DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

Då är det väl bara att husregla bort dem och säga att även monster fungerar som rollpersoner och NPCer. Lätt som en plätt.
Det känns ju inte lätt som en plätt att husregla bort monsterattacker?
Och det känns ju inte lätt som en plätt att omvandla monsterattacker till något som fungerar för spelbara rollpersoner heller. Inte generellt varje fall.

Görbart - kanske/säkert. Lätt som en plätt - tror jag inte.
 
Monsterattackerna är jätteenkelt att husregla. Ta monsterattacken och ge den ett FV. Klart.

jag ser inte det svåra? :gremwink:
 
Nja, du måste ju själv sätta dig ner och statta alla monster. Det är en hel del jobb.
Man behöver bara statta om det monster man tänker använda för stunden. Spelar man en hel livstid behöver man kanske statta om alla, men man kan ta det en liten bit i taget. Och kan man sälja in andra på idéen (exempelvis genom ett forumprojekt eller wiki) så behöver man antagligen aldrig göra mer än ett par stycken, och ändå få de flesta monster omstattade.
 
Det känns ju inte lätt som en plätt att husregla bort monsterattacker?
Och det känns ju inte lätt som en plätt att omvandla monsterattacker till något som fungerar för spelbara rollpersoner heller. Inte generellt varje fall.

Görbart - kanske/säkert. Lätt som en plätt - tror jag inte.
Om man vill att monster i Ligans DoD ska fungera som de gör i äldre versioner av spelet så är det väl bara att backa den regelbiten till en utgåva där alla, oavsett om de var spelare, monster eller NPCer, fungerade lika. Om man då lyfter man ut monstrena ur en äldre monsterbok från Ä-spels tid så kan man ju nära på köra dem rätt av.
 
Om man vill att monster i Ligans DoD ska fungera som de gör i äldre versioner av spelet så är det väl bara att backa den regelbiten till en utgåva där alla, oavsett om de var spelare, monster eller NPCer, fungerade lika. Om man då lyfter man ut monstrena ur en äldre monsterbok från Ä-spels tid så kan man ju nära på köra dem rätt av.

Eller så lyfter man ut allt o kör äventyren :p
(sorry, jag kunde bara inte låta bli :D)

Folk o SL lär göra på en biljard olika sätt och inget är mer rätt än något annat.

Men det är ett tydligt exempel på avsteg från en mer transparant och modulär design där allt hanteras likadant och det inte finns specialregler inbyggda redan i grundkonstruktionen.

Jag uppskattar när det är en ren och tydlig konstruktion där det i grunden inte är någon skillnad på SLP, Monster, RP i strider.
DoD23 är inte designat på det sättet av vad vi kunnat se hittills.

C
 
Men det finns ju problem med att köra monster precis som vanliga SLP också. Nämligen att monster då tenderar att bli rätt tråkiga och förutsägbara i strid. Vilken är skälet till monsterattackerna. Det handlar nog mest om vad man är vad vid och personlig smak.
Sen ska man inte överdrivna skillnaderna. Även i gamla DoD hade ju monster olika attacker. Vill man inte slumpa fram vilken attack ett monster utför kan man ju som SL bara välja.
 
Personligen tycker jag slumptabellerna med monsterattacker är ett enormt kliv i utvecklingen för rollspelsstrider. Under alla år så har det som SL blivit mest ett nednötande av KP och samma attacker. Det blev oftast inte att vi bytte attack och det fanns en osäkerhet på om man vågade växla upp på en attack med mer skada, eller skulle växla ner för att inte ha ihjäl RP.
Monsterattacker ger dels mer målande beskrivning än jag själv hade orkat hitta på, dels tillför det slumpmomentet för situationer som jag helst slipper bestämma över.
 
Jag googlade fram kickstartern för att ladda ner de uppdaterade snabbstartsreglerna, och råkade klicka in mig på Riotminds gamla kickstartersida av misstag och först trodde jag FL uppdaterat mer än bara reglerna.

För en sekund störtdök peppen innan jag insåg mitt misstag XD
 
Jag spelade Chronopia när jag var ung. Men det var för det mesta en dålig spelgrupp, och det sög. Det berodde förvisso inte i så hög grad på spelet i sig, men regelsystemet hade verkligen inga mekaniker som uppmuntrade en bra upplevelse för oerfarna spelgrupper. Det upplever jag inte heller att senare DoD-utgåvor har haft. Chronopia hade massor av frön till greatness, men var för det mesta, efter grundboken, en illa skriven sörja, och det är inte att förvånas över att jag fick en fullständigt annorlunda upplevelse när jag började spela det tidiga Eon, med dess välskrivna, väldesignade moduler.

Sedan dess har jag knappt spelat Drakar och demoner, och är nära nog helt oförstående inför nostalgin. Sverige har massor av bra fantasyspel i samma genre redan och mitt intresse för en nyutgåva kunde inte vara lägre. Om jag vore ute efter den typen av fantasy hade jag känt mig mer dragen åt D&D eller Svärdets sång.
 
Last edited:
Jag har en fundering på dynamiken Drakar - Demoner. Det beskrivs som Ordning - Kaos. Det är inte samma sak som Godhet - Ondska, så jag fundera på om Demoner alltid är objektivt onda. En by eller stad med drakdyrkare skulle kunna vara väldigt restriktiv (eller drakonisk kanske), vilket inte är av godo. Då skulle demondyrkare snarare vara frihetskämpar eller liknande.

Eller är jag ute och cyklar? Det kanske går mot den tänkta tonen i spelet?
 
Jag har en fundering på dynamiken Drakar - Demoner. Det beskrivs som Ordning - Kaos. Det är inte samma sak som Godhet - Ondska, så jag fundera på om Demoner alltid är objektivt onda. En by eller stad med drakdyrkare skulle kunna vara väldigt restriktiv (eller drakonisk kanske), vilket inte är av godo. Då skulle demondyrkare snarare vara frihetskämpar eller liknande.

Eller är jag ute och cyklar? Det kanske går mot den tänkta tonen i spelet?
Intressant tanke. Man kanske har sneglat på Stormbringer?

Fast det kanske bara blir en akademisk fråga då allt detta kanske tillhör det förgångna och man i dagens värld endast kommer i kontakt med det när man vandrar i de forna rikenas ruiner eller plundrar dess gravkammare.
 
Jag har en fundering på dynamiken Drakar - Demoner. Det beskrivs som Ordning - Kaos. Det är inte samma sak som Godhet - Ondska, så jag fundera på om Demoner alltid är objektivt onda. En by eller stad med drakdyrkare skulle kunna vara väldigt restriktiv (eller drakonisk kanske), vilket inte är av godo. Då skulle demondyrkare snarare vara frihetskämpar eller liknande.

Eller är jag ute och cyklar? Det kanske går mot den tänkta tonen i spelet?

Det går att tänka på två sätt:
- Kaos-ordning är en annan skala än ond-god, precis som i DnD (i alla fall i 3.5; senare versioner har jag inte läst). Då är kombon god-kaos eller ond-ordning fullt möjlig.
- I en del mytologier och religioner är kaos synonymt med ondska, och ordning (kosmos) med godhet. Då finns bara en skala.

Personigen kan jag se för- och nackdelar med bägge sätten att tänka, och det är väl upp till Ligan att bestämma vilken version de vill ha – eller om de vill lämna den frågan öppen. Eller vad säger du @TomasFriaLigan?

För egen del gillade jag inte alls att koppla drakar och demoner till varsin sida i denna primala dikotomi. Om något ser jag bägge som kaosvarelser! Och om de måste petas in i kaos-ordning, så skulle jag vända på det: drakar är fria kaosvarelser, demoner fast i en rigid ordning som förslavar och förstör. Så är jag väl lite av en drak-diggande anarkist också :)
 
Last edited:
Jag har en fundering på dynamiken Drakar - Demoner. Det beskrivs som Ordning - Kaos. Det är inte samma sak som Godhet - Ondska, så jag fundera på om Demoner alltid är objektivt onda. En by eller stad med drakdyrkare skulle kunna vara väldigt restriktiv (eller drakonisk kanske), vilket inte är av godo. Då skulle demondyrkare snarare vara frihetskämpar eller liknande.

Eller är jag ute och cyklar? Det kanske går mot den tänkta tonen i spelet?
Exakt så är det tänkt. :)
 
Exakt så är det tänkt. :)
Behåll lite av mystiken, så att inte hela kosmologin är "känd" i detalj av alla. Låt till och med den växa fram som en större metaplott genom äventyren - vaga detaljer och missuppfattningar av legender och inskriptioner. Kanske låta en del detaljer bara synas vagt i illustrationer av ruiner, utan att vara utskrivna i äventyren! Och vänd sedan på det hela! Ond är god! eller så ngn annan klurigare twist.
 
Last edited:
Back
Top