Är det bara illustratörer som kräver betalt - varför?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,114
Location
Värnhem, Malmö
Svenskan har ju med sina sammansatta ord ett gyllene kryphål att nyttja i sådana sammanhang, särskilt i kombination med fantasynonsens:
”Drakdödarsvärdsslipningslärlingen i mörkdjupeträskpalatsets underjordiska monsterdräparvapensmedja ägnade svartsorgvintermånadsnätterna åt basiliksblodsslipning av generationsklingan Lindormsbane.”

Det blir många bokstäver för få ord!
Ah, det är så att säga skribentens motsvarighet till Chronopia-böckernas omslag – en bild som liksom ska ha med allt i hela boken.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,151
Fungerar inte text så att man begär in ett synopsis och ett textprov? Så att ingen behöver bedöma 300 sidor, utan typ ett kapitel. Och sen kommer man överens om hur lång texten ska vara och utgår från/hoppas att den håller samma kvalitet som textprov och håller sig inom synopsis och omfång?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
11,325
Location
Stockholm
Fungerar inte text så att man begär in ett synopsis och ett textprov? Så att ingen behöver bedöma 300 sidor, utan typ ett kapitel. Och sen kommer man överens om hur lång texten ska vara och utgår från/hoppas att den håller samma kvalitet som textprov och håller sig inom synopsis och omfång?
Jo, det är en del av processen. Sen kan ju kvaliteten skilja sig enormt åt mellan prov och levererad text, t.ex. om jag som skribent ägnat ett år att skriva och fila på ett kort äventyr och sen ska skriva 5 ggr mer text på tre månader, till exempel. Det är svårt för beställaren att veta i förväg.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,151
Sen kan ju kvaliteten skilja sig enormt åt mellan prov och levererad text, t.ex. om jag som skribent ägnat ett år att skriva och fila på ett kort äventyr och sen ska skriva 5 ggr mer text på tre månader, till exempel. Det är svårt för beställaren att veta i förväg.
Ja verkligen. Jag tänkte mest i relation till om det är svårare att bedöma kvalitet på text än på illustrationer för att det kräver en större arbetsinsats.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,114
Location
Värnhem, Malmö
Nu vet jag inte om det här har tagits upp tidigare i tråden, då den är lång och det är ett tag sedan den var aktiv, men är inte rollspelsskribenter ofta låsta till ett mindre antal spel? Särskilt om man förväntas kunna skriva material som passar bra in i spelvärld och stämning och fungerar väl med spelets regelsystem innebär det att man kanske är begränsad till färre spel man "kan". Det gör sannolikt att det blir svårare att jämföra olika spelföretag, när valet i praktiken blir att skriva för ett spel man faktiskt kan kontra att skriva för ett spel man inte spelar – och kanske inte heller är vidare intresserad av.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
10,986
Location
Ludvika
Det var ju nån scam på gång (Folding Ideas gjorde en video om det) där man betalade en spökskrivare skitlite pengar för att skriva ihop en bok om nått populärt pseudovetenskapligt ämne, sen betalda man någon desperat skådis skitlite pengar för att läsa in den som ljudbok. Sen lägger man upp den ljudboken till försäljning och går med i nån slags scamgrupp där man går in och lämnar positiva omdömen på varandras scamböcker för att pusha fram reklamen.

Hur tusan ska man få den scamen att gå ihop om man plötsligt måste betala folk skälig lön? Har ni tänkt på det!?

(Och bara för tydlighets skull då detta är internet är detta menat som ett skämt)
 

Oscar Silferstjerna

En av Enid Blytons Fem
Joined
28 Nov 2006
Messages
1,498
Location
Nirvana
Nu vet jag inte om det här har tagits upp tidigare i tråden, då den är lång och det är ett tag sedan den var aktiv, men är inte rollspelsskribenter ofta låsta till ett mindre antal spel? Särskilt om man förväntas kunna skriva material som passar bra in i spelvärld och stämning och fungerar väl med spelets regelsystem innebär det att man kanske är begränsad till färre spel man "kan". Det gör sannolikt att det blir svårare att jämföra olika spelföretag, när valet i praktiken blir att skriva för ett spel man faktiskt kan kontra att skriva för ett spel man inte spelar – och kanske inte heller är vidare intresserad av.
Jo, i praktiken är det nog ofta så. Men då handlar det om både spel och förlag. Har ett samarbete funkat, så leder det ofta till ett nytt. Det är ju inte unikt för rollspel heller. En intressant jämförelse är större och mer produktiva författare (särskilt facklitteratur, tror jag). De kan röra sig tämligen fritt mellan olika förlag och förmodligen kräva bra betalt (för att de i krassa ekonomiska termer är värda det).

Jag vet inte om det finns särskilt många rollspelsförfattare som är i den sitsen. Förmodligen inte (och då tänker jag framför allt internationellt eftersom den svenska marknaden är så liten). Dock tror jag att drivethrurpg, tredjepartsmoduler, Patreon och fundraising-tjänster som Kickstarter gör det möjligt att som författare bli en mer självständig aktör. Det går att nå ut till en stor publik även utan ett förlag i ryggen. Där tror jag alltså att författarrollen i rollspelsbranschen har förändrats i grunden. Det har blivit lättare och mer ekonomiskt intressant att vara sin egen.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
4,440
Dock tror jag att drivethrurpg, tredjepartsmoduler, Patreon och fundraising-tjänster som Kickstarter gör det möjligt att som författare bli en mer självständig aktör. Det går att nå ut till en stor publik även utan ett förlag i ryggen. Där tror jag alltså att författarrollen i rollspelsbranschen har förändrats i grunden. Det har blivit lättare att vara sin egen.
På sätt och vis kanske. Fast fritt tredjepartsmaterial är ändå ovanligt. Och även sådana produkter behöver ju samma inslag (bilder, layout etc) som en från förlaget med varumärket. Att sälja sitt skrivande "direkt till kund" är nog fortfarande väldigt svårt.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,016
Location
Stockholm
Jo, det är en del av processen. Sen kan ju kvaliteten skilja sig enormt åt mellan prov och levererad text, t.ex. om jag som skribent ägnat ett år att skriva och fila på ett kort äventyr och sen ska skriva 5 ggr mer text på tre månader, till exempel. Det är svårt för beställaren att veta i förväg.
Arbetsprover är verkligen ett trubbigt verktyg för att utvärdera någons kunskap/färdighet.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
590
På sätt och vis kanske. Fast fritt tredjepartsmaterial är ändå ovanligt. Och även sådana produkter behöver ju samma inslag (bilder, layout etc) som en från förlaget med varumärket. Att sälja sitt skrivande "direkt till kund" är nog fortfarande väldigt svårt.
Knepet är väl att skriva saker till DnD. Då har du tillgång till ett gediget kundunderlag och det finns heller inte någon uniform stil eller så.

Men annars är det nog svårt, ja.
 

Oscar Silferstjerna

En av Enid Blytons Fem
Joined
28 Nov 2006
Messages
1,498
Location
Nirvana
På sätt och vis kanske. Fast fritt tredjepartsmaterial är ändå ovanligt. Och även sådana produkter behöver ju samma inslag (bilder, layout etc) som en från förlaget med varumärket. Att sälja sitt skrivande "direkt till kund" är nog fortfarande väldigt svårt.
Vad menar du med fritt tredjepartsmaterial? Det finns massor till en rad olika spel och åtminstone en del av det säljer riktigt bra. Det är klart att det går att sälja ”direkt till kund”.

Om det är svårt att skriva bra? Ja, det är klart att det är. Jag, som har erfarenhet av både korrekturläsning och redaktionellt arbete i olika former, vet hur det ser ut när folk inte skriver bra. Skrivande är ett hantverk som kräver både uthållighet och talang. Ett fåtal behärskar detta hantverk riktigt väl. Jag sliter själv hårt för att förbättra mitt skrivande.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
4,440
Vad menar du med fritt tredjepartsmaterial? Det finns massor till en rad olika spel och åtminstone en del av det säljer riktigt bra.
Tja, de flesta svenskaförlagen tillåter det inte till sina spel (fast FLW är ett slags mellanting). Men visst, kanske finns det många därute i det stora hela, är kanske jag som har dålig koll.

Det är klart att det går att sälja ”direkt till kund”.
Bara sin text? I stil med: jag vill ha ett äventyr till [spel med fri tredjepartslicens] som levereras i form av en word-fil utan bilder, kartor m.m. Det tror inte jag särskilt många rollspelare skulle vilja betala särskilt mycket för.

Knepet är väl att skriva saker till DnD. Då har du tillgång till ett gediget kundunderlag och det finns heller inte någon uniform stil eller så.
Ja det är säkert där kundbasen finns. Men även de produkterna behöver väl sättas ihop till en helhet av ett team, i princip som ett förlag. Jag ser inte att det är självklart att skribentens roll blir större där (eller den kanske blir det för att det är mer småskaligt och lustdrivet, men det är ju andra faktorer).
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

En av Enid Blytons Fem
Joined
28 Nov 2006
Messages
1,498
Location
Nirvana
Tja, de flesta svenskaförlagen tillåter det inte till sina spel (fast FWL är ett slags mellanting). Men visst, kanske finns det många därute i det stora hela, är kanske jag som har dålig koll.


Bara sin text? I stil med: jag vill ha ett äventyr till [spel med fri tredjepartslicens] som levereras i form av en word-fil utan bilder, kartor m.m. Det tror inte jag särskilt många rollspelare skulle vilja betala särskilt mycket för.


Ja det är säkert där kundbasen finns. Men även de produkterna behöver väl sättas ihop till en helhet av ett team, i princip som ett förlag. Jag ser inte att det är självklart att skribentens roll blir större där (eller den kanske blir det för att det är mer småskaligt och lustdrivet, men det är ju andra faktorer).
Vi pratar om olika saker. Självklart är tredjepartsmaterial till svenska rollspel inte en verksamhet som generar stora pengar. Den svenska marknaden är helt enkelt för liten. För engelskspråkiga tredjepartsprodukter är marknaden däremot stor. Jag har sett flera tredjepartsmoduler generera hundratusentals kronor på Kickstarter.

Med någon som själv levererar material ”direkt till kund” menar jag en enskild författare som fixar hela paketet - text, layout, kartor och bilder. Det tar lite mer tid, men det finns också många program och tjänster man kan använda sig av utan att behöva betala mer än någon tusenlapp. Ett sätt att nå kunderna direkt (och dessutom skippa allt meckande som tryckta produkter ofrånkomligen innebär) är förstås genom drivethrurpg. En betydande andel av försäljningen sker ändå där, oavsett om man trycker sina grejer eller inte. Exakt hur stor andel nätförsäljningen är vet jag inte, men rimligen betydligt mer än försumbar.

Min poäng är alltså konkret konstruktiv: den enskilde skaparen behöver inte alls ha ett förlag i ryggen. Tekniken gör att det finns andra vägar in. Men vill man tjäna mer än kaffepengar är det sannolikt engelska som gäller (eller kanske något annat större språk). Jag tror också att man behöver ge ut produkter löpande. Två stora mästerverk vart annat år räcker förmodligen inte om vi talar om ett fungerande kommersiellt koncept.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
4,440
Med någon som själv levererar material ”direkt till kund” menar jag en enskild författare som fixar hela paketet - text, layout, kartor och bilder.
Ok. Då har vi pratat vi runt varandra. Jag säger inte emot utan konstaterar bara att en skribent då också måste lära det som i övrigt genererar pengar.
 

Oscar Silferstjerna

En av Enid Blytons Fem
Joined
28 Nov 2006
Messages
1,498
Location
Nirvana
Ok. Då har vi pratat vi runt varandra. Jag säger inte emot utan konstaterar bara att en skribent då också måste lära det som i övrigt genererar pengar.
Ja, så är det definitivt. Ju fler saker man kan göra själv, desto större intäkter.

Som jag skrev i en annan tråd: för den som ger ut pappersprodukter finns mycket att vinna på att hitta rätt tryckeri (inte samma för alla produkter) och att från början vara medveten om fraktkostnaderna (alltså väga ett provtryck, så att man inte lägger sig precis över en portogräns, det kan bli en oerhörd kostnadsökning på totalen).
 
Last edited:

Zeedox

Veteran
Joined
14 May 2021
Messages
135
Location
Stockholm
Jag har inte läst hela tråden, så ursäkta om detta redan nämnts. Men detta ämne är intressant, då jag lade upp en tråd för ett tag sedan om att beställa äventyr:
http://www.rollspel.nu/threads/köpa-betala-för-anpassade-äventyr-scenarion.79727/

Jag upplever att konstnärer mycket oftare lägger ut sina tjänster, portfolier och priser på diverse plattformar som Fiverr, Tiktok eller Deviantart, men det känns ovanligare att författare och speldesigners gör detta. Eller så kollar jag på fel ställe, itch.io kryllar ju av massa zine-skapare, som kanske skulle vara tillgängliga för beställningar!
 

Oscar Silferstjerna

En av Enid Blytons Fem
Joined
28 Nov 2006
Messages
1,498
Location
Nirvana
Jag har inte läst hela tråden, så ursäkta om detta redan nämnts. Men detta ämne är intressant, då jag lade upp en tråd för ett tag sedan om att beställa äventyr:
http://www.rollspel.nu/threads/köpa-betala-för-anpassade-äventyr-scenarion.79727/

Jag upplever att konstnärer mycket oftare lägger ut sina tjänster, portfolier och priser på diverse plattformar som Fiverr, Tiktok eller Deviantart, men det känns ovanligare att författare och speldesigners gör detta. Eller så kollar jag på fel ställe, itch.io kryllar ju av massa zine-skapare, som kanske skulle vara tillgängliga för beställningar!
Ja, det är säkert så att författare och speldesigners skulle kunna bli bättre på att ta emot beställningar på det sättet du nämner. För mig personligen skulle en attraktiv deal möjligen kunna vara att jag gör ett zine på ett visst tema mot betalning - för att sedan ha möjlighet att sälja samma material till andra på drivethrurpg. Men det förutsätter förstås att jag har vettiga idéer på just detta tema. Åtminstone i det större engelskspråkiga sammanhanget kanske detta skulle kunna lösas med en Facebook-grupp för Custommade RPG Zines. Jag har inte riktigt tid och energi att starta och administrera en sådan grupp just nu (tror att jag just har fått Covid igen), men ska fundera på saken.
 

Anthrox

Spelar bara seriösa rollspel.
Joined
8 Jun 2017
Messages
529
Jag har inte läst hela tråden, så ursäkta om detta redan nämnts. Men detta ämne är intressant, då jag lade upp en tråd för ett tag sedan om att beställa äventyr:
http://www.rollspel.nu/threads/köpa-betala-för-anpassade-äventyr-scenarion.79727/

Jag upplever att konstnärer mycket oftare lägger ut sina tjänster, portfolier och priser på diverse plattformar som Fiverr, Tiktok eller Deviantart, men det känns ovanligare att författare och speldesigners gör detta. Eller så kollar jag på fel ställe, itch.io kryllar ju av massa zine-skapare, som kanske skulle vara tillgängliga för beställningar!
Det är svårare att presentera en portfölj med textmaterial. Som frilansande skribent brukar jag skicka med portföljen någonstans i kommunikationen om ett nytt uppdrag, men har den inte statiskt på display någonstans. Just för att det är svårt att få till bra. Mycket enklare med bilder.
 

Zeedox

Veteran
Joined
14 May 2021
Messages
135
Location
Stockholm
Det är svårare att presentera en portfölj med textmaterial.
Ja, jag kan se om jag gillar en illustratörs stil på fem sekunder, men text och berättande tar avsevärt längre tid. Inte för att det är omöjligt, bloggar har ju funnits länge, och en bra ingress / pitch är tillräckligt för att jag ska se om jag är intresserad av att läsa vidare.
 
Top