Prisutvecklingen på rollspel

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,475
Location
Stockholm
Det hade inte gått, för de pengarna finns inte. Alltså, att få procent av försäljningen är standardbetalning för rollspelskribenter, men om de procentandelarna ens skulle vara i närheten av vad tecknare får i lön, då hade det aldrig mer kunnat göras några stora svenska rollspel, och knappt engelska heller, för förlagen hade inte haft råd med det.
Dags att höja priset på rollspelen då. De har ju varit samma sedan början av 90-talet.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Dags att höja priset på rollspelen då. De har ju varit samma sedan början av 90-talet.
Det här är en grej som inte ska förbises i den här diskussionen. Även om de flesta rollspel säljs i väldigt små volymer så känns det som att de i de flesta fall säljs oförskämt billigt. Många spel hade nog utan problem kunnat kostat det dubbla av vad de säljs för egentligen och det hade medfört en iaf liten förändring i hur mycket pengar som fördelas i slutänden.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Dags att höja priset på rollspelen då. De har ju varit samma sedan början av 90-talet.

Saxat ifrån worrus unofficial rpg news

"2nd Ed "Black Cover": PHB $25, DMG $20, MM $25, 1995. Prices taken from back covers of the book, except the DMG which came from Dragon's Previews from that time"


5:e players handbook , dm guide och monster manual kan man köpa som ett paket på sf-bokhandeln för 1695 kronor det blir 565 kronor per bok så priset har mer än dubblat sen 90-talet

Jag är relativt säker att läget ser likadant ut på den svenska marknaden , vad kostade drakar och demoner 91 när det släpptes jämfört med vad nya DoD kommer kosta ?
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Du glömmer inflationen.

"$1 in 1995 is equivalent in purchasing power to about $1.94 today."

Enligt: https://www.in2013dollars.com/us/inflation/1995?amount=1
Jag fick intrycket av att Dilandaus case var att rollspelspriser inte hade justerat för inflationen, utan blivit kvar på samma nivå. Om priserna har justerats för inflationen är det ju inget problem – om man då inte menar att rollspel borde bli dyrare relativt köpkraften.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Det har de verkligen inte. Grundböcker nuförtiden kostar ofta 600+ kronor, 2010 kostade de hälften av det.
Jag tänkte att jag skulle börja käfta emot, men så kollade jag SF-bokhandeln och du har ju för fan rätt. Åtminstone 500+ verkar nästan standard (indie borträknat).

Jag var typ säker på att en grundbok normalt kostade 300-400 kronor. Där ser man hur bortkopplad jag är 🤷🏼‍♂️
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,012
Location
Ereb Altor
På helmgast shoppen kostar kult core rules inbunden hårdpärm alltså ingen special utgåva utan core rules 59:euro så alltså nästan dubbla priset
Känns som att priset borde vara högre. Nu var det ett tag sedan jag köpte kurslitteratur men vill minnas att de böckerna, helt utan bilder (!!!) kunde vara svindyra!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Min bild är att priserna på rollspel (motiverat eller ej) stigit ganska mycket bara de senaste 6-7 åren. Försöker hitta exempel vilket inte var så lätt, men en grund-pledge för tryckt bok i Ur varselklotet-kickstartern 2016 var 350 kr, idag kostar den 448 i Ligan webbutik.

Å andra sidan. 2010 kostade Likstorm 229 kr på SF-bok (enligt piruett.se). Det är 120 sidor mjukband i svartvitt (eller?). Hittar inget självklart motsvarande men En grym hemlighet till Väsen (100 sidor hårdpärm i delvis färg) kostar 239 på SF-bok idag.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Känns som att priset borde vara högre. Nu var det ett tag sedan jag köpte kurslitteratur men vill minnas att de böckerna, helt utan bilder (!!!) kunde vara svindyra!
Kurslitteratur har jag inte köpt på evighet jag heller så har noll koll på vad det kostar, senast jag köpte kurslitteratur var nån gång 2005 eller nått sånt.

Jag kan hålla med om att kvaliten på en produkt som kult divinity lost kan betinga ett högre pris men som konsument av rollspel är jag på andra sidan staketet . Jag hade vart betydligt mer köpbenägen om spelet kostat 29 euro än 59 euro.

Nu äger jag iofs kult så jag var ju uppenbart beredd att betala priset men poängen är att pris ofta är ett incitament för mig huruvida jag skall eller icke skall köpa ett rollspel och ett lägre pris gör att vågskålen väger över mot köp
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Angående priser. Justerar man för inflation har de nog inte ökat markant. Om inte de olika ekonomisidor där sånt kan beräknas har fel.

Den reella prisökningen på Ur vatselklotet som nämns i tråden får jag till nån tjuga eller så. Och 300 spänn för Kult 91 motsvarar 500 idag.

Vad det betyder för diskussionen vet jag inte, men det kan vara bra att hålla i minnet så att man inte råkar tala om två olika saker; tycker man priserna ska upp för att justera för inflationen (i så fall kan man vara rätt lugn, för det behövs inte) eller för att justera för högre produktionskvalitet?

Min misstanke är, precis som har nämnts i tråden, att dagens produkter överlag är avsevärt mer visuellt påkostade än på nittiotalet, och man kan ju undra hur man har råd med det om priserna (justerade för inflationen) ligger rätt stilla. Har pengar blött över, så att säga, från skribenterna till det visuella, eller speglar den ökade prakten snarare att det har blivit billigare och enklare att trycka i fyrfärg, att anställa professionella illustratörer via nätet, och att dessa dessutom numera framställer mer spektakulära bilder till ungefär samma priser, därför att de använder datorer, osv?

En tanke.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Den reella prisökningen på Ur vatselklotet som nämns i tråden får jag till nån tjuga eller så. Och 300 spänn för Kult 91 motsvarar 500 idag.
Det är ju korrekt, och på så vis speglar ju prisökningen samhällsutvecklingen.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Många spel hade nog utan problem kunnat kostat det dubbla av vad de säljs för egentligen och det hade medfört en iaf liten förändring i hur mycket pengar som fördelas i slutänden.
Förutom att färre faktiskt köpt dem. Vore jättetråkigt att göra rollspel till en klassfråga, trots allt. Det är det nog på många sätt redan, men högre pris=färre som köper.

Har personligen nästan helt övergått till att köpa begagnade böcker, när jag köper, för att nytt ofta är för dyrt. Jag är heller inte jätteintresserad av stora tjocka hårdpärmar med fyrfärg--så det kanske mest uppenbara mervärdet som skulle kunna argumenteras för tycker jag mest distraherar.

Dock är det ju massor med spel som är helt gratis idag, via alla olika digitala kanaler, så kanske finns det då ett lite större berättigande av lyxböcker och liknande som rena samlarprodukter.

Men jag vill ju spela. :)
 
Top