Nekromanti Breda färdigheter kontra smala!

Zishan

Veteran
Joined
30 Jan 2003
Messages
58
Location
El Stockholmo
Jag har tänkt lite o undrat, hur kommer det sig oftast att Sociala färdigheter tendrerar bli bredare än fysiska. Eller att Kunskapsfärdigheter kan ibland bli ännu bredare.

Färdigheter som Ockult har "tusen" förgreningar och Övertala är en mångsidig färdighet, medans typ hoppa o ducka är rätt så begränsade till ett specifikt användande .

Vi följer tyvärr lite drakar o demoners uppbyggnad, då det ändå la grunden för svensk fantasy.

Hade det inte vart fräscht att tänka om helt o ta en närmare titt på färdihgeterna o göra helt nya Färdigheter. Där exempelvis Hoppa ducka o klättra o dylikt tillhörde en katogeri, o där Övertala var nått åt mer social kompetens sidan.

Tja jag svamlar kanske men e det nån annan som tänkt tanken o kommit på nått bra??
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
En del spel brukar använda sig av en färdighet som kallas någonting i stil med "Rörliga manövrer" eller motsvarande som är allifrån att springa snabbt till att hoppa och klättra. Västmark och Skymningshem T10 använder t.ex. denna färdighet. Den är ungefär lika bred som Övertala är i Eon.

Breda kontra smala färdigheter är en smaksak. Eon har är väl kanske smulan inkonsekvent på hur bred en färdighet blir, men inte så hemskt farligt att man tar skada av det. Tycker jag i alla fall.


/Naug
 

Zishan

Veteran
Joined
30 Jan 2003
Messages
58
Location
El Stockholmo
Nä visst är det sant att Eon har vart väldigt bra, men inget är någonsin för bra!

Man kan ju fundera o skapa nya vägar, om dom är bra dvs.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,223
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tycker du har en ganska god poäng här. Speciellt 'ockultism' har jag alltid uppfattat som så groteskt bred att den på något sätt blir nästintill oanvändbar, för man vet aldrig vad man ska rama in i den. Detsamma gäller 'Övertala', för även om vi nästan aldrig slår färdighetsslag för sociala färdigheter när vi spelar känns det konstigt att bluffa och bedra folk faller in där.

Något att tänka på till Eon III, kanske? Framförallt hade jag önskat mig mer utförliga regler för färdigheterna - de behandlas ytterst sporadiskt i jämförelse med resten av systemet som det är nu, och man får knappt några riktlinjer alls för hur svårt det är att lyckas med färdigheterna under olika förhållanden och förutsättningar. (Hur svårt är det egentligen att urskilja någon som gömmer sig i en skog med 'Speja', tex? Jag har ingen aning).

- Ymir, snickrar uppdatering till hemsidan
 

Zishan

Veteran
Joined
30 Jan 2003
Messages
58
Location
El Stockholmo
Om vi ska ta upp diffusa svårighetersgrader, undrar om det finns nån svårighets-modifikation för svärdskamp, vad händer när Allan hugger med sitt tvåhandsvärd mot Foppan som parerar med dolk. Rent tekniskt (Enligt Eon regler har jag för mig) sett kan man väl parrera kraften av ett tvåhandsvapen med ett enhandsvapen utan någon ökning eller minskning i svårighetsgrad. Undrar om det är så enkelt??
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
"Breda kontra smala färdigheter är en smaksak. Eon har är väl kanske smulan inkonsekvent på hur bred en färdighet blir, men inte så hemskt farligt att man tar skada av det. Tycker jag i alla fall." (Grottrollet Naug) Har ni tänkt på att Eon kommer undan med vadsomhelst medan DoD -91 inte gör det? Folk beskyller Ereb för att lida av "lappsjuka" men Mundana är "jätterealistiskt" och "sååååå gullegulligt" och "jättegenomtänkt". För att vara lite provocerande så säger jag: Det är nästan en total rip-off av DoD. Till temat i denna tråd: DoD -91 kommer inte undan med breda och inkonsekventa färdigheter, medan Eon gör det, "eftersom det är jätterealistiskt osv." Sluta vara sådana hycklare! Eon innehåller nästan samma färdigheter som DoD -91 och har en värld med ett lapptäcke, så det så. Klart slut. :gremlaugh:
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Rent tekniskt (Enligt Eon regler har jag för mig) sett kan man väl parrera kraften av ett tvåhandsvapen med ett enhandsvapen utan någon ökning eller minskning i svårighetsgrad. Undrar om det är så enkelt??

Det borde vara svårare att parera ett anfall om man har ett enhandsvapen när motståndaren har ett tvåhandsvapen på grund av den enorma kraften i en tvåhandssving (inte stick). Tycker jag i alla fall.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Rättelse: Ducka -> Undvika

Ducka är en manöver som är en del av Undvika, vilket gör Undvika ganska bred.

Angående ämnet så skulle jag nog dela upp Övertala i Övertala, Köpslå och Ljuga. Ockultism delas upp i specifika religioner (småluddigt). Kulturkännedom blir en kännedom per kultur (luddigt begrepp javisst). Varje enskild instrumentgrupp (stråk-, blås- osv.) blir varsin färdighet. Överlevnad delas upp i Överlevnad och Orientering (dock inte Grottorientering...).

Detta med smala färdigheter skulle funkat bättre i ett omvänt Ob-system där svårigheten är ett fast tal och färdigheten en klase Ob + mod. Då kan man dra av -Ob1T6 i nån färdighet. Som det är nu så är det inte samma sak att ha 12 i en färdighet som att ha 16 i en besläktad, då fummelriskerna blir helt obalanserade. Eller så kan man göra så att man får -4 i färdighetschans om man använder fel färdighet. Då kan man ha 16 i Övertala å så får man 12 om man ska försöka ljuga. Ett till plus är att man kan minska med mindre steg än det något grova plusminus Ob1T6.

// avatarex, ska fila vidare på projekt Ob-uppochner
 

Mörker

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
309
Location
Hindenburg
För att återgå till ursprungsfrågan utan att göra stopp för at trycka lite på Eon så tänkte jag säga att jag själv alltid har använt breda färdigheter (väldigt breda faktiskt) i mina egna rollspelsprojekt; jag tänkte ge ett exempel på mitt tomterollspels färdighetslista:

Direkta Färdigheter
Närstrid
Avståndsstrid
Undvika
Läkekonst
Social Kompetens
<Språk>
<Hantverk>
Smyga/Gömma Sig (något i stil med detta)

Indirekta Färdigheter
Vildmarksvana
(Någon mer jag redan glömt)

Kunskaper
(Allehanda kunskaper här)

*Ursäkta ifall jag inte kunde skriva ned alla, jag hittar inte pappret.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
""Breda kontra smala färdigheter är en smaksak. Eon har är väl kanske smulan inkonsekvent på hur bred en färdighet blir, men inte så hemskt farligt att man tar skada av det. Tycker jag i alla fall." (Grottrollet Naug) Har ni tänkt på att Eon kommer undan med vadsomhelst medan DoD -91 inte gör det? Folk beskyller Ereb för att lida av "lappsjuka" men Mundana är "jätterealistiskt" och "sååååå gullegulligt" och "jättegenomtänkt". För att vara lite provocerande så säger jag: Det är nästan en total rip-off av DoD. Till temat i denna tråd: DoD -91 kommer inte undan med breda och inkonsekventa färdigheter, medan Eon gör det, "eftersom det är jätterealistiskt osv." Sluta vara sådana hycklare! Eon innehåller nästan samma färdigheter som DoD -91 och har en värld med ett lapptäcke, så det så. Klart slut. "

Jag har aldrig påstått att Eons färdighetssystem är bättre än DoD, och då jag knappt minns det senares så tänker jag inte heller ge mig in på att kommentera det. Däremot så kan jag säga att Mundana definitivt lider av lapptäckessjukan, men inte alls på den mycket mycket större skalan som Ereb Altor gjorde. Jag ogillar lapptäcken vart jag än ser dom, men jag ogillar lappigare lapptäcken mer än mindre lappiga lapptäcken :gremwink:


/Naug
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Handling framför ord

är ett av mina motton. Jag håller fullständigt med dig och undrar om du och några likasinnade vore villiga att tillsammans med mig skapa ett alternativ till allt vi är missnöjda med. Personligen känns ett sådant handlingssätt mer naturligt, jag förutsätter att ni alla håller med mig?
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Tjat och så

Har ni tänkt på att Eon kommer undan med vadsomhelst medan DoD -91 inte gör det? Folk beskyller Ereb för att lida av "lappsjuka" men Mundana är "jätterealistiskt" och "sååååå gullegulligt" och "jättegenomtänkt". För att vara lite provocerande så säger jag: Det är nästan en total rip-off av DoD. Till temat i denna tråd: DoD -91 kommer inte undan med breda och inkonsekventa färdigheter, medan Eon gör det, "eftersom det är jätterealistiskt osv." Sluta vara sådana hycklare! Eon innehåller nästan samma färdigheter som DoD -91 och har en värld med ett lapptäcke, så det så. Klart slut
Jag märker snarare mer av att folk får skit för att de försvarar eon nu på sistone. Jag tycker det vore på sin plats med något miss america-uttalande om att alla får spela vilket spel de vill och inte bli kritiserade av massa människor som tycker annorlunda. Inget rollspel är perfekt och ingen spelar något särskillt länge innan regel-moddar börjar ploppa upp...

Ceram, tycker att "mittärbästdittärkass"-diskutioner är alldeles för vanliga.
 

Funs1

Veteran
Joined
19 May 2003
Messages
40
Location
Aspåsnäset (Östersund)
Håller med om det. Dessutom är det inte så enkelt som att bara dela upp/slå ihop färdigheter. För om man gör det så blir det obalans med alla poäng man för får att köpa färdigheter. Men om man ser på musik tex. så tycker jag att man bara kan spela de instrument man specialiserat mot, och musik mer ger kunskaper om hur man läser noter och kanske kända musiker osv.

/Funs1
 

Sankt Creigh

Warrior
Joined
17 Feb 2004
Messages
258
Location
SthlM
Vi brukar använda oss av specialiseringarna för att få en färdighet att "smalna" in åt något håll... tycker det känns bra och realistiskt.Eon är väl tänkt att vara ett ganska "fritt för tolkning" rollspel? Det är i alla fall den uppfattningen jag får och tycker att det lämnar åt ens egen fantasi och kreativitet att komplettera med det man tycker saknas. Det är ju för fan inte monopol vi spelar...

Hej hopp gummisnopp! :gremlaugh:
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Det var bättre förr...

På den tiden man kunde läsa om det kommande rollspelet Eon i Saga och inga anti-Eoniter fanns så långt ögat kunde nå.

Angående DoD så fanns det en härva av BEP och B-färdigheter (vet ej om jag syftar på EDD eller DoD4 men ändå).
 

Mörker

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
309
Location
Hindenburg
Det är ju för fan inte monopol vi spelar...

-Inte? Säkert?... fan också...
Ps. påminner mig om en Blaren i Codex nr ? (den med Rune-specialen)
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Re: Det var bättre förr...

Nej, det är bättre nu när både EON och EON-kritiker finns. Vad vore världen utan lite kritik? :gremlaugh:
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,184
Location
Lunden, Göteborg
Re: Grottorientering (OT)

Dock inte grottorientering?? Det var det värsta jag hört! Det är ju den viktigaste färdigheten i hela spelet! Hur ska annars äventyrarna hitta ut från alla olika "dungeons" som de hamnar i??

//Ezping Orm, förstår sig inte på Avatarex.

:gremgrin:
 

Medicineman

Veteran
Joined
30 Jan 2004
Messages
14
Location
Landskrona
Re: Grottorientering (OT)

mina spelare har en enkel tanke i ett grottsystem som jag finner intressant,,, när det gäller grottorientering...
högerregeln även kallad... håller alltid till höger.....
ska det behövas en färdighet till den elementära tanken?
 
Top