Varulv Vampyrernas maskerad - R2

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Octas post: http://www.rollspel.nu/threads/vampyrernas-maskerad-r1.82626/post-1227275
I kontexten att det var WATERHOUSE som då låg nästa i tur att få blodet tycker jag borde dissipera all rimlig tvivel om att Octa fått blodet för att han är ulv.
Jag fattar, men det där var kl 16.21. Impetigo röstade på Genesis 21.00.

Vi kommer nog inte längre här så vi får nog försonas i att vi ser saken olika. @Hägerstrand har helt rätt i vinmuggsmöjligheten - men jag vill ändå tillstå att en extra blodspoäng är avgörande för ulvlaget som vinner när de gått 7 poäng. För mig blir det lite Ockhsms rakkniv: det mest troliga är att ulvarna snabbt ha in blodspoäng.

Jag kan absolut ha fel!

Nu går jag vidare och tänker mer koncentrerat läsa Impetigos poster i R1.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,389
Hmm, the Waterhouse-plot thickens:



En annan sak som slog mig nu, ulvarna kan ha sparat ulv-fjodde till slutet ifall det såg ut som att de behövde offra honom för att snajpa i slutet.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Jag håller med, och tycker att 342 är mer rimligt som "bry er inte så mycket om mig, jag säger så mycket dumt när jag fått i mig en toblerone för mycket"-skådespeleri än ett ärligt misstag.
Du får som sagt jättegärna fundera ut vad ulvlogiken bakom Snillfattig ide 1 skulle vara. Jag tycker ju att det vore en fantastisk byboplan om det inte hade varit för en liten detalj som jag glömt att jag redan visste...
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,689
Location
Oktoberlandet
Alltså, om ulvplanen var att Impe skulle snajpa bort blodet till Octa så är de klärvojanta. Det krävdes två röstflyttningar för att bollen skulle kunna hamna på Octa. Jag tror att Impes agerande var genomtänkt, men stt målet kunde vara vem som helst som han ville ge problem.
Vad säger du om WH då?

Jag röstar 1.a på Xyas.
Impe röstar 2:a på Xyas.
WH 3:a
Octa som 4:a

Jag klev ju vidare och vet ju att jag är grön så därför lyfter jag den här spaningen.
Det resulterade i att Impe vart först och fick möjlighet att göra det här movet i slutet.
Där och då fattar ulvlaget att om de vinner Siar-slaget så är ändå Impe bränd Och de kommer tappa Impes poäng ändå så det är ingen vits att ligga först.
Planen är då att Impetigo ska snajpa bort sig på slutet.
Rösten ges till Genesis vilket betyder att Impe inte sätter nån annan spelare i rampljuset? Varför inte rösta på random bybo/ulv för att brusa ännu mer?
I alla fall så har situationen uppstått att rampljuset faller på nästa spelare i kön = WH.
@Waterhouse : du bytte där så att @Octagonal hamnade i rampljuset.

Kan du WH redovisa varför detta byte blev gjort👍
Du har ju redan gått med på att du gjort konstigt annat byte (hängde på Vimes tror jag) så det ser ju inte så bra ut.

Octa: har du någon byboagenda så ska du kanske se till så sånt här hittas och följs upp😇
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,389
Vad säger du om WH då?

Jag röstar 1.a på Xyas.
Impe röstar 2:a på Xyas.
WH 3:a
Octa som 4:a

Jag klev ju vidare och vet ju att jag är grön så därför lyfter jag den här spaningen.
Det resulterade i att Impe vart först och fick möjlighet att göra det här movet i slutet.
Där och då fattar ulvlaget att om de vinner Siar-slaget så är ändå Impe bränd Och de kommer tappa Impes poäng ändå så det är ingen vits att ligga först.
Planen är då att Impetigo ska snajpa bort sig på slutet.
Rösten ges till Genesis vilket betyder att Impe inte sätter nån annan spelare i rampljuset? Varför inte rösta på random bybo/ulv för att brusa ännu mer?
I alla fall så har situationen uppstått att rampljuset faller på nästa spelare i kön = WH.
@Waterhouse : du bytte där så att @Octagonal hamnade i rampljuset.

Kan du WH redovisa varför detta byte blev gjort👍
Du har ju redan gått med på att du gjort konstigt annat byte (hängde på Vimes tror jag) så det ser ju inte så bra ut.

Octa: har du någon byboagenda så ska du kanske se till så sånt här hittas och följs upp😇
Det börjar samlas ganska många indicier som pekar på att WH är ulv.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,689
Location
Oktoberlandet
Octas post: http://www.rollspel.nu/threads/vampyrernas-maskerad-r1.82626/post-1227275
I kontexten att det var WATERHOUSE som då låg nästa i tur att få blodet tycker jag borde dissipera all rimlig tvivel om att Octa fått blodet för att han är ulv.
Tycker jag inte mig se.
Octa argumenterar för att vi inte ska lita på WH.
Octa argumenterar för att vi ska se utfallet av Siar-kampen och ta det vidare därifrån.
Att Impe fortsatt ska ligga först - inte nån annan.

Möjligtvis att Octa då och där VISSTE att Impe skulle göra sitt sista sekunden drag men det är för långsökt i diskussionen där och då.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Sedan är jag förvånad över att @Octagonal gonal inte är mer kritisk mot mig? Jag kan ju ha fel Octa, hur går jag vilse i dimman? Vilka är dina tre ulvar? Hur tror du att ulvarna resonerat: satsar de på shorts game eller lång game? Hur ser du på Sndersson, är han lågflygare eller bara försiktig bybo?

Du är ju maestro på att vara ulv, hur tror du att ulvarna tänker i det här spelet ?
Fan Basse du är oerhört svår att läsa av. Aktiv och drivande men håller ju typ inte med dig i något alls. Tycker det är beskrivet av många varför jag inte är ulven. Klassiska bybo mig är ju att snöa sig in på en specifik sak och köra det rakt in i väggen. Förra spelet (Fight Club) var det att Vimes tror jag skulle vara ulv pga den där pm härvan. Jag fick upp ett spår och gasade in i kaklet. Vimes var bybo. Denna runda blev det samma sak med Impetigo vs Xyas och att siarkung frågan.

Just nu är det ju tyvärr ett drömscenario att vara ulv i. Med siaren ute vet ulvarna att vi är i det närmsta totalt blinda. Med poängsamlandet är det på sätt o vis en ulvdröm.
Nu tänker jag att dom har två alternativ med sina två ulvar kvar efter den här rundan. Den ena är att båda bara ska överleva ett par rundor och så är det klart. Den andra är att det duger för ulvarna att tokgröna den sista spelaren som sedan kommer få vandra in i mål på att bli grönad. De har egentligen inget att oroa sig för.
Det skrivs ju väldigt mycket också så inte helt svårt heller att gömma sig via att knappt delta eller att vara engagerad i massa nonsens diskussioner som förs.
Som by behöver vi träffa väldigt många rätt nu för att lösa det här.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Tja, (om jag inte räknar fel) har Octagonal fått sammanlagt tre tummar upp från Impetigo, ungefär lika många från Sidd och Waterhouse, nån enstaka från Hägerstrand.
Vad jag kommer ihåg brukar som sagt Impetigo i vanliga fall vara extremt sparsam med tummar. Att Sidd ger tummar är ju inte direkt något nytt.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,389
Nu har jag läst färdigt, ska försöka mig på en lista med:

Från grön till röd:
Häger: spelar som en bybo, röstläget talar för att han hade varit okej om Impe åkt vilket är helt uteslutet för en ulv
Sidd: spelar som han brukar, har samma läge som Häger, så helt utesluten som ulv
Octa: ser ut att ha blivit framead av ulvarna, har resonemang som tyder på att läget är annorlunda, har sagt att han ville säkra att Impe åkte för att undvika snajpning vilket är orimligt som ulv men aldrig behövde testas pga WH
Basse: har varit konsekvent emot Impe och spelar byboigt
Brynolf: spelar bra, men är till syvende och sist ansvarig för Xyas bortgång, känns som en aktiv bybo men behöver nog pressas mer
Fjodde: afk-grejen går att läsa på flera sätt, som både ulv och bybo, osäker ställning och behöver se mycket mer spelar från denne
Sodmi: spelar mycket på nybörjarschticket och har i mina ögon inte tillfört jättemycket, passar både in som rädd och undvikande ulv och nybörjare som inte riktigt vågar ta för sig, behöver pressas mer och komma med egna tankar i högre grad
Waterhouse: ser på pappret ut att kämpa för byn, men har många indicier mot sig som är illröda
Andersson: tillför lite till inget till spelet och har gjort flertalet saker som pekar på ulvbeteende, ser ut som spelets lågflygarulv
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Genomgång av alla spelare som bygger på det jag läst i R2 nu och vad jag kommer ihåg från R1. Om jag har missat något eller hamnat helt snett gällande nånting får ni gärna hojta till. Nu hittar vi scummen och kastar ut dessa från maskeraden 🎭

@Basenanji Svårt det här. Aktiv vilket jag gillar. Sen försöker denne konstant få det till att jag är ulv vilket jag förstås tycker är rödande. Tycker även att Hägern är röd vilket jag ju inte heller håller med om. Kan ju vara vilsen bybo som öser på eller ulv som vill sprida misstro!! Svårt spel detta där jag inte har så många självklara ulvar alls. Basse har också skrivit mycket jag inte håller med om. Det känns som att vi ser spelet på väldigt olika sätt vilket jag inte vet vad jag ska göra av.

@Anthrox Tyckte inledningsvis att Brynolf och Basse är ulvarna. Argumenterar också för att undertecknad förmodligen inte är ulv vilket är grönande. Kommer även med många små gräv och röstanalyser vilket är grönande. All denna aktivitet ger ett grönskimmer samtidigt som det är svårt att egentligen veta då Anthrox alltid är en mästare på att skriva många inlägg. Jag köper i mångt och mycket Anthrox take på att Brynolf är suspekt. Skriver även flera inlägg nu som jag håller med om. (Grön)

@Hägerstrand Har spelat väldigt bra om denne är ulv. Kommer med rimliga resonemang och kloka poster. Lade sin röst efter R1 där jag köper resonemanget. Röstade också på Impetigo när det fortfarande vägde. (Grön)

@Sidd Jag upplever att Sidd försöker vara konstruktiv och jobba på med lite små idéer. Trots det väldigt svårläst där jag historiskt brukar ha denne som grön oavsett hur det egentligen ligger till. Skriver ibland lite blaj. Exempelvis “sann makt kan ej förstöras vid” ett tillfälle vilket inte sitter helt bra i magen Arrogant ulv? Har också skrivit att Impetigo försökt kasta mig framför bussen vilket jag gillar då jag vet att det stämmer. Röstade också på att få ut Impetigo vilket är grönande.

@Andersson Ja du vad ska jag skriva här. Höll med mig i R1 gällande siarkung vilket jag gillade men vette tusan. Kan ju lika gärna ha varit ett ulv move för att kratta åt Impetigo. Ingen aning. Kan definitivt vara ulv men lika gärna bybo.

@Waterhouse Svårt att säga vad jag tycker här. En väldigt olycklig röst på Xyas mot slutet vilket inte sitter helt bra. Har skrivit en del bra poster som jag gillar blandat med andra poster. Varit aktiv och hållt igång.
Svårt att veta hur det är med det där. Eftersom rundan redan är avgjord (Impetigo kommer åka) borde det vara grönande att vara aktiv då det är jättelätt för ulvarna att ligga lågt om de vill. Samtidigt finns det ju en poäng att försöka hålla initiativet.
Hur som när jag fortsätter läsa Waterhouse här i R2 får jag en grön vibe men röstningen talar sitt tydliga språk. Nu detta med att dit byte gjorde så att jag i R2 hamnade i fokus också. Väldigt olyckligt om inte annat.

@fjodorsenuba Ingen aning. Som sagt en tacksam runda för ulvar att lågflyga i då röstningen redan är klar. Samtidigt kanske inte överdriver många incitament för bybor att jaga ulvar heller. Skriver dock en bra post som förklarar varför det är brus att Impetigo och jag har samarbetat. Nu när jag börjat läsa ikapp också så deltar ju Fjodde också på ett grönande sätt.

@Brynolf Högt upp på min misstankelista. Sa aldrig emot Impetigo men äger inte det. Många röstade ut Xyas. Att vara bybo är att spela med öppna kort och säga att det blev fel. Att smussla och låtsas som ingenting är väldigt ulvigt.
Sen dessa “snillrika” idéer som inte alls fungerar i praktiken. Vilsen bybo eller ulv som spelar totalt lost?

@Sodmikail Vet faktiskt inte vad jag ska skriva. Kommer inte ihåg så mycket alls av vad denne har skrivit förutom en rödgrön lista som jag tyckte kom mycket märkligt i R1. Lite känslan att nån i ulvlaget sagt att det är bra att göra grön listor så om du inte vet vad du ska skriva är det bara att dra ihop en typ. Känns osannolikt att som ny slänga fram en och veta att det är en grej. Sen kanske du har följt massivs med varulvspel här på forumet men jag får känslan att det är uppgjort.

Om jag då ska gissa vilka ulvarna är utifrån detta blir svaret att Impetigos ulv polare finns nånstans i gänget @Brynolf, @Sodmikail, @Basenanji, och @Andersson. Slänger även in @Waterhouse som en bubblare här pga sin röstförflyttning i R1 vilket väger väldigt tung.
Jag känner nästan att ulvarna bara måste vara bland dessa spelare. Vad tror ni andra? Waterhouse blir ju pressad nu. Synd bara att det är 5 pers vilket gör så att det är lite många kandidater. Kan nån av dessa grönas?
Tycker verkligen vi bör pressa dessa fem n
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Jobbar under eftermiddan men ska droppa min nuvarande lista:

@Basenanji
Brusar och vimsar en hel del men har åtminstone tagit lite ställning ang vilka han misstänker mest. Bråkade med Impe i R1 vilket jag lika gärna kan se som avståndstagande från sin snarligen avslöjade ulvpolare. Gillar att applicera Ockham på vinmuggar.

@Anthrox
Svårt. Mycket av det han skriver i R1 resonerar inte alls med mig. Har spelat bra i R2. Ingen huvudmisstänkt.

@Hägerstrand
Grön. Jag har kastat all skit jag hade på honom och han försvar sig exemplariskt.

@Sidd
Vimsat och hoppat runt ovanligt mycket men nu på sistone börjar jag grokka hans inlägg. Grönas betänkligt av att ha hoppat av Xyas-drevet i ett volatilt läge.

@Andersson
Lågflyger och upprepar mest vad andra sagt än så länge. Jag har bränt alldeles för mycket tid och ära de senaste spelen på att jaga Andersson som alltid visat sig vara bybo så jag överlåter grävandet till andra här.

@Waterhouse
Spelar stabilt men lade den avgörande rösten på Xyas och även lite annat skumt börjar droppa in nu.

@Octagonal
Hmmmm har inte bestämt mig. Har lirat bra och att han fick Xyas-blodet hävdade jag från början var en vinnare som vi inte kan läsa så mycket ur.

@fjodorsenuba
Jag tycker Fjodor går grön ur PM-debaklet men lider av långsam ämnesomsättning.

@Sodmikail
Lite samma som Andersson. Var inte orolig att ses som en dum sopa. Som Basse skrev, hellre skriva mycket skit än pyttelite bra (inom rimliga gränser). Klubben för oss som har otur när vi tänker är en varm och gemytlig gemenskap.

Får se hur WH-grävet tar sig, men i dagsläget kan vi hänga Basse och Andersson. Häger och Fjodde kan få käka upp Impen.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Du får gärna förtydliga ditt case mot mig. Och Andersson om du har tid.
Nu får ju Waterhouse prata för sig själv men caset mot dig är ju att du likt undertecknad hamnade snett i R1. Du lyckades övertyga folk att byta till och rösta ut Xyas.
Att ha det med sig är inte superbra. Framförallt när vi har slagit fast att det kanske till o med hade varit värt det för team ulv att offra en extra ulv för att få ut siaren.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Jag läser Impetigo, särskilt från 19.06 på torsdagen då det stod 6-6. Jäklar vad Impetigo krigar för att klara sig!

Men jag läser också röstningen och hittade den här posten där Impetigo tvärgrönarxOctagonal och Hägerstrand!

Impetigo grönar

Det är ju om jag ska vara självkritisk ett starkt argument för att Octa och Hägern knappast kan vara ulvar - inte skulle väl en ulv så uppenbart gröna sina medulvar?

Resonemanget kan ju också vinmuggifieras…
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Nu får ju Waterhouse prata för sig själv men caset mot dig är ju att du likt undertecknad hamnade snett i R1. Du lyckades övertyga folk att byta till och rösta ut Xyas.
Att ha det med sig är inte superbra. Framförallt när vi har slagit fast att det kanske till o med hade varit värt det för team ulv att offra en extra ulv för att få ut siaren.
Att jag fick många med mig är väl inte suspekt i sig. Var mitt case suspekt? (Och av dem jag fick med mig så var det ju bara Andersson som blev kvar till slut, förutom Vimes som i var grön).
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
Alltså, om ulvplanen var att Impe skulle snajpa bort blodet till Octa så är de klärvojanta. Det krävdes två röstflyttningar för att bollen skulle kunna hamna på Octa. Jag tror att Impes agerande var genomtänkt, men stt målet kunde vara vem som helst som han ville ge problem.
En sak jag tänker här:
Om Impe INTE snipar bort blodet, så kommer vi få en spelare med (minst) 3bp efter R2 (den som får impes 2bp via röstning). Nu ger ulvsson oss möjligheten att dela upp blodet som jag vill. Det gör att jag blir klart mindre övertygad om att det är en bra plan...
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
Sedan som jag sagt förut är jag mallig över att jag fattade att en Impetigo som bybo-siare knappast hade skrivit ”läser ikapp tråden”, eftersom Impetigo tidigt borde ha förstått konsekvenserna av att han blev siare tidigt och då borde agerat annorlunda. Man behöver inte läsa ikapp en trådman är siare i det här spelet, man behöver claima siarrollen förnuftigt.

(Ja, jag hade kunnat agera mera, men hann inte)

((Det här kommer jag tjata om efter spel, känn er varnade 🥳😃))
Jag fattar inte riktigt hur du menar här. Man kollar sitt PM, "oj jag är siare, coolt". Man har mindre tid än vanligt att vara aktiv. Jag hade nog varit mer försiktig med att slänga ur mig allmänt oövertänkt blaj och vilja läsa ifatt tråden innan jag skriver saker, värre att bli rödad än vanligt. Och läsa tråden noga är viktigare än vanligt då man har mer beslut. Så jag förstår inte hur det skaver att en claimad siare läser ifatt i tråden?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
Två timmar innan rundans slut står röstningen 7-5 fördel Xyas. Vimes rösthoppar till 6-6, och Waterhouse avgör 19.39 med sin röst på Xyas. Det var mycket jämnare än jag mindes det.
Det talar för att Sidd och Hägers röster är så gröna som de kan bli, för det var en riktigt hög risk att de hade lett till att Impe skulle åkt. Dvs inget ulvspel alls. Vimes röstflytt är suspekt, men han är bevisat grön så han ville väl kanske kolla läget med vad som händer där. Och det är då WH byter röst till att rädda Impe.
Yes, detta jag tycker grönar hägern och sidd.
Min svängning till impetigo gör att han håller på att åka när hägern och sidd byter efter mig. Jag menar att det inte finns någon ulvrationalitet att göra så för mig, skulle suttit still i båten där.
Sen är det ju bevisligen jag som svänger så xyas åker så fattar att ni inte har mig som grönare än påven, men förklara hur det är vettigt ulvspel att lägga rösten på impe?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
Hmm, the Waterhouse-plot thickens:



En annan sak som slog mig nu, ulvarna kan ha sparat ulv-fjodde till slutet ifall det såg ut som att de behövde offra honom för att snajpa i slutet.
Vad vill du jag ska förklara?
Jag hade näst intill bestämt mig och tror impe kommer åka, uppmanar honom att göra grönlista etc för att få hans slutsatser om vi har fel, för jag är långt ifrån säker. Vimes svänger och impe övertalar mig (osäker på om jag skrev det där efter eller innan vimes svängde). Jag ska till jobbet och bestämmer mig för att byta tillbaka, som sagt årets sämsta beslut hitintills i varulvsspelssammanhang.
 
Top