DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
14,518
Location
Athos
Det lockat för att man slipper lära sig något nytt. Världen består av välkända troper och varelser, så man slipper plugga in det som gör den här världen unik, och kan istället fokusera på att uppleva just det här äventyret.
Jo, men då vill man ju som jag har förstått det även ha regler som gör något bra och sannolikt även äventyr som gör något bra. Har inga problem med spel utan setting. Det jag tyckte var konstigt var spel som helt skulle sakna någon egen identitet - men bra system är ju en identitet, och med tanke på laguppställningen vi sett tror jag inte vi kan förvänta oss dussinfantasy :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
14,518
Location
Athos
Kopparhavets Hjältar, för oss som har gammalt Ereb Altor-hjärta, lockar absolut... världen känns stor, öppen, fri och "generisk" (ursäkta och förlåt - det är menat som en komplimang).
Kan dock varna om att vi bryter mot många fantasykonventioner, så om man inte gillar det ska man kanske akta sig för KH. Dock gör vi det på ett sätt som nog inte upplevs så. Det är alltså inga gröna kaniner istället för dvärgar... :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
14,518
Location
Athos
Jag vet inte vad ordet "generisk" eller "generisk fantasy" betyder på WRNU.

Ja - om generisk fantasy betyder: typ: medeltida, senmedeltida, Ivanhoe, Conan, Arn, ... med mytologi, övernaturliga inslag, magi och gudar som blandar sig i.
Jag älskar Burning Wheel, och det är ju just detta. Men visst har det spelet i allra högsta grad en egen identitet. Det var mest det som förvånade.
 

Dr_Dängrot

I want no right wing politics&no woke hypocrites
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,186
Jag tror verkligen inte på att fria ligan kör en sådan överdriven grej. Är det på riktigt något du är orolig för?
Jag överdrev för effekt . Nej jag tror absolut inte ligan kommer ha med rosa alver med gredelina prickar och gröna jättekaniner som dvärgar.

Min oro ligger i att ligan KAN få för sig att göra något "unikt" för att särskilja sig ifrån tidigare drakar och demoner och för att sätta sin egen prägel vilket kommer resultera i ett ligan fantsyspel ist för ett drakar och demoner .

Men min oro är kanske helt ogrundad
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,186
Kan dock varna om att vi bryter mot många fantasykonventioner, så om man inte gillar det ska man kanske akta sig för KH. Dock gör vi det på ett sätt som nog inte upplevs så. Det är alltså inga gröna kaniner istället för dvärgar... :)
Jag vet - jag läste igenom boken igår för att läsa upp mig på hur det fungerar (i förhållande till T100-DoD) - men det är liksom inget jätteproblem med Minataurer som spelbar ras... det måste inte vara 100% Tolkien fast inte Middle Earth. Men jag ser ju gärna en "komplett" monsterbok, så att alla klassiska fantasy-rpg-raser finns, men det behöver inte vara "bara" det. För mig är spelet/systemet enkelt/korrekt. Monsterboken - och även "magiboken" - kan vara ett smörgåsbord.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,186
Jag älskar Burning Wheel, och det är ju just detta. Men visst har det spelet i allra högsta grad en egen identitet. Det var mest det som förvånade.
Jag vet inte om jag önskat mig "utan identitet". Det kanske var så "generisk" uppfattas. Det var ett tag sedan jag kollade på Burning Wheel. Det är inte riktigt så klassigt vanligt-jävla-rollspel va?
 
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,197
Kan dock varna om att vi bryter mot många fantasykonventioner, så om man inte gillar det ska man kanske akta sig för KH. Dock gör vi det på ett sätt som nog inte upplevs så. Det är alltså inga gröna kaniner istället för dvärgar... :)
Fast Zorakin har kung, Riddare, och värdshus i min hjärna så klassisk europeisk högmedeltid med orcher finns att tillgå.
 

Dr_Dängrot

I want no right wing politics&no woke hypocrites
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,186
För att tala klarspråk jag vill ha en drakar och demoner replika under ligans namn och inte ligans eventuella egna unika take på drakar och demoner.

Jag vill tex inte ha år noll motor , jag vill inte basen , arken , verksamheten eller något annat liganaktigt ligan kan få för sig att stoppa in i drakar och demoner .
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
14,518
Location
Athos
Jag vet inte om jag önskat mig "utan identitet". Det kanske var så "generisk" uppfattas. Det var ett tag sedan jag kollade på Burning Wheel. Det är inte riktigt så klassigt vanligt-jävla-rollspel va?
Nej, det var nog inte du som skrev det. Kanske har jag lagt ord i folks mun. Ber om ursäkt isf.

BW är inte så klassiskt nej, men det implicerar en "vanlig" fantasyvärld.
 

Dr_Dängrot

I want no right wing politics&no woke hypocrites
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,186
För mig är inte Drakar och Demoner generisk vaniljfantasy även om det absolut går att spela så. Svavelvinter kom trots allt ut 1987.
För mig har alltid drakar och demoner varit ganska generisk Tolkienesk högfantasy .
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
14,518
Location
Athos
För mig har alltid drakar och demoner varit ganska generisk Tolkienesk högfantasy .
Hur kan man klassa Konfluxsviten som "generisk Tolkienesk högfantasy"? Eller Marsklandet? Båda dessa ligger väldigt långt därifrån.
 
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,197
För mig har alltid drakar och demoner varit ganska generisk Tolkienesk högfantasy .
För mig har det alltid varit jordnära grisodlar fantasy där alla utom just äventyrarna harvar på åkrarna. Och äventyrsgruppen är typ de enda hjältar som finns. Fast det tar 25 spelmöten och bli hjälte
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
1,609
För mig är inte Drakar och Demoner generisk vaniljfantasy även om det absolut går att spela så. Svavelvinter kom trots allt ut 1987.
Vi får nog undvika ordet "generisk" eftersom folk verkar tolka det helt olika. För mig är Svavelvinter generisk fantasy - det finns dvärgar, alver, drakar och magi, ingen går runt med laservapen osv. Sen är Granströms språk och värld verkligen unik och egen, men den vilar ändå på en klassisk fantasy-grund.
 

Franz

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2010
Messages
3,499
Som jag tidigare skrev skulle jag vilja lyfta DoD6 som ett bra exempel på hur man med små medel sätter en bra och unik stämning utan att det blir för far out eller för detaljerat. Nu pratar jag alltså om Riotminds allra första DoD, där stridsvagn inte nämns. Det finns ingen värld med karta eller så, men bilderna visar vilken slags värld det är tänkt man ska spela, mycket natur, djupa skogar och höga berg, ganska kargt klimat. När folkslagen beskrivs får man med lite lore, vill minnas att dvärgarna enligt legenden skapades genom att en gud hamrade på ett berg och dvärgarna skapades av gnistorna som uppstod. Två religioner beskrivs så att man får ett hum om hur folken i världen tänker och tror, men det är inte superdetaljerat och det lämnar öppet för fler religioner (sen gillade jag inte religionerna som beskrevs men det hör ju egentligen inte hit).

Med de här små medlen fick jag en rätt bra känsla av vad för slags fantasy det var tänkt att spelas. Det var mer hemligheter och mystiska varelser i stil med Döda skogen och inte storpolitik och rivaliserande handelshus i stil med Härskarserien. Men det var inte så detaljerat att man kände sig bakbunden när man själv ville hitta på grejer.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
14,518
Location
Athos
Vi får nog undvika ordet "generisk" eftersom folk verkar tolka det helt olika. För mig är Svavelvinter generisk fantasy - det finns dvärgar, alver, drakar och magi, ingen går runt med laservapen osv. Sen är Granströms språk och värld verkligen unik och egen, men den vilar ändå på en klassisk fantasy-grund.
Ok, då har jag ingen koll alls på vad folk menar med generiskt och lämnar nog ämnet isf :) Om allt är generiskt så fine. Då vill jag också ha det.

Edit: För mig är det skillnad på om något kan stoppas i ett fack (som ex fantasy) och om det är generiskt (där det stryks medhårs vid varje givet tillfälle och enbart arbetas med typiska troper som är allmänt vedertagna. Arttypiskt m.a.o.)
 

Dr_Dängrot

I want no right wing politics&no woke hypocrites
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,186
För mig har det alltid varit jordnära grisodlar fantasy där alla utom just äventyrarna harvar på åkrarna. Och äventyrsgruppen är typ de enda hjältar som finns. Fast det tar 25 spelmöten och bli hjälte
Du har drakar övernaturliga , monster , trollkarlar , fevarelser .

Vanliga män och kvinnor kan bli trollkarlar , det är inte så att magi är något unikt osv

Jag skulle nog säga att det är högfantasy framför grisodlar fantsy

Med low fantasy (grisodlar fantasy) menas vanligen en fiktion som utspelar sig i en fiktiv, lågteknologisk värld med få eller inga fantastiska/övernaturliga inslag, fabelvarelser med mera). Inslag av magi och magiska föremål förekommer, men är ovanligt.

Det låter inte direkt som drakar och demoner eller iaf inte det drakar och demoner jag spelade på 90-talet
 
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,197
Du har drakar övernaturliga , monster , trollkarlar , fevarelser .


Det låter inte direkt som drakar och demoner eller iaf inte det drakar och demoner jag spelade på 90-talet
Nä, men när jag började spela 87 så sket min sl i det och när jag bytte rollspelsgrupp på 90 talet så var det aldrig så att man kunde köpa en pegas, eller ett magiskt svärd. Vi spelade väl fel då. Men för mig känns det ju rätt.
 
Top