's not really possible to write out a list of Princess Leia's likes and dislikes. I do know her favorite color, though, it's white. She wears white all the time. But that doesn't help me much."
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,875
Location
Örebro
NT

Fan, jag sa ju det där i chatten för att jag inte tyckte det tillförde ämnet i sig någonting...

Übereil, däremot tillför +1 massvis till en diskussion
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Precis.

Jag tror mig dock minnas från andra diskussioner att de som gjort manus till LoTR-filmen funderat över just detta problem, och därför givit de kvinnliga karaktärer som ändå figurerar i boken något mer framskjutna karaktärer. Det gäller väl främst Arwen, men även Eowyn. Och även Galadriel i någon mån - hon är ju berättarrösten i inledningen, exempelvis. Kanske kan även Rosa räknas dit.

Sedan är det ganska gott om kvinnliga statister bland hober och annat.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Meh. Jag ber om ursäkt i förväg för att jag snöar in mig i en specifik sak i hans inlägg, men tar han verkligen upp Duke Nukem som ett seriöst exempel? Jag hyser inga stora förhoppningar över människors intellekt, men tar vekligen någon överhuvud taget Duke Nukem seriöst? Och om inte, hur kan det då vara ett problem?
Känner sig verkligen kvinnor kränkta när Duke står och kastar dollar på tjejer som visar tuttarna och är helt oberörda av skotten som viner och mosterna runt hörnet?

I övrigt förstår jag att exemplet inte direkt påverkar det generella, som jag väljer att inte kommentera.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Arfert said:
När Leia dök upp på 70-talet var hon en del av nått nytt, så brukade inte tjejer vanligtvis bete sig. De skulle räddas, de kunde knappast springa själv. Leia var en frisk fläkt. Så er gode vän snackar i nattmössan.
Det hindrar inte att hon är platt. Jämför bara med Alien som kom bara två år senare.

Visserligen så är inte några andra karaktärer några djupskådningar heller, men även jämfört med de övriga så är Leia ganska platt. Jag menar, Leia får ungefär lita mycket djup som Kejsaren, och det är inte mycket.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Übereil said:
Hon har i alla fall mer djup än mor sin.

Übereil
Jo. Men det är för att Carrie Fisher är en grymt bra skådis medans Natalie Portman behöver en bra regissör för att göra bra ifrån sig.

Första trilogin är så laddad med bra impro talang att det skyler över hur jävla dålig Lucas är på att dirigera skådisar.
Till och med Mark hamill har extremt mycket talang. Man ser det inte så mycket i SW, men i hans senare voice acting!
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,875
Location
Örebro
Cybot said:
Jo. Men det är för att Carrie Fisher är en grymt bra skådis medans Natalie Portman behöver en bra regissör för att göra bra ifrån sig.
Natalie kanske skulle hållt sig till psykologi, det verkar hon ju rätt vass på annars...

Übereil
 
Top