Jag vill spela Nya Mutant

Jag upplevde Nya Mutant (dess värdsbeskrivning) som perfekt, just för att den lämnade öppet för oss att skapa alla varumärken, namn, loggor, sprängskisser, reklambilder. En enorm kreativ grogrund, och känsla av förtroende för vårt bidrag.
Det här är intressant. De flesta spel nu innhåller detaljer, gärna någon karta på första miljön, ett kapitel om megacorps som finns, mm. Exempel (lite annan genre) är Blade Runner och Alien, som har massor av info - och dessutom en IP som gör att man vet precis hur det ska "se ut". JAg tycker de är väldigt bra, men det kanske är en styrka att det är så öppet, mer känsla än detaljer?
 
JAg tycker de är väldigt bra, men det kanske är en styrka att det är så öppet, mer känsla än detaljer?

Lite vad vi upplevde. Det var inte ett spelmöte som inte inleddes med att någon hade en skiss på en bilmodell, vapenskiss, förslag på närbutik eller kläder och modedetaljer. Om allt presenteras för en, serveras färdigt, finns inget utrymme för att skapa.
 
Vi spelade detta enormt mycket, sjukt många SVOT-rollpersoner... Äventyret Den Förbjudna Staden har jag nog SL:at minst fem gånger. Alltid enormt kul. Vi gjorde aldrig några ändringar av reglerna och tyckte inte det var några problem med dem, men så är det för typ alla spel vi körde. Segmenten i Western är det enda jag vet att vi skippade. Och just ja, det där sega i Mutant 2 med ett liknande system som segmenten. För oss blev det nog mer så att de spel vi inte fick att flyga, slutade vi spela. Khelataar blev det tex inte så mycket med, det var för komplicerat och för tidskrävande. Men vi skulle nog aldrig fått för oss att husregla. Men Mutant 2089 funkade utmärkt!
Berlin var ju fantastisk även om vi nog aldrig spelade i Berlin, konstigt nog.
 
Det här är intressant. De flesta spel nu innhåller detaljer, gärna någon karta på första miljön, ett kapitel om megacorps som finns, mm. Exempel (lite annan genre) är Blade Runner och Alien, som har massor av info - och dessutom en IP som gör att man vet precis hur det ska "se ut". JAg tycker de är väldigt bra, men det kanske är en styrka att det är så öppet, mer känsla än detaljer?
Nyckeln är väl ett mellanting? Att det finns både Cybernetiskt Neuroimplantat och MauMau NeuroMaster 3TD eller vad det nu är. Vill du döpa det själv är det så klart bara att göra det.

Upplever att det finns mängder av obruten mark i Nya Mutant på alla plan.
 
Jag blivit inspirerad att plocka fram Nya Mutant och försöka få några spelare att ge sig ut på megastädernas interstrador, bråka med Ziggys utanför någon farm i skymningslandet, och slåss med Loonies-mutanter i kloakerna! (Om någon undrar syftar Nya Mutant på utgåvan från 2089, även kallat Svarta lådan eller Mutant 2089. Så det är väl kanske inte så otroligt nytt när åtminstone sex andra utgåvor kommit efter det under sådär 30 år).

Denna insipration drabbade mig efter att ha lyssnat på podden Finlirs senaste avsnitt, där Finlir-Martin och Martin Broger Höglund diskuterar spelet och sina erfarenhter av introduktionsäventyret under närmare två timmar. Det var ett mycket underhållande avsnitt, med mycket kärlek för detta gamla spel, och en hel del träffsäkra insikter. Stark rekommendation att lyssna på! Framförallt gillar jag hur de reflekterar över att den värld som beskrivs är så som man såg framtiden 2089 - man hade inte kunnat skriva detta spel idag. Spelvärldens invånare förväntas använda sina "hemteriminaler" för att köpa saker och konsumera media. Megastäderna är isolerade från varandra. Och så vidare. Inga mobiltelefoner. Inget internet.

Jag drog fram min gamla låda och läste den raskt från start till slut. Flera saker slår mig:
- Det är en riktigt färgstark värld, absolut så präglad av den tid den skapades i som Martin*2 observerar. Det är Mad Max och Cyberpunk i ett, med inslag av mutantideer som förbjudna zoner och varelser. Det verkligen KÄNNS att de som skrivit spelet vill hur det ska vara, action, stämning, häftigt - och kul!
- En del specifika saker hoppar man till på. Det finns (typ) dinosaurier. Sydostasien är täckt av inlandsis. Gigantiska ekoxar och dråparträd finns.
- Det är väldigt uppfriskande att läsa ett spel som är så "rakt på". Skapa rollperson. Strid. Värld. Super-rälsat introäventyr med massor av "gör så här" och fokus på coola händelser, strunt i intrigen. Hela spelet med världsbok gick att läsa på ett par timmar.
- Rollpersonsskapandet verkar tydligt, kompetent, klart. Och kul. Men det känns lite snålt med yrken/arketyper, och det nu så vanliga "vad gör man" är nog inte så tydligt. Det finns ansatser att man ska börja skuldsatt, för att få en start, dock.
- Regelkärnan är superenkel (slå under färdighet), men lite mystiskt att motståndstabellen är med i tabellsamlingen, och knappt nämns i reglerna.
- Reglerna för strid (som jag nog aldrig använde ens när det begav sig) känns delvis mystiska. Deklarera först i omvänd initiativording. Gå sedan igenom flera faser, och bena ut var och när allt det som deklarerats händer.
- Det är mycket text om städer och zoner, men de konkreta exemplen är till antalet noll. Bör man ta Stockholm och omforma till block med mutanter? New York? Eslöv? Senare i de skrivna äventyren är det mycket Asien och en del Berlin - jag är inte så bekant med dem. I själva spelet står det närmast ingenting om dem (förutom att det nämns att det i Japan nu bara finns en enda stad, nämligen "Japan" (och är det inte ändå "dai-tokyo" sedan i äventyren?)).
- Jag tycker det är kul att det antyds en förlorad guldålder redan när det här spelet utspelas, nämligen rymdåldern kring 2030, som abrupt tar slut under det som benämns "stjärnornas krig", en några minuter lång urladdning då allt förstörs. Nu dräller jorden av övergivna rymdhamnar, men den mesta rymd-teknologin är förlorad.

Så lite frågor.
- Vem spelar detta nu, och vad har ni för erfarenheter?
- Har jag rätt i att reglerna för bl a strid är mystiska, även om kärnan är habil?
- Om jag nu vill spela och uppleva den här retro-futurismen goes cyperpunk meets Mad Max, vad bör jag spela med för regler för att vara i spelets anda?
- Är de färdigskrivna äventyren bra?

Ps. Jag har sett att Magnus Seter uppmärksammat samma poddavsnitt i tråden om PSI, så vi är fler som uppskattat det. ds.

Jag kan inte låta bli att fundera på vilken miljö jag skulle lägga till. Hur skulle exempelvis en expansion om megastäderna kring Ganges se ut?
 
Back
Top