Nekromanti ¿Cuba Libre?

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Vad JAG tror

"Nu, varför i hela friden skulle USA invadera Kina?"

Jag spånade vilt, I don't know...
Kina ses ju som en skurkstat och frågan om Taiwan är ju alltid het.

Jag är säker på att USA hittar ett svepskäl om de bara vill. :gremsmile:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vad JAG tror

Kina jobbar uppenbarligen på att skaffa sig den amfibiska kapaciteten. De har ju lagt vantarna på den här läckerbiten, tex:



- Ymir, tillägger
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Psykopat?

"Jag tycker att dina expempel snarare visar en person som gillar att då och då dra ett par politiskt inkorrekta skämt."

Då, min vän, har vi mycket olika uppfattningar om vad humor är för något. Tycker du det t.ex. är roligt att han kallar asiater för "gooks"?

"Det tyder dock på att han inte är någon kallt beräknande psykopat."

Som sagt, det språkbruket kanske var att ta i.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Vad JAG tror

...antar att valen i Kina är lika demokratiska som de på Kuba. ;-)

..nej jag försvarar inte britternas ockupation av Hongkong på 1800-talet. Eller deras andra osnygga affärer på den tiden. Men det är inte nåt man ska blanda ihop med deras agerande i modern tid. De lämnade ju faktiskt tillbaka Hongkong utan att bråka om saken.

När det gäller det eventuella återlämnadet av baser på Kuba så lär det ju inte bli aktuellt förrän "krigstillståndet" mellan länderna upphör. Men om Kuba fick en modern demokratisk regering är det mycket möjligt att det skulle kunna ske. Basen skulle ju knappast vara viktig för USA längre, på samma sätt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Vad JAG tror

aha, du menar det halvfärdiga fartyget de köpte på auktion från Ukraina?

knappast nåt som de vill använda skarpt...
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
THE Kuznetsov...?

Shit, har Kina lagt vantarna på det enda sovjetiska hangarfartyg som jag kunde namnet på (och därför var viktig)? Seriöst, jävligt imponerande, indeed.

Vad ska då ryssarna själva ha för att äga vågorna med kan man ju börja undra...
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Psykopat?

Tycker du det t.ex. är roligt att han kallar asiater för "gooks"?
Inte roligt, men jag har förståelse för att en människa som suttit fängslad och torterad använder negativa uttryck om dem som torterat honom. Finns det exempel på att han har använt termen generellt om asiater?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Vad JAG tror

"öh, de kickade ut spanjorerna från Kuba, och sen hyrde de basen från det nya, självständiga landet... låter inte riktigt som kolonialism a la Storbritannien."

Med samma logik så kan man ju i så fall rättfärdiga tvångsinförandet av det stalinistiska systemet i hela Östeuropa av Sovjetunionen efter andra världskriget eller för den delen japanernas utsugning av Manchuriet ("det nya, självständiga landet Manchukou") under mellankrigstiden fram till 1945...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Vad JAG tror

jaså? hur menar du?
parallellen är snarare befrielsen av Frankrike, Belgien, Holland osv av USA i så fall... där införde de ingenting.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Ah, men ändå. Coolt namn. [NT]

Hursomhelst, än så länge är kinesiska flottan skit jämfört med exempelvis USA eller Storbrittannien. De skulle inte ens klara av Sydkorea eller Japan till sjöss.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Psykopat?

"Inte roligt, men jag har förståelse för att en människa som suttit fängslad och torterad använder negativa uttryck om dem som torterat honom."

Hade han kallat dem "communist bastards" eller liknande så hade jag varit fullt förstående. Att sedan kasta just den termen över hela folkslaget/rasen är rentav rasistiskt och totalt oacceptabelt i mina ögon.

"Finns det exempel på att han har använt termen generellt om asiater?"

"Gook" kan närmast översättas till "guling". Det spelar i mina ögon ingen roll åt vilka han använder det uttrycket, det blir liksom inte mindre rasistiskt om jag enbart kallar sydafrikanska svarta för "kaffers", eller bara kallar pakistanier för "pakis".
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Psykopat?

Nu verkade det från ditt exempel att han bara syftade på just dem som torterat honom. I den kontexten tycker jag att uttrycket är olyckligt, men fullt förståeligt. Hade jag t.ex. suttit som krigsfånge i Tyskland och blivit torterad är det inte otroligt att jag hade kallat fångvaktarna "Damn Krauts".
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Vad JAG tror

"parallellen är snarare befrielsen av Frankrike, Belgien, Holland osv av USA i så fall... där införde de ingenting."

För det första var invasionen av Normandie aldrig en amerikansk enmansshow oavsett framställningen av D-Dagen i media.

För det andra så hade Frankrike, Belgien, Holland osv redan väl fungerande regeringar i exil som formellt var allierade och alla länderna bidrog till den allierade krigsinsatsen med soldater och dylikt... det hade förvisso Polen också vid närmare eftertanke så OK - skit i Östeuropareferensen och fokusera på Manchukou.

Att USA inte införde något på Kuba efter spansk-amerikanska kriget är ett falskt påstående. Kuba var överhuvudtaget inte ett land innan USA:s invasion och hade aldrig någonsin tidigare varit det i världshistorien och jag har mycket svårt att tro att USA bara helt godtyckligt lämnade över ön till dess invånare helt utan baktankar (som t.ex. överlåtandet av Guantanamobasen, mycket för USA:s del fördelaktiga handelsfördrag etc etc).
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Psykopat?

"Hade jag t.ex. suttit som krigsfånge i Tyskland och blivit torterad är det inte otroligt att jag hade kallat fångvaktarna "Damn Krauts"."

Mycket möjligt, och delvis förståeligt om än väldigt tråkigt.

Men hade du istället kallar fångvaktarna för "Damn Indo-Europeans" - först så hade det varit lika illa som McCains användande av uttrycket "gook".
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Vad JAG tror

Givetvis hade de baktankar.. till och med SVERIGE har ju baktankar när de interagerar med andra länder...

men att de gick in i kriget berodde till stor del på den amerikanska hemmaopinionen, som var chockerade över spanska truppers övergrepp på civila på ön.

Men det är meningslöst att fortsätta den här diskussionen, ALLT USA gör är ju dåligt, eller hur. De är bara onda. :gremgrin:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,904
Location
Barcelona
Re: Vad JAG tror

Jag är säker på att USA hittar ett svepskäl om de bara vill.
Men det är ju precis det som är min poäng! Varför skulle de vilja? De har inget motiv! Och Kina är typ ett av världens mäktigaste länder, som dessutom har nukes... det vore ju rent idiotiskt att förklara krig mot dem.

/Kalle
 
Top