Christoffer
It's all pig.
Nu fattar jag att jag är neggig men jag tycker det är en rätt tråkig morot. Är ju samma i Traveller och gamla Runequest och en rad andra spel. Jag blir väldigt stressad som spelare, och det känns som vardagens ständiga jakt efter pengar. Också lite själlöst. Men förstår verkligen att det funkar för många. Inte just för mig
(När vi körde Runequest hade vi andra drivkrafter vilket funkade jättebra, men skulden till klanen fanns ju där)
Kring Traveller tror jag man måste se pengarna som ett hinder och som ett medel, målen måste vara andra och guida spelet. Har vi satt ihop en insatsgrupp som utför insatser på beställning? Eller vill vi bara ta oss från den här hålan till planet vi råkar befinna oss på? Oavsett vad så tänker jag att Classic Traveller, när man spelar det sådär öppet och utan räls och metaplot, kräver att spelare verkligen greppar långsiktiga mål och sen spelar mot dem och är beredda att släppa dem också när annat "viktigare" kommer upp i spel. För håller med, att bara tjäna pengar är ju liksom själlöst, vem vill göra det? Men att tjäna pengar med någon tanke är ju intressant, bara tänker på mitt eget liv hur min "lön" har förändrats utifrån vad jag tänker den behövs till utifrån innan man bodde i hus, innan man träffade någon och blev förälskad, innan man fick barn, osv, även om inte sådana normie-saker dyker upp i Traveller så kanske att pengar just bara är sättet att göra det där andra som man kommit att brinna för genom spel.
Och ja, RQ är ju lite annorlunda där, beroende på hur hårt man lutar sig in i världen där. Shiit, saknar ändå Altari och Yalger!