DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Varför antas DoD bli generiskt? Det låter som ett uselt designmål :) Givetvis vill FL ge spelet en egen identitet och USP.
Inte för egen får vi hoppas . Jag vill fortfarande ha drakar och demoner och inte ligans unika spel draperad i drakar och demoners skrud
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Vet inte, kanske för att gamla DoD var det? Jag hoppas i och för sig det blir så, i meningen att det blir tolkienesk låstasmedeltida allmänfantasy utan några iögonfallande konventionsbrott.
Ah, ok. Ni pratar setting. Så generiskt = vaniljsetting? Men även slätstrukna regler?

Personligen har jag noll intresse av det. Det kan jag hitta på själv. Eller, jag behöver ju inte ens hitta på det. Det är bara att skopa upp någon intetsägande fantasytrop så är man hemma.

Seriös fråga, varför lockar detta?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ah, ok. Ni pratar setting. Så generiskt = vaniljsetting? Men även slätstrukna regler?

Personligen har jag noll intresse av det. Det kan jag hitta på själv. Eller, jag behöver ju inte ens hitta på det. Det är bara att skopa upp någon intetsägande fantasytrop så är man hemma.

Seriös fråga, varför lockar detta?
Jag kan bara tala för mig själv men jag vill ha standard Tolkienesk fantasy , alltså alver , dvärgar , hober, människor i en pseudo medeltida fantasy europa värld ist för en "unik" take där alver är rosa med gredelina prickar och dvärgar representeras av gröna jättekaniner och annat tokigt som ligan skulle kunna hitta på in the name of being unika
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Ah, ok. Ni pratar setting. Så generiskt = vaniljsetting? Men även slätstrukna regler?

Personligen har jag noll intresse av det. Det kan jag hitta på själv. Eller, jag behöver ju inte ens hitta på det. Det är bara att skopa upp någon intetsägande fantasytrop så är man hemma.

Seriös fråga, varför lockar detta?
Seriös fråga - seriöst svar :)

Vad betyder "intetsägande fantasytrop"? Jag antar att det betyder fantasy-ttrpg...

Jag kan känna för att spela i
a) En helt tom värld: bara börja med en känsla och en by, och så är allt oskrivet
b) Middle Earth, Ereb Altor, Melniboné (Elrics värld), GoT-världen, utan att för den skull föredra (MERP, ToR, Expert, Stormbringer)
c) Jag kanske har en egen idé om en värld, och det kanske är vad jag tycker är roligast med hobbyn

Jag gillar "känslan" i T100-DoD - alltså nivån på fantasy. Jag tycker D&D är ett bättre spel (men jag är inte överdrivet förtjust i någon av D&D-spelvärldarna). Så en bra setting-fri BRP-fantasy, eller ett bra D&D-klon, är vad som får mig att gå igång. Bra D&D-kloner finns det, och de har vi spelat med. Men en bra BRP-version vore ett interssanta alternativ (och med all respekt så kanske den BRP-versionen ÄR Hjältarnas Tid - men vi har inte provat det).

Jag tror att jag är också en "system-person". Om systemet inte är bra, så är världen underordnad. Ett bra system däremot, då kan jag "släppa" det och börja känna mig kreativ och spelsugen istället.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag kan bara tala för mig själv men jag vill ha standard Tolkienesk fantasy , alltså alver , dvärgar , hober, människor i en pseudo medeltida fantasy europa värld ist för en "unik" take där alver är rosa med gredelina prickar och dvärgar representeras av gröna jättekaniner och annat tokigt som ligan skulle kunna hitta på in the name of being unika
Fortfarande seriös fråga; varför funkar inte gamla DoD till detta?

Ps. Jag förstår vad du menar med "unikt" och gröna kaniner, men det är ju knappast vad jag avser med "egen identitet". Men det tror jag att du också förstår :)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag kan bara tala för mig själv men jag vill ha standard Tolkienesk fantasy , alltså alver , dvärgar , hober, människor i en pseudo medeltida fantasy europa värld ist för en "unik" take där alver är rosa med gredelina prickar och dvärgar representeras av gröna jättekaniner och annat tokigt som ligan skulle kunna hitta på in the name of being unika
Jag tror verkligen inte på att fria ligan kör en sådan överdriven grej. Är det på riktigt något du är orolig för?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Fortfarande seriös fråga; varför funkar inte gamla DoD till detta?
Det är på gränsen till ospelbart (T100-DoD, Expert, DoD-91), för att det är så dåligt rent system/design-mässigt. Jag önskar ett korrekt konstruerat spel (kanske HT - har inte provspelat).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Seriös fråga - seriöst svar :)

Vad betyder "intetsägande fantasytrop"? Jag antar att det betyder fantasy-ttrpg...
Det betyder typ det som efterfrågades, någon form av Tolkienesque-fantasystandard med ädla alver, giriga dvärgar, elaka orcher och snälla goda hjältar som får uppdrag av mäktig SLP varpå de måste bege sig till en svart torn. Dock, Tolkiens verk var ju unika när de kom.

Jag tror att jag är också en "system-person". Om systemet inte är bra, så är världen underordnad. Ett bra system däremot, då kan jag "släppa" det och börja känna mig kreativ och spelsugen istället.
Ja, alltså, ett bra system att hitta på egen värld till är ju inte riktigt vanilj. Det är ju ett bra system :) BRP har ju absolut en känsla och system har ju designmål. Avsikten med FLs system är nog inte att det ska kännas vanilj, utan vara spännande och intressant.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det är på gränsen till ospelbart (T100-DoD, Expert, DoD-91), för att det är så dåligt rent system/design-mässigt. Jag önskar ett korrekt konstruerat spel (kanske HT - har inte provspelat).
Ok, byt till valfritt system som inte kräver setting - Hjältarnas Tid, Old School Essentials eller vad du nu vill åt.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag vill inte ha hober, jag tycker att det är synd att i många spel är fienderna alltid större. Därför gillar jag KH och Mutant för där kan man få chansen att spela stor. Ankor, dvärgar, hober många spelbara pysslingar. Ge mig spelbara halvjättar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
100% medhåll. Så länge det inte finns ett sådan spel/system som är ... riktigt bra ... så är det vad jag söker.
Ok, så det är inte alls generisk vaniljfantasy du är ute efter utan det perfekta systemet :) Det är en önskan jag förstå.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Ok, byt till valfritt system som inte kräver setting - Hjältarnas Tid, Old School Essentials eller vad du nu vill åt.
Ja - det är de som är på toppen av min lista. Fast just nu kör vi Dungeon Crawl Classics... det råkade bara bli så, och det är good enough (eller kanske ännu bättre).
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Ok, så det är inte alls generisk vaniljfantasy du är ute efter utan det perfekta systemet :) Det är en önskan jag förstå.
Eller det perfekta systemet för generisk fantasy?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Ah, ok. Ni pratar setting. Så generiskt = vaniljsetting? Men även slätstrukna regler?

Personligen har jag noll intresse av det. Det kan jag hitta på själv. Eller, jag behöver ju inte ens hitta på det. Det är bara att skopa upp någon intetsägande fantasytrop så är man hemma.

Seriös fråga, varför lockar detta?
Det lockat för att man slipper lära sig något nytt. Världen består av välkända troper och varelser, så man slipper plugga in det som gör den här världen unik, och kan istället fokusera på att uppleva just det här äventyret.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Ok, så det är inte alls generisk vaniljfantasy du är ute efter utan det perfekta systemet :) Det är en önskan jag förstå.
Så jag är INTE intresserad av Svärdets Sång, Symbaroum, Chronopia, Trudvang, Pendragon ... som "låser" mig till en mindre och mer specifik värld än jag vill ha. Fast Pendragon har vi provat ändå - just för att vi ville prova den unika kampanjen".

Kopparhavets Hjältar, för oss som har gammalt Ereb Altor-hjärta, lockar absolut... världen känns stor, öppen, fri och "generisk" (ursäkta och förlåt - det är menat som en komplimang).
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Alla verkar vara överens om att Egerkrans är en fantastisk illustratör.

Jag delar den åsikten, och jag tycker hans skruvade säregna stil blir fantastisk till spel som Väsen.

Men liksom med Paul Bonner och andra trudvang illustratörer känns stilen väldig sagoaktig. Och jag känner mig mycket mer osäker på hur bra de passar ett generiskt fantasyrollspel.
Men bara för att på en illustration i boken finns det ett slott med hundra våningar. Behöver ju inte det betyda att alla slott ser ut så. Eller ens något. Det är ju bara stämning.
 
Top