OSR Vad är grejen med OSR?

I verkligheten, där vi lever, finns det en enorm entusiasm och engagemang kring äldre bilar. Där dessa bilar alltså är objektivt bättre på att skapa de upplevelser och känslor som de personerna vill ha.
Som sagt - folk kan gilla saker oberoende av om de är bra. Men en modern bil är mycket bättre på att vara en bil och göra det en bil ska i så gott som alla avseenden. Det innebär inte nödvändigtvis att folk kommer att gilla dem mer, men det gör att de är mer fit for purpose. Det resonemanget applicerar jag även på rollspel - vi har lärt oss saker över årtiondena, så att vi numera kan göra bättre produkter. Det är okej att vilja köra veteranbil (till och med Trabant, som har en stor fanskara i gamla Östtyskland), men det blir larvigt om man börjar förneka att det gjorts omfattande tekniska framsteg och moderna bilar är bättre och effektivare.
 
Som sagt - folk kan gilla saker oberoende av om de är bra. Men en modern bil är mycket bättre på att vara en bil och göra det en bil ska i så gott som alla avseenden. Det innebär inte nödvändigtvis att folk kommer att gilla dem mer, men det gör att de är mer fit for purpose. Det resonemanget applicerar jag även på rollspel - vi har lärt oss saker över årtiondena, så att vi numera kan göra bättre produkter. Det är okej att vilja köra veteranbil (till och med Trabant, som har en stor fanskara i gamla Östtyskland), men det blir larvigt om man börjar förneka att det gjorts omfattande tekniska framsteg och moderna bilar är bättre och effektivare.
OK, men vad är syftet med rollspel? Om vi inte har det spikat kan vi inte heller tala om hur väl spelen fyller detta.
 
Men en modern bil är mycket bättre på att vara en bil och göra det en bil ska i så gott som alla avseenden.

Nej, det är den inte. För vad en bil är och vad en bil ska göra beror på vem som sitter i den och vad den människan vill ha just då.
Beroende på vad det är så kan en modern bil vara betydligt sämre i princip alla avseenden.

Som rent transportmedel är en modern bil, nära nog alltid, för nära nog alla människor, bättre. Det är därför knappt någon tar veteranbilen till jobbet, knappt ens de största entusiasterna.

Men om man bara förstår bilen som ett transportmedel, så har man ingen förståelse alls för bilen som grunden för en hel kultur eller bilkörning som en upplevelse. Och jag hävdar att det enda relevanta i jämförelsen mellan bilar och rollspel är just utifrån ett kultur och upplevelseperspektiv.

Bil metaforen är kass. En bättre metafor är konströrelser. Är Kubism bättre än Pre-Rafaeliterna?

Precis. Jämförelsen kan bara användas för att få "tekniskt rätt".

Rollspel är först och främst kultur, bilar är maskiner.
 
Kanske vad gäller spelandet vid bordet, men reglerna är en maskin, en teknologi, och något där vi lärt oss hur man gör dem bättre över åren.
Har vi det? Har vi inte lärt oss att göra dem ändamålsenliga utifrån en bunt kvaliteter som vi anser viktiga men som knappast är att anse som objektivt viktiga?

På vilket sätt är Dragonbane objektivt bättre än Forbidden Lands eller vice versa?
 
Kanske vad gäller spelandet vid bordet, men reglerna är en maskin, en teknologi, och något där vi lärt oss hur man gör dem bättre över åren.
Om jag utgår ifrån d&d 5e jämfört med valfri osr retroklon så kan jag konstatera att regel-tekkologin för något annat än strid har klart tagit steg bakåt.
Men fortfarande duger inte reglerna för retroklon-dungar när man ska spela stridslöst mysterium, på samma sätt som att Kutulu troligtvis inte duger för att spela Darksun eller Birthright.

Det finns inte en linjär utvecklingskurva där man kan peka ut förbättringar på tidslinjen inom rollspel, eftersom att det är så mycket mer kopplat till rollspelskulturen än att man bara itererar ett enda regelverk om och om igen.
 
Men mer allvarligt, rollspel är inte maskiner med ett enda fast syfte. De är instrument för interaktion, och som sådana kan det såklart finns bra och dåliga, men bra och dåligt kan ju bara mätas mot just hur de påverkar interaktionen och inspirerar till vidare interaktion. Typ är en Fender Jazzmaster bättre än en gammal skolcello man fått ärva? Inte säker på att det prompt är subjektivt heller, en Jazzmaster är ju helt klart objektiv bättre om man vill låta som Dinosaur Jr., men det är väl just det, att vem bestämmer att målet är att låta som Dinosaur Jr.?
 
Har vi det? Har vi inte lärt oss att göra dem ändamålsenliga utifrån en bunt kvaliteter som vi anser viktiga men som knappast är att anse som objektivt viktiga?

På vilket sätt är Dragonbane objektivt bättre än Forbidden Lands eller vice versa?
De är bägge moderna spel som syftar mot litet olika saker.

Men jag tycker inte att det känns utmanande att hävda att Dragonbane helt enkelt är ett bättre spel än DoD-82.
 
Vilket modernt spel stöder långa blorbiga kampanjer lika bra eller bättre än gammel-D&D? Jag kan liksom inte komma på vilket det skulle kunna vara*.


* Jag vet att blorbens moder 2091 verkar föredra 5e, och det har alltid varit lite av ett mysterium för mig. Men hon verkar ha ganska omfattande husregler för att få det att funka.
 
Vilket modernt spel stöder långa blorbiga kampanjer lika bra eller bättre än gammel-D&D? Jag kan liksom inte komma på vilket det skulle kunna vara*
Jag skulle säga att den enda bristen hos Dragonbane där är att power-kurvan plattar ut litet för tidigt. I övrigt spelar jag det hellre än BECMI eller AD&D 100 gånger av 100.
 
Jag tror, utifrån denna tråd, att vi måste separera OSR från retrokloner. De tog avstamp från samma grund, men jag tycker de numer är väsensskilda.
 
Vilket modernt spel stöder långa blorbiga kampanjer lika bra eller bättre än gammel-D&D? Jag kan liksom inte komma på vilket det skulle kunna vara*.
Detta förstår jag inte, men så är min förståelse för blorben rätt svajig. Blorben är väl inte avhängig på ett särskilt sorts regelsytem? När jag har gjort tankeexperiment på hur jag skulle implementera blorb så är det via Shadowdark, men säger du att det inte är opttimerat för den spelstilen?
 
Jag skulle säga att den enda bristen hos Dragonbane där är att power-kurvan plattar ut litet för tidigt. I övrigt spelar jag det hellre än BECMI eller AD&D 100 gånger av 100.

Jag lutar lite åt BECMI och ad&d jag med, men är definitivt beredd att testa en retroklon också lite för att det är kul.

Här beror det ju på vilka grejer som "rättats till"

Har de världens bästa improvement på weapon mastery jämfört med M-Set?
Då är jag på,

Har de världens bästa improvement på I-set är jag på.

Det sista är jag nog inte så förhoppningsfull inför :)
 
Jag tror, utifrån denna tråd, att vi måste separera OSR från retrokloner. De tog avstamp från samma grund, men jag tycker de numer är väsensskilda.
Här är jag helt för, framför allt vad vi menar, jag tycker orden OSR och retrokloner är svåra att förstå.

Jag märker också att vissa förstår allt precis, så betydelsen finns där men jag fattar ofta inte.
 
Detta förstår jag inte, men så är min förståelse för blorben rätt svajig. Blorben är väl inte avhängig på ett särskilt sorts regelsytem?
Ja och nej, det kan ju t.ex. inte vara ett väldig narrativt spelsystem där det står spelarna fritt att introducera fakta. Vi hade en annan tråd om det nyligen, så bättre att leta rätt på den om man vill fortsätta.

Spela inte FATE till blorben, liksom.
 
Jag tror, utifrån denna tråd, att vi måste separera OSR från retrokloner. De tog avstamp från samma grund, men jag tycker de numer är väsensskilda.
Hur kan de vara väsenskilda när de sammanfaller i så hög grad?
 
Det är detta jag vänder mig emot när jag skriver "Personligen tycker jag det är tråkigt att rollspelsbranschen aldrig verkar mogna till den grad att man kan räkna med att nya spel håller en grundläggande kvalitet."
Personligen hoppas jag att rollspel aldrig kommer dit, helt enkelt för att det faktum att man kan publicera rollspel med dålig layout och svårförståeliga regelförklaringar visar att det fortfarande är en branch där man kan bli läst som glad amatör. Det betyder såklart inte att man inte ska försöka göra sitt spel lättfattat eller att det är bra med ful layout, men det faktum att spel fortfarande kan skrivas och ges ut av folk som inte har den kunskapen visar att det ännu är en inte helt professionaliserad bransch. Och för mig är den amatörglädjen mycket viktigare än välskrivna rollspelsmanualer (som jag iofs aldrig läser ändå).
 
Back
Top