Nekromanti ¿Cuba Libre?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,922
Location
Port Kad, The Rim
Re: Psykopat?

Utveckla gärna. På vilket sätt är demokraterna inte ett gäng kapitalistkramande liberaljävlar?
Jag känner inte för att gå in i ett samtal som präglas av ovanstående språkbruk.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Re: Psykopat?

Jag får för ovanlighetens skull hålla med Mekanurg i en politisk tråd. Den politiska skalan i USA jämfört med Europa är en komplex sak, delvis beroende på att bedömare lägger tonvikten på olika saker i de olika världsdelarna. Den europeiska skalan baseras framför allt på ekonomi, medan den amerikanska lägger mer tonvikt på "moralfrågor"*. Det finns områden i den amerikanska politiken där demokraterna har åsikter som även här skulle betecknas som vänsterinriktade, och andra områden där spektrat mycket riktigt är förskjutet åt höger jämfört med Europa (till exempel när det rör välfärdsstaten).

*Detta görs ytterligare mer komplext av att den amerikanska vänstern oftare tycks lägga tonvikten på de ekonomiska frågorna, medan högerns favorit är att förkunna sina traditionella kristna värderingar. Undantag förekommer, givetvis.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,435
Höger?

Man behöver inte vara höger bara för att man inte är en djävla tvångskollektiviseringskramande vänsterextremist.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,435
Re: Psykopat?

Min analys är inte så välunderbyggd, utan bygger mest på "känsla". Det är förmodligen lätt att dissekera mina slutsatser nedan, eftersom de inte bygger på några grundliga statistiska studier.

Om Hillary vinner den demokratiska nomineringen tror jag dock att hon kommer att ha svårt att både vinna mittenväljarna (förutom äldre kvinnor) och att få de ej så röstningsbenägna mer vänsterinriktade att gå att rösta. Många mittenväljare är övertygade om att Hillary står längre till vänster än hon gör (samtidigt som det tror att McCain inte är så konservativ som han är) och Hillary är inte tillräckligt entusiasmerande för att locka till sig horder av nya väljargrupper.

Obama tror jag skulle malas sönder av det republikanska maskineriet. För tillfället ligger han bra till både hos mittenväljare och "perifera" grupper, men jag tror att han kommer att avslöjas som mer vänstervriden än han just nu låtsas vara. Man kan jämföra med John Kerry - han låg bra till i mätningarna efter att han blivit nominerad för att folk ännu inte hade insett hur långt till vänster han stod. Nu är förvisso Obama inte lika vänster som Kerry, men å andra sidan är McCain inte lika höger som Bush.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,909
Location
Barcelona
All right!

Jag får be herrarna att chilla med invektiven lite, innan den här diskussionen spårar ur totalt.

/Kalle
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
Re: Psykopat? (ot)

Kanske det men hur vi än rantar och ravear så kommer någon att bli president i USA och om jag får välja så ser jag hellre McCain på den posten än Huckabee, och det tror jag även du väljer om du fråntas fegisutvägen "ingen av dem".

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
Re: Psykopat?

Vilket inte stämmer. Att McCain av den kristna högern utmålas som en vänsterextremist betyder knappast att han är det.
Att han ogillas av den kristna högern är tillräckligt för att han ska bli mitt förstaval bland den mörka sidans kandidater. Om det amerikanska folket är för korkat för att befria världen från republikanernas vanstyre är han trots allt ett bättre alternativ än många av sina partivänner.

So I say Go Mackan Go! :gremtongue:

/Anders
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Vad JAG tror

Läste i DN idag att de flesta av exilkubanerna i Miami vill att sanktionerna mot Kuba tas bort, och dessutom vill ha möjlighet att helt fritt resa dit. Mycket beroende på att det har vart en generationsväxling, där barnen till flyktingarna nu är vuxna, och ser sig som amerikaner, och kubaner i andra hand. Dessutom är majoriteten av de yngre demokrater numera.

En invasion av Kuba är en stendöd idé.

Angående Guantánamo har USA haft ett avtal om leasing från kubanska staten sedan 1898 (då Kuba blev självständigt från Spanien, och USA stod på rebellernas sida mot kolonialmakten).. den är inte "erövrad".

USA gick in i kriget mot Spanien efter att slagskeppet USS MAINE lev sänkt (av en magnetmina, har moderna dykningar av National Geographic till sist visat.. tidigare hade det även talas om en olycka) i Havannas hamn.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,435
Re: Psykopat?

Jag som trodde att Ann Coulter bara förmedlade objektiva sanningar. Om detta inte skulle stämma är frågan vem jag skall hämta min nyhetsrapportering och ideologiska skolning från i fortsättningen...
 

Gäst.

Veteran
Joined
8 Feb 2007
Messages
149
Vilken Hjälte!

Vilken störtskön lirare, han skulle få min röst direkt.

Tidigare har jag gillat honom främst för att hans politik är den som skulle gynna Sverige och världen* mest men nu när det dessutom visar sig att han har lite karaktär kan man ju inte annat än älska karlen.

*Han vill ju stanna i Irak under en lång tid och inte, som är brukligt vid jänkarnas insatser, lämpa över ansvaret och notan på Europa/FN när det visar sig svårare att skapa fred och välstånd än man först trodde.

Dessutom är han för frihandel och talar konsekvent mot den protektionistiska nationalromantik som Obama flörtar med. Tex skulle det vara tråkigt om GM lade ner i Trollhättan till förmån för ett subventionerat Detroit.
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Vad JAG tror

Du kanske inte läser tidningar, men varje gång Bush kräver extra resurser för att hålla kriget i irak igång så är det för att just deras budget har spruckit. Dvs de klarar inte ens nu att hålla sig flytande med den nämda summan.

USA militär vandrar precis på gränsen av vad den klarar, till och med så att de fått kalla in nationalgardets reserver för att utföra endel av de uppgifter militären normalt har.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vad JAG tror

Angående Guantánamo har USA haft ett avtal om leasing från kubanska staten sedan 1898 (då Kuba blev självständigt från Spanien, och USA stod på rebellernas sida mot kolonialmakten).. den är inte "erövrad".
Ja, för dylika leasingavtal anno 1898 brukade verkligen tas på rättvisa diplomatiska grunder. :gremsmirk:

Det sammanfaller ju rätt väl med den amerikanska ockupationen av Hawaii, och man kan dra andra, väldigt tydliga, paralleller till Hongkong.

För visst, britterna hyrde Hongkong. Och det var rättvist och rent spel och sådär.

Yeah right.

Och då har ju britterna ändå, motvilligt, lämnat tillbaka Hongkong till sist, men de hade faen aldrig gjort det om avtalet inte gått ut. Kommer jänkarna någonsin lämna tillbaka Guantanamo?

Och då har vi inte ens börjat tala om Puerto Rico. Vad faen är det om inte en koloni?

- Ymir, beg to differ
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vad JAG tror

Jag tror ett krig med Kina är otänkbart även om Kina invaderar Taiwan...USA hade låtit dem hållas hellre än att riskera ett stort krig.

- Ymir, tror
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Psykopat?

Jag tycker mest det är lite läskigt att 71-åriga gubbar med ena foten i graven överhuvudtaget tillåts ställa upp i presidentval.

Man kan tycka att någon som inte behöver ta något som helst ansvar för framtiden kanske inte är sinnebilden av ett lämpligt presidentämne, liksom.

Men det är väl också allt jag har att säga om McCain.

- Ymir, tycker
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Psykopat?

fast är inte Lars Ohly lika bra på att säga fel sak vid fel tidpunkt som McCain är? Jag drar mig till minnes nåt i stil med 'Sovjet was the shit', liksom :gremsmirk:

- Ymir, undrar
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Vad JAG tror

öh, de kickade ut spanjorerna från Kuba, och sen hyrde de basen från det nya, självständiga landet... låter inte riktigt som kolonialism a la Storbritannien.

Angående Puerto Rico känner jag en hel del folk där.. och om de har åsikter om USA är de snarare sura över att landet inte blivit en delstat ännu... men annars är det ett självstyrande territorium.

Hongkong är ett annat kapitel... britterna var ju jävligt sega på att införa samma typ av demokrati där som i resten av riket, men till slut fick folk rösta... till skillnad mot världens största diktatur då.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Vad JAG tror

du kan iofs ha rätt i det... beror på hur invasionen ser ut, hur blodig den blir, hur den politiska situationen ser ut på fastlandet resp. på ön osv...

Sen är det på intet sätt klart att en invasion skulle lyckas som det ser ut idag. Är osäker på att Kina har den amfibiska kapaciteten... men som sagt, det beror lite på sidornas moral. Att Kina kan få problem med att besägra mindre granne visade ju Vietnam 1978 i kriget som slutade 0-0. Kinas armé var iofs mer primitiv då, men i alla fall.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Vad JAG tror

du har nog helt rätt... det var nån som sa att om kriget handlade om olja så måste det vara den dyraste oljan i världshistorien.... det hade vart billigare att KÖPA landet av Saddam/Baathpartiet. :gremgrin:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vad JAG tror

öh, de kickade ut spanjorerna från Kuba, och sen hyrde de basen från det nya, självständiga landet... låter inte riktigt som kolonialism a la Storbritannien.
Varför har de kvar Guantanamo idag då, när det är uppenbart att kubanerna önskar att de åkte hem till jänkistan? Sedan är ju protektionism aldrig kolonialistiskt, neeejdå...

Angående Puerto Rico känner jag en hel del folk där.. och om de har åsikter om USA är de snarare sura över att landet inte blivit en delstat ännu... men annars är det ett självstyrande territorium.
Lite som....Tibet? :gremsmirk: Puerto Ricos legala status är så jävla bisarr att den har en egen artikel på wikipedia, och jänkarna har uppenbarligen ingen som helst vilja att införliva flera delstater. Här har vi tex ett dokument där Puerto Ricos styrande parti starkt ifrågasätter USAs behandling av territoriet under de senaste femtio åren.

Hongkong är ett annat kapitel... britterna var ju jävligt sega på att införa samma typ av demokrati där som i resten av riket, men till slut fick folk rösta... till skillnad mot världens största diktatur då.
Och med detta menar du alltså att Kinas politiska status somehow gjorde ockupationen av Hongkong mer rättfärdig? Om det är så har vi nog inte mer att säga varandra, ärligt talat. Opiumkriget var bara ett av de vidrigaste och mest lumpna maktmissbruken i hela världshistorien, och Storbritannien självt bär direkt skuld till sargandet av Kinas ekonomi och välfärd; som banade vägen för diktatur. Prins Gong och de andra reformatörerna hade kunnat bli faen så mycket mer framgångsrika om UK och dess gelikar inte hade ägnat hela 1800-talet åt att våldta Kina och nära ett spirande förakt för allt vad västerlandet hette.

Plus, folk får rösta i Kina - de har demokratiska val på lokalpolitisk nivå.

- Ymir, svar på tal
 
Top