DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
Du kan spela hantverkare med specialfärdighet anpassat till "rollspel": sparka in dörrar som snickare.

"Snickeri: Kräver snickarverktyg. Du kan:
✦ Som en handling åsamka en dörr, mur,
vägg eller annat dött föremål T6 poäng
skada för varje VP du lägger, utan
hänsyn till föremålets skyddsvärde."

Varför inte ha yrke Bonde med specialförmåga. "Jordbruk: kräver gäss.
✦ Som en handling kan dina gäss utföra en skenattack, djurens oläten och aggressiva beteenden åsamkar en nackdel på angripare som inte kan tala skånska."
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Varför inte ha yrke Bonde med specialförmåga. "Jordbruk: kräver gäss.
✦ Som en handling kan dina gäss utföra en skenattack, djurens oläten och aggressiva beteenden åsamkar en nackdel på angripare som inte kan tala skånska."
Haha, jag hittade några tamgäss i vår T2000-kampanj och hoppas att SL skulle erbjuda något liknande, men vi åt upp dom istället :(
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Haha, jag hittade några tamgäss i vår T2000-kampanj och hoppas att SL skulle erbjuda något liknande, men vi åt upp dom istället :(
Vi hittade sviskon och brysselkål i vår kampanj som vi hoppades på att vi skulle få äta, men nä då skulle vi tydligen använda de som vapen :(
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,494
Location
En mälarö
Jag är oerhört nöjd med beta-versionen. Om det är så som spelet kommer att bli i slutändan så är det mycket nära såsom jag hoppades att det skulle bli när det först började talas om att ligan skulle ge ut DoD. Dubbla upptummar och ett stort tack till alla inblandade.
 

tupelo

Veteran
Joined
30 Nov 2012
Messages
62
Jag är mkt nöjd överlag. De få invändningar jag har är bara baserade på nostalgi o smak och inte logik.
Jag saknar dock att det är inga skillnader i grundegenskaper mellan tex Alv o Dvärg.
Jag hade också önskat någon till färdighet.
Men som sagt överlag väldigt nöjd.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag har ju hört till skeptikerna och nu har jag snabbt bläddrat igenom.

Jag tycker det är för få (!) färdigheter och det ger mig känslan att vi ganska snart kommer få en ny, utökad, utgåva med fler färdigheter.
Att ha 6 grundegenskaper och 9 vanliga färdigheter och 7 stridsfärdigheter... det är en konstig mix tycker jag.
Det som är bra är att det verkar finnas en rimlig balans mellan grundegenskaperna och att de används (både för att pressa slag och för motståndsslag) i spelet.

Det kan vara så att 9 färdigheter "räcker" för äventyrande. Men ingen rida, simma, hasardspel, uppträda eller färklädnad (som är en hjälteförmåga). Och så både hjälteförmågor och yrkesförmågor (som dessutom kan köpas som hjälteförmåga). Och eftersom rörlighet är en viktig stridsfärdighet, så är det väsentligen 8 stridsfärdigheter och 8 övriga färdigheter. Jag hade ersatt 6-7 stridsfärdigheter med vanliga färdigheter. Jämför med DnD 5e som har 18 (non-combat) skills. Lite konstig layout på sidan 36 med vapenfärdigheterna med små bokstäver och vanliga färdigheter med stora.

Man har nästan ersatt färdigheter med hjälteförmågor (som är ganska mundana), och fördelen med det är såklart att de går snabbt att lära sig till skillnad från färdigheter, så att man faktiskt får karaktärsutveckling att faktiskt hända.

Det känns som man inte riktigt "trott" på det här med färdigheter, men ändå velat göra ett färdighetsbaserat spel, men det blev nästan inget kvar.

Det är uppenbart att det finns utrymme för och behov av mer magi och större bestiarium. Det är såklart inget problem. Det är svårare att justera balansen mellan färdigheter, yrkesförmågor och hjälteförmågor senare.

Med det sagt tror jag absolut att spelet kan fungera ganska bra i praktiken.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,902
Måhända intressant för denna diskussions deltagare ...

I gruppen Brädspel- och Rollspelsforum på Facebook finns en recension av betareglerna följd av ett flertal kommentarer, bland annat från Tomas Härenstam.
Utefter det som står om spelet i gruppen du hänvisar till är mina egna tankar följande (utefter det jag läser alltså, har tyvärr inte betareglerna själv):

Skönt med en kort regelbok! Har så lite tid åt att läsa nuförtiden att jag sällan lyckas plöja igenom långa alster.

Då DoD91 är min favoritversion är jag glad att man verkar hämta mycket inspo från det spelet.

Spontant känns det som rätt få färdigheter. Men det kanske funkar när man väl spelar.

Om jag förstår det rätt så kan man "räddas" från att dö trots att KP hamnat på noll, det vill säga att man får tillbaka KP om man lyckas med ett slag. Spontant gillar jag inte detta utan föredrar lite hårdare regler. Men det är en smaksak.

Gillar konceptet med trolleritrick och tycker att det är en bättre fras än minimagi.

Gillar konceptet med yrkesförmågor.

Gillar inte att trollkarlar har järnallergi (gillade inte detta i gamla DoD heller)

Vet att många ogillar konceptet med att pressa slag men jag gillar det!

Allt som allt tror jag att detta verkar vara ett spel helt i min smak! Det finns säkert saker jag kommer tycka är mindre bra, men så är det med alla spel.

Jag är nyfiken på hur balanserade magikerna kommer vara. I gamla DoD tyckte jag att besvärjelserna var hutlöst dyra, men hade råd med max två om man ville vara någorlunda hygglig som magiker. Hur ser det ut här?

En annan fråga, slår man fram grundegenskaperna eller köper man dem? Hoppas på det senare.

Oh, en sista fråga. Vilka spelbara folkslag finns?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
En annan fråga, slår man fram grundegenskaperna eller köper man dem? Hoppas på det senare.

Oh, en sista fråga. Vilka spelbara folkslag finns?
Det finns människa, alv, dvärg, anka, halvling och vargfolk.

Man slår fram grundegenskaperna, 4T6 och tar bort den sämsta. Man slår ett slag åt gången och placerar ut det. När man är klar med 6 grundegenskaper får man byta plats på två.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Spontant känns det som rätt få färdigheter. Men det kanske funkar när man väl spelar.
I tidigare iterationer fanns det betydligt fler färdigheter, men efter mycket speltestande så har det kokats ned till de som finns nu. Personligen gillar jag det. Jag gillar när det känns som dels ens rollperson är hyfsat kompetent, dels gillar jag att det mer begränsade antalet färdigheter också skalar bättre med rollpersonsgrupper som består av färre individer än det typiska "4 RP + 1 SL". Med färre färdigheter får du ändå med de flesta även om rollpersonerna är 2 eller 3 till antalet. Färgen kommer mer från hjälteförmågorna, som kan ta många olika uttryck.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,902
Det finns människa, alv, dvärg, anka, halvling och vargfolk.
Najs! Hade kunnat klara mig utan halvling och vargflock men kul för de som gillar dessa folkslag 🙂

Man slår fram grundegenskaperna, 4T6 och tar bort den sämsta. Man slår ett slag åt gången och placerar ut det. När man är klar med 6 grundegenskaper får man byta plats på två.
Ah, jag förstår. Personligen har jag aldrig förstått grejen med att slå fram grundegenskaper, men jag har fattat det som att de flesta DoD-fans gillar det, så jag förstår absolut varför de gjort så.
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
Minns att när Expert (och M2) kom med en hel drös med kuriosa-färdigheter så blev det wow, men sen när man spelade så var det ingen spelare som vill spendera poäng på Geologi, eller någon annan kuriosa-färdighet. De hade FV i princip samma lilla urval färdigheter som de alltid hade.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,902
I tidigare iterationer fanns det betydligt fler färdigheter, men efter mycket speltestande så har det kokats ned till de som finns nu. Personligen gillar jag det. Jag gillar när det känns som dels ens rollperson är hyfsat kompetent, dels gillar jag att det mer begränsade antalet färdigheter också skalar bättre med rollpersonsgrupper som består av färre individer än det typiska "4 RP + 1 SL". Med färre färdigheter får du ändå med de flesta även om rollpersonerna är 2 eller 3 till antalet. Färgen kommer mer från hjälteförmågorna, som kan ta många olika uttryck.
Jag förstår helt klart tanken bakom och resultatet blir säkert bra! Min tanke om att det är få färdigheter ska på intet sätt tolkas som att jag dömer ut spelet för den saken 🙂
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
I tidigare iterationer fanns det betydligt fler färdigheter, men efter mycket speltestande så har det kokats ned till de som finns nu. [...] Färgen kommer mer från hjälteförmågorna, som kan ta många olika uttryck.
Jag kan förstå hur nedkokandet gått till. Hjälteförmågorna har sina fördelar (de är binära, antingen har man dem eller inte, och de går snabbt att lära sig, så man blir inte så inlåst i hur man startade).

När jag tittar på spelet nu, så skulle jag fundera på om inte Yrkesförmågor och Hjälteförmågor är samma sak (förmågor).
Och så funderar jag på varför det alls finns färdigheter (kvar efter nedkokandet).

KAR/Karisma. Jag sökte på ordet i regelboken. Med risk för att jag missat något så hittar jag bara två andvändningsområden för grundegenskapen KAR. Dels för färdigheten Övertala. Och dels är den Viktigaste Grundegenskap för några yrken men jag kan inte se att det har någon effekt (startpengar? jag har inte hittat något).

En del hjälteförmågor ger bara fördel vid viss användning av en färdighet (Stigfinnare, Mästarjägare, Kvartermästare, Ormmänniska), eller utökar en färdighets användningsområde (Människokännare). Förklädnad är som en färdighet - skulle kunna varit en färdighet - fast utan ett FV.

Jag ser helt enkelt inte några färdigheter som behöver vara färdigheter (av de 9+7), utan man skulle kunna använda grundegenskaperna plus förmågor för allt. Det naturliga steget är att fortsätta nedkokandet och ta bort dem.
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
Främsta risken ser jag i lite variation.

Exempel Lärd:
"Vissa är specialiserade och har särskilda expertiser som monster, växter eller utdöda språk. Andra
sätter en ära i att undgå begränsningar och verkar
utifrån ett allomfattande, icke-diskriminerande kun-
skapsideal där drakens parningsrop, ölets skummande och mineralernas känslovärld bereds plats i samma lärda system."

Men det hanteras inte alls regeltekniskt, utan alla är lika lärda inom Lärdom. Det finns en hjälteförmåga med koppling (språkgåva).

Att rollspela denna skillnad går ju att göra, men då kan man ju förenkla än mer och gå mot friforn/ensamma vargen.

Sedan undrar jag över det här med fördelar, finns det inte risk i att det går inflation i det? Att så många egenskaper ger just fördel (t ex bärsärk) som kunde kryddats med något köttigare?
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
666
Location
Nibiru
Jag kan förstå hur nedkokandet gått till. Hjälteförmågorna har sina fördelar (de är binära, antingen har man dem eller inte, och de går snabbt att lära sig, så man blir inte så inlåst i hur man startade).

När jag tittar på spelet nu, så skulle jag fundera på om inte Yrkesförmågor och Hjälteförmågor är samma sak (förmågor).
Och så funderar jag på varför det alls finns färdigheter (kvar efter nedkokandet).

KAR/Karisma. Jag sökte på ordet i regelboken. Med risk för att jag missat något så hittar jag bara två andvändningsområden för grundegenskapen KAR. Dels för färdigheten Övertala. Och dels är den Viktigaste Grundegenskap för några yrken men jag kan inte se att det har någon effekt (startpengar? jag har inte hittat något).

En del hjälteförmågor ger bara fördel vid viss användning av en färdighet (Stigfinnare, Mästarjägare, Kvartermästare, Ormmänniska), eller utökar en färdighets användningsområde (Människokännare). Förklädnad är som en färdighet - skulle kunna varit en färdighet - fast utan ett FV.

Jag ser helt enkelt inte några färdigheter som behöver vara färdigheter (av de 9+7), utan man skulle kunna använda grundegenskaperna plus förmågor för allt. Det naturliga steget är att fortsätta nedkokandet och ta bort dem.
Hm, nej det håller jag nog inte med om. Färdigheterna är helt centrala i mekaniken även om de inte är så många till antalet. :)
 
Top