WRNU Är det mest bara gamlingar på rollspel.nu?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Så varje gång jag ser en ny tråd i presentationsforumet verkar den lyda "Jag är snart 40 bast, spelade rollspel på 80- och 90-talet, slutade spela på 2000-talet och nu är jag tillbaka." Det känns som det enda nyinflöde vi har är från folk som slutade spela under rollspelsdöden och som nu återvänder. Det är såklart kul att de återvänder! Men var är alla nya spelare? Är det så att den nya uppsving i rollspelande vi ser nu bara är gamla rollspelare som återvänder? Nej, det tror jag inte. Det faktum att amerikanare har satt amerikanska rollspel i amerikanska tv-serier ska ju ha fått en hel massa nya spelare, inklusive svenskar, att börja spela, sägs det. Men det kanske är så att dessa spelare inte kommer hit? De kommer snarare att söka sig till amerikanska sidor och diskutera rollspel där med amerikanare. Eller så är själva konceptet "webbforum" helt främmande för dessa spelare, som inte upplevt internet före Facebook? Eller? Kanske är de här, och jag har bara inte sett dem? (Säg gärna hej här i tråden, i så fall!)
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Jag tror det i första hand beror på formen, webbforum är nog inte lika aktuella längre. Facebook är dock inte tillhållet för ungdomar, det är snarare vi gamlingar som hänger där i första hand. Något jag noterat är att det är mycket mer visuellt hos kidzen jag jobbar med och möter i min vardag samtidigt som det fanns (finns, osäker här) en trend bland unga att vilja ta sig bort från nätet och beroendet av nätet av olika skäl. Ungarna och ungdomarna som växer upp idag har ju alla sett sidoeffekten av lättillgängligt internet, något som gjort att de använder och ser på internet på ett annat sätt än vi gamlingar.

Med det sagt, skulle vara intressant att höra röster från de som faktiskt hör till målgruppen. Så finns det några yngre här så hojta till och berätta, stämmer in i Genisis säg gärna hej och berätta om er upplevelse.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Eller så är själva konceptet "webbforum" helt främmande för dessa spelare, som inte upplevt internet före Facebook?
Jag tror att för många är det inte bara så att forum är främmande; för många av dem är Facebook främmande.

Eller åtminstone en pensionärsplattform som bara gamla människor hänger på.

Forum misstänker jag är grejer som de möjligen stöter på när de googlar efter något, men att de inte egentligen associerar det med en kommunikationsplattform.


Det är nog inte hela förklaringen, och dessutom bara gissningar baserat på de senaste tio åren eller så av att jobba med nästan-vuxna =)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
I min spelgrupp är jag ensam om att hänga på wrnu

jag skulle nog våga mig på analysen att gemene man/kvinna som spelar rollspel söker sig inte till wrnu.

Dom flesta diskussioner här skulle jag påstå intresserar inte samt går över huvudet på gemene person, det känns som det här forumet i första hand är till för spelskapare och rollspelsteoretiker och inte för folk som vill fråga om hur avståndsregler funkar i alien eller vad som är den bästa fighter builden i DnD 5:e Osv

Jag kan många gånger känna mig som en katt bland hermelinerna här.

Sedan så hänger inte kidsen av idag på webbforum dom hänger inte ens på Facebook längre . Mina syskonbarn säger om man skall tro dom att det är ingen under 25 idag som har Facebook utan det är andra sociala media som kidsen använder sig av
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Dom flesta diskussioner här skulle jag påstå intresserar inte samt går över huvudet på gemene person, det känns som det här forumet i första hand är till för spelskapare och rollspelsteoretiker och inte för folk som vill fråga om hur avståndsregler funkar i alien eller vad som är den bästa fighter builden i DnD 5:e Osv
Det här kan nog stämma, jag tänker bara utifrån eget perspektiv nu att det är inte wrnu jag går till när jag vill lära mig strukturera och skapa äventyr, det är inte heller hit jag går om jag vill lära mig förstå regler eller tekniker bättre. Däremot uppskattar jag det teoretiska och utmaningarna som dyker upp ibland, men det är inte hit jag går för att lära mig eller hålla min hobby vid liv.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Det är nog inte hela förklaringen, och dessutom bara gissningar baserat på de senaste tio åren eller så av att jobba med nästan-vuxna =)
Ni är ju några stycken här som jobbar i skolan. Jag har för mig att jag läst om flera som skrivit om rollspelande ungdomar i sina klasser. Ni får väl fråga dem om de diskuterar rollspel någonstans och i så fall var?

Angående wrnus representantivitet så försökte jag mäta det för några år sedan. Då slutade en väldigt grov uppskattning i att för varje svarande forumit gick de runt fyra andra rollspelare. Vad det nu är värt.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Min uppfattning är att unga rollspelare inte verkar diskutera rollspel med främlingar på nätet på samma sätt som vi gör.
Utan mest i slutna grupper bakom stängda dörrar.

Jag kan bara gissa varför det är så.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Min uppfattning är att unga rollspelare inte verkar diskutera rollspel med främlingar på nätet på samma sätt som vi gör.
Utan mest i slutna grupper bakom stängda dörrar.
Detta är min bild också. Jag har fått intrycket av att de snackar med varandra i skolan och så, men inte liksom öppet/allmänt.

Men överlag verkar de vara ganska försiktiga med öppna/allmänna grejer. En del hänger väl på toktok eller insta, men för många är det inte där de liksom har sina "riktiga" diskussioner med folk. Det är mer Discord, slutna servrar och så.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Detta är min bild också. Jag har fått intrycket av att de snackar med varandra i skolan och så, men inte liksom öppet/allmänt.
Så tror jag att det är med mina elever med. De pratar med sina klasskamrater och sitter ibland i bibblan och spelar, men tror inte det är så mycket en grej de gör över nätet.

Sen spelar mina elever bara amerikanska/engelska spel, främst Warhammer 40K så jag tror inte att de skulle få så mycket ut av att hänga här då vi mest (men inte bara såklart) pratar om svenska spel.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
Sen spelar mina elever bara amerikanska/engelska spel, främst Warhammer 40K så jag tror inte att de skulle få så mycket ut av att hänga här då vi mest (men inte bara såklart) pratar om svenska spel.
Och hur planerar du att fixa det problemet? De behöver ju bli utsatta för svenska spel, om inte annat för att vi har bättre illustratörer, och ankor :p
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Och hur planerar du att fixa det problemet? De behöver ju bli utsatta för svenska spel, om inte annat för att vi har bättre illustratörer, och ankor :p
Haha, jag har försökt 😁 De tycker att det är häftigt att jag skriver rollspelsrelaterade grejer och lovar att köpa om jag publicerar något, men jag har inte lyckats få dem att köpa andra svenska produkter än så länge.
 
Top