Nekromanti Regel ide. Graderade specialiseringar

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Hur skulle det fungera om man inte begränsade specialiseringar till att ge +1 på färdigheten utan istället låta varge specialisering få ett värde.

Min ide är att när man har en specialisering och får ett förbätringslag så kan man i stället för att försöka höja på normalt sätt eller skaffa en ny specialisering så kan man slå ett förbätringsslag med +ob1t6 och om det lyckas så höjs specialiseringen ett steg altså tex från att ge + 1 till att ge plus två.

Vad tycker ni om denhär iden skulle den fungera hur ska man göra vid karaktärskapandet hur ska kostnaden i enheter se ut kanske som att höja fördigheten fast med 4(ob1t6) lägre altså om färdigheten är femton och har en specialisering på 1 så skulle det kosta 2 (15+1=16 16-4=12 12-13 kostar 2)

Lijat som tror på sitt regelförslag och hoppas att det får positiv kritik.
 

Zishan

Veteran
Joined
30 Jan 2003
Messages
58
Location
El Stockholmo
Intressant ide!

Och en som kan ge mycket trevliga nya element till Eon!

Jag ska se om min SL vill beprova idéen.

Bästa tipset att se om din regelidé är bra e ju att testa den i din spelgrupp.

Men jag får säg att den känns så här på avstånd väldigt bra, och så blir karaktärerna mer fokuserade åt ett håll.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Bra idé!

Faktum är att jag gillar förslaget så pass mycket att jag kommer föreslå det som eventuellt material (a la Frivillig regel) för ett, i bästa fall kommande, Eon 3 för grabbarna på neogames. Speciellt gillar jag ditt förslag då det uppmuntrar till specialisering vilket ju ofta är det samma som ökad kompetens inom ett givet ämne.


Ljusetsriddare - som här med kommer att försöka applicera idéen på sin variant av spelet
 

Funs1

Veteran
Joined
19 May 2003
Messages
40
Location
Aspåsnäset (Östersund)
Det låter mycket bra, det blir ju ganska svårt att höja efter ett tag, och att då älja att djupare specialisera sina kunskaper är ju trevligt. Men om man specialiserar Rida mot Häst (som man rider i 99% av fallen) är det ju tveksamt om det är spelriktigt eller powergaming, anser jag i alla fall.

Jag motsätter mig också att man skall få utnyttja detta från början, när man skapar karaktären. Vitsen är ju att man inte skall bli så über från början, och jag tycker det är bättre att man "hittar" sin nisch under spelandets gång.

Funs1
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
übernyttjande i och med karaktärsskapandet?

Jag motsätter mig också att man skall få utnyttja detta från början, när man skapar karaktären. Vitsen är ju att man inte skall bli så über från början, och jag tycker det är bättre att man "hittar" sin nisch under spelandets gång.
Vilket enkelt åtgärdar genom att sätta en fast gräns för hur mycket man kan specialisera sig max i från början, kanske +2 som max?


Ljusetsriddare - som gillar tydliga antiüber gränser hos ett spel
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Bästa tipset att se om din regelidé är bra e ju att testa den i din spelgrupp.
Jag ska göra det men det kan ta ett tag innan konsekvenserna syns.

Lijat som är tacksam för både din och Ljusetsridares komplimanger.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Det låter mycket bra, det blir ju ganska svårt att höja efter ett tag, och att då älja att djupare specialisera sina kunskaper är ju trevligt. Men om man specialiserar Rida mot Häst (som man rider i 99% av fallen) är det ju tveksamt om det är spelriktigt eller powergaming, anser jag i alla fall.
Fast exemplet med färdigheten rida är enligt mig konstigt i och för sig så specifiseras inte ridjur i regelbokens färdighetsbeskrivning men jag skulle om situationen uppstår ha en färdighet per ridjur och räkna dom andra som besläcktade.

Jag motsätter mig också att man skall få utnyttja detta från början, när man skapar karaktären. Vitsen är ju att man inte skall bli så über från början, och jag tycker det är bättre att man "hittar" sin nisch under spelandets gång.
Fast jag anser ju att det inte är nogot fel i att rollpersoner kan bli ûber från början det har med kampanjen att göra och begränsas i så fall av spelledaren problemet med att använda det från början är att väga in det och balansera det mot den vanliga poängkostnaden i eon.

Lijat som måste börja planera inför spelmötet imorgon.
 

Zishan

Veteran
Joined
30 Jan 2003
Messages
58
Location
El Stockholmo
Jag ska göra det men det kan ta ett tag innan konsekvenserna syns.
Jo det är väl sant att det tar ett tag innan man märker om idéen är bra och genomtänkt!
O skulle man märka på vägen om det finns buggar så slipar man till skarvarna!

Men tror faktist att den håller bra, så kör stenhårt!

Ljusetsriddare (min SL) verkar gilla idéen så jag kommer absolut att nyttja den då mina karaktärer kan ges känslan av ett unikt karaktärsdrag av denna //Frivilliga Regel//.
 

Funs1

Veteran
Joined
19 May 2003
Messages
40
Location
Aspåsnäset (Östersund)
Trevligt när ett inlägg skapar diskussion :gremlaugh:

Vad jag ville säga med exemplet om specialiseringar är att man kan göra dom väldigt breda. Jag menar då man specialiserar en färdighet mot något som man använder 90% av fallen.

Några exempel:
Rida: Häst istället för Drunokisk springare
Smyga: Tyst (när smyger man inte tyst?)

Nu vet jag inte om detta förekommer i era spelgrupper, men det gör det i min ibland. Givetvis kan spelledaren sätta stopp för detta, jag vet....

Idén om att höja specialiseringar med OB4T6 istället för färdigheten med 3 är bra, absolut, men jag vill bara påpeka att man som spelledare kanske skall vara uppmärksam på specialiseringar som de i exemplen ovan, vilket med den nya regeln bara skulle resultera i enklare sätt att bli bättre.

Jag får inrtycket av att man vill främja specialiseringar, vilket jag tycker är bra, men jag tycker det är bättre att begränsa regeln, och ge SL möjligheten att utöka den. Det är svårare som SL att behöva begränsa regler. Vill man, som tex inför en kampanj, att Rp:na skall vara lite bättre än normalt, så fixar ju SL det.

Mina synpukter bara, eftersom det var på tal att införa detta i regelboken, som, även om det ALLTID är upp till SL, har en tendens att styra spelet. Spelarna hävdar gärna att det är tillåtet, enligt boken, och man vill ju inte vara sadist jämt.... :gremlaugh:

Funs1
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Not om vid skapande

Vad tycker ni om denhär iden skulle den fungera hur ska man göra vid karaktärskapandet hur ska kostnaden i enheter se ut kanske som att höja fördigheten fast med 4(ob1t6) lägre altså om färdigheten är femton och har en specialisering på 1 så skulle det kosta 2 (15+1=16 16-4=12 12-13 kostar 2)
Vad ska hindra folk ifrån att först höje en färdighet till 10 för att sedan speca +1 för en enhet och sedan höja till 15? Den regeln funkar inte för första steget. Om ens alls...

/Hartland - kan tro på iden men inte på det ovan...
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Re: Not om vid skapande

Vad ska hindra folk ifrån att först höje en färdighet till 10 för att sedan speca +1 för en enhet och sedan höja till 15? Den regeln funkar inte för första steget. Om ens alls...
Jag är medveten om bristerna i hur enhetskostnaderna balanserades. Hur skulle det fungera om det första steget kostar ett som nu dom två nästföljande två dom tre därefter tre.

altså


1 kostar 1
2-3 kostar 2
4-6 - 3
7-10 - 4
och så vidare.

eller helt enkelt att det kostar så myckt som man ska höja till som i västmark

vid höjning från 0
1 1
2 3
3 6
4 10
5 15
6 21
och så vidare


Vilket av förslagen värkar bäst jag själv lutar åt det nedre då det upmuntrar specialiseringar i början men stävjar misbruk dock så måste det enligt mig altid regleras av spelledaren då även dom nuvarande reglerna kan misbrukas (21 i unik stridskonst med vapenafinitet någon)

Lijat som ivrig inväntar komentarer.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Det är sant att regeln kan misbrukas men vilken regel kan inte det. men i exemplet med rida så skulle inte jag som spelledare tillåta häst som specialisering utan det bredaste jag skulle gå med på är stridshäst/ridhäst och även då skulle jag vara restriktiv. exemplet med smyga tror jag ingen speledare skulle godkänna.

Lijat som påpekar att speledaren altid kan och bör stävja missbruk.
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Re: Not om vid skapande

jag tycker att skapa reglerna är bra!
5 - 2
6-10 - 1
11-15 - 2
16-20 - 4? har jag för mig!
och m,an ska inte höja över femton vid skapandet det blir tråkit! och för att stiga ska man spela!
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Re:Graderade specialiseringar - Mycket bra idé..

Som vi redan har börjat spela med i gruppen :gremgrin:
Vi har också börjat med att ett perfekt slag/speltillfäle i en färdighet ger ett kryss + en etta vid sidan om som används när förbättringsslaget slås..
Eftersom man vid ett perfekt slag gör en "manöver" som man upptäcker är magnifik och förstår då "oftast" att man ska fortsättá i samma riktning..

Tack förr idén om specialiseringar...
Bra jobbat och Keep up the good work boys.. :gremtongue:
 
Top