WRNU Är det mest bara gamlingar på rollspel.nu?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Just icke-läsandet är något som har visats med andra mått också:
https://www.lararen.se/amneslararen...raftiga-laslustras-bakom-dystra-pisasiffrorna

Något jag tycker är intressant är att se att de länder som presterar sämst i fråga om ungas läslust alla ligger i Nordvästeuropa, medan de som har störst läslust bland unga är Turkiet, Colombia, Mexiko, Japan och Sydkorea. Är det västvärlden som sackar efter?
I artikeln @Dilandau länkade så verkar det ju ändå som att det egentligen mest handlar om att tillgången på video etc ökat – att ungdomar alltid föredragit att "titta och känna framför att läsa och tänka" så att säga. Så jag funderar på om de där ungdomarna som har "störst läslust" kanske i själva verket bara har sämre tillgång till internet? Långsammare, eller att de av andra skäl hindras? Jag vet inte.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
I artikeln @Dilandau länkade så verkar det ju ändå som att det egentligen mest handlar om att tillgången på video etc ökat – att ungdomar alltid föredragit att "titta och känna framför att läsa och tänka" så att säga. Så jag funderar på om de där ungdomarna som har "störst läslust" kanske i själva verket bara har sämre tillgång till internet? Långsammare, eller att de av andra skäl hindras? Jag vet inte.
Sydkorea och Japan tänker jag mig i vart fall som hyfsat uppkopplade länder. Det som också skulle tala emot idén att detta föds av sämre internettillgång är att statistiken visar på en uppgång i dessa länder, vilket inte torde korrespondera med en nedgång i internettillgång (snarare ökar internettillgången snabbare utanför de rikaste länderna, vilka redan ligger på en stabilt hög nivå).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Fler elevsvar:
För mig är det bara vängrupper jag pratar specifikt med dock tar up mycket ifrån YouTube och liknade :)
Mycket diskussion förekommer också i person mellan personer som upptäckte att ttrpg är ett gemensamt intresse
…bland mina elever är det verkligen supervanligt, framför allt i skrift, att de använder typ direktöversatta engelska idiom. "I person", till exempel. Ser det hela tiden i deras gymnasiearbeten också…
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Alltså jag reggade mig för snart exakt (25 januari) 12år sedan.

Wrnu var den första platsen online jag som dyslexiker kände mig bekväm att skriva saker på, då resten av internet var en otroligt otrevlig plats för folk som hade lite svårt med stavning och grammatik.

Så även när det här forumet var otrevligt, så upplevde jag det bättre än alla andra platser på nätet.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
I artikeln @Dilandau länkade så verkar det ju ändå som att det egentligen mest handlar om att tillgången på video etc ökat – att ungdomar alltid föredragit att "titta och känna framför att läsa och tänka" så att säga. Så jag funderar på om de där ungdomarna som har "störst läslust" kanske i själva verket bara har sämre tillgång till internet? Långsammare, eller att de av andra skäl hindras? Jag vet inte.
Finns massa statistisk i sektionen Föräldrar och barn på nätet:https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2021/foraldrar-och-barn-pa-natet/
Läsningen är säkert också en klassgrej i viss mån. Tänker bland annat på sån här forskning:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
Alltså jag reggade mig för snart exakt (25 januari) 12år sedan.

Wrnu var den första platsen online jag som dyslexiker kände mig bekväm att skriva saker på, då resten av internet var en otroligt otrevlig plats för folk som hade lite svårt med stavning och grammatik.

Så även när det här forumet var otrevligt, så upplevde jag det bättre än alla andra platser på nätet.
Ja! Rollspel.nu har alltid känts välkomnande och tryggt för mig som dyslektiker också.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
Jag känner att tonen har ändrats till det bättre de senaste åren. Mer ”kolla vad jag har gjort/tänkt!” och roliga samarbeten.

Och med ett (ännu) större fokus på spelskapande. Jag har inte stött på något forum som är lika fokuserat, välgrundat och med samma spelbredd som rollspel.nu. Hatten av till alla som bidrar med insikter, frågor och funderingar.

Men framsidan skulle kunna vara mer inbjudande, med What’s New-flödet i fokus. Och kanske med banners för alla bra svenska rollspel, både stora och små.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Ett till elevsvar:
Diskuterar mest med vänner som också kör olika typer av rollspel. Tittar också på en del d&d content på yt och tiktok
Så jag tror att det är typ så det ser ut. Mycket passivt med youtube och tiktok, även lite läsande på reddit (men ganska lite skrivande), när man själv skriver något eller deltar är det på discord med vänner eller IRL med vänner.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,614
Location
Göteborg
Så jag tror att det är typ så det ser ut. Mycket passivt med youtube och tiktok, även lite läsande på reddit (men ganska lite skrivande), när man själv skriver något eller deltar är det på discord med vänner eller IRL med vänner.
Det gäller säkert de flesta trettiplussare också, i och för sig.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
En sido-fråga som borde vara intressant är väl "är det bara gamlingar på forum, punkt".

Har https://www.svenskafans.com/fotboll/svenskfotboll/forum (och andra forum som jag inte orkar googla upp) exakt samma demografi? Dvs gör vi (som forum) något bättre eller sämre än genomsnittet?
Jag tror nog att vi är ganska genomsnittligt- fast jag kan inte backa upp det med mer än en att det intuitivt borde vara så.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Om jag ser till våra spelare så hänger nog inte många här. Vi har sedan starten sålt mer än 22000 exemplar av våra spel och det tickar på. Här på forumet är det ganska tyst, men vi har bra fart på Facebook Messenger och mail (där mestadels föräldrar som inte vet vad rollspel är ställer frågor om spelet och hur de ska tänka för att våga spelleda).
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
De flesta yngre är på reddit och liknande sidor. De är mer internationella och skriver gärna på engelska.
 

Cyberhest

Swordsman
Joined
24 Jan 2006
Messages
455
Location
Stockholm
En kollega till mig brukar prata om att paradigmet för oss gamlingar när vi tänker oss datorer är arkivet, dvs vi tänker oss listor, strukturer, hierarkier och att man letar liksom manuellt efter det man vill hitta. Man kollar delsidor etc. Medan paradigmet för ungdomarne snarare är "sökrutan och flödet", dvs en helt platt hierarki där nytt = överst och gammalt = ointressant. Och där man "navigerar" uteslutande genom att söka.
Jag har tänkt länge på exakt samma sak och tror att det ligger väldigt mycket i detta. Det faktum att jag har svårt att inte se arkivet som objektivt överlägset flödet säger väl en del om vilken ålderskategori jag själv tillhör.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Det faktum att jag har svårt att inte se arkivet som objektivt överlägset flödet säger väl en del om vilken ålderskategori jag själv tillhör.
Ja, samma här. Fast jag brukar tänka att jag som arkivperson verkar kunna navigera sök-och-flödessajter mycket bättre än vad sök-och -flödespersoner verkar kunna navigera arkivsajter. Som sagt, mina elever är verkligen urusla på navigering; finns det ett flöde så ska det väldigt, väldigt mycket till innan de klickar på en separat flik eller navigerar till en annan del av sajten för att hitta något…
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Lite off-topic men någon skrev hur länge de hängt på wrnu och det fick mig att börja klura lite på hur länge jag hängt här (med några långa pauser).

Jag skaffade min första användare (som jag glömt bort användarnamnet på) strax efter att André aka @Fritt blev admin på wrnu.

Jag försöker lista ut när det var en det var svårt. 1999? 2000? Någon som var med på den tiden och inte hunnit bli senil och kan hjälpa mig när det var? När startades ens forumet?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
När startades ens forumet?
Vi är något förvirrade kring exakt när, men 1999 tror vi.

 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Vi är något förvirrade kring exakt när, men 1999 tror vi.
Jag grävde lite just för att försöka att lista ut mitt gamla användarnamn. Hittade inte igen mitt användarnamn men tror jag förstår förklaringen till förvirringen kring wrnu's födelse.

Det verkar som att domänen rollspel.nu startade https://web.archive.org/web/19990125102841/http://www.rollspel.nu/
men det verkar ha varit The Yard: Rollspel som bytt namn och domän https://web.archive.org/web/19990218042937/http://d192.ryd.student.liu.se/rollspel/. Den sidan var en del av webringen svenska rollspelsskapare som jag har goda minnen av att surfa runt på.
 
Top