Varulv Vampyrernas maskerad - R1

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,393
Den är ju lika sannolik som att man ska rulla en etta på en d10’a, vilket inte är något att planera efter men definitivt något som händer.

Men det är svårt att vara objektiv här. Ditt förslag är helt rimligt, men förnedringen det kommer innebära om den riktiga siaren blir nattmördad förändrar insatsen.

Om jag ska göra en elak läsning här så kan man tolka ditt förslag som att du sår ett frö som kan öppna för att man senare ska kunna misstänka @Impetigo ändå. Jag håller med @Waterhouse om att motclaim får komma nu.
"Sår ett frö"? Jag har sagt samma sak ganska länge nu? Det var ju därför jag var skeptisk till siarkung-planen, eftersom vi inte kan vara 100 % säkra på första siarclaimet. Och nu har vi pressat in ulvarna i ett hörn som de bara kan ta sig ut genom drastiska metoder. Så att försöka mitigera dessa drastiska metoder är väl relevant? Eller tror du att ulvarna bara kommer lägga sig på rygg och låta siar-Impe köra över dem?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Äntligen ikapp, även om det blev en del skummande tyvärr.

En tanke jag fick i huvudet, redan innan det outades siare (eller i alla fall tills jag hann fram att läsa om det), är att om vi leker med tanken att Impetigos siar-claim är bogus, så betyder det att ulvarna ansett att blodsäckssiar-strategin är deras bästa chans att vinna, eller att de sett det som oundvikligt att byn till slut skulle välja den strategin och de då ville vara först ut eftersom byns siare måste outa sig nu eller i nästa runda. Men även i det andra scenariot så måste de ha ansett att blodsäckssiaren fortfarande ger dem goda chanser att vinna eftersom de tvingar fram den istället för att vara tysta och hoppas på att byn väljer en annan väg.

När dammet lagt sig kring siar-claimet i framtida rundon så tror jag det finns information att hämta i vem som propsade på för vilken strategi. Jag har en känsla av att vi nog hitta en ulv bland de som kämpat för blodsäckssiaren och en bland de som var tveksamma.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,434
Fan jobbigt att det var just Impetigo som efter radiotystnad hela morgonen kommer in med "Jag är siare grabbar, nu gör vi såhär". Kan se både bybo-impetigo och ulv-impetigo göra så.

Lutar nog mer åt bybo-impe just nu för 1. inga motclaims 2. Om impe är ulv var det väl knappast hans plan från klockan 06 imorse, en ulv-impe hade nog skrivit något i tråden innan och stämt av med sina medulvar. En tyst siar-impe som läser in sig vad folk tycker och sedan sparkar in dörren känns troligare imo.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Du menar att du är domare, och vi andra rättar oss in i ledet?
Jag tänkte mig att vi gör som vi gjort innan med koordinerat röstande, där aktuell ställning vid deadline gäller och rösterna justeras därefter. I den rösträkningen kan man ta hänsyn till BP eller låta bli.
Nja, i r1 har jag inte mycket hand att peka med. I senare rundor tänker jag att gröna röster bör väga tyngst, alltså min och de som grönats av siande.

Men diskussionen fram till deadline bör vara helt fri för att vi ska få så mycket som möjligt att analysera.

Vet inte om det är vettigt att avgöra genom den klassiska omröstningen vem som ryker, ulvarna kommer ju då få rätt mycket say med sina röster och då få lättare att pricka väktare och skona ulvar jämfört med om de gröna rösterna får tala.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,710
Location
Oktoberlandet
Så åntligen skottat mig hem genom vintersverige🥶

Jag gillar att byn försöker hitta fram till nån variant av plan så Octas ide om SiarKung👍
Noterat att dessa är emot när det diskuteras: Basse, WH, Anthrox.

Impetigo kliver storstilat fram som SiarKung!
Skönt faktiskt då vi får en plan på plats som vi alla SKA följa i alla former av samarbets-halleluja-mys!
Äntligen.

Jag tycker alla ska bekräfta att de inte tänker motclaima detta som nån jäkla ulv-chansning senare i spel för att röra till saker nu!
Jag är inte Siare😇

@Impetigo
Vad tror du om min lilla teori R1:142 om att de tre små ulvgrisarna varit så klantiga att de lagt första röst på varsitt drev.
Nu när jag lagt upp den i ljuset så ser vi ju att det vore ett stort misstag men jag tror inte de tänkte på det.
Skönt för ulvar att ligga på olika drev å sprida chansen att hösta in 1 blodpeng.

Vad tror du Impe?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,434
Av de som varit aktiva idag håller jag Octagonal och Hägerstrand som grönast följda av Anthrox.

Jag har nog Vimes och Sidd som rödast, vad har de gjort förutom något tramsbråk om att Sidd inte förstår flufftexter?

Jag tar bort min röst på Octagonal iaf så Röst: INGEN
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,434
Äntligen ikapp, även om det blev en del skummande tyvärr.

En tanke jag fick i huvudet, redan innan det outades siare (eller i alla fall tills jag hann fram att läsa om det), är att om vi leker med tanken att Impetigos siar-claim är bogus, så betyder det att ulvarna ansett att blodsäckssiar-strategin är deras bästa chans att vinna, eller att de sett det som oundvikligt att byn till slut skulle välja den strategin och de då ville vara först ut eftersom byns siare måste outa sig nu eller i nästa runda. Men även i det andra scenariot så måste de ha ansett att blodsäckssiaren fortfarande ger dem goda chanser att vinna eftersom de tvingar fram den istället för att vara tysta och hoppas på att byn väljer en annan väg.

När dammet lagt sig kring siar-claimet i framtida rundon så tror jag det finns information att hämta i vem som propsade på för vilken strategi. Jag har en känsla av att vi nog hitta en ulv bland de som kämpat för blodsäckssiaren och en bland de som var tveksamma.
Spelupplägget är helt öppet så ulvarna har ingen info vi inte har (förutom vilka de är). Så jag kan tänka mig att det pågår liknande diskussioner i ulvchatten om huruvida blodkung-siare är bra eller inte för team svans. Så jag tror inte ulvarna har någon enhetlig stark åsikt om huruvida blodkung-siare är bra eller inte och lobar hårt för den ståndpunkten i tråden. Jag tror vi hittar ulvar bland försiktiga spelare som inte lobbar hårt för något, därför Octagonal är grönast för mig just nu.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
897
"Sår ett frö"? Jag har sagt samma sak ganska länge nu? Det var ju därför jag var skeptisk till siarkung-planen, eftersom vi inte kan vara 100 % säkra på första siarclaimet.
Nej, det var därför vi tjafsade om ifall vi skulle outa i R1 eller inte. Nu har Impe kört över den beslutsprocessen, och då outar vi i R1 så vi kan veta om vi kan lita på Impe eller inte. Om vi inte gör det så är vi inte 100% säkra på att vi kan stå bakom honom.

Och nu har vi pressat in ulvarna i ett hörn som de bara kan ta sig ut genom drastiska metoder. Så att försöka mitigera dessa drastiska metoder är väl relevant? Eller tror du att ulvarna bara kommer lägga sig på rygg och låta siar-Impe köra över dem?
Om ulvarna är inpressade i ett hörn av Impes outning, varför är det då att mitigera deras drastiska metoder att vänta med en outning? Om vi väntar med en outning så är ju ulvarna definitivt inte inpressade i ett hörn av Impe, eftersom det skulle innebära att Impe är ulv.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Nu ska man ju inte ge motståndarlaget några ideer, men hade jag varit ulv i detta spelet och sett diskussionen om blodsäckssiaren så hade jag nog propsat på för ett trippelclaim, alltså att två ulvar claimar siare. Som någon konstaterade så är ju ulvarna med slit-och-släng i det här spelet och ett trippel-claim skulle skapa maximalt kaos för den tredje ulven att tjocka på sig med blod och göra byns sianden helt meningslösa.
Nu tror jag inte det är så många spelare som är så glada i komplicerade planer och att offra sina ulv-kompanjoner, så det ovan sker ju inte, men det följer av det vore den bästa strategin att det troligaste scenariot är att ulvarna i alla fall kör mellanmjölksvarianten av den bästa strategin och bestämt sig för att claima siare för att hålla intiaivet och skapa kaos. Av samma anledning så ser jag första-claimet som siare mer suspekt än om det kommer ett senare mot-claim. Byns siare är troligtvis den mer försiktige att outa tidigt medans ulvarna har typ inget att förlora på det.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,393
Jag gillar att byn försöker hitta fram till nån variant av plan så Octas ide om SiarKung👍
Noterat att dessa är emot när det diskuteras: Basse, WH, Anthrox.
Okej att jag har velat en hel del fram och tillbaka med det här, men läs gärna post #27 en gång till (du har ju tom lajkat den så jag vet ju att du läst den förut).
Sen kan du komma igen med Octas idé, som jag är emot.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Jag tror vi hittar ulvar bland försiktiga spelare som inte lobbar hårt för något, därför Octagonal är grönast för mig just nu.
Så kan man tycka, men jag tror det är fel. Vi hitta minst en ulv bland de drivande spelarna. De har ju som sagt mindre att förlora på att tappa en ulv detta spelet så det premierar att köra så det ryker i pälsen!
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Att bara berätta att här har vi en god ger inte så mycket då den stackarn bara kommer o dö. Bra att ha så många som möjligt att ge grön färg på. Om vi har två gröna samtidigt eller fler hamnar vi före ulvarna och de kommer inte kunna mörda ikapp
Nä hallå. Vi i byn har ju nytta av grönade spelare även om de mördas nästa runda. Vi vet att vi inte behöver rösta på dem, även om det bara skulle vara för en runda. Det är mycket värt. Nästa runda får vi en till gröning att inte rösta på os...

Ulvarna å sin sida vet redan vilka som är gröna så där spelar det ingen roll.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,710
Location
Oktoberlandet
De som röstat först på drev är: Sodm, Vimes, Häger, Basse och WH.

De som jag noterat agiterat emot Octas SiarKung-förslag: Anthrox, WH och Basse (osäker där), visst var Vimes emot i början men vände i nån post och var på gejm..

Både WH och Basse (och jag tvekar om Vimes) hamnar i dålig dager av dessa 2 anledningar.

WH har väl varit väldigt aktiv mot Octa för att sänka dennes ide om SiarKung men nu efter Impetigos outning ser WH Octa som grönast (R1:226).
Konstigt.

Röst: @Waterhouse
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,710
Location
Oktoberlandet
Okej att jag har velat en hel del fram och tillbaka med det här, men läs gärna post #27 en gång till (du har ju tom lajkat den så jag vet ju att du läst den förut).
Sen kan du komma igen med Octas idé, som jag är emot.
Ok.
Miss av mig.
Du tyckte det lät intressant med outad Siare som skyddas av Väktare.
Bra - jag backar på min tanke om dig där.
Vad tycker du annars om de övriga i mina funderingar?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,393
Nej, det var därför vi tjafsade om ifall vi skulle outa i R1 eller inte. Nu har Impe kört över den beslutsprocessen, och då outar vi i R1 så vi kan veta om vi kan lita på Impe eller inte. Om vi inte gör det så är vi inte 100% säkra på att vi kan stå bakom honom.



Om ulvarna är inpressade i ett hörn av Impes outning, varför är det då att mitigera deras drastiska metoder att vänta med en outning? Om vi väntar med en outning så är ju ulvarna definitivt inte inpressade i ett hörn av Impe, eftersom det skulle innebära att Impe är ulv.
Vi är inte säkra på om vi kan stå bakom Impe oavsett om vi får en siare till i R1 eller R2. Men för all del, jag orkar inte riktigt tjafsa om det längre. Har vi en till siare så lär vi väl få reda på det snart.

För att vi får ut något av siaren även om vi tar fel genom att vänta en runda. Förklarar jag mig dåligt någonstans eller? Jag känner mig som en trasig skiva som bara upprepar samma sak hela tiden. Om Impe är ulv (själva outningen är definitionen av pressade ulvar) så har han hängt sig själv genom att bli motclaimad, oavsett om vi hänger den riktiga siaren först eller ej. Men hänger vi hen i R1 får vi inget siande. Hänger vi hen i R2 så får vi det.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,710
Location
Oktoberlandet
De som röstat först på drev är: Sodm, Vimes, Häger, Basse och WH.

De som jag noterat agiterat emot Octas SiarKung-förslag: Anthrox, WH och Basse (osäker där), visst var Vimes emot i början men vände i nån post och var på gejm..

Både WH och Basse (och jag tvekar om Vimes) hamnar i dålig dager av dessa 2 anledningar.

WH har väl varit väldigt aktiv mot Octa för att sänka dennes ide om SiarKung men nu efter Impetigos outning ser WH Octa som grönast (R1:226).
Konstigt.

Röst: @Waterhouse
Ta bort Anthrox från texten i denna post🙏
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,710
Location
Oktoberlandet
Nä hallå. Vi i byn har ju nytta av grönade spelare även om de mördas nästa runda. Vi vet att vi inte behöver rösta på dem, även om det bara skulle vara för en runda. Det är mycket värt. Nästa runda får vi en till gröning att inte rösta på os...

Ulvarna å sin sida vet redan vilka som är gröna så där spelar det ingen roll.
Håller med.
SiarKungen @Impetigo ska förstås bekräfta sina sianden.
Allt jäkla kukilemurande med dolda agendor är bara sånt som gynnar ulvar som redan vet allt och missgynnar stapplande förvirrade bybor som inte fattar bättre - som tex den där Sidd som kan gräva helt fel titt som tätt som bybo…

Det här året startade med en ovanligt rivig R1 👍
Vi i byn brukar vanligtvis gå bort oss rejält utan planer men nu har vi bra taggning.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,434
De som röstat först på drev är: Sodm, Vimes, Häger, Basse och WH.

De som jag noterat agiterat emot Octas SiarKung-förslag: Anthrox, WH och Basse (osäker där), visst var Vimes emot i början men vände i nån post och var på gejm..

Både WH och Basse (och jag tvekar om Vimes) hamnar i dålig dager av dessa 2 anledningar.

WH har väl varit väldigt aktiv mot Octa för att sänka dennes ide om SiarKung men nu efter Impetigos outning ser WH Octa som grönast (R1:226).
Konstigt.

Röst: @Waterhouse
Riktigt weak sauce Sidd. Jag och Octa (och Hägern och Anth) har diskuterat spelupplägget och framförallt om Blodkung-siare är bra eller inte. Dessutom gjort det på ett konstruktivt sätt, jag har mig veterligen bara kastat en syrlig kommentar till Anthrox på över 12 timmar. Är det rödande att ha en åsikt där? Du är så övertygad om att blodkung-siare är så överlägset spelsätt att alla som inte omedelbart håller med måste vara ulvar?
 
Top