Nekromanti Effekterna "Avstånd" och "Provisorera"

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Så här speltestades det

"Varaktigheten på effekten teleportera är momentan. Eftersom effekter aktiveras så fort de vävs i improviserad magi så kommer teleportationseffekten aktiveras. När man sedan alstrat och vävt färdigt den andra effekten så har ju redan teleportationseffekten aktiverats, gjort sin grej och gått hem för att dricka öl och stoppa handen i byxorna sedan länge. Det finns liksom ingen effekt att kasta sina metaeffekter på, för den är redan "förbrukad"."

Och det var på det sättet som momentana effekter tolkades under speltesten här i Skövde. Det är iofs möjligt att Calle menade något annat när han skrev regeln, men jag uppfattade inte någon annan mening när vi diskuterade systemet.

Därav "den tomma effekten", för övrigt.
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
Re: Vad avsåg Neogames?

Jag skulle tolka allt som att det går att först väva beröring, sen avstånd och till sist ösa fram sin teleportation.
 

Funs1

Veteran
Joined
19 May 2003
Messages
40
Location
Aspåsnäset (Östersund)
Re: Så här speltestades det

Således kan en improvisatör inte använda effekten döda, annat än om han vill begå självmord?

Det skulle innebär att man i stor utsräckning behöver Den tomma effekten. Detta i sin tur innebär att man måste köpa Alstra nomotropi (eller vad man behöver alstra för Tomma effekten) plus Ataxatropi, för att kunna använda meta-effekterna PLUS alstra de aspekter man vill använda. Detta är till stor nackdel för extemporatörerna, som måste lägga enheter till detta, och ändå är begränsade till effekter från de alstrafärdigheter de lär sig.

Plus att allt tar en ämlans tid att utföra. Men det kanske är mening, och testat för att ge en bra balans? Krille?

/Funs1
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Så här speltestades det

"Således kan en improvisatör inte använda effekten döda, annat än om han vill begå självmord?"

Jag vill minnas att Calles exakta ordalydelse om den saken var "tuff skit".

"Plus att allt tar en ämlans tid att utföra. Men det kanske är mening, och testat för att ge en bra balans? Krille?"

Som sagt var så var vårt mål ett magisystem som skulle göra magikerna nyttiga som magiker, och inte som understöd till krigarna. Ett första steg var att göra magi opraktiskt att använda som understöd till krigarna, så att magikerspelare "tvingades" att göra sig nyttiga på annat sätt.
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Ett försök att sammanfatta diskussionen

Mitt ursprungliga inlägg gav upphov till en lång serie svar, även efter att det tycktes som om allting blivit utrett. Det är ett tecken på att det finns många olika tolkningar, vilket förstås inte är ett problem i sig (annat än när EON spelas på konvent, då kan det nog köra ihop sig..). Det finns dock några saker som kan vara värda att begrunda i valet mellan de två vägar som jag tycker mig kunna urskilja:

Den ena är att göra på det vis som det ursprungligen tycks vara tänkt, d.v.s. begränsa improvisatörernas makt genom att de helt enkelt inte kan använda effekter som avstånd och provisoriera . Detta gör magin balanserad, improvisatörer får fördel av sin bredd och besvärjare genom sin relativt kraftfullare magi. Rimligen kommer de flesta besvärjare att utnyttja en kombination, liksom Neogames favoritmagiker Rafali tycks göra.

Det andra är att antingen låta den tomma effekten bli improvisatörernas räddning, eller som några föreslagit ignorera att effekterna aktiveras så fort de vävs och därmed göra problemet som diskuterats inaktuellt. För de spelgrupper som väljer denna lösning kan det dock vara värt att läsa igenom de inlägg som skrivits här, om ni inte redan gjort det, eftersom ett antal av inläggen pekar på den enorma potential magiker därmed får. Dels blir det faktiskt "bättre" (dvs kraftfullare och lättare) att improvisera magi än att använda besvärjelser, dels kan man åstadkomma mycket kraftfull magi som varar "tills vidare" vilket torde resultera i att magiska föremål et.c. är minst lika vanligt som i AD&D. Vissa kommer säkerligen att föredra detta, men det smutsiga grisodlar-EON är enligt min mening inte riktigt lämpat för denna typ av magi.
 

Galahad

Veteran
Joined
21 Jun 2005
Messages
62
Location
Uppsala
Re: Rättar mig själv... (långt)

Precis på samma sätt har vi (ALLA i föreningen som läst reglerna) tolkat det, och det är så det används. Skillnaden är dock, som du skrev, om man fumlar/misslyckas med ett av slagen så dissiperar inte alla filament man alstrat, utan de man redan bundit i effekter utlöses (med kanske förödande konsekvenser).

Vill man tex lägga döda med 4 filament så alstrar man det, väver effekten, alstrar för beröring och väver effekten, alstrar för avstånd och väver effekten. Om någon av dessa fyra sista misslyckas (eller man tappar koncentrationen av någon anledning, tex får skada) så släppes effekten döda lös med räckvidden personlig (eller beröring), något som kan bli det sista magikern (eller någon vän i närheten) gör...
 
Top