Varulv Vampyrernas maskerad - R1

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
…hur då annorlunda menar du?
Som jag skrivit tidigare, att ulvarna behöver inte ha samma självbevarelsedrift i detta uppläget = de behöver inte vara lika försiktiga som i ett ”vanligt” upplägg.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Jag tycker ju då helt tvärt om. I ett vanligt spel så visst, så stämmer säkert resonemanget ovan. Men i detta upplägget så kan vi förvänta oss att ulvarna agerar annorlunda.
Utveckla! Tycker du att "Operation Blodfylld Svällkropp" (tack Brynolf!) är uppenbart till ulvarnas fördel?

(Jag håller för övrigt med om att man inte kan nöja sig med att säga att "ulvarna finns bland de som inte syns så mycket", en massa spelare kan inte - av metaanledningar - komma undan med att lågflyga som ulvar. Men jag håller nog med WH om att ulvarna nog har svårt att veta om Svällkroppskungen är bra, dålig, katastrofal eller whatever för dem. Därför tänker jag att spelare som varit aktiva och framåt men inte tydligt tagit ställning för planen bör kunna tolkas som ulvar (d.v.s. WH, Hägerstrand och Anthrox alltså)).
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Men stop här nu. Vem håller egentligen i taktpinnen om att vi ska tvinga fram ett eventuellt mot-claim? Är det byn eller ulvarna?
Klart det måste motclaimas om vi ska kunna ha någon chans att genomföra operation svällsiare.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Utveckla! Tycker du att "Operation Blodfylld Svällkropp" (tack Brynolf!) är uppenbart till ulvarnas fördel?
Men det jag ju gjort i mina tidigare inlägg! Tro fasen folk tycker jag lågflyger om mina inlägg inte syns 😡
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Det är givet att riktige siaren ska motclaima om Impetigo mot förmodan är ulv. 50/50 att vi nackar en ulv direkt, och om vi råkar nacka bybon så har vi visserligen sprängt svällkroppsplanen, men vi lyckas åtminstone få ut en ulv senast R2. Inget snack mao
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,689
Location
Oktoberlandet
Utveckla! Tycker du att "Operation Blodfylld Svällkropp" (tack Brynolf!) är uppenbart till ulvarnas fördel?

(Jag håller för övrigt med om att man inte kan nöja sig med att säga att "ulvarna finns bland de som inte syns så mycket", en massa spelare kan inte - av metaanledningar - komma undan med att lågflyga som ulvar. Men jag håller nog med WH om att ulvarna nog har svårt att veta om Svällkroppskungen är bra, dålig, katastrofal eller whatever för dem. Därför tänker jag att spelare som varit aktiva och framåt men inte tydligt tagit ställning för planen bör kunna tolkas som ulvar (d.v.s. WH, Hägerstrand och Anthrox alltså)).
Jag har tydligen missat att Hägern var emot Octas ide.
Stämmer det så hamnar denne också i skumgänget som både röstat först i ett drev och obstruerat SiarKung-iden.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
880
Men stop här nu. Vem håller egentligen i taktpinnen om att vi ska tvinga fram ett eventuellt mot-claim? Är det byn eller ulvarna?
Finns det ett scenario där vi kan vinna om vi väntar med ett motclaim? (Och Impe alltså är ulv)

R1: Impe blir väktad. Någon blir nattmördad. Ulvarna har totalt 5 BP eftersom Impe får utföra utröstningen.
R2: någon outar siare. Den blir utröstad för att testa. Impe blir fortfarande väktad. Någon blir nattmördad. Impe får ett till BP pga blodfylld svällkropp. Ulvarna har 7 BP och vinner.

Är du siare, outa i R1.

Alltså, det här harvade vi de första sidorna, så jag får väl gå tillbaka till

röst: @Anthrox
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,389
Finns det ett scenario där vi kan vinna om vi väntar med ett motclaim? (Och Impe alltså är ulv)

R1: Impe blir väktad. Någon blir nattmördad. Ulvarna har totalt 5 BP eftersom Impe får utföra utröstningen.
R2: någon outar siare. Den blir utröstad för att testa. Impe blir fortfarande väktad. Någon blir nattmördad. Impe får ett till BP pga blodfylld svällkropp. Ulvarna har 7 BP och vinner.

Är du siare, outa i R1.

Alltså, det här harvade vi de första sidorna, så jag får väl gå tillbaka till

röst: @Anthrox
Vi kan ju plocka en ulv både R1 och R2 iofs.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,689
Location
Oktoberlandet
Det är givet att riktige siaren ska motclaima om Impetigo mot förmodan är ulv. 50/50 att vi nackar en ulv direkt, och om vi råkar nacka bybon så har vi visserligen sprängt svällkroppsplanen, men vi lyckas åtminstone få ut en ulv senast R2. Inget snack mao
Och vi har då fortfarande en plan då vi förstått att Impe då ljög.
Den av oss som den (tyvärr utröstade) Siarbybon har Siat grön får då rösta först på Imp och då bli vår nya ”Svällkropp” som Väktaren skyddar👍

På detta sätt har vi en fungerande plan för byn även fast vi hamnat snett med Impe.
Tänker också att då borde vi ju ha en ulv till i Octa = 2 ulvar infångade!
 

Sodmikail

Nybo
Joined
23 Sep 2010
Messages
54
Nu när tempot lugnat ner sig lite. Kan vi få något annat än nybörjarschticket tror du?
Nu tycker jag att jag gjort lite annat än ställt dumma frågor. Visst har jag väl varit med och pratat bystrategi och annat? På tal om det är jag inte Siare!

Men enskilda spelare har jag inte diskuterat, det är sant. Nog tycker jag mig märka att det finns ett metaspel med och om det som hänger kvar från tidigare omgångar.

Med tanke på upplägget med blod och siare och väktare, och fängelse och mord, så verkar det som att siarupplägget är en vinnande strategi. Nästan för bra. Har jag missat något, eller blev det ett snubbel i skapandet av spelet?
Hursom hugger jag på idén och stöder den.

Ska jag peka ett finger åt nåt håll eller lite diskret himla med ögonen bakom någon så är det nog än så länge Waterhouse som betett sig misstänkt. Några splitsåningsförsök, lite underligt resonerande, … Sorry, men det är känslan jag har.
Om Impetigo har dragit en ordentlig rövare så här tidigt har jag lurats rejält. Men jag tycker inte jag har skäl att tro det.
Så. Det var lite mer text, från en bybo till (förhoppningsvis en annan) :)
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Jaja, det verkar väl som att beslutet är taget. Störigt att jag kom in så sent och inte hann läsa ikapp snabbare för jag tycker väl det fanns andra scenarion att diskuter.

Jag är siaren.

Röst: @Impetigo

(jag jag har nog missat det här med automatisk rösträknare och format. Är rösten jag lagt ovan giltig nu?)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Coolt det här! Antingen har ulv-Impetigo gjort en rejäl gamble, eller så har ulv-Xyas gjort det. Rock n roll!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,389
Du menar att du blint hade röstat på vad än Impe hade röstat på?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,689
Location
Oktoberlandet
Jaja, det verkar väl som att beslutet är taget. Störigt att jag kom in så sent och inte hann läsa ikapp snabbare för jag tycker väl det fanns andra scenarion att diskuter.

Jag är siaren.

Röst: @Impetigo

(jag jag har nog missat det här med automatisk rösträknare och format. Är rösten jag lagt ovan giltig nu?)
Spännande värre!
Ja nu blir det väl duell mellan er 2 med blanka vapen.

Vilka andra scenarion?

Du menar alltså att Octa krattade manegen för Impe som gör det här movet så här direkt i R1?
Varför då?
Har ulvarna ett dåligt utgångsläge eller var det är rolig master-plan?

Röst: @Xyas
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Jag tycker att det här inlägget (som alltså kommer efter Impetigos claim) lirar dåligt med Xyas siarclaim:

Nu ska man ju inte ge motståndarlaget några ideer, men hade jag varit ulv i detta spelet och sett diskussionen om blodsäckssiaren så hade jag nog propsat på för ett trippelclaim, alltså att två ulvar claimar siare. Som någon konstaterade så är ju ulvarna med slit-och-släng i det här spelet och ett trippel-claim skulle skapa maximalt kaos för den tredje ulven att tjocka på sig med blod och göra byns sianden helt meningslösa.
Nu tror jag inte det är så många spelare som är så glada i komplicerade planer och att offra sina ulv-kompanjoner, så det ovan sker ju inte, men det följer av det vore den bästa strategin att det troligaste scenariot är att ulvarna i alla fall kör mellanmjölksvarianten av den bästa strategin och bestämt sig för att claima siare för att hålla intiaivet och skapa kaos. Av samma anledning så ser jag första-claimet som siare mer suspekt än om det kommer ett senare mot-claim. Byns siare är troligtvis den mer försiktige att outa tidigt medans ulvarna har typ inget att förlora på det.
Vill du berätta hur du tänkte här, Xyas, i ljuset av att du är siare?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
Jaja, det verkar väl som att beslutet är taget. Störigt att jag kom in så sent och inte hann läsa ikapp snabbare för jag tycker väl det fanns andra scenarion att diskuter.

Jag är siaren.

Röst: @Impetigo

(jag jag har nog missat det här med automatisk rösträknare och format. Är rösten jag lagt ovan giltig nu?)
OK!
Då är frågan om vi är för blodigel-siare eller inte. Det antar jag att @Impetigo är så han bör väl lägga en röst direkt på Xyas.
 
Top