Recent content by Funs1

  1. F

    Nekromanti Falleri fallera - att falla från häst

    Jag har hållt på med ridning i flera år, och ramlat av si sådär ett hundratal gånger (inte för att jag är dålig skall påpekas ;-) ) Jag har aldrig haft någon rustning, bara hjälm, och det har skett i "manegen" på mjukt underlag, och ute i det fria, med träd och annat hårt inblandat. Det gör...
  2. F

    Nekromanti Regel ide. Graderade specialiseringar

    Trevligt när ett inlägg skapar diskussion :gremlaugh: Vad jag ville säga med exemplet om specialiseringar är att man kan göra dom väldigt breda. Jag menar då man specialiserar en färdighet mot något som man använder 90% av fallen. Några exempel: Rida: Häst istället för Drunokisk springare...
  3. F

    Nekromanti Regel ide. Graderade specialiseringar

    Det låter mycket bra, det blir ju ganska svårt att höja efter ett tag, och att då älja att djupare specialisera sina kunskaper är ju trevligt. Men om man specialiserar Rida mot Häst (som man rider i 99% av fallen) är det ju tveksamt om det är spelriktigt eller powergaming, anser jag i alla fall...
  4. F

    Nekromanti Roliga saker med magiska effekten "Olära"

    Even better.... Ogillar den effekten i största allmänhet, så det låter bra.
  5. F

    Nekromanti Roliga saker med magiska effekten "Olära"

    Har haft många och långa diskussioner om denna effekt. Först och främst är den Personlig, så man måste ju ändra räckvidd först, sen även varaktighet, om man vill göra den permanent (vilket mina sadistiska spelare gärna vill). Om man vill improvisera detta tar det en bra stund, och en...
  6. F

    Nekromanti Breda färdigheter kontra smala!

    Håller med om det. Dessutom är det inte så enkelt som att bara dela upp/slå ihop färdigheter. För om man gör det så blir det obalans med alla poäng man för får att köpa färdigheter. Men om man ser på musik tex. så tycker jag att man bara kan spela de instrument man specialiserat mot, och musik...
  7. F

    Nekromanti Alvhäst (Tomon) kontro Ridhäst

    De é lugnt, du kan få +2 i FÖR på din häst :gremwink: /Funs1 - SL, till bla Gorion
  8. F

    Nekromanti Avståndsanfall från riddjur

    Stämmer alldeles utmärkt! Jag har själv 10 års erfarenhet av hästar och ridning. Desto skickligare man är, desto mer styr man hästen utan tyglarna. Genom att flytta vikten kan man få hästen att svänga/stanna/snabba upp farten. Eftersom detta är svårare, och man får sämre balans då man inte kan...
  9. F

    Nekromanti Kyla & Värme?

    Jag tror att det skulle kännas lite mindre än ett nålstick. Så lite vatten skulle dessutom dunsta innan du hann lägga besvärjelsen. Även om du lyckades, skulle vattnet dunsta, på en milli-sekund, och det skulle inte hinna bränna till ens en gång. /Funs1
  10. F

    Nekromanti Effekterna "Avstånd" och "Provisorera"

    Re: Så här speltestades det Således kan en improvisatör inte använda effekten döda, annat än om han vill begå självmord? Det skulle innebär att man i stor utsräckning behöver Den tomma effekten. Detta i sin tur innebär att man måste köpa Alstra nomotropi (eller vad man behöver alstra för Tomma...
  11. F

    Nekromanti Effekterna "Avstånd" och "Provisorera"

    Re: Vad avsåg Neogames? Det är just det jag vill veta, men ingen på neogames verkar känna sig manade att reda ut detta? Klantigt som tusan av mig att glömma ett cituationstecken, speciellt då jag verkligen citerade ur M&M. på sidan 45 står följande i näst sista stycket (rubriken Väva...
  12. F

    Nekromanti Effekterna "Avstånd" och "Provisorera"

    Rättar mig själv... (långt) ,andra, och klargör (förhoppningsvis) Eftersom de tidigare inläggen i tråden raserar hela min syn på magin, så som jag spelar, kände jag att detta var tvunget att kollas upp. Så för en gångs skull sitter jag hemma, med boken i hand. Nåväl, till problemet. På sidan...
  13. F

    Nekromanti Effekterna "Avstånd" och "Provisorera"

    Jag är övertygad. Enligt mitt tankesätt skulle det vara mycket kraftfullare att vara extemporatör, enda nackdelen är tidsåtgång, och det är lite väl brutet. Skall bli intressant att ta upp detta med spelgruppen. Tur att bara en är magiker, och han är inte extemporatör. /Funs1
  14. F

    Nekromanti Effekterna "Avstånd" och "Provisorera"

    Magi har alltid varit ett ämene för frågor och funderingar. När man som Sl tror dig löst ett "problem" kommer spelarna med nya tolkningar av reglerna för att opta effekter och på så sätt bli tämligen übermäktiga. Vad gäller inproviserad magi har jag tolkat reglerna så att om man väver effekten...
  15. F

    Nekromanti Att skapa en sol.

    Men... Bra regel att man kan slita fram fler filament om man är duktig. Dock, man åldras ett år för varje minus man får i Quadosh, så om man är 30 bast måste man slå åldringsslag efter fem framslitna filament, så då har man ytterligare en begräsning. Om man dessutom kommer under -15, måste man...
Top