Varulv Vampyrernas maskerad - R1

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,442
Röstverktyget finns i startposten (y)

Sen är det obegripligt om vi inte använder oss av att väktaren kan väkta samma (Siaren) om och om igen.
Jag är beredd att hålla med men varför gå ut redan i R1 menar du? Varför inte vänta till R2 när det finns ett siande att dela med sig av? Risk att siaren blir slumpmördad i R1, ok, men istället får du risken att väktaren blir slumpmördad R1 och det är väl lika illa?

Sen köper jag inte ditt resonemang om att siaren ska vara tyst om siade gröna spelare, det finns så många mordmål för ulvarna att "grönad spelare" är en i mängden bland blodfyllda, siare och väktare. Klart siaren ska berätta om sina sianden!

Det känns som vi lägger allt blod i samma blodbank om vi försöker med R1 siare som ska samla blod genom första röster och vaktas.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,721
Location
Oktoberlandet
Jag har en teori:
Ulvarna har förstås snackat ihop sig om att fixa 1 blodpoäng vilket de gör om en av dem är först på valfritt bybodrev.
Lite lagom chill ser de till att under första dagen lägga varsin första-röst på olika bybor. 👍

IMG_1029.png
Så här ligger rösterna nu.
Stämmer detta så skulle det gröna Anthrox och Brynolf.
Och så skulle vi alltså ha 3 ulvar bland Sodm, Häger, Vimes, Basse, WH.

Har jag rätt redan nu så 😇😂👍🥳
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
911
Vi måste fortsatt få ut ulvarna. Att inte jobba på att få ut dom för att en ensam ulv fortfarande kan vinna tycker jag låter dumt
Ok.
Vi får en siarkung. Den utför alla utröstningar R1-R3. Start R4 har siarkungen och ulvarna gemensamt 4 BP från start, 3 BP från utröstningar och 3 BP från nattmord. Kvarvarande ulv/ar försöker nattmörda siaren. Om siaren dör har ulvarna vunnit.

Med lite snabba beräkningar får jag det till 44% chans att väktaren överlever till start av R4. Om vi behöver längre tid än så för att siaren ska träffa rätt på tre ulvar så innebär planen alltså nackdel bybo.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,442
Jag har en teori:
Ulvarna har förstås snackat ihop sig om att fixa 1 blodpoäng vilket de gör om en av dem är först på valfritt bybodrev.
Lite lagom chill ser de till att under första dagen lägga varsin första-röst på olika bybor. 👍

View attachment 16200
Så här ligger rösterna nu.
Stämmer detta så skulle det gröna Anthrox och Brynolf.
Och så skulle vi alltså ha 3 ulvar bland Sodm, Häger, Vimes, Basse, WH.

Har jag rätt redan nu så 😇😂👍🥳
Jovisst, men det målar upp en rätt stor måltalva på dem också. Om Basse blir utröstad och är bybo och Sodm inte blir nattmördad så kommer iaf jag lägga en röst på honom tidigt R2 som default. Blir han nattmördad kommer den hamna på Anthrox.

Jag tror ulvarna gör precis tvärt om, de är osäkra på vad de vågar göra och drar sig nog för tidiga röster R1. De kan mörda blodfyllda spelare senare, ingen bråska med att samla blod. En Ulvrationalitetsfråga delvis.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,463
Ok.
Vi får en siarkung. Den utför alla utröstningar R1-R3. Start R4 har siarkungen och ulvarna gemensamt 4 BP från start, 3 BP från utröstningar och 3 BP från nattmord. Kvarvarande ulv/ar försöker nattmörda siaren. Om siaren dör har ulvarna vunnit.

Med lite snabba beräkningar får jag det till 44% chans att väktaren överlever till start av R4. Om vi behöver längre tid än så för att siaren ska träffa rätt på tre ulvar så innebär planen alltså nackdel bybo.
Samtidigt har vi röstat ut ett gäng och flera har grönats med tiden vilka vi självklart inte röstar på. Enligt dig kommer ulvarna testa döda siaren då. Om väktaren fortfarande är kvar i spel har vi ju i princip vunnit. Flera grönade och många spelare borta.

Sen finns ju även alternativet att vi inte röstar ut någon utan låter siaren leta i lugn o ro efter ulvarna. Då kan de inte få massvis poäng genom att fånga denne heller.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,442
Ok.
Vi får en siarkung. Den utför alla utröstningar R1-R3. Start R4 har siarkungen och ulvarna gemensamt 4 BP från start, 3 BP från utröstningar och 3 BP från nattmord. Kvarvarande ulv/ar försöker nattmörda siaren. Om siaren dör har ulvarna vunnit.

Med lite snabba beräkningar får jag det till 44% chans att väktaren överlever till start av R4. Om vi behöver längre tid än så för att siaren ska träffa rätt på tre ulvar så innebär planen alltså nackdel bybo.
Detta är viktigt och rätt, inte 44% som jag inte dubbelkollat, men resonemanget. Byn kan ha 12-1 i blod men ett nattmord eller utröstning kan vända skutan till omedelbar ulvvinst. Samla blod på en spelare är inte bara riskabelt utan dumt för byn.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,463
Detta är viktigt och rätt, inte 44% som jag inte dubbelkollat, men resonemanget. Byn kan ha 12-1 i blod men ett nattmord eller utröstning kan vända skutan till omedelbar ulvvinst. Samla blod på en spelare är inte bara riskabelt utan dumt för byn.
Fast röster kan ju inte försvinna. Dessa kommer staplas i olika högar så då är det bättre om vi staplar i en hög vi litar på med en väktare som skyddar den högen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Okej, är det så här vi ska spela alltså? Utifrån hur siar- och väktarrollen fungerar i spel?

Knappast min starka sida och jag inväntar gärna @Impetigo som kan kasta analytiskt ljus över frågan.

Min erfarenhet säger mig dock att OM två claimar siarrollen så förlorar oftast ulven.

Men jag skulle nog ändå gärna se hur sisten ligger lågt i R1 bara för att låta folk skriva av sig först! Jag vill ha en R2 för vi kan göra ordentliga analyser av vad folk skrev om spelets deltagare. Om någon claimar siare är jag rädd att spelet stannar av i väntan på siarens besked.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,421
Jag tror ulvarna gör precis tvärt om, de är osäkra på vad de vågar göra och drar sig nog för tidiga röster R1. De kan mörda blodfyllda spelare senare, ingen bråska med att samla blod. En Ulvrationalitetsfråga delvis.
Det här är också något som är värt att påpeka hårdare. Som spelet ser ut så har ulvarna gott om tid på sig. Det finns ingen anledning till att de hetsar upp sig tidigt i spelet och brusar runt som fan, för de har long gamet med sig även om vi råkar plocka en ulv eller två. Jag tror inte de känner någon som helst stress med att försöka tvinga in spelet i specifika ådror så här tidigt, för de vet just det. De kan mörda blodfyllda spelare senare. Deras huvuduppdrag tidigt i spelet kan inte vara att kaosa, utan att vara så lagom gröna och osynliga att de inte riskerar att bli utröstade i onödan. De behöver inte ta risker, eller utföra avancerade planer.

Jag tror vi ska leta ulvar bland de som i hög grad flyter med strömmen, de som är försiktiga och inte försöker gunga båten. Jag tror att ulvstrategin är att ligga någorlunda lågt tills blodet samlat sig på sätt som gör att de kan avgöra med en välriktat mord eller ett kuppat drev.

Vi har tre spelare som inte sagt ett ord än. Vi har Sidd som är hyfsat frånvarande och intetsägande. Vi har Andersson som är saklig och precis, men egentligen inte säger något eget eller försöker föra spelet framåt. Vi har Sodmikail som kan gömma sig bakom nybörjar-schticket. Och vi har ett antal andra spelare som jag ser som grönare och grönare för varje gång de postar.

Röst: @Andersson
Fem poster och mest upprepande av vad andra sagt. Kan vi få en djupare analys av spelet från dig? Kanske en lista baserad på vad som hänt hitintills?
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,463
Siaren måste ju inte heller göra allt jobb själv. Vi kommer också rösta ut folk och förhoppningsvis sänka lite ulvar. De som har siats gröna kommer vi inte heller rösta på så sannolikheten att vi kommer träffa rätt i utröstningar blir högre.

Sen är det inte vattentätt men alternativet är ju att inte göra nånting alls. Det som händer då är antingen har en ond lagt första rösten och får rösten eller så gjorde en god det och blir nattmördad nästa gång. Dvs att alla poängen landar hos ulvarna iallafall.

Detta måste ni ju redan ha förstått.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,421
Fast röster kan ju inte försvinna. Dessa kommer staplas i olika högar så då är det bättre om vi staplar i en hög vi litar på med en väktare som skyddar den högen.
Fast vi kan ju inte lita på siaren? Om siaren motclaimas står vi ju där med scenariot jag skrev innan. Och då är det 50/50 huruvida vi prickar korrekt claim eller ej. Prickar vi fel har vi blivit av med siaren utan ett enda siande.

Hence:
Därför så tänker jag att siaren ska outa antingen om A) ett siande är rött, eller B) om en ulv claimar siare (fast i rundan efteråt då?), eller C) om siaren riskerar utröstning, eller D) det är R3 och siaren har två gröna sianden att förmedla.
Vad menar du är förlusten i att vänta lite med siaren?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,442
Fast röster kan ju inte försvinna. Dessa kommer staplas i olika högar så då är det bättre om vi staplar i en hög vi litar på med en väktare som skyddar den högen.
Nej, men samlar byn blod på en spelare kan ulvarna vinna efter R2 redan. Är det utspritt kan de inte plötsligt avgöra med ett vältajmat mord och första röst.

Det handlar kanske lite på hur man ser på balansen, om man tror ulvarna är kraftigt gynnade vill man kanske köra på siarkung och hoppas väktaren klarar sig hela vägen. Men det är långt ifrån givet, väktaren kan bli utröstad också.

Så mina ställningstaganden:
1. Siaren bör outa i R2 och berätta vad han siar såklart.
2. Väktaren kniper käft in i döden, viktigt att ulvarna inte vet om de lyckats mörda honom.
3. Blod ska spridas ut, om du är bybo och råkat vara först i ett drev på en utröstad, kom inte med någon tidig röst i nästa runda.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,421
Skulle också önska att väktare och siare inte smular roller, så inte sabbarna råkar se något som byn missar och fel person blir mördad pga det.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
911
Samtidigt har vi röstat ut ett gäng och flera har grönats med tiden vilka vi självklart inte röstar på. Enligt dig kommer ulvarna testa döda siaren då. Om väktaren fortfarande är kvar i spel har vi ju i princip vunnit. Flera grönade och många spelare borta.
Så länge väktaren spelar dolt påverkar det inte oddsen, eftersom han har samma chans att ligga både i "grönade spelare"-setet som i det andra. Om vi klipper ulvar effektivt påverkar det chanserna marginellt, men fortfarande fördel ulv. Om väktaren inte spelar dolt så blir han klippt.

Sen är det inte vattentätt men alternativet är ju att inte göra nånting alls. Det som händer då är antingen har en ond lagt första rösten och får rösten eller så gjorde en god det och blir nattmördad nästa gång. Dvs att alla poängen landar hos ulvarna iallafall.

Detta måste ni ju redan ha förstått.
Jo, det har vi. Det lyftes ju tidigt, när vi pratade om att väktaren borde skydda de spelare som fått BP genom utröstningar.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,463
Jag tycker det låter som en onödig men liten risk att ta att vi inte väktar siaren redan nu. Vad är poängen med att vänta en runda rent spelmekaniskt?

Att ulvarna skulle vinna i R2 kommer inte hända. Sannolikheten är för låg och om ulvarna vill bränna ett nattmord på en skyddad siare så gärna för mig.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,463
Så mina ställningstaganden:
1. Siaren bör outa i R2 och berätta vad han siar såklart.
2. Väktaren kniper käft in i döden, viktigt att ulvarna inte vet om de lyckats mörda honom.
3. Blod ska spridas ut, om du är bybo och råkat vara först i ett drev på en utröstad, kom inte med någon tidig röst i nästa runda.
Som sagt, varför vänta en runda med att skydda vår värdefulla siare?
Att väktaren kniper käft in i döden tycker jag låter väldigt klokt.
Sen ser jag inte hur det spelar någon roll ifall blod sprids ut. Ulvarna kommer inte låta detta ske utan kommer kontinuerligt att döda den bybo med mest poäng om de kan.

Frågan blir alltså om vi ska ge lite hela tiden eller allt på samma gång? Då säger ju jag som ni märker allt, på samma gång med förhoppningen att det inte sker. Ger vi lite hela tiden kommer dom ju fortfarande upp i samma summor av poäng utan att vi ens försöker göra något åt saken.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,442
Jag tycker det låter som en onödig men liten risk att ta att vi inte väktar siaren redan nu. Vad är poängen med att vänta en runda rent spelmekaniskt?
Om siaren inte outar i R1 kommer väktaren väkta sig själv och överleva till R2. Om siaren outar direkt måste väktaren vakta honom och kan bli mördad på en gång.
Menar du att det är värre att förlora siaren än väktaren? Jag tycker det verkar dumt att outa siare innan man har något siande att berätta om.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Så mina ställningstaganden:
1. Siaren bör outa i R2 och berätta vad han siar såklart.
2. Väktaren kniper käft in i döden, viktigt att ulvarna inte vet om de lyckats mörda honom.
3. Blod ska spridas ut, om du är bybo och råkat vara först i ett drev på en utröstad, kom inte med någon tidig röst i nästa runda.
Jag landar nog i en liknande bedömning. Siaren får gärna outa direkt i R2 för min del.

Det sagt tycker jag att du (och @Octagonal ) gärna kan ta och ge oss lite ställningtsaganden till andra saker (i.e. andra spelare) istället för att harva runt i den här diskussionen som ju går alldeles utmärkt att föra även som ulv.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,192
Location
Uppsala (Umeå)
Röst: @Andersson
Fem poster och mest upprepande av vad andra sagt. Kan vi få en djupare analys av spelet från dig? Kanske en lista baserad på vad som hänt hitintills?
Det är svårt att lista något om vad som hänt hittills eftersom det inte hänt speciellt mycket. Lite slöröster hit och dit och en diskussion om strategi, mest rörande siaren. T o m knasdrev om likes el PM lyser med sin frånvaro. Det som sticker ut är väl att några av de notoriska brusarna som fjodde och Sidd hållt sig rätt lugna, fast om det är slump eller ulvtaktik vete faen.

Däremot tycker jag att vi faktiskt borde utnyttja att det här inte är ett helt vanligt varulvsspel. De små twistarna som Genesis lagt till i upplägget borde också leda till att byn agerar annorlunda. Ju mer jag funderar på saken så kanske man borde tänka kontraintuitivt i relation till outning och ta en tidig siaroutning. Klart att det är en high risk, high reward-strategi, men om man kombinerar det med att också blodpoängstanka siaren så tror jag att man tvingar in ulvarna i ett hörn. De kan inte vägra att hoppa på upplägget om alla är överens (vore superrödande); de kommer troligen under flera rundor att bara plocka en blodpoäng i taget (p g a att den enda bybon med mer än 1 blodpoäng är den vaktade siaren) och kommer därför inte att kunna snajpvinna; samt att de ställs inför valet att antingen motclaima siaren (svårt och riskabelt) eller förlita sig på turen att de plockar väktaren. Sammantaget gör det att ulvarna för att inte långsamt svältförlora måste börja agera och då förhoppningsvis på ett sådant sätt att vi får något vettigt att analysera i R2 (och som en bonus mindre tomprat i tråden utan mer av byboresonemang som leder någonstans).

Var det analys nog för dig @Anthrox ?
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,463
Om siaren inte outar i R1 kommer väktaren väkta sig själv och överleva till R2. Om siaren outar direkt måste väktaren vakta honom och kan bli mördad på en gång.
Menar du att det är värre att förlora siaren än väktaren? Jag tycker det verkar dumt att outa siare innan man har något siande att berätta om.
Jag skulle säga att det är klart värre om vi förlorar siaren. Den har vi nytta av varje runda den överlever medan vi med väktaren behöver ha tur att den träffar rätt och hindrar ett nattmord. Oavsett utfall vi har av siaren är det positivt.
 
Top