Köpa / betala för anpassade äventyr & scenarion

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
Finns det någon bra plattform för att fråga andra om hjälp med att skapa äventyr och scenarion till rollspel?

Jag sitter ofta på problemet att jag tycker om att spelleda rollspel, men har dålig förmåga att själv producera scenario-materialet som krävs. Ofta spelar jag även rollspel som inte har så många publicerade äventyr, eller där jag inte är sugen själv på innehållet. Att spela spelledarlösa spel, eller sådana som enkelt stödjer improvisation och få förberedelser (PbtA, Lasers & Feelings) hjälper, men det är ändå kul att ha lite mer gediget material att arbeta med. Speciellt mysterier tycker jag känns svåra att improvisera fram utan goda förberedelser.

På grund av detta har jag ett tag lekt med tanken att helt enkelt be någon annan person att bygga ett äventyr som jag sedan kan spelleda. Potentiellt köpa in för att betala för möden, då det finns många olika element som kan ta mycket tid i rollspelsskapande:
- Skapa scenario, struktur, spelledarpersoner, spännande platser
- Skriva handouts
- Skapa pussel och utmaningar
- Bilder och stämningsskapande grafik
- Kartor
- etc

Någon som samarbetat med andra / köpt in material och använt i sina kampanjer?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Nej, aldrig stött på.

Inte för att vara negativ men krasst tror jag det skulle vara alldeles för dyrt. Det kräver mycket jobb att skriva så att någon annan kan spelleda det, mycket mer jobb än att bara hitta på till sig själv.

Men att hitta någon att bolla med går väl, men då får du antagligen ändå skriva själv. Annars är nog den givna vägen att köpa helt vanliga äventyr i rätt genre och plocka ut delar av dem.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
Ja, rimligt att det skulle vara för dyrt att framställa gediget material.

Jag tänker att vissa personer enkelt skulle kunna hälla ur sig ett A4 med strukturen av ett mordmysterium, eller producera en basic karta på en timma. Vissa personer är i mina ögon helt magiskt duktiga på att skriva, eller rita, på ett sätt som skulle ta mig 10 ggr så lång tid för att komma i närheten. Problemet där är kanske att det skulle kännas konstigt att ta betalt av en främling för så små jobb, och struntsummor är inte ett speciellt bra ekonomiskt incitament.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,450
Location
Stockholm
Jag tänker att vissa personer enkelt skulle kunna hälla ur sig ett A4 med strukturen av ett mordmysterium, eller producera en basic karta på en timma. Vissa personer är i mina ögon helt magiskt duktiga på att skriva, eller rita, på ett sätt som skulle ta mig 10 ggr så lång tid för att komma i närheten. Problemet där är kanske att det skulle kännas konstigt att ta betalt av en främling för så små jobb, och struntsummor är inte ett speciellt bra ekonomiskt incitament.
Du kan testa att göra det som en samskapar-utmaning här på forumet. Alltså presentera en grund och sedan låta folk bidra med olika saker. Kan blir helt fantastiskt, kan bli ingenting också. Men det är kanske något som är värt att testa?
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
Många svarar bra på utmaningar och tävlingar, det är sant! :D Discorden-kanalen "SL-stugan" finns tex som. hjälper till att spåna på problem att presentera för spelare.

Det jag letar efter som "det lilla extra" är väl möjligheten att fråga efter lite mer anpassat material. Tex. om jag har en lös idé om att skapa ett äventyr till "Eon i Tibara" och behöver en karta till just det, är det praktiskt att ha en lite mer fokuserad kompetens på det jag saknar, som att konstruera en karta eller förslag på sidequests.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
960
Det finns ju sjukt mycket material som folk redan gjort till olika spel, men man kan få gräva runt en del för att hitta rätt.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Som många andra så tror jag inte att betala för detta är en rimligt framkomlig väg. Med lite tur så kan man skapa en community kring det där vi delar med oss av saker som vi ändå skrivit, till exempel på ett forum eller så (eller ett scenariobibliotek kanske).

1-timmesutmaningen visade oss i och för sig att det finns folk som är så galet bra att de kan skapa intressant material på en timme, men om vi tänker oss att det är professionella skribenter så pratar vi ändå kanske en timlön på runt 500:- på faktura? (Har ingen aning egentligen vad rollspelsförfattare jobbar för), om vi ska hitta en officiell siffra så är författarförbundets rekommenderade minimifakturering för en dikt till en mindre publikation (1 sida) 1800:-. Pratar vi om folk som inte är proffs så tycker jag det både verkar vara mer görbart och roligare att det görs helt idéellt eller som utbyte av tjänster eller så.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
På fiverr och liknande ställen går det ofta att beställa bilder på dina rollspelsfigurer för 200-400 kr från artister av blandad kvalitet, men tyvärr har jag inte sett rollspelsskribenter erbjuda liknande tjänster. Detta trots att det ju nu börjar bli mer och mer vanligt med professionella spelledare som erbjuder att hålla i själva spelmötet för betalning. Kanske enklare för dem eftersom de kan återanvända samma prep mellan betalande grupper?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,901
Location
Nordnordost
På fiverr och liknande ställen går det ofta att beställa bilder på dina rollspelsfigurer för 200-400 kr från artister av blandad kvalitet, men tyvärr har jag inte sett rollspelsskribenter erbjuda liknande tjänster. Detta trots att det ju nu börjar bli mer och mer vanligt med professionella spelledare som erbjuder att hålla i själva spelmötet för betalning. Kanske enklare för dem eftersom de kan återanvända samma prep mellan betalande grupper?
Jag följer en på Tvitter som kör 6 grupper i bredd genom samma äventyr. Jag tror det är ett bra sätt att hålla nere prep-tiden, dvs få upp lönsamheten på verksamheten.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Kanske enklare för dem eftersom de kan återanvända samma prep mellan betalande grupper?
Jo men absolut antar jag. Har man ett bra scenario som man är inkörd på att spelleda (kanske via vanligt hobbyspel) är det lätt att spela dem igen. Möjligen kan det vara svårt att ha för många grupper i samma scenario samtidigt men har man 4-5 scenarion att gå runt på så löser det sig. Så skulle jag göra om jag någonsin skulle få för mig att prova (fast då skulle man väl behöva spela DnD så det är inte så troligt 😀).
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Jag sitter ofta på problemet att jag tycker om att spelleda rollspel, men har dålig förmåga att själv producera scenario-materialet som krävs. /.../

då det finns många olika element som kan ta mycket tid i rollspelsskapande:
- Skapa scenario, struktur, spelledarpersoner, spännande platser
- Skriva handouts
- Skapa pussel och utmaningar
- Bilder och stämningsskapande grafik
- Kartor
- etc
En rätt självklar lösning är annars att banta ned förberedelserna. För mig tar det mindre än en timme att förbereda 3T4 timmars spelande.

Kartor, handouts, pussel, bilder är inget jag kräver. Jag har hittat min strukturer för att skriva scenarion och online-generatorer kan fixa platser och spelledarpersoner om jag bränt ut min fantasi.

Förr tog det mig 3T6 timmar att skriva ett scenario. Nu räcker det något häftigt ögonblick, några cirklar med pilar mellan sig och en namnlista.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
En rätt självklar lösning är annars att banta ned förberedelserna. För mig tar det mindre än en timme att förbereda 3T4 timmars spelande.
Jag skulle gärna banta ned förberedelserna, och har försökt i några vändor. Men det känns ändå som att jag behöver en hel del förberett material för att känna mig mentalt redo nog att pitcha en kampanj. :( Speciellt vissa grundbultar, som plotten, settingen, och i fallet av ett mysterium, vad som hänt, är svåra att ta på volley. Men skulle nog må bra av att försöka bli effektivare på detta som spelledare!
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
Någon som samarbetat med andra / köpt in material och använt i sina kampanjer?
Ytterligare en infallsvinkel på detta är att det blir ett sätt att sponsra mer material till den spelvärld och regelsystem man gillar, men som inte finns officiellt tillgängligt. :) Jag gillar tex. att läsa världsbygge väldigt mycket, och samla på rollspelsbilder, men har inte tid med att komma på materialet själv, så det vore grymt att kunna få någon annan att utvidga världen. Sponsrad fan-fiction, typ.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Vad vill du ha skrivit? Och till vilket spel?
För, liksom, om det är något jag kan tänka mig att skriva kan jag nog skriva något mot att pengar doneras till en välgörenhet.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
Vad vill du ha skrivit? Och till vilket spel?
Ledsen att jag inte svarat! Mycket annat på gång.

Främst är det material till Eon som jag är intresserad av - jag har flera lösa ideer på äventyr eller händelser att få med, men fastnar ofta i att få ihop en vettigt grundplott eller rolig uppgift för spelarna. Eon uppmuntrar till ett väldigt detaljat världbygge i sina böcker, så det känns futtigt om jag själv skulle försöka designa en äventyrsplats som skall leva upp till resten av världen.

Några av idéerna jag behöver få mer kött på benen:
- Ett scenario som är en pilgrimsfärd till den heliga staden Tibara. Lite inspirerat av sjunde inseglet vore det väldigt kul om rollpersonerna stötte på Döden längs vägen några gånger... men varför, och hur? Vad skall spelarna göra?
-
Mordmysterie med Inkvisitionen som undersöker en oregistrerad häxbränning, och upptäcker att en nekromantikerkult ligger bakom bränningen och en stor komplott i byn. Mest behov av att designa en intressant äventyrsplats med omnejd, och få några motivationer utredda. Varför tusan skette mysteriet, vad är lösningen? Hur skriver man ett vettigt mysterie?
- Någon lös tanke om att ha ett äventyr som handlar mycket om byråkrati och mutor. Inget mer koncept än det.

osv osv.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Ledsen att jag inte svarat! Mycket annat på gång.

Främst är det material till Eon som jag är intresserad av - jag har flera lösa ideer på äventyr eller händelser att få med, men fastnar ofta i att få ihop en vettigt grundplott eller rolig uppgift för spelarna. Eon uppmuntrar till ett väldigt detaljat världbygge i sina böcker, så det känns futtigt om jag själv skulle försöka designa en äventyrsplats som skall leva upp till resten av världen.

Några av idéerna jag behöver få mer kött på benen:
- Ett scenario som är en pilgrimsfärd till den heliga staden Tibara. Lite inspirerat av sjunde inseglet vore det väldigt kul om rollpersonerna stötte på Döden längs vägen några gånger... men varför, och hur? Vad skall spelarna göra?
-
Mordmysterie med Inkvisitionen som undersöker en oregistrerad häxbränning, och upptäcker att en nekromantikerkult ligger bakom bränningen och en stor komplott i byn. Mest behov av att designa en intressant äventyrsplats med omnejd, och få några motivationer utredda. Varför tusan skette mysteriet, vad är lösningen? Hur skriver man ett vettigt mysterie?
- Någon lös tanke om att ha ett äventyr som handlar mycket om byråkrati och mutor. Inget mer koncept än det.

osv osv.
Ah, då kan jag inte hjälpa dig. Eon skriver jag inte saker till. Synd.
 
Top