Nekromanti Kyla & Värme?

MarcelBongo

Veteran
Joined
8 Oct 2003
Messages
36
Location
Växjö
Ett smärre frågetecken har letat sig in i mina magistudier rörande effekterna Värme och Kyla. Det står för visso klart och tydligt att: Effekten kan dock inte användas för att direkt påverka levande varelser. So far so good. Men, hur behandlas ickelevande materia i levande varelser, exempelvis maginnehåll, glaskroppen i ögat och dylikt? Likaså uppstår problem om man tänker på att världen omkring oss är fullspäckad med mikroorganismer. Det hela beror ju delvis på hur man definierar 'levande varelse', alternativt exkluderas alla småkryp från besvärjelsens effektområde. Kanske jag krånglar till det i onödan.... kanske.

No-Vir, Kamorianen med för mycket fritid. :tekopp:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men, hur behandlas ickelevande materia i levande varelser, exempelvis maginnehåll, glaskroppen i ögat och dylikt?"

Kan du se det som ska påverkas?

"Likaså uppstår problem om man tänker på att världen omkring oss är fullspäckad med mikroorganismer."

Det är Mundana vi talar om. Glöm tjugohundratalsfysik och biologi. Bakterier finns inte.
 

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
tja, om jag inte minns fel så har deena diskussionen varit på tapeten förr. Den gången så var det kanske inte just om kyla och värme men något om kläderna som inte påverkades vid någon magi.

Mitt svar är att etftersom det är en magisk värld så påverkas sakerna inte helt efter våra fysiska lagar. Man kan tänka sig att människroppen har en eterkropp som gör allt i kroppen "organsikt" elelr "levande". därav kan du inte påverka organen hos den.

När vi kommer till micro organsimer kasnek de har för liten "magisk" kraft som klarar av att motverka magin.. eller så är de för små för att påverkas.
Äh, skitsmma med microorganismer... de är för små för mans ka orka bry sig.=)
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Du vet väl vad Bamse säger? Många små kan göra det få stora inte klarar av. Som i det här fallet =)
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
det finns fler underligheter med dom efekterna då om jag minns rätt det gick att värma ett tusendels gramm vatten till en milion grader vilket skulle kunna orsaka vissa skador
 

MarcelBongo

Veteran
Joined
8 Oct 2003
Messages
36
Location
Växjö
"Men, hur behandlas ickelevande materia i levande varelser, exempelvis maginnehåll, glaskroppen i ögat och dylikt?"


Kan du se det som ska påverkas?
Gäller detta i princip all magi, att man måste kunna se det som ska påverkas alltså. Isåfall vill det till att ens magiker inte har grå starr. Det innebär också att många gamla magiker, vars syn börjar svikta, skulle bli sämre och sämre på att göra något vettigt med sina magikunskaper. :gremconfused:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Gäller detta i princip all magi, att man måste kunna se det som ska påverkas alltså."

Du måste kunna uppfatta det eller ha någon annan form av band till det som ska påverkas. Hörsel eller känsel torde funka.
 

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
Undrar vad en Drake skulle säga om det? en pust med sin drakeld och så poff rensade vi luften på microorgansimer.

I love the smell of napalm in the morning!

Men sedan skulle de strömma in igen de små krypen.. men vad gör draken då? jo en antimicroorganismsköld av magintuden 5 så inte ens de mest leka små fulingarna kan irritera honom.

En temporär lösning dock.. de små jävlarna lär ta honom i slutet iallafall...
 

Funs1

Veteran
Joined
19 May 2003
Messages
40
Location
Aspåsnäset (Östersund)
Jag tror att det skulle kännas lite mindre än ett nålstick. Så lite vatten skulle dessutom dunsta innan du hann lägga besvärjelsen. Även om du lyckades, skulle vattnet dunsta, på en milli-sekund, och det skulle inte hinna bränna till ens en gång.

/Funs1
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
det spelar ingen roll om det dunstar då det går att bränna sig på en gas också
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
Men eftersom massan är så extremt( en miljontedels kilo ) så är inte det särkilt relevant.
Energin som kan överföras från vattnet är det samma så länge du ökar värmen proptionerligt till hur du minskar massan. Formlen är typ:
T(temp i kelvin)*M(massa)*C(ämnets kapacitet att lagra värme)+X(en konstant för energin som krävs för att byta aggregations tillstånd, förutsatt att det behövs)=E
Så om jag delar massan med tusen och multiplicerar värmen med tusen så får jag ingen skillnad, energin är den samma.
Så 1/10^6 kg vatten med temperaturen 10^7 grader är lika kuls som 1 kg vatten som är 10 grader varmt(Kelvin eller Celsius, fast 10 grader Kelvin är väldigt kallt...)
 
Top