Varulv Vampyrernas maskerad - R2

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
Planen blir effektivare om alla commitar. Sen är det klart att väktaren gör hur den vill.
Om vi nu ger blodspoängen till Hägern är det rimligtvis bättre långsiktigt att väkta denne istället för mig då fler har Hägern som grön Håller du med?
Jag är emot gödgris-planen vilket jag förklarat massa gånger. Är alla andra för den vill jag ha en gris jag håller som grön och då är hägern ett alternativ jag gillar. Jag tycker dina resonemang är lite märkligt spetsiga, antingen finns väktaren inte alls eller så ska vi sätta all vår tilltro till att han vaktar grisen.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
Sådär nu hoppas jag på att kunna öka aktiviteten lite när veckan lider mot sitt slut.

R1:
Jag hade nog valt att rösta på Impetigo i R1, i första hand pga magkänslan att han var ulv. Varje gång jag kämpar emot den så har jag fel. Men också pga siarclaimet. Jag förstår inte varför det skulle hjälpa byn även med en gödgris så hade det gått att ordna R2 med en grön spelare, BP försvinner ju inte så det var ingen rush för byn i R1 att lista ut det.
Kan du förklara lite snabbt vad tusan du gjorde R1? Lågflyga är en sak men total frånvaro när två outar siare är märkligt i mina ögon? Du kunde inte ens titta lite på mobilen på dass ibland?
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,044
Annars känns det säkrare att sprida ut poängen.
Här håller jag med dig. Byn får mer och mer röster ju mer den sprider ut rösterna på fler spelare och ju mer koncentrerat det är ju högre risk är det att ulvarna gör en snabb återhämtning/swing.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Sådär nu hoppas jag på att kunna öka aktiviteten lite när veckan lider mot sitt slut.
Hurra!

R1:
Jag hade nog valt att rösta på Impetigo i R1, i första hand pga magkänslan att han var ulv. Varje gång jag kämpar emot den så har jag fel.
Det tänkte jag också göra egentligen, jag lovar. Det var Basse som tvingade mig att rösta på Xyas.

Men också pga siarclaimet. Jag förstår inte varför det skulle hjälpa byn även med en gödgris så hade det gått att ordna R2 med en grön spelare, BP försvinner ju inte så det var ingen rush för byn i R1 att lista ut det.
Så du sällar dig till Anths gäng som i R1 förespråkade att den riktige siaren skulle vänta med att komma ut? Och detta törs du säga efter att jag släppt mitt senaste heta scoop?
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,044
Kan du förklara lite snabbt vad tusan du gjorde R1? Lågflyga är en sak men total frånvaro när två outar siare är märkligt i mina ögon? Du kunde inte ens titta lite på mobilen på dass ibland?
Absolut att det är märkligt. Ingen enklare förklaring än att jag glömde bort att kolla alls pga att jag tog hand om barn och familj.
Borde lagt in en kalenderpåminnelse om spelstart. Genesis skickade tom med pm för att kolla om jag levde så jag har ju liksom inte prioriterat detta alls tyvärr.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,044
till Anths gäng som i R1 förespråkade att den riktige siaren skulle vänta med att komma ut? Och detta törs du säga efter att jag släppt mitt senaste heta scoop?
Du kan flytta in mig i det gänget men jag kan ju inte backa upp det med något eftersom jag inte var med i R1. Så jag vet inte om det är värt så mycket mer än så.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
Mest eftersom Impetigos bortskänkta BP är väldigt obehagliga i två riktningar. Antingen är han en ulv som fått en present, eller så är han en blodpåse som ger dubbel utdelning när han blir nattmördad. Därför blir vi tvungna att rösta ut honom för att få tillbaka de BP:na till någon vi ser som mer grön - den bybon kommer då sitta på 3 BP, vilket är uppe i gödgrismängd som behöver konstant beskydd redan där. Om vi då är i situationen att vi ger en bybo den rollen så vill vi ju ha alla BP där, och inte några andra bybor med 2 BP som är safe att plocka medans vi är tvungna att skydda 3. Jag har första röst på Impe och de flesta verkar vara bekväma med det. Anthrox är tvåa, så han får rollen om jag blir nattmördad. Det är jag mindre bekväm med, men flera andra verkar bekväma med det så det böjer jag mig för.

Det här behövs inte om Octa blir grön nog att vi INTE vill rösta ut honom, utan är bekväma med att han stannar på 2 BP. Det känns svårt, men det kanske dyker upp något i granskningarna.
Jag tror det är jävligt viktigt att komma ihåg en sak, vi vinner INTE genom att samla blod. Vi måste undvika att ulvarna får ihop 7bp, men vårt mål är att få ut två ulvar till.
Jag tror alltså inte vi ska känna att vi måste ta ut Octa bara för att han har två blod, så länge vi röstar ut ulvar konstant vinner vi, och vi har råd att missa någon gång så länge det inte finns en gödgris ulvarna kan nacka.
Jag vill att vi sprider blod på gröna spelare. Jag har inte Octa som grön men inte superröd heller. Vi ska rösta ut dem vi tycker är rödast.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
@fjodorsenuba berättelser om att du hade spelat byboigt i R1 om du hade varit här är inte så mycket värda för att uttrycka sig diplomatiskt. Analyser av hur du ser på övrigas spel i R1 och vägen framåt är mer intressant. Trevligt att du är team blodsplatter iaf, Anthrox också om jag fattat rätt. Team gödgris är Octa och Häger (?)
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Sorry om jag har dålig koll men hur många rundor har vi på oss att hitta ulvarna?
Min tanke med att skydda blodet bygger ju på förhoppningen att det ska ge oss mer rundor och tid på oss att rösta ut scummen.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,689
Location
Oktoberlandet
Har gjort ett nytt scoop som ni får spöa upp mig för:

Som Xyas sa:


Tjänar ulvarna på att den riktige siaren väntar med att outa? Tja, samma värderingsfråga som jag snackade om i R1: Är två BP värda ett siande? Jag vill mena ja. Jag tror inte ulvar aktivt står på barrikaderna och pressar Xyas att outa ASAP, när de har chansen att Impe ostört kan tankas med blod.

Alltså borde ulvarna föredragit att Xyas höll sig gömd. Alltså borde de inte ha argumenterat för att siaren ska fram nu nu nu.

Följande tyckte det var bra att outa nununu:
Waterhouse, Häger, Sidd, Brynolf, Vimes

Och följande propagerade aktivt för att siaren SKULLE vänta en runda:
Anth, Xyas?

Inte tagit ställning:
Basse, Sodmikail, Octa, Andersson, Fjodor, Imp

Vem som grönas el rödas av detta beror på hur man värderar ett siande vs 2BP. Att inte ta ställning alls är ju lite brunt oavsett hur man värderar saker.
Bra att belysa den här frågan:
- Xyas tror jag prövade gänget.
- Anthrox kommer ej bra ut i detta
- Basse aviserade frånvaro vilket inte hjälper denne
- Octa och Sodm behöver lyfta sig och delta i sånna här diskussioner: känns som lågflygande ulvar annars
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,044
@fjodorsenuba berättelser om att du hade spelat byboigt i R1 om du hade varit här är inte så mycket värda för att uttrycka sig diplomatiskt. Analyser av hur du ser på övrigas spel i R1 och vägen framåt är mer intressant. Trevligt att du är team blodsplatter iaf, Anthrox också om jag fattat rätt. Team gödgris är Octa och Häger (?)
Precis det spelar ingen roll vad jag säger om R1 egentligen men jag väljer ändå att ge information om hur jag hade tänkte så ni får något att analysera. Att bara sitta tyst ger ju inget mer.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Genesis skickade tom med pm för att kolla om jag levde
Genesis bekräftade faktiskt detta. Om man ska vara lite meta så tror jag inte SL hade skrivit i tråden att "nä jag har inte fått tag i honom" om det varit fråga om en ulv.

Såhär: OM man nu blir ulv så tror jag nog att man håller ett öga på spelet, eller åtminstone ulv-chatten. Och om SL PMar då så svarar man tamejfan.

Så Fjodor är INTE en ulv som gömt sig. Han är antingen bybo som glömt/inte haft tid eller en ulv som glömt/inte haft tid att ens läsa sitt roll-PM.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,044
Jag läser Hägers snabba röst i R2 som en smart bybodrag för att inte låta ulvarna få en till BP. Men det är kanske för att jag håller honom som grön.

Jag ser inte heller Octagonals extra BP som något som är planerat om man tittar på röstmönstret. Impetigo kunde ju inte veta att Sidd skulle flacka runt som han gjorde om inte sidd är ulv. Då hade sidd suttit med extra BP nu. Och Waterhouse gick också in mellan Impetigo och Octagonal.
Så att Impetigo skulle ha planerat med Octagonal att han skulle få BP är rent brus!

1705663866036.png
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
878
Jag tror det är jävligt viktigt att komma ihåg en sak, vi vinner INTE genom att samla blod. Vi måste undvika att ulvarna får ihop 7bp, men vårt mål är att få ut två ulvar till.
Jag tror alltså inte vi ska känna att vi måste ta ut Octa bara för att han har två blod, så länge vi röstar ut ulvar konstant vinner vi, och vi har råd att missa någon gång så länge det inte finns en gödgris ulvarna kan nacka.
Jag vill att vi sprider blod på gröna spelare. Jag har inte Octa som grön men inte superröd heller. Vi ska rösta ut dem vi tycker är rödast.
Jag håller nog med. Om jag inte haft första rösten, och vetat att jag har lite förtroende i det, så hade jag säkert varit emot. Det hänger väldigt mycket på @Octagonal . Han krattade för Impes outning när han la fram @Anthrox plan (det glöms ofta bort att Ante la fram den först?) och har inga grönande röstflyttningar, så om jag eller någon annan inte hittar något grönande så vore det dumt av mig att inte försöka plocka första rösten på honom R3. Om någon som inte känns tydligt grön plockar den och vill ha den för sig själv så kommer det kännas olustigt.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Jag ser inte heller Octagonals extra BP som något som är planerat om man tittar på röstmönstret. Impetigo kunde ju inte veta att Sidd skulle flacka runt som han gjorde om inte sidd är ulv. Då hade sidd suttit med extra BP nu. Och Waterhouse gick också in mellan Impetigo och Octagonal.
Så att Impetigo skulle ha planerat med Octagonal att han skulle få BP är rent brus!
Nä klart det inte var planerat sedan länge. Impe hade gjort sin Genesis-röst oavsett vem som låg på andra plats.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Nu har jag tänkt lite mer och tja, jag kan absolut tänka mig att spex-ulv-Impetigo gärna fyller på sin ulvkompis med blod, eller sår griller i huvudet på oss bybor genom att frame:a Octagonal. Jag förväntar mig egentligen inget mindre av Impetigo (the "SuperBrain"). Så, tja, jag vill helt enkelt sätta Octa i en sorts "ganska misstänkt, men kan också var frejmad"-ruta.

Men mest vill jag faktiskt helt egoistiskt gröna mig själv i era ögon. Vi vinner och kommer snabbare fram om ni kan ta ur mig ur diskussionen.

A propos rutor, här är lite allvarligt menat skoj (jag spoilermärker så får ni läsa om ni vill)
Skärmavbild 2024-01-19 kl. 12.12.25.png

Ni fattar säkert vilken roll jag identifierar mig med. Varför jag tar upp det här är för att jag ser att många diskussioner hittills handlar om detaljer i hur vi pratar med varandra eller spelets mekanik. Det behöver inte vara fel, men överlag tycker jag att vi ska akta oss för att bli "pretton". Hellre en glad "clown" som tar ställning, även om det blir fel då och då. Lågflygaren är ett gissel så snälla låt oss alla undvika det.

Dessutom: när vi analyserar varandra blir det lättare om vi utgår från att folk gör så gott de kan, snarare än att förvänta oss att de ska vara "Genier". Våra samtal blir lidande av att vi jämför beteenden med något sorts "genistatus": "Men vänta nu! Deltagare X har tydligen inte tänkt på faktor z och y! Aha, är hen ulv alltså!!!!" els så övertänker vi ulvarnas motiv och dels missar vi att fånga in små detaljer som kan ge oss viktiga ledtrådar.

Jag förstår ju att viss detaljer och mekanik är viktig att diskutera, analysera och reflektera över, men det viktigaste tycker jag är att vi konstruktivt delar med oss av tankar om spelet – så andra kan analsyera vårt deltagande! Ulvarna kommer avsky att behöva anstränga sig så redan i antalet åoster kan vi få indikationer på vilka som är troliga ulvar. (Försåvitt ni inte har med mig att göra, jag har ju inga som helst problem att skriva strunt som ulv, men jag är ganska ensam om det och dessutom bybo i det här partiet!)

Och eftersom jag vet att @Brynolf tex är skeptisk mot mig så ber jag honom och i andra att ta in på allvar hur jävla bra jag spelade igår vid 18-tiden när jag pressade Impetigo. Det är grönande! Ni kan ta bort mig ur ekvationen, så att säga.

För det geniala med de posterna är att jag helt plötsligt insåg att Impetigo förstås aldrig som en äkta siare hade betett sg som han gjorde under dagen. Hur lång tid tar det för Impetigo att knäcka spelmekaniken? C:a 1,5 sekunder. Och hur glad och entusiastisk blir han inte då? I det här spelet höll han länge ganska låg profil med en slapp röst på en okontroversiell deltagare (petite moi). Han var helt klart medveten om att han skulle spela siare. Ulvarna måste ha bestämt tidigt vem som skulle vara lockbete för att få fram den äkta siaren. Jag tror att de resonerade så som att Impetigo var den som lättast skulle komma undan med ett sådant stunt.

Och faktiskt, kolla in hur Impetigo vill stänga ned den här diskussionen som är uppenbart krånglig för honom.

Här börjar jag pressa Impetigo

mera press

Impetigos svaga svar

Impetigos riktigt svaga svar

Det här sista är värt att kommentera lite längre:
Impetigo skriver:

Läste ikapp tråden. Inte läste ikappmitt PM.
Hey! Hur kan en siare med sin oerhört viktiga roll INTE läsa och ta sitt PM på allvar? Vad hade tråden kunnat ge Impetigo för information som på något sätt ändrade på att det faktum att han hade en siarroll? Vad hade Impetigo för skäl att avvakta en outning som siare? Svar: inga. Och nu vet ii ju att Xyas var vår riktiga siare, att Impetigo är ulv osv, men det visste vi inte igår vid 18-tiden.

Stannar nu men vill gärna fortsätta detta resonemang.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,689
Location
Oktoberlandet
Nej, att Impen lät dig käka upp Xyas är ett typiskt Wine in front of me-move.

Klart att en ulv vill ge sin polare en poäng.
Men det är så uppenbart att byn fattar att Octa är ond då.
Men DET är så uppenbart att byn inte tror att ulvarna hade gjort nåt så uppenbart.
Men DET är så uppenbart att....

Så att du blev gödgris säger oss inte mycket.
Är inne på samma tanke vad gäller Impes röst.
Visst det brusar och sätter Octa i rampljuset.
För mig så grönar det Octa lite.
Jag kan dock inte släppa att @Impetigo och @Octagonal inte hamnade i gräl med varandra!
Impetigo som ulv (som vet att denne är körd) skulle väl inte tveka att hacka på Octa om nån småsak?
Vise versa.

Om Octa är grön så undrar jag om det fanns en annan baktanke med Impetigos röst.
När Hägers röst dök upp precis efter Impetigos så undrar jag om det har nåt samband.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Och eftersom jag vet att @Brynolf tex är skeptisk mot mig så ber jag honom och i andra att ta in på allvar hur jävla bra jag spelade igår vid 18-tiden när jag pressade Impetigo. Det är grönande! Ni kan ta bort mig ur ekvationen, så att säga.
Hähä. Ja alltså både du och Anth bråkade rätt mycket med Impen. Men det var ju inte så att ni kom med några direkta case utan det var mest ankskit som kastades. Kan mycket väl vara skådespelat. Hitta en ulv istället så grönar jag dig.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Just nu skulle jag vilja att Octagonal bytte röst så han inte var första rösten på impetigo. Det är komprometterande att han blev utvald av Impetigo och även om det kan vara ett sätt för ulvarna att sätta griller i huvet på oss så är det bättre att vi INTE riskerar att en ulv-Octa samlar på sig blod.

@Octagonal du får gärna kommentera detta.

Sedan vill jag ha in @Andersson i spel. Du får inte tystna, du kan säga masa kloka saker just nu! Action!

Jag vill också att @Sodmikail resonerar kring huruvida Octagonal är ulv som Impetigo nämner explicit genom att rösta på. Utveckla dina tankar!
 
Top