Två av de grundläggande effekterna för en framgångsrik trollkarl har orsakat stort huvudbry. Naturligtvis är det så att det är förknippat med viss svårighet att manipulera saker över ett avstånd bortom nuet - vare sig det är i tid eller rum - men ändå bör det väl gå att nå en lösning.
Problemet är detta (förhoppningsvis har det inte diskuterats tidigare, om så är fallet vänligen tillrättavisa mig men jag har inte funnit något med hjälp av forumets sökfunktion):
Effekten "Avstånd" krävs för att inte trollkarlen direkt med fysisk beröring ska stå i kontakt med föremålet för besvärjelsen. Detta är ganska väsentligt, om man t.ex. vill få zombien Bob att vara en snäll pojke utan att han sliter av ens arm på köpet (effekten "Befalla vandöd" har räckvidden beröring).
Enligt "Mystik och Magi" är det så att för effekten avstånd är det antal filament som behövs [...] lika med det antal filament som de övriga effekterna kräver tillsammans . Det innebär att vår käre vän trollkarlen för att kontrollera zombien Bob (som inte har så hög rang, endast rang 3), behöver alstra 6 filament. Detta är mycket, mycket svårt i en formaliserad besvärjelse (Ob6T6). Dessutom varar endast befallningen i en minut, länge nog för att slippa få armen avsliten, som tur är..
Vill man dessutom göra den provisorisk (så att Bob blir en vänlig följeslagare) krävs följande besvärjelse (samma krav för antalet filament gäller här som får effekten "Avstånd"):
Befalla Zombie: Alstra nio Ataxatropiska filament (Ob9T6). Transformering av tre Ataxatropiska filament till Nekrotropi utan förlust (Ob4T6). Väva effekten 'Befalla vandöd' förstärkt till tre filament (Ob3T6). Väva effekten 'Avstånd' förstärkt till tre filament (Ob3T6). Väva effekten 'Provisorisera' förstärkt till tre filament (Ob3T6).
En improvisatör kan, om han är kvick på fötterna och inte får amren avsliten, istället alstra först Ataxatropi Ob6T6 och därefter Nekrotropi (han offrar snabbt en kanin... hellre honom än mig) 3T6, följt av besvärjelseslag. Om han stuntar i att göra besvärjelsen provisorisk och istället smiter från Bob blir det bara två alstringar på Ob3T6 eftersom effekten Provisorera inte behövs.
POÄNGEN är att det är grymt svårt att klara slag mot alstra som är på högre nivå än Ob4T6.. (och det om man är mycket skicklig som magiker. DÄRFÖR innebär det stora problem att effekterna Avstånd och Provisorera fungerar som de gör. Nu kanske någon invänder att man i själva verket bör fånga zombien Bob och kedja honom vid ett stenbord innan man utför en ritual som underlättar alstringssvårigheterna.
Visst, okej, magiker kanske inte ska kunna kontrollera vandöda hip som hap. Men, låt oss så studera en av våra kära gamla Hack n' Slay -trollformler (som till sin natur inte skabehöva läggas som ritual), Eldklotet.
Ett eldklot av "mellanklass" kan se ut på detta vis:
Eldklot: Alstra fyra Pyrotropiska filament (Ob4T6). Transformering av två Pyrotropiska filament till Ataxatropi utan förlust (Ob2T6). Väva effekten 'Eld' förstärkt till två filament med ett areaeffekttillägg (Ob3T6). Väva effekten 'Avstånd' förstärkt till två filament med ett areaeffekttillägg (Ob3T6).
Svårighetsgrad Ob4T6 är genomförbart. En improvisatör gör detta med två alstringar på Ob2T6.
Ett kraftfullare eldklot:
Eldklot: Alstra sex Pyrotropiska filament (Ob6T6). Transformering av tre Pyrotropiska filament till Ataxatropi utan förlust (Ob2T6). Väva effekten 'Eld' förstärkt till tre filament med ett areaeffekttillägg (Ob4T6). Väva effekten 'Avstånd' förstärkt till tre filament med ett areaeffekttillägg (Ob4T6).
Nu är det mycket, mycket svårt då ett slag på Ob6T6 och två på Ob4T6 krävs. Som tur är kan improvisatören minska det hela till Två alstraslag på Ob3T6 och måste då endast klara de två slagen för Besvärjelse med Ob4T6 (men som sagt, han måste skutta runt en del först, det tar ju dubbelt så lång tid, på ett ungefär, jämfört med trollkarlen som har memorerat besvärjelsen på hederligt AD&D-manér).
Jaha? Men trollkarlar ska ju inte vara Hack n´Slay i EON. Nähä, det var ju positivt. Gamle Gondolf kan gå hem och bryta sin stav och ge upp tanken på glittrande guld. Men, en blixt av motsvarande skadenivå som det "tunga" eldklotet ovan kan formaliseras på följande sätt:
Kazam: Alstra tre Fototropiska filament (Ob3T6). Väva effekten 'Blixt' förstärkt till tre filament (Ob3T6).
Synd bara att Gondolf inte tänkte på det, visserligen ingen areaeffekt, men den går ju ruskans fort att väva. Här står dessutom improvisatören sig slätt, det är lika svårt för en hederlig trollkarl och en improvisatör, med skillnadnen att den med formaliserad magi är snabbare.
POÄNGEN är att inte heller argumentet att reglerna för effekterna ska minska kraftfullheten i magin håller. Magin behöver visserligen inte vara balanserad, Mundana får fungera hur det vill, men ett spelsystem däremot behöver en viss spelbarhet. Problemet med Avstånd och Provisorera sänker förstås inte EON i första taget, det har många andra förtjänster, men just denna obalans irriterar något.
Ett förslag är att låta effekterna Avstånd och Provisorera kräva endast ett filament. Formaliserade besvärjelser behöver då inte alstra på lika hög svårighetsgrad. En nackdel är att Provisorera och Avstånd inte alltid kan jämföras, i många fall är den förra "mäktigare" än den senare så man kan behöva överväga att låta den effekten behålla ursprungskravet på filament.
Denna lösning känns dock inte helt tillfredställande så jag önskar att någon vill komma med synpunkter på det ovan nedskrivna och/eller förslag på ändringar av ovanstående effekter.
Problemet är detta (förhoppningsvis har det inte diskuterats tidigare, om så är fallet vänligen tillrättavisa mig men jag har inte funnit något med hjälp av forumets sökfunktion):
Effekten "Avstånd" krävs för att inte trollkarlen direkt med fysisk beröring ska stå i kontakt med föremålet för besvärjelsen. Detta är ganska väsentligt, om man t.ex. vill få zombien Bob att vara en snäll pojke utan att han sliter av ens arm på köpet (effekten "Befalla vandöd" har räckvidden beröring).
Enligt "Mystik och Magi" är det så att för effekten avstånd är det antal filament som behövs [...] lika med det antal filament som de övriga effekterna kräver tillsammans . Det innebär att vår käre vän trollkarlen för att kontrollera zombien Bob (som inte har så hög rang, endast rang 3), behöver alstra 6 filament. Detta är mycket, mycket svårt i en formaliserad besvärjelse (Ob6T6). Dessutom varar endast befallningen i en minut, länge nog för att slippa få armen avsliten, som tur är..
Vill man dessutom göra den provisorisk (så att Bob blir en vänlig följeslagare) krävs följande besvärjelse (samma krav för antalet filament gäller här som får effekten "Avstånd"):
Befalla Zombie: Alstra nio Ataxatropiska filament (Ob9T6). Transformering av tre Ataxatropiska filament till Nekrotropi utan förlust (Ob4T6). Väva effekten 'Befalla vandöd' förstärkt till tre filament (Ob3T6). Väva effekten 'Avstånd' förstärkt till tre filament (Ob3T6). Väva effekten 'Provisorisera' förstärkt till tre filament (Ob3T6).
En improvisatör kan, om han är kvick på fötterna och inte får amren avsliten, istället alstra först Ataxatropi Ob6T6 och därefter Nekrotropi (han offrar snabbt en kanin... hellre honom än mig) 3T6, följt av besvärjelseslag. Om han stuntar i att göra besvärjelsen provisorisk och istället smiter från Bob blir det bara två alstringar på Ob3T6 eftersom effekten Provisorera inte behövs.
POÄNGEN är att det är grymt svårt att klara slag mot alstra som är på högre nivå än Ob4T6.. (och det om man är mycket skicklig som magiker. DÄRFÖR innebär det stora problem att effekterna Avstånd och Provisorera fungerar som de gör. Nu kanske någon invänder att man i själva verket bör fånga zombien Bob och kedja honom vid ett stenbord innan man utför en ritual som underlättar alstringssvårigheterna.
Visst, okej, magiker kanske inte ska kunna kontrollera vandöda hip som hap. Men, låt oss så studera en av våra kära gamla Hack n' Slay -trollformler (som till sin natur inte skabehöva läggas som ritual), Eldklotet.
Ett eldklot av "mellanklass" kan se ut på detta vis:
Eldklot: Alstra fyra Pyrotropiska filament (Ob4T6). Transformering av två Pyrotropiska filament till Ataxatropi utan förlust (Ob2T6). Väva effekten 'Eld' förstärkt till två filament med ett areaeffekttillägg (Ob3T6). Väva effekten 'Avstånd' förstärkt till två filament med ett areaeffekttillägg (Ob3T6).
Svårighetsgrad Ob4T6 är genomförbart. En improvisatör gör detta med två alstringar på Ob2T6.
Ett kraftfullare eldklot:
Eldklot: Alstra sex Pyrotropiska filament (Ob6T6). Transformering av tre Pyrotropiska filament till Ataxatropi utan förlust (Ob2T6). Väva effekten 'Eld' förstärkt till tre filament med ett areaeffekttillägg (Ob4T6). Väva effekten 'Avstånd' förstärkt till tre filament med ett areaeffekttillägg (Ob4T6).
Nu är det mycket, mycket svårt då ett slag på Ob6T6 och två på Ob4T6 krävs. Som tur är kan improvisatören minska det hela till Två alstraslag på Ob3T6 och måste då endast klara de två slagen för Besvärjelse med Ob4T6 (men som sagt, han måste skutta runt en del först, det tar ju dubbelt så lång tid, på ett ungefär, jämfört med trollkarlen som har memorerat besvärjelsen på hederligt AD&D-manér).
Jaha? Men trollkarlar ska ju inte vara Hack n´Slay i EON. Nähä, det var ju positivt. Gamle Gondolf kan gå hem och bryta sin stav och ge upp tanken på glittrande guld. Men, en blixt av motsvarande skadenivå som det "tunga" eldklotet ovan kan formaliseras på följande sätt:
Kazam: Alstra tre Fototropiska filament (Ob3T6). Väva effekten 'Blixt' förstärkt till tre filament (Ob3T6).
Synd bara att Gondolf inte tänkte på det, visserligen ingen areaeffekt, men den går ju ruskans fort att väva. Här står dessutom improvisatören sig slätt, det är lika svårt för en hederlig trollkarl och en improvisatör, med skillnadnen att den med formaliserad magi är snabbare.
POÄNGEN är att inte heller argumentet att reglerna för effekterna ska minska kraftfullheten i magin håller. Magin behöver visserligen inte vara balanserad, Mundana får fungera hur det vill, men ett spelsystem däremot behöver en viss spelbarhet. Problemet med Avstånd och Provisorera sänker förstås inte EON i första taget, det har många andra förtjänster, men just denna obalans irriterar något.
Ett förslag är att låta effekterna Avstånd och Provisorera kräva endast ett filament. Formaliserade besvärjelser behöver då inte alstra på lika hög svårighetsgrad. En nackdel är att Provisorera och Avstånd inte alltid kan jämföras, i många fall är den förra "mäktigare" än den senare så man kan behöva överväga att låta den effekten behålla ursprungskravet på filament.
Denna lösning känns dock inte helt tillfredställande så jag önskar att någon vill komma med synpunkter på det ovan nedskrivna och/eller förslag på ändringar av ovanstående effekter.