Varulv Vampyrernas maskerad - R2

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
813
I alla fall så tycker jag det är viktigt att Octa och Hägern INTE lägger sig först i drev.
Jag kommer inte lägga mig först i ett drev. Jag kommer vara lite frånvarande under kvällen pga lördagkväll, och är dessutom mer nyfiken på hur andra lägger förstaröster.
 

Sodmikail

Nybo
Joined
23 Sep 2010
Messages
54
@Sodmikail dina poster har stor potential till förbättring. En grej du skulle kunna lägga till är en röst? Eller är det onödigt eftersom vi ”vet” att Impetigo ska ut?

Sedan tycker jag att det är ulvigt att du väljer ut mig som rödast: det går lätt att förstå om man tänker att en ulv inte vill hamna i ett långt tjafs med någon annan. Som ulv är det bekvämt att slå ned på den som ”alla” tycker är misstänkt.

Kan du lite mer konkret säga vad jag har gjort som förtjänar uppmärksamhet från din sida?
Jag har ju röstat för tjyvingen. Kolla igen.
 

Sodmikail

Nybo
Joined
23 Sep 2010
Messages
54
Först tycker jag folk ska rösta på de spelare de anser är röda och försöka driva case.

Senare i rundan kan det bli intressant att diskutera röstordning.
Jag kan tänka mig att sälla mig till de här skaran. Hellre än byboig överenskommelse om att avvakta med förstaröstandet än något annat alternativ. Jag kommer avvakta med röstande i R3 tills vi har en diskussion igång.
Det är en skillnad mellan att lägga röster och sen flytta dem och att ha en diskussion och sen lägga röster. Det första ger i mina ögon större risk för ulvröster - "oj, jag var bara så taggad, jag lovar att flytta min röst" och den andra ger mer tid att faktiskt komma överens. I bäda fallen är snabba förstaröster ulvmisstanke i mina ögon.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,604
Så här tänker jag:

R1
Byn har 10 BP
Ulvarna Impetigo, Sodmikail och Andersson startar spel med 3 BP.
De får 1BP för mordet på Vimes.
Bybon Octagonal får 1BP för röst på Xyas.
Byn har 9 BP
Ulvarna har 4 BP

R2
Impetigo med 1BP röstas ut som går till bybo-Hägerstrand. Octagonal nattmördas så 2 BP går till ulvarna.
Byn har 8 BP
Ulvarna har 4 BP

osv
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,247
Så här tänker jag:

R1
Byn har 10 BP
Ulvarna Impetigo, Sodmikail och Andersson startar spel med 3 BP.
De får 1BP för mordet på Vimes.
Bybon Octagonal får 1BP för röst på Xyas.
Byn har 9 BP
Ulvarna har 4 BP

R2
Impetigo med 1BP röstas ut som går till bybo-Hägerstrand. Octagonal nattmördas så 2 BP går till ulvarna.
Byn har 8 BP
Ulvarna har 4 BP

osv
Octa blir väktad så det är en enpoängare som blir mördad inatt methinks.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
813
Jag kommer inte lägga mig först i ett drev. Jag kommer vara lite frånvarande under kvällen pga lördagkväll, och är dessutom mer nyfiken på hur andra lägger förstaröster.
Eller alltså, jag kan mycket väl lägga mig först i ett drev ingen annan ligger i, men jag kommer inte försöka snajpa en sån position, om det var oklart.

Octa blir väktad så det är en enpoängare som blir mördad inatt methinks.
100% medhåll där. Octa bör skyddas.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,604
Jag loggar ut nu, kvällsaktiviteter med familjen. Men det är väl inget konstigt som ska hända? Impan röstas ut och sedan startar R3. Om inget konstigt händer väntas mordet på Octa (som vi utgår från är bybo).

Annars är jag skraj att ulvgenget tar ut Anthrox eller Waterhouse som är skarpa och bidrar. Kan tänka mig att ulvarna gärna behåller Octagonal och Hägerstrand (förutsatt att de är bybor) för at byn ska fortsätta slita ihjäl varandra.

Hade jag varit ulv hade jag tagit ut någon annan, Brynolf, Sidd eller Fjodor för att trolla byn och vara säker på att nye Nattmorden väntas. Men det är jag det.

Skulle jag rösta hamnar rösten på Andersson. Nu måste han delta !
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,247
Jag håller INTE med här.
Jag vill inte att spelare ska samla på sig blodpoäng så att ulvarna kan få till en spelvinst med ett lyckat nattmord!

Byns verktyg är att med tiden lyckas rösta ut ulvar och på så sätt få tillbaka blodpoäng.

Nästa runda är det 2 ulvar med i spel.
Ponera att Väktaren inte lyckas stoppa nattmord.

Ulvarnas vinstmål 7 bp.
Vi ska inte låta en av dem lyckas nattmörda till sig den summan.
Vi vet inte status på de av oss som öppet samlar på sig BP men vi kan i alla fall hålla koll på ulvarnas långsamma höjning av BP.
Ulvarna startar R3 i värsta fall med 4 Octa + 2 Häger=6BP.
Vi måste alltså antingen lita på nån/båda av er två eller rösta ut en av er.

R4 startar med ett nattmord till så om vi inte löser detta i R3 är det slut.
Visst vi kan hoppas Väktaren lyckas stoppa nåt men inte räkna med det.

Samlar vi INTE bp på Octa och/eller Häger kan vi hålla koll på den här utvecklingen.

Samlar 1 spelare på sig BP så måste Väktaren lyckas hela tiden.
Då får vi hoppas ingen av Octa eller Hägern är Väktaren.
Vi riskar då en nattmordsvinst för ulvarna.
OCH vi vet ej om vi samlar BP på en ulv!

Stämmer det här tänket gott folk?
Alltså, det är ett extremt worst case scenario-tänk här som involverar att byn är sämst på att pricka ulvar och hålla förstarösten borta från byn.
Jag tror att vi kommer gå in i R3 med ett ulvpar som har 4 poäng, och jag tänker att vi har bra korn på en ulv i Andersson eller Sodmi så vi köper oss en runda när vi tar ut den ulven.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,695
Location
Stockholm
Ja, då ligger ju inte ulvlogiken i att få igenom SI1, utan just att SI1 ska skjutas ner omedelbart i syfte att kunna skapa ett "åh, lyssna inte på mig, jag säger så mycket dumt"-narrativ, som kan avleda från att exempelvis en tidigare olycklig läsning av xyas skulle vara illvillig.

Att rösträkning inte redovisas var, som sagt, inte bara något du blev underrättad om utan något du såg som självklart. Jag fattar inte hur man glömmer saker man tycker är självklara. Jag tror inte att man gör det, och då är den enda läsningen jag kan göra att du skådespelar.
Jag är lite smickrad ändå. Du får fortsätta om du tror att det leder någon annanstans än en fet brainfart, men i så fall måste du komma på vad det är jag skådespelar för nånting. Jag menar ju att mitt Xyas-case inte är så ulvigt och absolut inte behöver gömmas bakom ett stort tågvrak.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,247
Så ulvarna nattmördar inte Hägern då tänker du?
Var vi tillbaka i att missförstå reglerna nu igen? Om Häger mördas är det jag som får blodet från Impe.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,695
Location
Stockholm
Här är Basses post som lite skjuter ner Brynolfs gräv på Xyas, när ulvarna som mest behöver att det här grävet leder till att dreven svänger om:

Skjuter ner? Det enda konkreta han tar upp är ju att det inte är ulvigt att ta upp trippeloutning, men förklarar inte varför. Ja och att Impes outning är arrogant, men vad säger det egentligen?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,247
Skjuter ner? Det enda konkreta han tar upp är ju att det inte är ulvigt att ta upp trippeloutning, men förklarar inte varför. Ja och att Impes outning är arrogant, men vad säger det egentligen?
Alltså, Basses post är ju inte superskarp, inte så jag menar. Men betänk där att i ulvarnas ögon var Xyas på väg att vinna striden mot Impe, och de behövde verkligen vända drevet. Inte en chans att en ulv då postar ett inlägg som är ens minsta lilla negativt mot ett gräv mot Xyas.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,247
Hade förstår gärna väktats men tycker också Hägern och Anthrox är starka kandidater!
Jag gillar ju som sagt idén på att ulvarna får chansa mellan att plocka ut starka spelare (nu ser jag iofs inte min insats som särskilt starkt, men Hägers är ju) eller spelare med BP.
Väktaren är ju kapabel att själv ta beslutet vem som ska väktas, och ju mer ovisshet ulvarna ligger i desto bättre. 4D-tänket de behöver stå ut med, ifall väktaren väktar Octa för att skydda poängen eller väktar någon annan för att hen vet att ulvarna ändå komemr rikta sig på en enpoängare, kan vi gott unna svansbärarna.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,247
Den här rösten från Sodmi känns väldigt ulvig:

Att eventuellt rösta ut vår siare känns som något en borde ta med lite mer än en axelryckning och "är det fel så är det fel". Samt påvisar en ovilja att revidera sin åsikt som inte alls är hälsosamt för byn. Ger mig intrycket att diskussionen som ligger aldrig riktigt är något som Sodmi bryr sig om, vilket är ulvigt. Samma tendenser finns här i R2.
 
Top