Varulv Vampyrernas maskerad - R1

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Camilla är den populäraste vampyren i staden, och nu ska hon hålla maskerad! Alla som är någon ska komma; det blir kul! Men alla är inte välkomna hem till Camilla. En maskerad betyder att vissa personer, som inte är Camillas vänner utan som bara vill sabba, kan komma att smyga sig in! För Camillas skull måste ni hitta dem och tömma dem på blod innan de gör samma sak med er. Ryktet säger att om sabbarna lyckas ta kontrollen över festen kommer de att visa Camilla sina diabilder! Detta måste förhindras till varje pris.

Deltagarlista:
  1. @Basenanji
  2. @Anthrox
  3. @Hägerstrand
  4. @Impetigo
  5. @Sidd
  6. @Andersson
  7. @Waterhouse
  8. @Vimes
  9. @Octagonal
  10. @fjodorsenuba
  11. @Brynolf
  12. @Xyas
  13. @Sodmikail

Det finns två lag: Camillas vänner och sabbarna. De flesta av Camillas vänner har fått ett PM som säger exakt följande: "Du är en av Camillas vänner. Du har 1 blodpoäng.". Inget annat står i detta PM. Sabbarna har fått ett annat PM som säger att de är sabbare och talar om vilka deras partner är. Det finns tre sabbare i spel.

Två av Camillas vänner har fått specialroller. Dessa har fått PM som ser ut såhär:

Du är Börje. Du är stark och farlig. Varje runda kan du stå bredvid en annan vampyr och hålla koll. Gör du det så kan ingen sabbare mörda denna vampyr den rundan. Eventuella mordförsök misslyckas. Du kan stå och hålla koll på dig själv. Du blir dock uttråkad av att stå för dig själv, och kan därför inte väkta dig själv två rundor i rad (men däremot kan du väkta någon annan flera rundor i rad). Vill du använda din förmåga så måste du meddela mig vem du vill skydda senast 15 minuter efter att rundan stoppats (alltså klockan 21:15). Du har 1 blodpoäng.

Du är Nils Ferlander, en av Camillas vänner. Du är en subtil herre som tycker om att tjuvkika på folk. Varje runda kan du tjuvkika på en annan vampyr och får då reda på om denne är en av Camillas vänner eller en sabbare. Vill du använda din förmåga så måste du meddela mig vem du vill kika på senast 15 minuter efter att rundan stoppats (alltså klockan 21:15). Du har 1 blodpoäng.


De två första rundorna kommer att vara två dagar långa, varefter de kortas till en dag. Under rundan får alla spelare skriva fritt i tråden. Det är inte tillåtet att kommunicera med varandra om spelet utanför speltrådarna, och inte tillåtet att redigera sina inlägg. Undantaget är sabbarna, som får kommunicera via PM. Det är inte tillåtet att skriva i tråden efter att jag sagt stopp.

Jag kommer att stoppa rundorna klockan 21:00. Spelare med specialförmågor (Börje, Nils Ferlander och sabbarna) har fram till 21:15 på sig att skicka in sina drag. De har alltså 15 minuter efter spelstopp på sig. De får såklart skicka in sina drag tidigare också.

Under rundorna får spelare rösta på vem som ska åka ut. En röst måste vara formaterad så att Martin3s rösträkningsverktyg kan notera den, det vill säga såhär: "Röst: @Användarnamn".

Efter rundans slut kommer jag att räkna ihop röster och den med flest röster på sig kommer att åka ut ur spelet. Vid lika gäller först lagda röst. Mer detaljer om det strax.

Alla spelare börjar spelet med ett (1) blodpoäng vardera. När en spelare röstas ut går alla hens blodpoäng till den spelare som lagt första rösten på hen. Varje blodpoäng räknas som en röst vid omröstning. Så har du tre blodpoäng räknas din röst som tre. Det betyder att den som röstningsverktyget säger har flest röster inte nödvändigtvis är den som åker ut.

Mellan rundorna får sabbarna döda en vampyr. De smyger sig på hen och suger hens blod. Sabbarna informerar mig via PM senast 21:15 på rundans sista dag (en kvart efter att spelet stoppats) vem som mördas och vem av sabbarna som utför mordet. Den som utför mordet erhåller den mördades samtliga blodpoäng. De får bara utföra ett mord per runda, oavsett hur många sabbare det är kvar i spel.

Ordningen är som följer:
  1. Rösterna räknas. En röst per blodpoäng. Den utröstade slängs i fängelsehålan.
  2. Sabbarna utför sitt mord, och får den mördades blodpoäng. De kan inte mörda den utröstade, och en sabbare som håller på att bli utröstad kan inte mörda (eftersom hen är fast i fängelsehålan).
  3. Den förste (överlevande) som lade sin röst på vampyren som röstades ut får äran att dricka upp'en, och erhåller dennes samtliga blodpoäng. Den utröstade är nu ännu dödare än vad som är brukligt för vampyrer, och därmed ute ur spelet. De döda får inte delta mer, och inte kommunicera med resten av spelarna. Döda sabbare får dock fortsätta kommunicera med sina lagmedlemmar, av någon anledning.

Exempel:
A och B röstar på C, som får flest röster på sig och åker ut. A lade sin röst först, och alla har ett varsitt blodpoäng.
  • Om sabbarna mördar A, så kommer den som utför mordet att få A:s blodpoäng, medan B kommer att erhålla blodpoänget från den utröstade C (eftersom A nu är död).
  • Om sabbarna mördar B, så kommer A att få C:s blodpoäng och sabbarna kommer att få B:s.
  • Sabbarna kan inte mörda C, eftersom denne är fängslad.
  • Om A är en sabbare, så kan denne fortfarande utföra ett mord under kvällen, och därmed erhålla fler blodpoäng.
  • Om C är en sabbare, kan denne inte utföra något mord, men om hen har en kompis på fri fot, så kan kompisen utföra mordet.

Skulle situationen uppstå att det inte finns någon kvar som röstade på den utröstade när det är dags (det var bara en person som röstade på hen, med en massa blodpoäng, och denna person blev mördad), så kommer den utröstade att överleva rundan och är kvar i spelet. Inte särskilt troligt, men teoretiskt möjligt.

Innan varje ny runda kommer jag att informera alla kvarvarande spelare om hur många blodpoäng de har. När den nya rundan börjar så kommer jag att tillkännage tillhörighet på den som röstats ut, men inte på den som mördats.

Camillas vänner vinner om alla sabbare är ute ur spel.
Sabbarna vinner om de har minst hälften av blodpoängen vid en rundas start. Eftersom det finns 13 blodpoäng och blodpoäng inte kan försvinna innebär det att de behöver samla ihop 7.



Så, kort förklaring av skillnaderna mot ett vanligt varulvsspel:
Röster försvinner inte, utan överförs till den förste som röstat på den utröstade.
Sabbarna får röster av dem de mördar.
Väktaren kan väkta andra, men inte sig själv, flera rundor i rad.
Mord och specialförmågor kan skickas in upp till en kvart efter spelstopp.

Ställ frågor i tråden genom att tagga mig, eller skicka PM. Jag har säkert missat eller glömt någon detalj.

Denna runda slutar torsdag 21:00

Länk till röstverktyg
 
Last edited:

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Kul! Spännande mekanik!

Min första tanke är att vi vill vara noga med vem som lägger första rösten och att server lite trixigt att veta antalet ulvar eftersom Genesis inte berättar fraktionstillhörighetpå de mördade.

Jag skulle gärna se helt vanligt jäkla varulvsspel och att vi är så transparenta vi kan runt spelet. Nej, jag vill inte att siare och väktare ska outa sig , men jag föreslår att vi ska resonera om hur vi ser på andra hela tiden.

Sedan så hoppas jag på att R1 blir en runda för vi får mycket information om så många som möjligt, så vi nästa runda har så bra förutsättningar som möjligt.

Röst: @sodmi
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Sorry!

Röst: @Sodmikail

Kul att du är med! Hur hittade du hit? Har du spelet varulvsspel/maffia tidigare? Känner du någon av oss andra?

Det är ju tråkigt att rösta ut en nybörjare i R1, men vi kan väl få lärakänna dig lite? 🙂
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Lite mer tankar:

Mekaniken är öppen så onödigt mycket fokus på mekanikfrågor uppfattar jag som brus.

Det enda jag kan tänka mig kan vara vettigt att diskutera i mekanikväg är att ha koll på ackumulerat blod (ja Basse det är ju helt sjukt viktigt eftersom ulvarna vinner när de har 7 blodspoäng?! Dessutom kollektivt…)

Ulvarna vinner alltså tidigast i R4 om jag fattar rätt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Så jag tänker att det Genesis mekanik vill utforska är hur ett varulvsspel fungerar om mekaniken i första hand riktar in sig på att ulvar dödar bybor som antingen leder ett upptåg mot dem eller kanske de som ärcaktiva och driver snacket i byn.

(Ja, nu har jag i praktiken visst hur jag tänker mig att man kan spela: vara öppen med resonemang och pröva olika tankar så andra kan bedöma en.)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Ulvarna vinner alltså tidigast i R4 om jag fattar rätt.
Nej, jag har nog fattat fel: om en ulv får blodspoäng gör väl utfört nattmord och en annan är först i ledet i att rösta ut en bybo får ju Team Ulv två blodspoäng. Ack och ve! Händer det två rundor på raken kan de jäklarna vinna redan efter tre rundor. Äh.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,237
"Vi vill vara noga med vem som lägger första rösten" säger Basse, och lägger första rösten.

Nu har vi en sån där situation där vi vet hela mekaniken och det finns inte så mycket att fundera över annat än att pressa ulvar. Men med tidigare erfarenhet i bagaget så tänker jag att en lågflygare är mer värd än en felaktig gissning. Så jag börjar med att pressa some usual suspects.

Så:
Röst: @fjodorsenuba
Hur är läget annars? :whistle:
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,237
Så jag tänker att det Genesis mekanik vill utforska är hur ett varulvsspel fungerar om mekaniken i första hand riktar in sig på att ulvar dödar bybor som antingen leder ett upptåg mot dem eller kanske de som ärcaktiva och driver snacket i byn.

(Ja, nu har jag i praktiken visst hur jag tänker mig att man kan spela: vara öppen med resonemang och pröva olika tankar så andra kan bedöma en.)
På hugget idag eller? :D
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
"Vi vill vara noga med vem som lägger första rösten" säger Basse, och lägger första rösten.
Ja, det där är ju lustigt, och som jag antydde ligger min röst där bara för att Sodmikaeli ska berätta lite om sig själv. När han/hon/hen väl gjort det är jag redo att byta.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
På hugget idag eller? :D
Jajamensan! 😀 Jag var ganska trött och kände mig lite uppgiven i decemberspelet, nu vill jag ha revansch! Anthrox: vad är dina tankar om spelet? Borde vi ha någon sorts ordning för hur vi ska rösta?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,237
Ja, det där är ju lustigt, och som jag antydde ligger min röst där bara för att Sodmikaeli ska berätta lite om sig själv. När han/hon/hen väl gjort det är jag redo att byta.
Ja, nä, jag ska inte starta ett bråk bara för att vi är pigga och det är kul att vara igång :)

Jajamensan! 😀 Jag var ganska trött och kände mig lite uppgiven i decemberspelet, nu vill jag ha revansch! Anthrox: vad är dina tankar om spelet? Borde vi ha någon sorts ordning för hur vi ska rösta?
I första rundan gör det väl inget i alla fall. Vi vet ju vem som kommer få blodet från röstningarna och borde således försöka sprida ut det så mycket som möjligt så vi inte sitter med samma person på första rösten hela tiden.
Jag är mitt uppe i morgonbwstyren så återkommer efter nio när jag läste startinlägget noggrannare.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
798
Kul att vara igång!

Lite mer tankar:

Mekaniken är öppen så onödigt mycket fokus på mekanikfrågor uppfattar jag som brus.

Det enda jag kan tänka mig kan vara vettigt att diskutera i mekanikväg är att ha koll på ackumulerat blod (ja Basse det är ju helt sjukt viktigt eftersom ulvarna vinner när de har 7 blodspoäng?! Dessutom kollektivt…)

Ulvarna vinner alltså tidigast i R4 om jag fattar rätt.
Ulvarna vinner start R3 om de lyckas plocka blodpoängen vid slut R2. (3 egna röster plus 4 BP). Jag tänker att det är viktigt för byn att vi inte låter blodpoängen från utröstning ackumuleras hos en bybo, så vem som lägger första rösten blir viktigt först vid start R2.

Det känns som ett ganska svårt spel för byn. Om ulvarna är lite cocky så kan de vinna på att leda båda de första omröstningarna, och även om vi klipper en ulv så kan det bli plötslig förlust när som helst efter det för att en ulv suger i sig en välfylld blodpåse.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,237
Kul att vara igång!



Ulvarna vinner start R3 om de lyckas plocka blodpoängen vid slut R2. (3 egna röster plus 4 BP). Jag tänker att det är viktigt för byn att vi inte låter blodpoängen från utröstning ackumuleras hos en bybo, så vem som lägger första rösten blir viktigt först vid start R2.

Det känns som ett ganska svårt spel för byn. Om ulvarna är lite cocky så kan de vinna på att leda båda de första omröstningarna, och även om vi klipper en ulv så kan det bli plötslig förlust när som helst efter det för att en ulv suger i sig en välfylld blodpåse.
Det går att combatera genom att se den första rösten som läggs på en spelare som åker ut som röd, och att vi medvetet byter ut den första rösten som läggs för att förhindra att någon försöker tvinga igenom det.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
God fortsättning allihopa.

Fattar nån vad ”om sabbarna lyckas ta kontrollen över festen kommer de att visa Camilla sina diabilder! Detta måste förhindras till varje pris.” betyder? Bara fluff eller?

Genis skrev bla ”Röster försvinner inte, utan överförs till den förste som röstat på den utröstade.” Kan nån förklara?


Finns det nån vitts för oss bybor med att skrapa flera ihop blodpoäng?

Visst blir den som lägger första rösten på ett vinnande drev en väldigt central spelare för ulvar att nattmörda/väktaren att skydda?

Fridens
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Alright. Spännande!

Som Basse konstaterar finns det alltså totalt 13 blodspoäng/röster, vilket innebär att ulvarna vinner när de ackumulerat 7 blodspoäng tillsammans. Just nu är fördelningen alltså 10 - 3. Om ulvarna prickar sina nattmord och får in första rösten på det vinnande bybo-drevet vinner de på två rundor (10-3 -> 8-5, 6-7). Jag tror det är svårt för ulvarna att få in första rösten, i varje fall initialt i spel eftersom dynamiken i R1 brukar vara svår att beräkna (det bästa för ulvarna i R1 brukar väl vara att ligga lågt och mest se till att en av de egna inte råkar bli utröstad). Men även om ulvarna inte plockar första rösten kan de ju se till att nattmörda de bybor som samlat blodpoäng och på det sättet ändå samla ihop de blodspoäng de behöver.

Hur som helst sluter jag mig till att vi nog behöver nacka en ulv i R1 eller R2.

Eftersom det är svårt att lägga upp en vettig plan för ulvutröstning i R1 tänker jag att vår strategi denna runda bör vara att spela tämligen som vanligt. Men lite bättre än vanligt kanske. Vi behöver ha tydliga drev som kräver skarpa ställningstaganden, så att vi i R2 kan göra en vettig analys av röstmönstren. Om vi överlever R2 behöver vi börja tänka taktiskt runt vem som lägger första rösten och så vidare. Det skulle man kanske kunna argumentera för att vi ska göra redan nu (jag gissar att @Impetigo kommer göra det), men min erfarenhet säger mig att det är svårt eller omöjligt att koordinera 13 spelare i ett sådant projekt, och att det är en mer lämplig väg framåt när vi är färre på plan.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
798
Det går att combatera genom att se den första rösten som läggs på en spelare som åker ut som röd, och att vi medvetet byter ut den första rösten som läggs för att förhindra att någon försöker tvinga igenom det.
Under förutsättning att den första rösten samarbetar och det är det ledande drevet som vinner, ja. En ulv med extra BP kan snajpa B-drevet och ta hem spelet så.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Jag tänker att det är viktigt för byn att vi inte låter blodpoängen från utröstning ackumuleras hos en bybo
Ja, det är något att tänka på. Eftersom vi är majoriteten vinner vi på en så jämn spridning av blodpoängen som möjligt.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
O jä!

Ok, sabbarna har en liten utmaning här iom att de kan avslöjas av hur många röster de har. Visserligen redovisas väl inte antalet röster efter varje runda så någon jättenackdel är det nog inte för dem.

Klart är ju i all fall att bybor måste vara öppna med hur mycket blod de har och att ulvar definitivt kommer ljuga om det.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
@Genesis - redovisas resultatet av röstningen med antal röster eller bara med vem som blev utröstad (och dennes fraktion) i uppstarten av den nya rundan? (D.v.s. kommer vi veta att BasseBanjo fick 5 röster och Xyas 7?)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
om sabbarna lyckas ta kontrollen över festen kommer de att visa Camilla sina diabilder! Detta måste förhindras till varje pris.” betyder? Bara fluff eller?
Fluff. Diablider = diablerie
 
Top