Faehrengaust
Swashbuckler
Nä, fällor i gångar är larv, tacka vet jag fällor i byxorna!
"Survival of the fittest" som kult filosofi?Ja det har alltid känts underligt. Kan gå med på det om templet är tillägnat någon gud av lurendrejeri och död, där den egentliga huvudkorridoren är på annan plats och folket i templet roar sig med att lura in godtrogna vandrare i templet.
Här trodde jag att det skulle vara en Dentata från Snow Crash!Nä, fällor i gångar är larv, tacka vet jag fällor i byxorna!
Det beror på hur realistiska vi måste vara, men om jättehummern lever i en större inhägnad som tillåter byten att komma in, men hummern att vara kvar så blir den en del av ett skapat ekosystem där skrovmålen blir fällans offer, medan den i mellanperioderna livnär sig på bytena som kommer in i inhägnande utifrån närliggande vattendrag.Tex vad har jättehunmern i gången gjort i 5 år sedan förra äventyren ramlade ner?
The Dungeon as a Mythic Underworld.Hummern är där för den är i en magisk labyrint som mytologiskt testar och frestar de som träder in i den. Att fråga om logistiken är som att fråga varför djuren pratar i Lejonkungen.
Jag tror kanske jag missförstår eller så pratar vi olika saker. Om det är en fälla som ett pussel eller gåta så tja, kanske. Nog fortfarande ganska trist ändå, men inte värt en rage quit. Och detta har inte så mycket med Kranks post att göra egentligen utan svar på flera inlägg...För mig ligger väl skillnaden kanske huvudsakligen i att jag tycker att fällor kan vara mer tillfredsställande pussel än vad strider är, och man kan lösa dem i princip helt utan tärningsslag… =)
Pratar vi fällor som i Grymkäfts fällor så dör ju bara RPna om de missar ett Finna Doldt (motsv). Hittar de fällan kanske ett slag mot Hantera Fällor kan desarmera den.
En del av problemet är just det här. Den som bygger fällan vill bara döda folk rakt av utan chans till räddningskast eller smarta lösningar, medan det absolut inte är den fälla dom SL vill ska finnas om inte denne är synnerligen hårdhudad. Men den fälla SL vill se, som ger en balanserad utmaning och bara skadar rollpersonerna litet, vore ju helt knäpp att bygga.Kanske det ni menar med "bra fällor"?![]()
Och samma sak med fällor – hanterar man fällan med ett enstaka tärningsslag blir det ju trist. Som en strid som hanteras med bara ett enda tärningsslag.
Men om man istället plockar bort slumpen och tillför agens – låt mig som spelare beskriva hur min rollperson undersöker rummet escape room-style – så blir fällan mycket mer engagerande än de flesta strider.
En del av problemet är just det här. Den som bygger fällan vill bara döda folk rakt av utan chans till räddningskast eller smarta lösningar, medan det absolut inte är den fälla dom SL vill ska finnas om inte denne är synnerligen hårdhudad. Men den fälla SL vill se, som ger en balanserad utmaning och bara skadar rollpersonerna litet, vore ju helt knäpp att bygga.
Ett försök från en dungeon jag pelar med:Om man kan designa en fälla som kan upplevas som escape room:ig och bli en spelig och rolig upplevelse så gratulerar jag bara. Hatten av!
Random Encounter
Vid misslyckat Överlevnad: grottor, slå 1T6 och kryssa för en ruta. Om alla rutor är förkryssade, ignorera resultatet.
- Spikfälla
- Fallucka
![]()
- 1-8 svartnissar
![]()
![]()
- 1-6 svartalfer
- 1-4 orcher
- 1 kummelgast
Roligaste svartnisse-fajten vi hade i Expert var när ett tjog svartnissar föll ned ur ett träd för att anfalla de beridna rollpersonerna som passerade under. En fick benen runt halsen på en rollperson och försökte såga honom i huvudet. En annan angrep en häst med kniv och gaffel.Svartnissar borde ses som en belöning, de är så charmiga.
Roligaste svartnisse-fajten vi hade i Expert var när ett tjog svartnissar föll ned ur ett träd för att anfalla de beridna rollpersonerna som passerade under. En fick benen runt halsen på en rollperson och försökte såga honom i huvudet. En annan angrep en häst med kniv och gaffel.