DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,445
Har det kommit fram hur relationen mellan grundegenskaper och färdigheter ser ut? En inte ovanlig kritik mot traditionell BRP är ju att grundegenskaperna inte tillför så mycket ...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,168
Har det kommit fram hur relationen mellan grundegenskaper och färdigheter ser ut? En inte ovanlig kritik mot traditionell BRP är ju att grundegenskaperna inte tillför så mycket ...
Inget under vårt spelpass
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Den här tråden visar tydligt att det finns åtminstone en liten marknad för rena retrokloner också. Jag blir lite sugen på att göra klart min och se hur den går att integrera med tredjepartslicensen när den väl kommer. :)
Ja, men det krävs ju lite mer än på D&D-sidan. Jag menar, OSE är väsentligen bara en renskrivning av B/X, plus lite optional/extra-grejer. B/X var så bra. En DoD-retro-klon kräver ju en del ... fundamental renovering/modernisering. DoD-87 är inte så bra.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,324
Ja, men det krävs ju lite mer än på D&D-sidan. Jag menar, OSE är väsentligen bara en renskrivning av B/X, plus lite optional/extra-grejer. B/X var så bra. En DoD-retro-klon kräver ju en del ... fundamental renovering/modernisering. DoD-87 är inte så bra.
Det jag försökte med Monster & Människor: https://drive.google.com/file/d/0B7...=sharing&resourcekey=0-HXtquMahUvNCm7qdssMsBg

Känns som ett helt annat designmål än Fria Ligan's DoD, som sagt var, de har varken utlovat eller signalerat en retroklon :) Som tur är!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,519
Location
Fallen Umber
Ja, men det krävs ju lite mer än på D&D-sidan. Jag menar, OSE är väsentligen bara en renskrivning av B/X, plus lite optional/extra-grejer. B/X var så bra. En DoD-retro-klon kräver ju en del ... fundamental renovering/modernisering. DoD-87 är inte så bra.
Challenge accepted!

Men det verkligt intressanta här är att se hur licensen kommer att kunna tänkas integreras med alternativa regler. Det var ju OGL som låg till grund för mycket av det som i dag är OSR, och även om mycket av det går att göra ändå (speciellt i en svensk juridisk kontext, om jag har förstått saken rätt) är det ju en annan sak om man kan slänga på ett "kompatibelt med DoD" på omslaget. :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,168
En tanke om initiativkort. Jag har kört med det i flera M0-system och där funkar det fint, men där är RPns handlingsalternativ ofta också bredare (lång/kort handling och olika typer av stödaktioner och reaktioner). I detta system blir dock initiativet än viktigare och därmed något som borde vara fokus för olika regler (vilket också är en intressant väg att gå, inte så många spel lägger någon tonvikt där - trenden är snarare att förenkla momentet mer och mer). Det fanns en förmåga som kom i spel där krigaren kunde välja att behålla sitt kort från senaste rundan. Det inslaget skulle jag gärna se mer av.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Whoa, så man har bara en handling, defensiv eller offensiv? Det är ju skitviktigt och inte alls som det var i så fall! Initiativ blir otroligt viktigt - är det något man kan påverka?
Det där kommer jag aldrig att gå tillbaka till. Börjar man med en handling per runda och initiativ beror på SMI och gäller en strid så är stridssystemet dött för min del.
Då hade DoD2016 en bättre lösning.

C
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det där kommer jag aldrig att gå tillbaka till. Börjar man med en handling per runda och initiativ beror på SMI och gäller en strid så är stridssystemet dött för min del.
Och även om man slår (1T20+SMI, eller så) initiativ varje runda... så betyder det att man ska slå:
2 x Initiativslag
1 x Anfallsslag
1x Parering
Och om pareringen lyckas, vilket den oftast gör, så var de tre slagen innan bara slöseri med tid.
Om man inte slår inititiativ varje runda, så är det precis som du säger helt dött.

Nu har jag läst något om "10 st initiativkort", ochdet låter hur som helst ännu långsammare än att båda sidor / alla deltagare slår ett initiativslag med en tärning de redan har i handen. Jag kan ha fel. Men om korten ska samlas in, blandas, och alla ska dra ett... (nu kanske jag bara hittar på).

Parad som en handling går inte. Det måste vara på ett annat sätt.
Att alla har 1 handling per runda däremot, är väl utmärkt (men det blir såklart inflation i det där, med specialförmågor, höga färdighetsvärden, magiska föremål, whatever... som gör att man får göra en extra attack)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,857
Location
The Culture
Nu har jag läst något om "10 st initiativkort", ochdet låter hur som helst ännu långsammare än att båda sidor / alla deltagare slår ett initiativslag med en tärning de redan har i handen. Jag kan ha fel. Men om korten ska samlas in, blandas, och alla ska dra ett... (nu kanske jag bara hittar på).
I deras andra spel drar man ett kort i början av striden och behåller det sedan, om man inte utför någon manöver som gör att det ändras.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,864
Den här tråden visar tydligt att det finns åtminstone en liten marknad för rena retrokloner också. Jag blir lite sugen på att göra klart min och se hur den går att integrera med tredjepartslicensen när den väl kommer. :)
Svenska RuneQuest kommer inte att vara en retroklon, men kommer att vara "ortodox BRP".

Jag tror absolut att det finns utrymme för en BRP-OSG, särskilt i Sverige. Jag hade trott förut att det var vad FL-DoD skulle vara, men så blir det ju inte utifrån vad som sägs.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,864
Det där kommer jag aldrig att gå tillbaka till. Börjar man med en handling per runda och initiativ beror på SMI och gäller en strid så är stridssystemet dött för min del.
Senaste RuneQuest ger dig en attack och ett fritt antal försvarsslag (Parry/Dodge) fast med ackumulerande -20% chans för varje extra.

Då får man i stället hålla ögonen på om sköldar blir för dåliga och tvåhandsvapen för bra. No-Dachin var kung i DoD Samuraj.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,445
Inget under vårt spelpass
Synd. Hade varit intressant att veta, men det lär väl klarna när förtittspdfen kommer. Som det verkar hittills är det 6 grundegenskaper och 12 färdigheter. För mig känns det en smula märkligt. Jag hade föredragit enkelheten i att bara ha grundegenskaper (vilket såklart inte hade uppskattats av DoD-nostalgikerna), eller ett system med fler färdigheter vilket ger valmöjligheter och potential för differentierade rollpersoner. Specialförmågorna eller vad de nu kallas ger i och för sig också valmöjligheter och differentiering, men på ett sätt som jag vanligtvis upplever som rörigare än färdigheter.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Senaste RuneQuest ger dig en attack och ett fritt antal försvarsslag (Parry/Dodge) fast med ackumulerande -20% chans för varje extra.
Jag tycker det låter helt ok. En annan variant vore att man bara har en motståndare per runda (och typ gör ett Pendragon-slag). Om man är 2-mot-1 så är en kämpe "fri" och har möjlighet att
  • Kliva iväg/fly utan risk för någon attack-of-opportunity eller liknande
  • Supporta sin vän (typ +10%)
  • Störa fienden (typ -10%)
  • Försöka komma i position/komma runt, för en möjlighet att anfalla bakifrån nästa gång
  • Någon annan handling (byta vapen, plocka upp ett avståndsvapen)
Det skulle "skydda" den som redan är sårad, eller den som har sämre rustning, om man är 2-mot-1 och kan välja vem som "går in".

På motsvarande sätt, den som är 1-mot-2 skulle kunna offra/satsa något, för att kunna få välja motståndare.

En stridsrunda är ju en helt teoretisk konstruktion, vad är det som säger att alla måste anfalla i varje runda.
 
Top