Nekromanti Roliga saker med magiska effekten "Olära"

Master Pelle

Warrior
Joined
3 Jul 2001
Messages
216
Location
Skogås
För igår själv när jag skulle försöker somna upptäckte jag sak vad man kan göra nånting intressant med magiska effekten "Olära". Det är ju att använda den att får personer att inte kunna använda färdigheten "Övertala". Tänkt dig vad den bli väldig användbar! Exempel en väldigt användbart sak är ju använda mot person som kan vara misstänkt eller spion och denne personer kan aldrig ljuga nånting! Eller sägs om man använder mot köpman som kommer bara går med på priser eftersom han/hon kan inte använda färdigheten "Övertala".

Jag måste säga att det bli väldig mäktig om man använder den på den sätten. :gremelak:
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Hur man gör en übereffekt mer balanserad

Det finns en medveten tanke i Eon med att magiker inte ska vara några portabla massförintelsevapen. Dock så har spelet en hel del andra riktigt, riktigt bra effekter som jag tycker på flera sätt är lika, om inte till och med mer, obalanserade som vanlig a la D&D massförstörelsemagi (dvs.att du med den kan skada en massa fiender på en gång).
Olära är definitivt en av de mer spelförstörande effekterna i spelet enligt mig just för att den använd på rätt sätt blir riktigt farlig. Exemplet du nämnde med att ta bort en persons Övertala är bara ETT bland många exempel, "Oj, där kommer Carawelan med 30+ i sin stridskonst och nu har han plötsligt 0 - kom så spöar vi skiten ur honom" är en annan. Eller varför inte ta bort en fiendemagikers värde i besvärjelse, lite svårt att kasta magi då eller hur? Att den dessutom går att göra permanent gör knappast saken bättre... :gremcrazy:

Nä, Olära är en på tok för bra effekt varvid jag självfallet har modifierat den i min spelvärld. Jag kör med att den istället fungerar på så vis att den sänker motståndarens värde i sin färdighet med -2 steg per filament/magnitud.
På så vis kan man med en kraftfull variant av exempelvis 4:e magnituden förvisso inte sänka en motståndares värde till noll, men genom att sänka det med 8 steg så har man ändå försämrat den personens kapacitet väldigt mycket.


Ljusetsriddare - som inte tycker massförstörelsebesvärjelser är mer spelförstörande än ûbereffekter som Olära, Makt m.m.
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
222
Location
Norge
Re: Hur man gör en übereffekt mer balanserad

-2 virket jo greit for å ikke gjøre den så bra. Men -/+x skiller seg litt ut synes jeg. Kanskje hvert filament gir +ob1t6 i den aktuelle ferdigheten? eller det kanskje blir for mektig?
 

Funs1

Veteran
Joined
19 May 2003
Messages
40
Location
Aspåsnäset (Östersund)
Har haft många och långa diskussioner om denna effekt. Först och främst är den Personlig, så man måste ju ändra räckvidd först, sen även varaktighet, om man vill göra den permanent (vilket mina sadistiska spelare gärna vill). Om man vill improvisera detta tar det en bra stund, och en formaliserad besvärjelse blir inte så enkel, som tur är. Men jag tycker denna effekt mest är spelförstörande och gör allt jag kan för att jävlas med de rollspersoner som använder den. (Har tom hotat att döda karaktärer som använder den på ett obefogat sätt) Det kan lätt förstöra ett helt äventyr om den används på fel sätt.

Funs1 - SL
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Om man vill improvisera detta tar det en bra stund
om man nu anser att efekterna provisorisera och permanenta går att använda i improviserad magi om du söker på forumet kommer du att hitta långa diskusioner om dessa två efekter.
 

Master Pelle

Warrior
Joined
3 Jul 2001
Messages
216
Location
Skogås
Jag har för mig att man kan inte improvisera med effekten Olära för att man måst liksom formlisera effekten som besvärjelser eller ritual.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Smaken är som baken - delad

-2 virket jo greit for å ikke gjøre den så bra. Men -/+x skiller seg litt ut synes jeg. Kanskje hvert filament gir +ob1t6 i den aktuelle ferdigheten? eller det kanskje blir for mektig?
Du menar att svårigheten höjs med Ob1T6 per filament under varaktigheten? Personligen tycker jag dock att den bli för bra då. Alla som gjort ett par strider vet ju vilken betydelse som endast en modifikation på +Ob1T6 kan ha för stridens utgång. Därför föredrar jag en -2 per filament istället - speciellt då det ju går i linje med den modifikation som ges exempelvis i effekten "Bromsa".
Fast detta är ju bara vad Jag tycker så om du föredrar något annat så står det ju dig givetvis fritt att göra så! :gremwink:

Ljusetsriddare - som är övertygad om att ingen given regel kan passa alla perfekt
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Vi använder husregeln att olära inte kan sänka FV lägre än till 5 på de färdigheter som har grundchans för att undvika bisarra situationer. Fv 0 i Hoppa? Klättra? Det är då man blir inspärrad bakom ett halvmeterhögt staket.

/Joel
 

Köttsår

Veteran
Joined
10 Dec 2003
Messages
49
Location
Örebro
Re: Hur man gör en übereffekt mer balanserad

visserligen är olära en förbaskat farlig effekt om den används, men det verkar som om folk inte har lagt märke till hur bisarrt svårt det är att faktiskt använda den. såvida man inte vill använda den för att bekämpa ett beroendeproblem hos sig själv (supa, fingerfärdighet..) så måste ju räckvidden utökas, och eftersom effekten har en grundkostnad på 2 kommer man behöva två filament till Beröring också. om man har det som en formaliserad besvärjelse innebär det en alstring på Ob4T6 vilket bara är 50% (ca) att lyckas mot 15 i färdighetsvärde, och med en obehagligt överhängande fummelrisk. sen, för att kunna använda den med räckvidd beröring krävs det ju att offret antingen VILL att du lägger den på dem, eller du lurat dem att tillåta dig göra det, eller att du gör det medan de är ovetande om det (typ sover), eller att de aldrig märker det genom att besvärjelsen gjorts dold (men då är det ju en tärning svårare......) eller att någon håller i offret medan du lägger den. ganska harmlöst egentligen. man kan göra minst lika taskiga saker med en dolk mot ett fasthållet eller ovetande offer, och det utan fummelrisk.
om man vill ha räckvidd: avstånd så blir det plötsligt ett alstringsslag med Ob8T6 följt av tre besvärjelseslag på 2, 2 respektive 4 tärningar underloppet av två rundor vilket inte är så vansinnigt effektivt egentligen (carwelan hinner nog ta hand om dig under tiden du håller på), och för att över huvud taget ha en möjlighet att lyckas måste man bränna en 3-4 kongelerade filament (svindyrt att tillverka, svindyrARE att köpa). en ritual skulle kunna sänka svårighetsgraden tillräckligt för att man skulle kunna göra lite vad man vill med effekten, fast det finns ju mycket annat man kan göra mot någon som sitter fastbunden i 20 timmar som inte kräver effekten olära..
improviserad magi... om jag inte missminner mig så kan man bara alstra EN gång ur varje aspekt under en improviserad besvärjelse vilket borde göra det omöjligt att göra något annat än att lägga den på sig själv med temporär varaktighet. om jag har fel så skulle det dock ta ganska många rundor att fullborda den, och den avbryts ju om man tar minst 1 poäng smärta, så det finns en viss risk att man råkar lägga den offullbordad på sig själv istället om man får en smäll efter andra rundan.
det bästa sättet att använda den som jag kan komma på vore att lägga in besvärjelsen i ett elexir så man slipper bråka med räckvidden utan kan lägga allt krut på varaktigheten (muahaha), fast man måste ju fortfarande lura i drickan i offret för att kunna använda den..

makt däremot är en RIKTIGT farlig effekt..
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Re: Hur man gör en übereffekt mer balanserad

Inget ont om resonemanget kring effekten Olära, den är helt klart en übereffekt under omodifierade omständigheter. Men, effekten Olära är ju en vital del av Dräparnas strategi (se Drakar s. 52). Att Ljusets Riddare ligger bakom boken är väl känt, så hur kommer det sig att effekten överlevt hans skaparpensel i detta fall?
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
En god fråga min käre Quisling

Inget ont om resonemanget kring effekten Olära, den är helt klart en übereffekt under omodifierade omständigheter. Men, effekten Olära är ju en vital del av Dräparnas strategi (se Drakar s. 52). Att Ljusets Riddare ligger bakom boken är väl känt, så hur kommer det sig att effekten överlevt hans skaparpensel i detta fall?
Boken skrevs, så som sig bör för en officiell modul, på den regelmässiga grund som Eon idag befinner sig på. Således har ju naturligtvis Olära samma funktion som återges i M&M. Att jag sedan personligen tycker att denna effekt är alldeles för bra som den är - det är en helt annan sak. Här på forumet handlar det ju om mina alldeles personliga åsikter om vad som sig bör eller ej. Som författare till en modul tvingas jag ju tillämpa det system som finns.
Vad gäller Dräparnas bruk av effekten Olära för att kontra drakarnas magi så tyckte jag faktiskt att den kändes rätt naturligt i detta syftet, varvid jag beslutade att de använde sig av denna. Dessutom var jag tvungen att, eller iallafall ville jag, fylla den logiska luckan då drakarna i drakväktartriologin frustrerande nog inte brukar någon magi för att skydda sig. Varför och åter varför gör de inte det? Kanske då det fått en Oläraeffekt kastad på sig mot deras färdighet i Besvärjelse?


Ljusetsriddare - som förvisso anser sig funnit i orsak till drakarnas till synes hjälplösa insatts i drakväktarserien men som är medveten om att den inte nödvändigtvis är den bästa
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Måste säga att det ända jag inte gillar med Olära är att den går att göra permanent. Om man säger att den inte kan bli permanent ser jag inte varför den är så über.

Som i exemplet med övertala, visst kanske dom får svårt att ljuga, men innebär inte ett misslyckat slag mot övertala bara att man inte lyckas dölja att man ljuger. Även om det är så att man "måste" säga sanningen om man misslyckas så tror jag att diverse tortyrredskap i slutändan får samma verkan plus att någon sadistisk tortyrmästare får sig ett gott skratt.

Om man annars vill ha den mindre "über" så kan man ju t.ex. lägga in ett motståndsslag mot färdigheten man vill ta bort.


/Berfa
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Det som kan missbrukas görs också det

visserligen är olära en förbaskat farlig effekt om den används, men det verkar som om folk inte har lagt märke till hur bisarrt svårt det är att faktiskt använda den.
Tja, utan kongelat är det svårt, den saken håller jag med om, men med kongelat är det hela ganska enkelt gjort. Poängen är att effekten finns och att man således kan bruka den. Avstånd Personlig försvårar förvisso saken, vilket gör den mindre über på så sätt, men med lite våld, vilja och vasselin (vilket fyndiga spelare verkar ha gott av...) så kan du ju faktiskt nyttja den ändå vilket innebär, om man tar en av de mer extrema exemplen, att man skulle kunna ge Carawelan eller någon annan svärdsviftande mästare ett temporärt värde på 0 i sin stridskonst. Det är sådana situationer jag vill undvika som spelledare varvid jag har valt att sänka kapaciteten på Olära i min spelvärld. Om du redan tycker den är OK som den är för att den är svår att kasta så är det fine by me bara så länge jag inte behöver ta konsekvenserna av det.

Ljusetsriddare - som har spelare som vet hur man gör überbruk av och missbrukar ett magisystem ordentligt vilket kräver tydliga och välbalanserade regelåtgärder
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Re: Det som kan missbrukas görs också det

om man tar en av de mer extrema exemplen, att man skulle kunna ge Carawelan eller någon annan svärdsviftande mästare ett temporärt värde på 0 i sin stridskonst.
Vilket iof är ganska svårt gjort om man möter honom i skogen en ljus söndagsmorgon eftersom det tydligt står att man måste veta att han besitter färdigheten när man lägger besvärjelsen. Vem vet egentligen vilken stridskonst Carwelan använder?

Och sedan, om man lägger magin på ett avstånd på 30m och råkar veta vilken stridskonst han har så kan han bara inte använda den, han kan fortfarande (som varje stor krigare borde) använda någon annan vapenfärdighet som han besitter. Visst kan det kännas lite underligt att man inte kan använda sin stridskonst som man är mästare i, men frågan är om det inte känns lika underligt att få en pil i sig från 30m håll?

Håller fortfarande fast vid att den dock borde ändras så att den inte går att permanenta, sedan är det lugnt IMHO. =)


/Berfa, som tycker att det är roligare när en motståndare blir satt ur spel med magi omän inte dödad än när samme motståndare blir nedhuggen och dödad.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
I förebyggande syfte

Vilket iof är ganska svårt gjort om man möter honom i skogen en ljus söndagsmorgon eftersom det tydligt står att man måste veta att han besitter färdigheten när man lägger besvärjelsen.
Fast det går fortfarande, även om jag håller med om att det inte är helt enkelt, vilket för mig är skäl nog att vilja modifiera effekten. Carawelan var ju bara ett exempel, ärkemagikern som blir av med sitt värde i Besvärjelse är ett annat exempel på vad jag inte vill skall kunna inträffa, då det som bekant går även om det är svårt.
Jag har som sagt en del spelare som är mästare på att missbruka systemet varvid jag försöker modifiera regelsystemet så att det inte går att missbruka lika lätt. Om du inte har samma behov så har jag full förståelse för detta och kan inte annat än att gratulera dig till att slippa en massa onödig tankebörda! :gremsmirk:

/Berfa, som tycker att det är roligare när en motståndare blir satt ur spel med magi omän inte dödad än när samme motståndare blir nedhuggen och dödad.
Fast om nu personen blir försatt ur spel med hjälp av magi just för att kunna döda honom även när SL så inte önskar? Hajar du poängen?


Ljusetsriddare - som inte förstår varför magiker i Mundana inte har mer makt än vad de har när det finns effekter som är så ultimata i ändamålet som exempelvis Makt.
 

Köttsår

Veteran
Joined
10 Dec 2003
Messages
49
Location
Örebro
Re: Det som kan missbrukas görs också det

Ljusetsriddare - som har spelare som vet hur man gör überbruk av och missbrukar ett magisystem ordentligt vilket kräver tydliga och välbalanserade regelåtgärder
ok.. makt är en riktigt kraftfull effekt att missbruka, och det finns andra, t ex explosion, men jag vägrar acceptera att olära skulle vara en sådan. om man hade lagt ner lika mycket tid och pengar på någon annan effekt, typ eld, kan man göra minnst lika otäcka saker. jag menar, om man har 20 i alstra fördigheten och 4 kongelerade filament i handen kan man bränna någon till aska på ett par rundor. olöra är i mina ögon en av de mer harmlösa effekterna, den är vansinnigt cool och kraftfull, men helt oanvändbar i de flesta lägen. jag skulle kunna tänka mig många lösningar på uppgiften "döda carwelan" som inte kräver effekten olära, och som hade varit effektivare och billigare.
 
Top