Prisutvecklingen på rollspel

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
820
Location
Umeå
Känns som att priset borde vara högre. Nu var det ett tag sedan jag köpte kurslitteratur men vill minnas att de böckerna, helt utan bilder (!!!) kunde vara svindyra!
Lite off topic: Jag har en tidigare studiekamrater som skriver kurslitteratur i amerikat. Han får betalt per sida i slutprodukten, vilket driver upp antalet sidor och det slutgiltiga priset på boken. Som han förstått det säljer tjockare böcker bättre i USA även fast de är dyrare och det är större vinstmarginal. Tror inte det är samma sak med böcker i Sverige.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,478
Location
Stockholm
Jag funderar på vilken effekt D&D 3e hade på prissättningen av rollspel. När den versionen släpptes bestämde WotC att böckerna skulle kosta 20 dollar, inte för att de inte kunde ta 30 dollar styck men för att de ville sälja så många böcker som möjligt. Detta torde ha påverkat även andra aktörer som då troligtvis blev tvungna att hitta lösningar för att lägga sig närmare marknadsledaren.

Sen om vi tittar på dagens priser så har jag hört från förläggare att den största anledningen är pappersbrist vilket driver upp priserna på papper nått enormt, vilket då påverkar oss konsumenter. Sen förstås det där med transportkostnader och förseningar.

Helt utan annat underlag drar jag slutsatsen att det främst är just papperskostnader och transportkostnader som drivit upp priserna. Visst böckerna har blivit mer påkostade så att säga, men det är också lättare (och därmed billigare) än någonsin förr att producera en sån bok utan att behöva extremt dyr utrustning, så det kanske jämnar ut sig i längden.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,795
Location
Göteborg
Dock är det ju massor med spel som är helt gratis idag, via alla olika digitala kanaler,
Ja, det hjälper ju helt klart dem som inte vill betala 400 spänn för ett rollspel. Massor av väldigt bra rollspel är helt gratis (och ofta bättre än de stora dyra rollspelen, enligt min extremt subjektiva smak). Rollspel är en hobby man kan praktisera hela sitt liv utan att någonsin betala en krona, vilket jag tycker är helt fantastiskt.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,313
300 spänn för Kult på Stor och Liten 1991. Priserna är högre idag, men inte chockerande mycket högre.
View attachment 10134
Vilket motsvarar 497,28kr i dagens värde. Grundboken för Divinity Lost ligger på 499kr på Science Fiction Bokhandeln. Så priserna har hållit sig (motsvarande) stadigt i värde.

Angående diskussionen om spelens värde kontra att betala de som jobbar med spelet tänker jag mycket på vad Cy_borg gjorde, där ett stretchgoal var "alla som jobbar med spelet får mer betalt", vilket jag tycker är en väldigt fin lösning. Det känns också som att några som Kickstartar ett spel bryr sig "mer" om spelet/vilka som gör det, samtidigt som det också känns väldigt in-line med vad Kickstarter ändå ska vara.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag minns det som att T100-DoD, Expert, Gigant, Titan Games D&D Röd+Blå Box... kostade 149kr.
Rollformulär kostade 49kr.
Äventyr och Kandra kostade 69-79kr.
Slutet av 80-talet.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,997

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Hur priserna känns är ju beroende av när vi började köpa saker, och vi går inte omkring med en inflationsuträknare aktiv i huvudet när vi tittar på priser.
Jag tycker att en rollspelsbok för 500kr känns dyr för att jag är van att de ska kosta 250-300kr. Det tycker jag också trots att min spenderbara inkomst har gått från 750kr (barn/studiebidrag tidigt 90-tal) till 10000kr (kvar efter hyra, mat och sånt när jag hade jobb).

Jag började kolla på rollspel 84 och köpte mitt första 1986 som var röda D&D-boxen på svenska, och min köpfrekvens var som störst under gymnasieåren då jag åkte in till Stockholm varannan månad för att köpa rollspel och serietidningar. Under den perioden var också rollspelsbutikskriget igång mellan Tradition och Spel & Sånt och för att ligga så lågt som möjligt berodde priserna på Spel & Sånt på hur kronan låg till mot dollarn för dagen. En 128-sidig mjukinbunden TSR-rollspelsbok kunde variera i pris mellan 116 och 168 kr och ibland var prisändringarna lajv i butik så det gällde att snabbt sno åt sig innan de blev omprismärkta.

Hur som. Som Magnus skrev tidigare så gav WotC ut 3.0-grundböckerna billigare, men det ändrades sedan till "vanliga" priser och det var WotC i USA som satte prisstandarden vilket många behövde anpassa sig till. Det inkluderar att höja priserna med resonemanget att rollspelspriser legat stilla lång tid och att jämförbara böcker i andra områden var dyrare.
WotCs prissättning av grundböckerna för 3.0 resulterade vad jag såg då mest som gnäll från konsumenter som tyckte att de vanliga priserna på WotC:s övriga böcker var för dyrt som till exempel de första yrkesböckerna som också kostade 20 dollar men var 100 sidor med svartvit interiör, jämfört med runt 300 sidor i färg, hårdinbundet.

Inflation är en sak, men hur ser det ut med vad som borde vara en viktig målgrupps ekonomi? Högstadie- och gymnasieelever av idag, de får tydligen 1250kr/månad, så de ligger ganska nära mot vad jag hade (aningen under). Jag kunde åka till Stockholm och komma hem med alla 2nd-ed-grundböckerna med 40kr i fickan (eller som kunde gått till en TSR-roman). Min yngre dubbelgångare idag han får nöja sig med 2 av tre böcker för 900 och efter tågresan som på min tid kostade 110 ToR och på hans 189 ToR, så har han 161kr kvar, som räcker till en WotC-roman idag och kanske en tärning eller två.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tycker att en rollspelsbok för 500kr känns dyr för att jag är van att de ska kosta 250-300kr. [...] Inflation är en sak, men hur ser det ut med vad som borde vara en viktig målgrupps ekonomi?[..] får nöja sig med 2 av tre böcker
Här kan man ju konstatera att dagens 5e böcker är mer påkostade/lyxiga än 2e böckerna var på sin tid.
Då var det svart/blått tryck på vitt papper, och typ 8 sidor med episk fullfärgskonst (och det var mer färgryck än det mesta).
Nu här hela böckerna fullfärg.

Synd om man tappar en mer köpsvag målgrupp på "onödig" yta. Då hade man ju kunnat föredra en svart-vit standardutgåva och en lyxig samlarutgåva för samlare och rika vuxna.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Min bild är att priserna på rollspel (motiverat eller ej) stigit ganska mycket bara de senaste 6-7 åren. Försöker hitta exempel vilket inte var så lätt, men en grund-pledge för tryckt bok i Ur varselklotet-kickstartern 2016 var 350 kr, idag kostar den 448 i Ligan webbutik.
"Idag" är en väldigt viktig del där eftersom för lite mer än en vecka sedan skickade de ut mail om prisökning.

"On Thursday September 29, we will increase prices in the Free League webshop by 10–15% across the board." Så förra månaden borde boken kostat runt 400:-.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
300 spänn för Kult på Stor och Liten 1991. Priserna är högre idag, men inte chockerande mycket högre.
View attachment 10134
Det verkliga scoopet här är ju mockup-omslaget av Kult med inverterade färger på bakgrunden. Antar att det var någon tidig promotionbild som sedan ändrades. Och det är jag glad för. :)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,539
Location
Stockholm
Ja, inflation är en sak. Finns massa andra faktorer som spelar in. Under perioden vi talar om har reallönerna ökat snabbare än inflationen, så att bara inflationsjustera lär inte täcka upp faktiska ökande kostnader att producera ett rpg.

Levnadskostnader, - boende, mat ja typ allt - har också ökat rejält mer än inflationen under samma period.

Samtidigt har illustratörsarvoden inte ökat märkbart sedan 2003, enligt tecknarförbundet. Så illustrationer är på rea idag jfm för 20 år sedan.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ja, inflation är en sak. Finns massa andra faktorer som spelar in. Under perioden vi talar om har reallönerna ökat snabbare än inflationen, så att bara inflationsjustera lär inte täcka upp faktiska ökande kostnader att producera ett rpg.

Levnadskostnader, - boende, mat ja typ allt - har också ökat rejält mer än inflationen under samma period.

Samtidigt har illustratörsarvoden inte ökat märkbart sedan 2003, enligt tecknarförbundet. Så illustrationer är på rea idag jfm för 20 år sedan.
Vänta bara några månader så är reallönerna tillbaka på samma nivå som 1980…
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag funderar på vilken effekt D&D 3e hade på prissättningen av rollspel. När den versionen släpptes bestämde WotC att böckerna skulle kosta 20 dollar, inte för att de inte kunde ta 30 dollar styck men för att de ville sälja så många böcker som möjligt. Detta torde ha påverkat även andra aktörer som då troligtvis blev tvungna att hitta lösningar för att lägga sig närmare marknadsledaren.

Sen om vi tittar på dagens priser så har jag hört från förläggare att den största anledningen är pappersbrist vilket driver upp priserna på papper nått enormt, vilket då påverkar oss konsumenter. Sen förstås det där med transportkostnader och förseningar.

Helt utan annat underlag drar jag slutsatsen att det främst är just papperskostnader och transportkostnader som drivit upp priserna. Visst böckerna har blivit mer påkostade så att säga, men det är också lättare (och därmed billigare) än någonsin förr att producera en sån bok utan att behöva extremt dyr utrustning, så det kanske jämnar ut sig i längden.
Att DnD3-cöcker kostade $20 runt år 2000 påverkade en del, men det priset berodde på att de kunde trycka så stora upplagor så de tjänade bra pengar.

Sedan hände en del:
Runt 8 år senare släpptes DnD4 och då kostade böckerna $35. det är en 75 %-ig ökning på 8 år.
Och ytterligare 6 år senare släpptes DnD5 och böckerna kostade $50.

Idag har vi andra problem:
Du tar upp ett problem: papper är dyrare, så det blir dyrare att trycka.
Ett annat problem är ökade fraktkostnader. Förr var det normalt att trycka böcker i Kina för det var billigast. Kina är fortfarande billigast, men frakten därifrån kommer kanske ändra på det snart.
Ytterligare en sak som ställer till det är dollarkursen: dollarn är nästan dubbelt så dyr idag jämfört med när DnD5 släpptes, vilket givetvis påverkar priserna.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,539
Location
Stockholm
Vänta bara några månader så är reallönerna tillbaka på samma nivå som 1980…
Blir spännande att se hur den här krisen påverkar hobbyn. Första "rollspelsdöden" i Sverige sammanföll ju med lågkonjunktur, räntekaos, att dot com-bubblan smällde m.m. Hur var det vid finanskrisen 2007-2008?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Blir spännande att se hur den här krisen påverkar hobbyn. Första "rollspelsdöden" i Sverige sammanföll ju med lågkonjunktur, räntekaos, att dot com-bubblan smällde m.m. Hur var det vid finanskrisen 2007-2008?
Spekulativt, men min gissning är att branschen och hobbyn inte alls är lika känslig idag. Både mer diversifierad utgivning och kundunderlag.

(Men sen tillhör jag ju också gruppen som anser att "rollspelsdöden" inte bara innebar en minskad svensk utgivning utan också en faktiskt nedgång i mängden spelare och spelade timmar, mycket beroende på att demografin såg ut som den gjorde då. Det problemet tror jag inte alls finns idag.)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Att DnD3-cöcker kostade $20 runt år 2000 påverkade en del, men det priset berodde på att de kunde trycka så stora upplagor så de tjänade bra pengar.

Sedan hände en del:
Runt 8 år senare släpptes DnD4 och då kostade böckerna $35. det är en 75 %-ig ökning på 8 år.
Och ytterligare 6 år senare släpptes DnD5 och böckerna kostade $50.
Det var ett mellansteg mellan 3.0 och 4, 3.5, som kostade $30, 3 år efter 3.0.
(Och det fanns ett mellansteg för 2nd ed också, när de omdesignade utseendet och gav böckerna nya bilder och en hel del sidor har två färger. De kostade $20 för DMG, och $30 för PHB och MM. Eventuellt kan det ha varit en prisökning mellan första och andra tryckningen av de tre grundböckerna där jag har första tryckningen av DMG, andra tryckningen av PHB och okänd tryckning av MM.)
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Spekulativt, men min gissning är att branschen och hobbyn inte alls är lika känslig idag. Både mer diversifierad utgivning och kundunderlag.

(Men sen tillhör jag ju också gruppen som anser att "rollspelsdöden" inte bara innebar en minskad svensk utgivning utan också en faktiskt nedgång i mängden spelare och spelade timmar, mycket beroende på att demografin såg ut som den gjorde då. Det problemet tror jag inte alls finns idag.)
Exakt. Det är väl i grunden väldigt annorlunda spelare i dag. Nu killgissar jag lite, men min bild är att det under den första stora svenska rollspelsvågen var en stor andel spelare som var i typ mellanstadieålder, vilket naturligtvis har stark inverkan på köpkraft osv, medan dagens svenska rollspelare har högre snittålder (och, som du sa, är en mer diversifierad grupp överlag).
 
Top