Varulv Vampyrernas maskerad - R2

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,247
Andersson har skrivit ett inlägg R1. Sodmikail har skrivit fler, producerat en lista där han ser Andersson som grön.

Vi har med lågflygande ulvar att göra börjar jag misstänka. 😐
Hade vi inte ett spel nyligen där Andersson var ulv med en ny och de körde liknande stuk?
 

Sodmikail

Nybo
Joined
23 Sep 2010
Messages
54
Viktigare är kanske hur vi lägger upp röstningen R3. Behövs en övergripande idé och planer beroende på om/när någon nattdör.

Jag kan tänka mig att rösta på @Basenanji men jag är inte helt säker på @Hägerstrand heller , och de verkar ju vara i motsatta läger i skriverierna här, så fan vet.
 

Sodmikail

Nybo
Joined
23 Sep 2010
Messages
54
Jag kan tänka mig att sälla mig till de här skaran. Hellre än byboig överenskommelse om att avvakta med förstaröstandet än något annat alternativ. Jag kommer avvakta med röstande i R3 tills vi har en diskussion igång.
Ja, jag är med på det. Tidiga röster är ulviga röster

Jag lyfter tidigare i tråden frågan om att stöka om i röstordningen här i R2 men det kom ingen vart tror jag. Alla nöjda med en @Hägerstrand som etta?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,247
Viktigare är kanske hur vi lägger upp röstningen R3. Behövs en övergripande idé och planer beroende på om/när någon nattdör.

Jag kan tänka mig att rösta på @Basenanji men jag är inte helt säker på @Hägerstrand heller , och de verkar ju vara i motsatta läger i skriverierna här, så fan vet.
Din senaste lista hade ingen röd.DDet är ulviga ställningstaganden som inte följer diskussionen känner jag.
Ulv-Häger hade riskerat att få ut Impe med sina röster.
Vad är det sin gör att du vill rösta på Basse?
 

Sodmikail

Nybo
Joined
23 Sep 2010
Messages
54
Din senaste lista hade ingen röd.DDet är ulviga ställningstaganden som inte följer diskussionen känner jag.
Ulv-Häger hade riskerat att få ut Impe med sina röster.
Vad är det sin gör att du vill rösta på Basse?
Hur man vänder sig så blir det ju misstänksamt och fel om man vill tolka det så. Basenanji är en av de rödaste (närmast rött/ nån jag misstänker / orange med varning) på min lista . Hamnar i min skottglugg för att det är rätt vevande inlägg och inte 100% stringens. Om det är så att andra tänker lika så stärker det ju misstanken - därför redovisar jag hur jag tänker och tänker agera. Och nåt lär jag ju signalera med rösten som är det verktyg bybor har. Verkar ha varit rådet hittills.

Och nummer två är Hägerstrand, för att jag är osäker där också. Allt är ju misstänksamt och oklart, utom Impetigo vid det här laget, men jag tycker att även Hägerstrands resonemang kan verka bra så är röstmönstret ögonbrynhöjande. Att jämföra de två är kanske en Impetigo/Xyas-situation igen - genom att satsa på en av dem hoppar jag på ett tåg som är ulvdrivet och det skiter sig. Jag vill försöka vara tydlig med mina intentioner och inte vela. Det kanske jag inte lyckas med mer än delvis eller alls, men det är förhoppningen. Mitt favoritcitat av Jan Myrdal (eller enda citat) är: "Jag kan byta åsikt, men inte ståndpunkt!"

Vi har fortfarande inte pratat om röstordningen i den omgången. Alla nöjda?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,247
Här är Basses post som lite skjuter ner Brynolfs gräv på Xyas, när ulvarna som mest behöver att det här grävet leder till att dreven svänger om:

 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,247
Hur man vänder sig så blir det ju misstänksamt och fel om man vill tolka det så. Basenanji är en av de rödaste (närmast rött/ nån jag misstänker / orange med varning) på min lista . Hamnar i min skottglugg för att det är rätt vevande inlägg och inte 100% stringens. Om det är så att andra tänker lika så stärker det ju misstanken - därför redovisar jag hur jag tänker och tänker agera. Och nåt lär jag ju signalera med rösten som är det verktyg bybor har. Verkar ha varit rådet hittills.

Och nummer två är Hägerstrand, för att jag är osäker där också. Allt är ju misstänksamt och oklart, utom Impetigo vid det här laget, men jag tycker att även Hägerstrands resonemang kan verka bra så är röstmönstret ögonbrynhöjande. Att jämföra de två är kanske en Impetigo/Xyas-situation igen - genom att satsa på en av dem hoppar jag på ett tåg som är ulvdrivet och det skiter sig. Jag vill försöka vara tydlig med mina intentioner och inte vela. Det kanske jag inte lyckas med mer än delvis eller alls, men det är förhoppningen. Mitt favoritcitat av Jan Myrdal (eller enda citat) är: "Jag kan byta åsikt, men inte ståndpunkt!"

Vi har fortfarande inte pratat om röstordningen i den omgången. Alla nöjda?
Vad i Hägers röstmönster är ögonbrynshöjande? Hade det inte varit för Vimes och WH hade han ju röstat ut Impe?
Jag är trygg med att Häger håller förstarösten.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
813
Jag har ju påtalat att @Anthrox är den förste att lyfta BSK
Om vi inte iofs kombinerar de båda, så att siaren är den som får lägga första rösten på den som röstas ut nu i R1 och sen väktas kontinuerligt. Då är byns blodpoäng skyddade, siaren är skyddad och playet bryts bara om ulvarna turprickar in mord på väktaren. Men då vet de ändå inte om att det har hänt.

Vet inte vad jag tycker är mest riskabelt, att bygga hela spelet på att siaren är skyddad, eller att bygga spelet på att försöka skydda eventuella bybor fyllda med blod.
Efter att Octagonal luftar en identisk idé i #110 så argumenterar han istället konsekvent mot det. Varför den plötsliga vändningen Anth?
Jag tog upp det i post #155 och #401 men kan inte se att han bemött det. Min läsning här är att han introducerar idén, som ulvlaget bevisligen jobbat med, men inte vill associeras till BSK när utfallet kommer bli klart i start R2.

När Impetigo sen är outad som siare argumenterar Anthrox för att motclaim ska vänta till R2 i #198

Jag menade då, och fortfarande, att det vore att spela ulvarna i händerna. Med en ensam outad siare i R1 så är det strategiska valet att också låta denne hålla våra BP. Eftersom förstaclaimet är svårare att få testat i utröstning än andraclaimet (det har vi sett prov på R1) hade det då lett till byförlust start R3. Anthrox höll inte med, utan tyckte att vi skulle kunna plocka en ulv R1 #268 - Han har rätt i att det då inte leder till ulvvinst R3, men jag tycker inte att det är realistiskt att vi med en ensam outad siare skulle röstat på ett annat sätt än att samla BP hos siaren. Den som argumenterar för ett annat drev i den situationen har en enorm uppförsbacke.

Jag ser båda dessa fall som att de spelar ulvarna i händerna. Det första övergavs när någon annan drev det, eftersom resultatet av det skulle visa sig direkt i R2. Det andra drevs hårdare, vilket det kunde göra eftersom resultatet av det skulle visa sig först efter en ulvvinst i R3.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Vi har fortfarande inte pratat om röstordningen i den omgången. Alla nöjda?
Förutsätter att folk kommer rösta på lite olika alternativ så vet inte hur relevant det egentligen är just nu. Om man tänkte lågflyga och vägra ändra sin röst så spelare det ju roll. Annars tänker jag rösta när jag vill. Om jag driver ett case och lyckas få med er andra men ni trots det inte vill att jag ska få blodspoängen så är det ju väldigt lätt för mig att ta bort min röst och sedan rösta igen.

Tycker röstordning just nu är en lite nonsens diskussion som bara blir aktuellt om nån tänker vara frånvarande efter att denne röstat.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Först tycker jag folk ska rösta på de spelare de anser är röda och försöka driva case.

Senare i rundan kan det bli intressant att diskutera röstordning.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,247
Jag har ju påtalat att @Anthrox är den förste att lyfta BSK


Efter att Octagonal luftar en identisk idé i #110 så argumenterar han istället konsekvent mot det. Varför den plötsliga vändningen Anth?
Jag tog upp det i post #155 och #401 men kan inte se att han bemött det. Min läsning här är att han introducerar idén, som ulvlaget bevisligen jobbat med, men inte vill associeras till BSK när utfallet kommer bli klart i start R2.

När Impetigo sen är outad som siare argumenterar Anthrox för att motclaim ska vänta till R2 i #198

Jag menade då, och fortfarande, att det vore att spela ulvarna i händerna. Med en ensam outad siare i R1 så är det strategiska valet att också låta denne hålla våra BP. Eftersom förstaclaimet är svårare att få testat i utröstning än andraclaimet (det har vi sett prov på R1) hade det då lett till byförlust start R3. Anthrox höll inte med, utan tyckte att vi skulle kunna plocka en ulv R1 #268 - Han har rätt i att det då inte leder till ulvvinst R3, men jag tycker inte att det är realistiskt att vi med en ensam outad siare skulle röstat på ett annat sätt än att samla BP hos siaren. Den som argumenterar för ett annat drev i den situationen har en enorm uppförsbacke.

Jag ser båda dessa fall som att de spelar ulvarna i händerna. Det första övergavs när någon annan drev det, eftersom resultatet av det skulle visa sig direkt i R2. Det andra drevs hårdare, vilket det kunde göra eftersom resultatet av det skulle visa sig först efter en ulvvinst i R3.
Jag kom på idén, eller snarare den växte fram gradvis i småbitar, men insåg under diskussionen att BSK oundvikligen kommer att leda till att ulvarna motclaimar och vi får en jävla soppa. Jag tyckte inte det var värt att offra vår siare redan R1 med den planen, utan tyckte att det vore bättre att vänta med hela planen till R2 när det även fanns ett siande med i beräkningen för hur vi skulle göra med siarduellen. Därför var jag avig till Octas ide att det skulle ske redan i R1, och när Impe outade hade jag kvar det i bakhuvudet att jag inte ville att vår siare skulle offras utan att få sia. Så därför ville jag jaga ulv istället för att harva runt i siarduellens träsk som vi gjorde.
Sen har jag inte känt av att vi har lika bråttom som andra verkar ha känt. Vi måste ju kunna ha fel/göra annat i en runda utan att förlora liksom. Så jag såg ingen brådska i att sätta igång siarduellen, utan försökte föra en diskussion om att den skulle medföra ett siande också. Folk höll inte med mig och jag släppte idén.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,247
Hade jag för övrigt varit ulv hade jag väl till en början hållt käft om BSK-planen istället för att lyfta den, ulvarna hade ju i princip rakt av förlorat om BSK blev verklighet? Så det känns lite märkligt bybospel att sätta den idén i byns huvud själv.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,604
Nä, jag vill mer och mer ha ut Andersson och Sodmikail känner jag. Det skulle vara spännande att se vad som händer med Andersson om vi drevade mot Sodmikail! Skulle det få honom att bli lite mer aktiv?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,604
@Sodmikail dina poster har stor potential till förbättring. En grej du skulle kunna lägga till är en röst? Eller är det onödigt eftersom vi ”vet” att Impetigo ska ut?

Sedan tycker jag att det är ulvigt att du väljer ut mig som rödast: det går lätt att förstå om man tänker att en ulv inte vill hamna i ett långt tjafs med någon annan. Som ulv är det bekvämt att slå ned på den som ”alla” tycker är misstänkt.

Kan du lite mer konkret säga vad jag har gjort som förtjänar uppmärksamhet från din sida?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,580
Location
Oktoberlandet
Tycker röstordning just nu är en lite nonsens diskussion
Jag håller INTE med här.
Jag vill inte att spelare ska samla på sig blodpoäng så att ulvarna kan få till en spelvinst med ett lyckat nattmord!

Byns verktyg är att med tiden lyckas rösta ut ulvar och på så sätt få tillbaka blodpoäng.

Nästa runda är det 2 ulvar med i spel.
Ponera att Väktaren inte lyckas stoppa nattmord.

Ulvarnas vinstmål 7 bp.
Vi ska inte låta en av dem lyckas nattmörda till sig den summan.
Vi vet inte status på de av oss som öppet samlar på sig BP men vi kan i alla fall hålla koll på ulvarnas långsamma höjning av BP.
Ulvarna startar R3 i värsta fall med 4 Octa + 2 Häger=6BP.
Vi måste alltså antingen lita på nån/båda av er två eller rösta ut en av er.

R4 startar med ett nattmord till så om vi inte löser detta i R3 är det slut.
Visst vi kan hoppas Väktaren lyckas stoppa nåt men inte räkna med det.

Samlar vi INTE bp på Octa och/eller Häger kan vi hålla koll på den här utvecklingen.

Samlar 1 spelare på sig BP så måste Väktaren lyckas hela tiden.
Då får vi hoppas ingen av Octa eller Hägern är Väktaren.
Vi riskar då en nattmordsvinst för ulvarna.
OCH vi vet ej om vi samlar BP på en ulv!

Stämmer det här tänket gott folk?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,580
Location
Oktoberlandet
I alla fall så tycker jag det är viktigt att Octa och Hägern INTE lägger sig först i drev.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
I alla fall så tycker jag det är viktigt att Octa och Hägern INTE lägger sig först i drev.
Sidd komigen nu. Jag skrev ju att det är superlätt för mig att rösta och försöka start drev för att senare i rundan ta bort min röst för att låta någon annan få poängen✌
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,580
Location
Oktoberlandet
Sidd komigen nu. Jag skrev ju att det är superlätt för mig att rösta och försöka start drev för att senare i rundan ta bort min röst för att låta någon annan få poängen✌
Då är vi 2 överens om att inte göra nångödgris👍
 
Top