Är det bara illustratörer som kräver betalt - varför?

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Det förutsätter ju att man har den kompetenskombinationen i sin umgängeskrets. Jag har själv inte någon större layout- och illustrationskompetens i min närhet, särskilt inte om det också ska vara folk som är intresserade av att skapa rollspel. Det kräver så att säga en viss lyckosam kombination.
Jag och @APM bor i helt olika delar av landet och hade bara träffats en gång innan vi startade Bläckfisk Förlag. Numera har vi daglig kontakt – han är lika mycket god vän som han är kollega.

@kwarnberg var ju också med och startade det, han bor på i en tredje ända av landet, och honom hade jag inte träffat alls – vi hade rentav redan hunnit skriva, Kickstarta, och släppa Gudasaga tillsammans innan vi träffades första gången.

Vi var helt enkelt bara tre tjommar som råkade hänga på samma Discord-server, där det började framgå att alla tre hade ungefär samma värderingar och spelskaparambitioner, med lite olika kompetenser.

Visst var det en hyfsat lycklig kombination, och vi har förvisso inte alls uppnått samma nivå av produkter och framgång som Kartellen. Men det är likväl ett exempel på att man kan ”konstruera” sitt kollektiv – och rentav göra det på distans.


Edit: Borde ha läst färdigt tråden innan jag svarade…
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Utvecklar detta något. Fler rollspelsmakare borde fundera över modellen som STHLM KARTELL har skapat. Det är i princip ett konstnärskollektiv/dryckessällskap/kompisgäng med kreatörer av olika slag som gör saker tillsammans (och ibland på egen hand). Samlar man kreatörer under ett sådant paraply, och bygger samarbetena på delaktighet, så minskar också behovet av att anlita folk utifrån.

Det är som ett rollspelsmakarforum fast där man samarbetar med varandra, istället för att var och en sitter och fnular med sin egen grej.

Och det som kommer ur det där gänget är bland de coolaste grejorna som hänt i hobbyn på många år (tycker jag, alltså). MB, Death in Space, Alt NYC, Night Yeast, CY_B, etc.
Inga invändningar i sak om det eftersträvansvärda i det. Men det förtar inte den omständighet att de textuellt begåvande är betydligt fler i rollspelshobbyn är de visuellt. (I alla fall är det min uppfattning att det är så, och det är kanske en del av hobbyns natur, att den attraherar folk med den ådran mer än de visuellt intresserade. Jag tycker det som skapas här på forumet - i sin relation mellan det textuella och det visuella - är ganska tydligt bevis på det. Även om det givetvis finns många här som är skickliga på bildframställning.)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,878
Location
Port Kad, The Rim
Hos Eloso har vi samlat ihop ett gäng trevliga filurer med kompletterande yrkesfärdigheter, samtliga med mugglarjobb (pension i mitt fall) för att betala räkningarna. Var och en får goda möjligheter att skapa det hen önskar. Till exempel är Basker Blå mitt "labour of love".
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jo, i skrivsammanhang har jag också lyckats med det, tycker jag. Undrar om det kanske hör till att det är lättare att hitta folk med jobb i till exempel reklambranschen (som väl många kartellare, åtminstone bland de mer visuellt orienterade, varit involverade i?) i Stockholm än i Malmö?
Två personer i kartellen jobbar med reklam och fler än så sysslar med grafik för rollspel.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Jag tycker det här är intressant. Rollspelsböcker har blivit så otroligt grafiska produktioner att de nästan blivit konstböcker. För oss som gillar bilder så är det ju toppen, men kanske har förväntningarna på hur många illustrationer böckerna ska innehålla gått överstyr.

Många böcker är rena fyrfärgskalasen, och det är klart att då blir det dyrt. Personligen föredrar jag egentligen lite enklare illustrerade rollspelsböcker - gärna i svartvitt.

Här känns det som att ett paradigmskifte skedde någonstans i höjd med milennieskiftet. På den internationella arenan representerat av D&D 3, och i Sverige tog Riotminds de första stegen mot en ny typ av grafisk rollspelsdesign med rikt illusterade böcker i stora format med hårdpärm.

I OSR-världen känns det som att det inte ställs alls lika högra krav på grafiskt ”intensiva” produktioner (även om det givetvis finns sådana även där).
I think, at least in the big American publishers, there has also been a trend towards a lot of books being sold mainly to read and post about online with less worry about whether anyone actually plays it.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Hur ser det ut med yrkesbakgrund där?
Vad menar du mer specifikt?
Alla som vill gör grafiska grejjer, och bland de som gett ut något på sista tiden jobbar de med processer, data, ljud, spel och reklam till exempel.

för att förtydliga: alla inom kartellen som vill göra något gör det, och får support från andra kartellmedlemmar om de ber om det och folk har tid att hjälpa till.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,656
Location
Värnhem, Malmö
Vad menar du? Alla som vill gör grafiska grejjer, och bland de som gett ut något på sista tiden jobbar de med processer, data, ljud, spel och reklam till exempel.
Min tanke var typ att arbetsmarknaden för folk med dylika kompetenser i Sverige är koncentrerad till Stockholm, och att det därmed kan vara svårare att uppnå en kritisk massa av folk i liknande jobb annorstädes. Det känns ju som om det krävs en viss mängd personer inom ett visst yrke för att den typen av spontana möten och samarbeten ska kunna uppstå.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Min tanke var typ att arbetsmarknaden för folk med dylika kompetenser i Sverige är koncentrerad till Stockholm, och att det därmed kan vara svårare att uppnå en kritisk massa av folk i liknande jobb annorstädes. Det känns ju som om det krävs en viss mängd personer inom ett visst yrke för att den typen av spontana möten och samarbeten ska kunna uppstå.
Jag svarade i andra tråden. Sammanfattning: Två personer i kartellen har liknande jobb som år relevanta för speldesign. En av dem jobbar inte i stockholm.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Är det din uppfattning att illustratörerna som levererat bilder till de spelen du jobbat med (Eon och Neotech? Rätta mig om jag har fel) har fått för mycket betalt, eller att skribenterna har fått för lite betalt?

Om det inte är rollspelföretagens fel, vems fel är det då? (om någons, alltså)
Jag vet faktiskt inte. Det beror på vad "för lite"/"för mycket" innebär.

Om "för lite" = lönen man "förtjänar" på ett abstrakt plan, jämfört med tex andra branscher, samhällets normer etc: Då får författarna för lite betalt. Jag menar, jag är ju författare i datorspelsbranschen, där får jag hundratals gånger så bra betalt som i rollspelsbranschen.

Om "för mycket" = att man fått oproportionerligt väl betalt jämfört med vilka resurser den specifika arbetsgivaren besitter och/eller jämfört med vad ens kollegor får, då har illustratörerna fått för mycket betalt.

För rollspelsscenens syften vågar jag nog därför påstå att bägge sakerna är sanna, fast på olika sätt; både författare och tecknare får för lite betalt jämfört med hur deras skills värderas i andra branscher, men författarna får extremt mycket mindre betalt än tecknarna trots att de får mer jämförbar lön i andra branscher, så något är otvivelaktigt snett här, och det blir därför inte heller fel att påstå att tecknarna, ur det perspektivet, får för mycket betalt.

Det är inte någons fel, så mycket som fundamentala problem och begränsningar på rollspelsmarknaden och inom marknadsekonomin.
 
Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Förstår jag dig rätt, menar du att illustratörers insats inte påverkar försäljningen speciellt mycket? Jag tänker nämligen att spel som enbart är text inte direkt sticker ut som några storsäljare i butikshyllan. Illustrationerna, i synnerhet omslaget, är en extremt viktig dragkrok till att få folk intresserade och vilja köpa ett spel samt att sälja in en känsla och atmosfär. Text gör självklart också detta, att säga annat vore befängt, men det är många gånger långsammare på det än bild och har en högre tröskel.
Nej, illustratörernas insats påverkar jättemycket. Men inte så mycket att de förtjänar 100 ggr så hög lön, eller ens dubbelt så hög. Men då är jag också kommunist, och anser inte att"impact on sales" är ett bra grundläggande kriterium för att bedöma värdet av någons insats. Faktum är, jag anser inte att någon någonsin förtjänar dubbelt så hög lön som någon annan för någonting.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Något som är bra med det här forumet är att det finns så många personer här inne som besitter sån stor kunskap om så vilt skilda ting och ofta kunskap som går långt över mitt huvud.

Jag undrar följande av ren nyfikenhet .

Om jag skulle släppa ett rollspel och leasar en bild av illustratören Kalle och jag leasar den på säg 10 år . Vad händer när den 10-års perioden är slut om jag inte vill teckna en ny leasing period .

Mitt rollspel med omslagsbilden som nu Kalle äger alla rättigheter till efter leasing periodens avslut finns ju fortfarande kvar där ute i spelbutiker , rollspelsklubbar, svenska rollspelares hem . vad sker nu när jag inte längre inte leasar bilden . Kan Kalle kräva att jag inte längre får använda hens bild och hur fungerar det med redan existerande produkter som släppts av mig där bilden används ?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det som händer i ett sånt fall är att du inte kan trycka upp fler av boken. Alternativt att du inte kan använda den bilden för ny version av digital upplaga.
Men det kan inte påverka redan utgivet material ?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,443
Location
Stockholm
Tja jag kan ju förstås inte säga vad som står i andras kontrakt, bara i mina egna.
Lite trådnekro så här på tidig eftermiddag.

En datapunkt om betalning för skribenter dök upp på Twitter idag.

Hey RPG writers/developers/publishers. .02 cents a word is laughable at best. Industry standard is .10, MINIMUM is .04-.05 cents at the lowest. Don't accept projects at .02 cents, even if you are a new writer, part-time, or 'not doing a lot of work' for the project.

Accepting lower rates puts the entire industry in a spiral of 'its ok to not pay reasonable rates', and endangers those creators who do value their work into not getting hired for projects because of it. Value your experience. Your labor is worth it.

I say .04 cents is the minimum because that was the standard a few years ago and the industry is slow to catch up. Only take it if it is something you are passionate about
I tillägg till det har en källa med mycket erfarenhet, Matt Forbeck, berättat att WotC betalar bland de högsta ersättningarna i branschen.

Källa:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Jäklar vad jag plötsligt fick förståelse för Krytens försök att emulera ambivalens =D



För även fast jag håller med helhjärtat om det som skrivs, så har jag själv varit i situationen att jag varit beredd att jobba gratis bara för att slå mig in på en arbetsmarknad med ett hopplöst CV.
 
Last edited:
Top