Varulv Vampyrernas maskerad - R1

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Att vi ska sprida ut poängen förutsätter att ulvarna låter oss göra det vilket är obegripligt.
Dom kommer döda den bybo som får poäng. Väktaren kan inte skydda alla utan måste skydda siaren.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
Jag
Fast det är ju det vi inte gör. Om vi röstar ut en ulv nattmördar dom andra ulvarna den som la första rösten.
I slutet av dagen har vi alltså inte fått nånting. Det kan vi bara genom att skydda vårt blod.
Nej nu får du läsa startinlägget. Om ulvarna mördar den som lagt första rösten går blodet till den som lagt andra.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Så ulvarna klarar sig på att vara antingen första eller andra rösten. Alternativt att dom bara är en runda efter.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Fast det är ju det vi inte gör. Om vi röstar ut en ulv nattmördar dom andra ulvarna den som la första rösten.
I slutet av dagen har vi alltså inte fått nånting. Det kan vi bara genom att skydda vårt blod.
Då får ju andra personen blodet. Det är ju först i nästa runda då som de behöver mörda den bybo med blod och då väktar väktaren denne.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
@Impetigo , jag vill ha din input på Octas blodfyllda siarkung-plan. Som jag ser det är risken att väktaren råkar dö och ulvarna vinner genom att äta siarkung. Men hur stor är den risken? Jag är inte helt avigt inställd till det här (även om min instinkt alltid är att sätta mig på tvären när det kommer till den här typen av stora planer).
JAG ÄR SIAREN!

Ulvarna har väldigt bra förutsättningar att vinna detta spelet - de kommer kunna samla BP antingen på sig själva eller på bybor de har som gödgrisar.

Siarkungen är det enda riktiga sättet byn har att vinna, det finns ingen vits med att vänta med siarclaim till r2. Vår styrka är att väktaren kan väkta siaren hela tiden och det kan vi utnyttja för att vända oddsen till vår favör.

Väktaren ska alltså ständigt väkta mig och aldrig outa sig - även om det innebär att hen röstas ut.

Vi får en grön spelare varje runda och den kommer förstås bli mål för ulvarnas nattmord men eftersom byns BP koncentreras på mig så spelar det mindre roll. Vi kommer vaska fram ulvarna genom att fältet blir mindre och mindre.

Jag fattar att många kommer vilja skriva att jag inte borde outat i r1 men det är som sagt ingen som helst vits med att vänta till r2, risken är at tjag blir nattmördad av slump (10% allt annat lika) och då är vi helt körda. Vilket bi alltså också vore om vi beslutat oss för att INTE köra på Siarkungen.

Nu valde jag åt byn och står för det valet. Vi vinner på detta sättet.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
Motivation brukar väl vara kutym?
Jag hade just tänkt ta bort min röst på dig med motiveringen att du inte spelar som du brukar som ulv. Inte den octagonaliske smygulven vi ser här utan en spelare som verkligen engagerar sig med en tydlig ståndpunkt, även om jag inte riktigt delar den.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
874
JAG ÄR SIAREN!

Ulvarna har väldigt bra förutsättningar att vinna detta spelet - de kommer kunna samla BP antingen på sig själva eller på bybor de har som gödgrisar.

Siarkungen är det enda riktiga sättet byn har att vinna, det finns ingen vits med att vänta med siarclaim till r2. Vår styrka är att väktaren kan väkta siaren hela tiden och det kan vi utnyttja för att vända oddsen till vår favör.

Väktaren ska alltså ständigt väkta mig och aldrig outa sig - även om det innebär att hen röstas ut.

Vi får en grön spelare varje runda och den kommer förstås bli mål för ulvarnas nattmord men eftersom byns BP koncentreras på mig så spelar det mindre roll. Vi kommer vaska fram ulvarna genom att fältet blir mindre och mindre.

Jag fattar att många kommer vilja skriva att jag inte borde outat i r1 men det är som sagt ingen som helst vits med att vänta till r2, risken är at tjag blir nattmördad av slump (10% allt annat lika) och då är vi helt körda. Vilket bi alltså också vore om vi beslutat oss för att INTE köra på Siarkungen.

Nu valde jag åt byn och står för det valet. Vi vinner på detta sättet.
Nåja, tack för att du stängde det samtalet i alla fall.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Kan vi sammanställa vilka som anser att det är rimligt att siaren outar tidigt och vilka som är tveksamma? Den här siarkungplanen, hur många gillar den och varför?

Jag tycker inte om den. Dels för att jag av gammal tradition inte vill att powerroller ska avslöja sig tidigt och dels för att jag vill att vi ska vara aktiva i R1 och ge information som byn kan anvönda i kommande rundor. Jag är helt enkelt rädd för att en outad siare gör att vi slutar prata med varandra.

Sedan som jag skrev ovan blir jag mer nyfiken på Anthrox. Det vore inte alls konstgt om jag drumlar helt fel in i spelet och grönar en ulv och rödar en bybo. Typiskt Basse.

Så jag flyttar min röst:

Röst: @Anthrox
Hur ska vi förstå debaclet mellan dig och Hägerstrand? Är det löjligt att hoppa på dig nu? Borde vi leta annorstädes? Ska siaern outa nu, i R2 eller inte alls? Är "Vanligt Jävla Varulvsspel tm" Fett på eller Fett pinsamt? Come on brother, work it out!
Vilket debakel? Att jag kom med ett korkat förslag och Häger helt korrekt påpekade att det var korkat?
Nej, det är väl aldrig löjligt att hoppa på och pressa andra spelare. Det är snarare bra. Men du hittar inga ulvar hos mig dock, och om det finns svar jag kan ge som låter dig se det så ger jag dem gladeligen.
Jag är kluven till siaroutning. Men eftersom det var jag (och inte Octa) som ursprungligen kläckte den planen så har den ju givetvis varit på mitt sinne. Jag tycker ju att det är bättre om siaren outar som tisigast nästa runda, för att det ska finnas minst ett siande i bagaget när vi behöver mecka mellan siaren och ulven som motclaimar.
Vanligt Jävla Ulvspel är ju alltid fett på egentligen, men vi behöver ju vara vaksamma kring spelets mekanik samtidigt. Men det är jag säker på att vi kan navigera.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
@Impetigo
Ok, du är siaren och vi ska samla blod på dig. Så vem vill du ha utröstad denna runda, du ska ju lägga första rösten där.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Nåja, tack för att du stängde det samtalet i alla fall.
Om man funderar på det så är det rätt tydligt att Siarkungen bäst gör entré redan i r1. Nu ligger ju planen klar hela vägen in i seger (om vi inte har en faslig otur med siandena, men oddsen bör vara ganska klart på vår sida). Sen är ju tärningen kastad hur som helst som du säger. Yolo!
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Jag tror det var Basse som hade en farhåga att byn skulle bli tyst vid outande vilket vi får se till inte händer. Vi måste jaga och leta som vanligt. Sen hade det ju varit lite tråkigt om vi bara följer Impe men samtidigt är det Impetigo som vi får se till har första rösten. Hur tycker ni vi ska lösa det?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
@Impetigo
Ok, du är siaren och vi ska samla blod på dig. Så vem vill du ha utröstad denna runda, du ska ju lägga första rösten där.
Jag har fått bybovibbar av de flesta i diskussionerna som gått, om jag ska välja bland de aktiva tycker jag att @Basenanji är den som mest rödat sig. Hans resonemang och funderingar om spelupplägg känns inte genuina utan som alibispel. @Octagonal talar raka sanningar om spelupplägg och Siarkung så honom håller jag som bland de grönare, så även @Hägerstrand som varit en bra röst i diskussionerna och känns som en stabil bybo i sina resonemang.

Jag är rätt sugen på att ta ut @fjodorsenuba eller @Xyas som behöver komma in och visa upp nånting. Jag orkar inte med att Fjodor ska lågflyga sig till en seger igen.

Så Basse, Fjodor eller Xyas just nu.

Röst: @Basenanji
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Aha, ja så var det ju med den saken. Då väntar vi bara på motclaimet, eller kör stenhårt på siarkungen då.

Om Impetigo INTE är siaren, utan en ulv i framkant så önskar jag att den riktiga siaren outar det det första som händer i R2 tillsammans med sitt siande. Så tillvida att den riktiga siaren inte riskerar utröstning, eller om det finns annan okänd information som byn behöver innan rundan är slut.

Och om Impetigo ÄR siaren, så har vi nu väldigt pressade ulvar som behöver ta sig ur det här skruvstädet. Hur kapitaliserar vi bäst på det momentum det ger? Ulvarna behöver antingen motclaima eller pricka väktaren. @Impetigo hur tänker du kring vem du vill sia? Eftersom du lär vara safe till nästa runda kommer ju siandet gå igenom. Vem tycker du att byn behöver pressa?

Jag tror att vi kommer få se mer aktivitet från ulvarna nu, eftersom vi har tagit bort deras möjlighet att coasta ett par rundor. Rimligtvis då behöver de synliggöra sig själva nu.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
@Waterhouse att jag röstade på dig har o göra med den här diskussionen där vi inte förstod varandra vilket jag hade som rödande✌
 

Sodmikail

Nybo
Joined
23 Sep 2010
Messages
54
@Impetigo
Ok, du är siaren och vi ska samla blod på dig. Så vem vill du ha utröstad denna runda, du ska ju lägga första rösten där.
För att det ska fungera behöver siaren alltså vara väktarskyddad (i smyg) och agera blodbank? Så siaren bör om möjligt försöka få in första rösten på någon och vi andra hänger på? Visa vägen, @Impetigo !

Om en sabbare/varulv blir starkt misstänkt (rödad?) så kan alltså en strategi för dem vara att smocka in förstarösten på en av sina egna för att åtminstone behålla blodet även om de blir en kort? Fast inte heller det borde ställa till så mycket problem, väl. Det hjälper kanske inte så mycket att förlänga spelet på det viset. För oss är huvudsaken ju att de röstas ut innan 7-poängsspärren. Ursäkta svamlet, försökte tänka medan jag skrev.
 
Top