Är det bara illustratörer som kräver betalt - varför?

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Ja, jag kan se om jag gillar en illustratörs stil på fem sekunder, men text och berättande tar avsevärt längre tid. Inte för att det är omöjligt, bloggar har ju funnits länge, och en bra ingress / pitch är tillräckligt för att jag ska se om jag är intresserad av att läsa vidare.
Svårigheten att som skribent visa en portfölj är definitivt en del av problemet. Förmodligen behöver den säljande skribenten ha något material fritt tillgängligt - exempelvis ett tidigare zine. Allra helst behöver det också vara ett beställningsjobb (med beställarens önskemål inkluderade).

Något jag också tror att man kan jobba på är hur beställningen till skribenten ser ut. Istället för att beställaren säger något i stil med ”ett bra äventyr liksom”, så fyller han eller hon i ett formulär där det blir riktigt tydligt vad det är som efterfrågas. Ett exempel kan vara: kortfattat enkvällsscenario, action, heist, space opera, tre skrotiga rymdskepp, mäktig slutboss, dungeon crawl, maffigt rånbyte med fem äventyrskrokar, minst sju tydligt beskrivna SLP:er, fem färdiga RP. Jag tror att sannolikheten att kunden blir nöjd är mycket större då än med en vagare beställning.

Gör man det här inom ramen för Facebook kan det finnas med i ett startinlägg.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Har det jämförts faktisk ersättning här? I alla fall, hur många timmars jobb vore det med en helsida? Ni som illustrerar? I något slags genomsnitt?

Vet inte om det nämnts tidigare men tittar man runt i Sverige är ju öre per ord vanligt för frilansskribenter, ca 50 öre till 1 kr. Då tycks det mer gälla för sådana texter som inte är skönlitteratur men ändå. Om vi antar 80 öre per ord skulle en svensk skribent behöva producera ca 10 000 ord för att få 8000 kr i ersättning (dvs typ 800 dollar, eller en helsida). För egen del, om jag har bra flyt (jag är rätt långsam) får jag nog ihop så många ord till ett äventyr på en månad när jag skriver på lediga stunder - vi höftar det till 60 timmars arbete. Runt 130 kr/h. Inte en usel lön men heller inte mer än ca 21 000/månaden. (Tur jag har ett vanligt jobb ;).)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Jag utgår från att Paizo förväntar sig saker av typ den här nivån för ovanstående priser:

Paizo example.JPG

Oavsett om vad man tycker om kvaliten förutsätter jag att exempelvis färgsättningen lägger på rätt mycket extra tid än om man järmför med något i svartvitt.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Oavsett är kreativt arbete inte främst en fråga om kronor per timme.

Så det spelar ingen roll om det är komplicerat att utföra, färg står inte mot svartvitt, få detaljer står inte mot många. Det som det betalas för är hur det kreativa arbetet får användas och hur mycket man ger upp sin rätt till det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Oavsett är kreativt arbete inte främst en fråga om kronor per timme.

Så det spelar ingen roll om det är komplicerat att utföra, färg står inte mot svartvitt, få detaljer står inte mot många. Det som det betalas för är hur det kreativa arbetet får användas och hur mycket man ger upp sin rätt till det.
Mja... det kanske är det betalningen baseras på, men det ändrar ju inte på att det likförbaskat blir kronor/timme för den som gör jobbet. Hur lång tid varje sida tar att göra avgör hur många sidor du kan göra och hur mycket pengar du får in på en månad.

Om man tänker på det som ett potentiellt levebröd, vill säga.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Har det jämförts faktisk ersättning här? I alla fall, hur många timmars jobb vore det med en helsida? Ni som illustrerar? I något slags genomsnitt?

Vet inte om det nämnts tidigare men tittar man runt i Sverige är ju öre per ord vanligt för frilansskribenter, ca 50 öre till 1 kr. Om vi antar 80 öre per ord skulle en svensk skribent behöva producera ca 10 000 ord för att få 8000 kr i ersättning (dvs typ 800 dollar, eller en helsida). För egen del, om jag har bra flyt (jag är rätt långsam) får jag nog ihop så många ord till ett äventyr på en månad när jag skriver på lediga stunder - vi höftar det till 60 timmars arbete. Runt 130 kr/h. Inte en usel lön men heller inte mer än ca 21 000/månaden. (Tur jag har ett vanligt jobb ;).)
Var hittar du de siffrorna? Jag har frilansat i många år (mest ej rollspel) och vet att arvoden för frilansskribenter i regel inte ser ut på det viset (öre per ord). Vill minnas att SJF har en del förslag (regler?), men de undrar jag om någon bryr sig om. Tillgång och efterfrågan styr. Hur det ser ut i reklambranschen har jag dock ingen aning m. När det gäller skönlitterära författare, som jag har bättre koll på, så ser inte avtalen heller ut på det viset som du beskriver (i varje fall inte i Sverige). Där värderas manus i regel kommersiellt. En del får mer och andra mindre, även om de större förlagen har en nedre skamgräns.
 
Last edited:

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Nja det är ju just inte så det fungerar.

Det avtalet avser och det man ska värdera är hur många gånger man kan ta betalt. Den som betalar funderar hur mycket och hur gärna den vill ha just detta verk. Om man låter sig förledas att tro att ens egna värde ska värderas i kronor per timmes arbete, så har man redan förlorat.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Har har extremt svårt att tro att Paizo skulle vara okej med att du säljer en bild du gjort åt dem flera gånger.

Och oavsett kokar det fortfarande ner till krona per timma. Det blir bara fler kronor.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Nja det är ju just inte så det fungerar.

Det avtalet avser och det man ska värdera är hur många gånger man kan ta betalt. Den som betalar funderar hur mycket och hur gärna den vill ha just detta verk. Om man låter sig förledas att tro att ens egna värde ska värderas i kronor per timmes arbete, så har man redan förlorat.
Precis. Frilansarbete handlar väldigt sällan eller aldrig om pengar per timme, utan snarare om en summa för ett visst verk. Att bli färdig är det som ger pengar. Hur lång tid det tar att bli färdig bryr sig inte uppdragsgivaren om.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Om man låter sig förledas att tro att ens egna värde ska värderas i kronor per timmes arbete, så har man redan förlorat.
Det är kanske inte en värdering man gör när man tar betalt, eller förväntar sig att kunden ska bry sig om, men det är ju icke desto mindre en beräkning den enskilde illustratören som tänkt sig leva på sitt värv behöver göra för egen del, inte sant?

---

För övrigt kan jag säga att kronor-per-ord är ganska precis hur jag betalat de skribenter som skrivit texter åt mig (främst till Kutulu). Det är möjligt att det inte är så andra gör, men det är uppenbarligen något som förekommer.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Var hittar du de siffrorna? Jag har frilansat i många år (mest ej rollspel) och vet att arvoden för frilansskribenter i regel inte ser ut på det viset (öre per ord). Det skulle möjligen vara i reklambranschen, som jag inte har någon erfarenhet. När det gäller skönlitterära författare ser inte avtalen heller ut på det viset.
I olika rekommendationer för frilansskribenter mest förvisso. Lite svårt att avgöra vilken bransch de avser. Men jag har själv fått betalt så en gång (inte för att jag är representativ eftersom jag nog bara sålt text max tre gånger). Och visst, författarförbundets rekommendationer ligger högre (ca 8000 för en novell på gissningsvis 3000 ord, fast de räknar inte så - länk).

Men jag har ingen aning om vad författare faktiskt får för betalning i allmänhet så det vore intressant att höra.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,543
Location
Fallen Umber
Kronor per ord är standard i rollspelsbranschen. Det är möjligt att en del producenter i Sverige använder andra modeller, och jag har ingen koll på frilansskrivande utanför rollspelbranschen (förutom i akademin, där man först får pengar, sedan behöver skriva något, alternativt först skriver och sedan får betala för att ha skrivit), men det är i alla fall inte ovanligt och det är helt dominerande i USA.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
I olika rekommendationer för frilansskribenter mest förvisso. Lite svårt att avgöra vilken bransch de avser. Men jag har själv fått betalt så en gång (inte för att jag är representativ eftersom jag nog bara sålt text max tre gånger). Och visst, författarförbundets rekommendationer ligger högre (ca 8000 för en novell på gissningsvis 3000 ord, fast de räknar inte så - länk).

Men jag har ingen aning om vad författare faktiskt får för betalning i allmänhet så det vore intressant att höra.
Precis, det är rekommendationer, men inte det som brukar gälla. Jag brukar gå på magkänsla och ta det jag känner att jag kan ta. Hur mycket det är beror helt på sammanhanget och uppdragsgivaren. Jag talar här alltså inte om rollspel.
 
Last edited:

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Precis. Frilansarbete handlar väldigt sällan eller aldrig om pengar per timme, utan snarare om en summa för ett visst verk. Att bli färdig är det som ger pengar. Hur lång tid det tar att bli färdig bryr sig inte uppdragsgivare om.
Här är tankesättet/ramverket man ska ha. Att det går att översätta i kronor per timme ska ses som en biprodukt och inte ha någon större bäring på hur man prissätter sig.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,449
Location
Stockholm
Var hittar du de siffrorna? Jag har frilansat i många år (mest ej rollspel) och vet att arvoden för frilansskribenter i regel inte ser ut på det viset (öre per ord).
I rollspelsbranschen är det standard och har varit standard så länge jag varit verksam i den, sen 1989.

Jag har aldrig lyckats få SJF-nivåer på ersättningar för de få reklamjobb jag gjort.

Om jag via jobbet vill anlita en skribent brukar de hänvisa till SJF rekommendationer och då har vi inte råd då deras rekommendation ofta ligger flera hundra kronor över vad våra kunder betalar oss per timme. Så då får vi göra det själva eller lösa det genom att anställa skribenter (vilket vi har gjort).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,449
Location
Stockholm
Jag brukar gå på magkänsla och ta det jag känner att jag kan ta. Hur mycket det är beror helt på sammanhanget och uppdragsgivaren.
Jepp. Det är den typen av pragmatism som jag värdesätter hos en skribent som ska jobba för mig. Med det sagt ska alla ha skäligt betalt, så det är inte så att jag alltid letar billigaste resursen. Jag måste bara ha råd att anlita resursen. :)
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
I rollspelsbranschen är det standard och har varit standard så länge jag varit verksam i den, sen 1989.

Jag har aldrig lyckats få SJF-nivåer på ersättningar för de få reklamjobb jag gjort.

Om jag via jobbet vill anlita en skribent brukar de hänvisa till SJF rekommendationer och då har vi inte råd då deras rekommendation ofta ligger flera hundra kronor över vad våra kunder betalar oss per timme. Så då får vi göra det själva eller lösa det genom att anställa skribenter (vilket vi har gjort).
När det gäller rollspelsbranschen är det helt avgörande om man bara skriver för den svenska marknaden (som i sammanhanget är liten) eller för den engelskspråkiga (som är mycket större). Helsvenska rollspelsprodukter som aldrig översätts är knappt mer än halvideella eftersom upplagorna är så små. Då tycker jag inte heller att det är så mycket att gaffla om.

Och för att nu återknyta till trådens ämne - de (amerikanska?) illustratörsarvoden som angavs ovan är bra. Åtminstone i jämförelse med svenska skribentarvoden.
 
Last edited:

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Paizos priser antar jag är för exklusiv rätt för verket som rollspelsprodukt. Illustratören kan sälja verket som del av en egen konstbok, prints och så vidare. Färgbilder har högre priser än svartvitt, men hur stor skillnaden är varierar, men runt 4-dubbla där nånstans.

Tiden det tar att måla en såndär bild som på exemplet digitalt (den vänstra bilden, tror den högra tog längre tid) skulle jag gissa på 1-2 arbetsdagar, men man ska nog tänka dubbla tiden med ändringar som önskas av art directorn, skissförslag och så. En frilansare betalar ju också sina egna arbetsgivaravgifter och liknande jämfört med en anställd illustratör.

Paizos priser är nog bland de högsta i industrin även om det gnälls på den i twitterinlägget.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,455
Location
Stockholm
Har det jämförts faktisk ersättning här? I alla fall, hur många timmars jobb vore det med en helsida? Ni som illustrerar? I något slags genomsnitt?
Jason Rainville gav följande exempel:
Om jag fattar honom rätt är det ca en veckas jobb att göra en sån halvsida. Om vi är snälla och säger att en vecka är 40h även för amerikanska frilansillustratörer, så snackar vi alltså 10 dollar i timmen.
 
Last edited:
Top