Nekromanti ¿Cuba Libre?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Uttrycket "Cuba Libre" (OT)

Den tycks ha förekommit åtskilliga årtionden innan revolutionen, så antagligen kommer det från spansk-amerikanska kriget.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Uttrycket "Cuba Libre" (OT)

"Har alltid varit nyfiken på varifrån uttrycket "Cuba Libre" som ju också är ett drinknamn kommer ifrån och vilken värdegrund som ligger i det?

Menar man "exilcubanernas" strävan efter frihet från komunisterna, den revolution som störtade den gamla USA-lakejsdiktaturen eller går det ännu längre tillbaka som t.ex. till spansk-amerikanska kriget.
"

Wikipedia framför en teori om att drinken skall ha uppstått efter det Spansk-Amerikanska kriget av kubanska patrioter.
Vidare så står det att exilkubaner i USA brukar kalla drinken "Mentirita" (liten lögn) i protest mot Castroregimen.

Länk

EDIT: litet skitfel.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Trafikvett, säger Storebror [OT]

BTW, vad är bilden propaganda för? Den rödtextade uppmaningen längst ner slutar ju med ett utropstecken, så det måste ju vara något jävligt seriöst.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Där ser man, var nästan väntat tycker jag. Fidel har ju hängt med ett tag.

Vad tror ni? Känn er fria att spekulera vilt.
Tror at det kommer att bli några förändringar. Det tror jag bestämt. Vad & hur de ser ut vette katten.
Hur som haver, kan bli en intressant utveckling detta.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Tja... I slutänden tror jag att det blir en ny USA-stödd diktator. Såna är man ju rätt bra på att skapa, vad man än babblar om att "skapa demokrati" och sånt...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Trafikvett, säger Storebror [OT]

Enligt min Let's Learn Korean står det "Communication Order (i pluralis!) Well Någonting Någonting som nästan såg ut som »Åska« Någonting sour!"
Ganska obegripligt. Jag tolkar det som att min koreanskabok aldrig menade för mig att tolka propagandan. Men snygg bild.


Storuggla, axelludd
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Vad JAG tror

Hören, O Musa! Här kommer mina egna profetior om örepubliken Kubas framtid:

Fidels lillebror Raúl Castro tar över som Commandante-en-Jefe. inga större förändringar görs i det politisk-ekonomiska systemet utöver ett fortsatt samarbete med Venezuela & Co i ALBA alternativt Mercosur.

Raúl trillar oundvikligen av pinn förr eller senare och ersätts antagligen av en old guard-commie som han själv (Roque?).

Avgörande i hela frågan om Kubas framtid tror jag blir USA. Vinner psykopaten McCain valet så kan jag mycket väl tänka mig att Kuba invaderas och används som en enda stor övningsplats inför ett större krig mot Iran eller Nordkorea (eller - Marx förbjude - Kina).
USA har casus belli och redan i förväg erövrat en flottbas på ön. Det vore ju knappast det värsta av krigsbrott som Staterna gjort sig skyldigt till genom åren...
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Re: Vad JAG tror

Avgörande i hela frågan om Kubas framtid tror jag blir USA. Vinner psykopaten McCain valet så kan jag mycket väl tänka mig att Kuba invaderas och används som en enda stor övningsplats inför ett större krig mot Iran eller Nordkorea (eller - Marx förbjude - Kina).
USA har casus belli och redan i förväg erövrat en flottbas på ön. Det vore ju knappast det värsta av krigsbrott som Staterna gjort sig skyldigt till genom åren...
USA:s militär är extremt hårt ansträngd av verksamheten i Irak och Afghanistan. Fadäserna i Irak har gjort den amerikanska allmänheten generellt misstrogen mot eventuella krigsförespråkares argument. Jag ser ingen rimlig möjlighet för någon amerikansk politiker att få aggressiva planer gentemot Kuba förverkligade under en mycket lång framtid. Det finns varken materiella eller psykologiska resurser för det.

Ett oprovocerat amerikanskt angrepp mot Nordkorea är extremt osannolikt, oavsett vem som styr i Vita Huset, helt enkelt därför att Nordkoreas armé har ett starkt trumfkort på handen. Strax norr om DMZ har man byggt en enorm underjordisk artillerianlägging riktad mot Söul. Inom ett par timmar efter ett krigsutbrott skulle Sydkoreas huvustad ligga i ruiner efter det värsta artilleribombardemang världen skådat sedan stormingen av Berlin 1945.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: Vad JAG tror (ot)

Strax norr om DMZ har man byggt en enorm underjordisk artillerianlägging riktad mot Söul. Inom ett par timmar efter ett krigsutbrott skulle Sydkoreas huvustad ligga i ruiner efter det värsta artilleribombardemang världen skådat sedan stormingen av Berlin 1945.
Oj! :gremshocked: Det har jag aldrig hört talas om! Kan du berätta mer?

/Anders
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Psykopat?

Vinner psykopaten McCain valet...
Jag har hört en hel del negativt* om John McCain, men inte att han skulle vara psykopat. Vad baserar du det påståendet på?

*<font size="1">T.ex "...open-borders, anti-tax cut, anti-free speech, global-warming hysteric, pro-human experimentation 'Republican.' ", men det tycker jag inte behöver tyda på mental sjukdom. </font size>
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Vad JAG tror (ot)

Jag kände till konceptet men lyckades inte hitta något som stödjer det, wikipedia pratar bara om incursion-tunnlarna man hittade på sjuttiotalet och Google var hopplöst. Länkarna som finns på engelska wikipedias referenslista för artikeln ifråga var inte alls dumma, så de rekommenderar jag som intressant läsning.

Va, var jag sitter? På en föreläsning om specialpedagogik, i en sal där jag har mottagning på skolans trådlösa nätverk :gremsmirk:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Re: Vad JAG tror (ot)

Jag läste om artilleribefästningarna i någon av de många säkerhetspolitiska analyser som passerar förbi mitt skrivbord varje månad. Tyvärr minns jag inte vilken, men det var en god källa och jag såg ingen anledning att misstro informationen.

Det handlar om ett stort antal långskjutande kanoner som avfyrar konventionella spränggranater av grov kaliber (jag skulle gissa på 15 cm eller mer). Kanonerna är placerade i bunkrar som är byggda för att motstå beskjutning och flygbombardemang under lång tid.

Det strategiska konceptet passar bra in i nordkoreanskt agerande i stort. Det handlar om en avskräckningsresurs som höjer "krigskostnaden" avsevärt för Sydkorea.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Re: Psykopat?

Jag följer den amerikanska primärvalskampanjen noga via medier från många länder. Kritiken mot McCain har aldrig gått på vinkeln att han lider av allvarliga mentala defekter.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Vad JAG tror (ot)

Yeah, det var ungefär så mycket jag visste också. Däremot så började jag såklart fundera på vart jag fått det ifrån (att jag fick något att göra som gjorde att jag slapp lyssna på föreläsningen var inte helt dumt heller...). :gremsmile:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: Psykopat? (ot)

Tvärtom så tycker jag McCain framstår som den ende sansade figuren på den rebublikanska sidan. Kolla bara på knäppkängan Huckabee som jämförelse! :gremcrazy:

/Anders
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Psykopat?

"Jag har hört en hel del negativt* om John McCain, men inte att han skulle vara psykopat. Vad baserar du det påståendet på?"

Wikipedia said:
In his 1986 senate campaign, he referred to the Leisure World retirement community as "Seizure World", where "97 percent of the people vote and the other 3 percent are in intensive care," a joke whose offense he made worse, as he later conceded, when he did not forthrightly apologize for it.


In 1998, McCain was chastised for making an off-color joke at a Republican fundraiser about President Clinton's daughter, Chelsea, saying "Why is Chelsea Clinton so ugly? Because her father is Janet Reno." McCain later apologized to President Clinton and Clinton accepted his apology.


McCain openly used the term "gook", in reference to his Vietnamese torturers during the Vietnam War, even since his return as a POW. During the 2000 presidential campaign, he repeatedly refused to apologize for his continued use of the term, stating that he reserved its reference only to his captors. Late in the primary season, with growing criticism from the Asian American community in the politically important state of California, McCain reversed his position, and vowed to no longer use the term in public. Most Vietnamese Americans, who are mostly refugees from the Communist government, did not find his terminology offensive, and overwhelmingly supported him.


In March 2007, McCain apologized for using the term "tar baby" in response to a question in Cedar Falls, Iowa, about overturning divorce court decisions. Although he was not using the term in reference to African Americans, he agreed he was wrong to use a term that some view as having racist overtones.


During a campaign appearance in Murrells Inlet, South Carolina on April 18, 2007, McCain was asked a question about possible military action against Iran. He responded by singing “Bomb bomb bomb, bomb bomb Iran” to the melody of the Beach Boys' song "Barbara Ann", reminiscent of a 1980 parody by Vince Vance & The Valiants. When later confronted about the matter, McCain stated, "My response is lighten up, and get a life." Asked whether the joke he made was insensitive, McCain retorted, "Insensitive to what? The Iranians?"


During a taping of The Daily Show on April 24, 2007, host Jon Stewart asked McCain, "What do you want to start with, the bomb Iran song or the walk through the market in Baghdad?" McCain responded by saying, "I think maybe shopping in Baghdad ... I had something picked out for you, too — a little IED to put on your desk." On April 25, 2007, representative John Murtha demanded an apology from McCain on the floor of the House, where Murtha said that to make jokes about bringing IEDs back for comedians was unconscionable when so many soldiers are dying from IEDs in Iraq. McCain responded by telling Murtha and other critics to "Lighten up and get a life."


On May 18, 2007, during a meeting to negotiate immigration legislation, McCain swore at fellow Senator John Cornyn (R-Texas) after Cornyn expressed concerns about the number of appeals that illegal immigrants could receive. According to multiple sources, Cornyn told McCain, "Wait a second here. I've been sitting in here for all of these negotiations and you just parachute in here on the last day. You're out of line," to which McCain replied, "Fuck you! I know more about this than anyone else in the room."
Om ovanstående påståenden gör honom till ren psykopat kanske var att ta i men han är i alla fall en i mina ögon mycket osympatisk människa och om han verkligen står för att han t.ex. bomba Iran så tror jag att världen har en hel det att frukta om han skulle väljas till president (vilket, tyvärr, inte alls förefaller helt omöjligt).
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Vad JAG tror (ot)

"Det har jag aldrig hört talas om! Kan du berätta mer?"

For what it's worth: de uppgifterna har jag stött på upprepade gånger också. Bryter kriget ut så ligger Seoul i ruiner inom en kvart. Seoul med tio miljoner innevånare (23 om man räknar med förorterna och pendlarstäderna).
Boston Globe 060627 said:
Jane's International Defense Review estimates that if North Korea launched an all-out barrage, it could achieve an initial fire rate of 300,000 to 500,000 shells per hour into the Seoul area -- home to about half the country's 48.5 million people.
The biggest are 170-mm self-propelled artillery guns and 240-mm multiple rocket launchers. It also has hundreds of Scud missiles that could hit any part of South Korea.
Lägg till tanken att Kim Il Jung kan sitta på kärnvapen som kan nå Tokyo utan problem och att han för befälet över världens fjärde största stående armé som alla sedan barnsben indoktrinerats i att snart så kommer amerikanen och dödar oss alla... inte precis ett mumsit ställe att rusa in i a la John Wayne.

Fotnot: Avhoppare berättar dock att nordsidan räknar med att en offensiv söderut kan uppehållas i en mil eller tills man når Seoul, sedan kommer de stridande enheterna lägga ner för att plundra. Så en viss verklighetsuppfattning har de dock. :gremwink:


Storuggla, John Wayne hade förstås klarat av det
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Vad JAG tror

"(...) Det finns varken materiella eller psykologiska resurser för det."

Med en militär budget på US$439.3 miljarder förra året så tror jag inte ett skit på argumentet att det inte skulle finnas några resurser.
Dessutom så finns det x tusen exilkubaner i USA som inget hellre vill än att USA "befriar" Kuba från Castrodynastin.
 
Top