Hur mycket AI tål rollspelssverige?

Hur mycket AI känns ok i en spelkonstruktion?

  • Ingenting överhuvudtaget

    Votes: 23 30.3%
  • Enstaka diskussion för fakta, regelmekanik etc

    Votes: 16 21.1%
  • Regelbundet bollande

    Votes: 24 31.6%
  • AI:n skriver helhet utifrån en kortfattad behovsbild

    Votes: 4 5.3%
  • AIn skriver ett helt spel utifrån några få menibgars pronpt

    Votes: 9 11.8%

  • Total voters
    76
Kanske har någon redan berört det här i tråden. Men vi verkar tala förbi varandra på en punkt. Trådstartaren pratar om spelkonstruktion. Inte om hur jag sätter ihop något snabbt inför kvällens sittning i D&D. Jag har helt olika inställning till LLMer och bildgeneratorer för dessa båda syften.

@Henke, jag hänger inte med på vad enkätalterativet "regelbundet bollande" betyder när vi pratar om spelkonstruktion.
 
Kanske har någon redan berört det här i tråden. Men vi verkar tala förbi varandra på en punkt. Trådstartaren pratar om spelkonstruktion. Inte om hur jag sätter ihop något snabbt inför kvällens sittning i D&D. Jag har helt olika inställning till LLMer och bildgeneratorer för dessa båda syften.

@Henke, jag hänger inte med på vad enkätalterativet "regelbundet bollande" betyder när vi pratar om spelkonstruktion.
Det lyftes som svar till Rymdhamster att båda delar berörs. Så den breda tolkningen.
 
@Henke, jag hänger inte med på vad enkätalterativet "regelbundet bollande" betyder när vi pratar om spelkonstruktion.

När jag läste enkätalternativen så tänkte jag att precis som man bollar med sina kompisar, medkonstruktörer, testspelare, folk i Vrållådan och här på forumet medan man konstruerar spel, så kan man ju teoretiskt sett använda en LLM som "bollplank". Även om jag väl personligen tycker det känns rätt poänglöst och de flesta exempel jag sett på när folk gjort sånt lett till de mest uppenbara "no shit sherlock"-svaren man kan tänka sig.
 
@Henke, jag hänger inte med på vad enkätalterativet "regelbundet bollande" betyder när vi pratar om spelkonstruktion.
En AI är rätt bra på saker som "kolla igenom den här texten och se om det finns några självmotsägelser" eller "tolka den här regeln och räkna ut och ställ upp en tabell kring utfallen". Eller för den delen "analysera orden jag använder och se vad som verkligen sticker ut".

En sak som jag tycker är kanonbra är det där när man behöver ett annat ord - AI är fantastisk på att föreslå ett antal synonymer eller närliggande ord, särskilt i engelskan.
 
Att använda LLM som bollplank är inte alltid det lättaste, men nog tycker jag de kan ge unika förslag och nya infallsvinklar. Det beror mycket på hur man promptar.

Här är ett enkelt exempel på en mycket kort dialog för att komma igång med ett lite unikt rollspelskoncept. Nog skulle jag kunna tänka mig att få till något unikt genom att fortsätta och bolla och utveckla de specifika delarna om jag vore intresserad. Känns inte som en DnD rip-off direkt.

Mer vanligt är att man har en egen tanke och vill bolla vidare på den, men det funkar också. För mig har det i alla fall funkat bra om jag definierar LLM's roll i diskussionen ända från början (jag ber den spela en roll :) ) och säger åt den vilken typ av svar jag vill ha (unika, kreativa, faktabaserade med källreferenser, etc.).

Både på jobbet och för mitt eget bruk så har jag gjort i ordning ChatGPT'er med olika roller och regler. Vill jag bolla om min rollspelsvärld så går jag till den "Fornnordiska Världsbyggaren" för då vet jag att jag får vettiga svar. Undrar jag över UX best-practices så har jag min "UX Mentor" att fråga.

En bra grej att lägga till i sin prompt kan även vara frasen "Ställ frågor tillbaka tills du förstår uppgiften". Då får man hjälp att precisera prompten.

Men, hur man än vänder och vrider på det så blir det fel ibland. LLM's är ingen silver bullet.

För mig funkar i alla fall bollandet och jag tror rollspelssverige tål det :)
 
Summering: Ja, det finns en risk att rollspelshobbyn dör ut, men det är på grund av konkurrens av andra hobbyn, inte pga AI i sig självt. Hotet är inget nytt utan funnits länge, t.ex. från dataspelen. Jag tror att rollspelssverige tål AI, men det kommer medföra förändringar.
Angående rubriksättningen så var det främst lekfull användning av "hur mycket x tål Sverige". :)
 
Angående rubriksättningen så var det främst lekfull användning av "hur mycket x tål Sverige". :)

Jo, jag förstod att det inte bara var det som var frågan egentligen, men med tanke på ämnets känsliga natur så kändes som vettigt att fokusera på rubrikens frågeställning för att rama in diskussionen (funkade lite sisådär :p)
 
Angående att AI inte skapar nytt eller ger dåliga svar som bollplank är det kanske en sanning med modifikation tycker jag. Det är ju inte så mycket inom rollspel som är helt unikt egentligen.
Oavsett vad man kollar på kan det oftast kokas ner i några punkter som AIn känner till och kan bygga på.
Tar man det skapade exemplet tidigare så känner jag inte till något rollspel där nallebjörnar används som valuta i postkommunistisk diktatur som AIn kopierat av. Alltså har den skapat något nytt.. men ja ändå inte vilket är detsamma som det mesta mänskliga rollspelsskapandet. Det bygger vidare på tidigare ideer.
Att skriva rätt promtar för att hjälpa AIn att genererara den bästa texten är en färdighet som man måste lära sig för att det ska bli bra.
Skriver man "Jag vill ha en bild på en barbar med ett stort svärd i ökenlandskap" är risken antagligen ganska stor att man får en Conan men texten kan skrivas få fler sätt för att fått mer spännande och varierande resultat.
I dagsläget tror jag inte AIn kan kan generera ett helt spel eller text tillräckligt bra för att det ska funka rakt av. Kanske det kan förbättras av att den körs genom olika program med olika specialiteter för att göra det bättre men jag tror det behövs en människa för att fixa den viktiga sista biten för att det ska bli bra.
För mig spelar det inte någon roll vem/vad som skapat rollspelsprodukten så länge den är bra.
 
Jag skulle aldrig köpa, eller ens ta emot gratis, något som "skapats" med eller med hjälp av ai (förutsatt att jag visste). Om jag fick reda på att någon rollspelsprodukt jag redan äger hade ai-genererat innehåll skulle jag slänga det. Jag skulle också aktivt shame:a spelet och upphovsmannen (om man ens kan kalla individen för upphovsman). Jag tycker det är viktigt att användande av ai ska vara belagt med skam och få negativa konsekvenser.
 
Jag skulle aldrig köpa, eller ens ta emot gratis, något som "skapats" med eller med hjälp av ai (förutsatt att jag visste). Om jag fick reda på att någon rollspelsprodukt jag redan äger hade ai-genererat innehåll skulle jag slänga det. Jag skulle också aktivt shame:a spelet och upphovsmannen (om man ens kan kalla individen för upphovsman). Jag tycker det är viktigt att användande av ai ska vara belagt med skam och få negativa konsekvenser.
Du tänker att alla moderna spelskapare använder en annan sökmotor än Google med andra ord :)
 
Jag skulle aldrig köpa, eller ens ta emot gratis, något som "skapats" med eller med hjälp av ai (förutsatt att jag visste). Om jag fick reda på att någon rollspelsprodukt jag redan äger hade ai-genererat innehåll skulle jag slänga det. Jag skulle också aktivt shame:a spelet och upphovsmannen (om man ens kan kalla individen för upphovsman). Jag tycker det är viktigt att användande av ai ska vara belagt med skam och få negativa konsekvenser.
Forumet snurrar ju också på Xenforo som har ai i sina produkter så mer eller mindre direkt är allt som skrivs här stöttat av AI. Du får nog börja shejma dig själv 😅
 
To the original question: Not a Swede but I have 2 shelves full of Swedish RPG material.

For me, I would not purchase a game that had major AI content in it.
If a game maker Googles anything in regards to their product then part of their ideas will be AI generated :) so only buy the quill and paper stuff! Get off the electrical grid! Stop. Using internet connection! Don't buy stuff in stores! Don't own or rent a home! There, now we can actually write REAL rpgs in REAL isolation from society!
 
Back
Top