Varulv Vampyrernas maskerad - R1

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Ok om vi antar att du har rätt @Vimes så sitter ulvarna 16.15 och får lätt panik när Impetigo outar. Det borde synas i fortsättningen av diskussionen. 19.49 kommer Xyas outning.

Är ulvlaget så passiva att de inte tidigare hugger på Impetigo? Jag vet inte, tycker snarare att Xyas försöker hjälpa byn att se hur ett ulvlaget kan utnyttja ett tidigt siarclaim (men jag kan ha fel).
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Basse det blev ju tyst vilket är en naturlig reaktion. Att som ulv börja veva mot ett siarclaim utan att ha ett eget hade ju varit lite av ett självmål.

Sen var Impetigo väldigt tydlig och säker. Ur mina bybo ögon kändes det verkligen som att siaren klev fram och sa hur det låg till.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,389
Ok då fattar jag vad du menar. Men är verkligen först bättre än sist? Eller för den delen inte alls? Det var väl inte ofrånkomligt att byn skulle aktivera Mäster Blod-Svullo?
Hur tänker du att ulvarna tänkt under gårdagens diskussion? De vet ju att en väktad och blodfylld siare är något de inte kommer att kunna rå på ifall de tillåter det, så varför skulle de tillåta det? Att vara först på bollen hade, om det gjorts på rätt sätt (dvs inte som Impe gjorde), gett ett oklanderligt grönt sken över siarclaimet. Hade Impe påpekat något i diskussionen och försökt få till stånd någon sorts konsensus i byn (dvs likt det Xyas gjorde), istället för att bara köra över alla andras åsikter, så hade jag nog varit på #teamImpe nu. Det är väl klart att det alltid är bättre att claima först än att claima sist? Det är ju ulvar som hakar på tåg, inte bybor.

Här säger du ju emot dig själv. Om det nu inte var skrivet i stjärnorna att vi skulle köra på planen, varför var ulv-Impe tvungen att claima?
Jag tycker inte att vi behövde outa siare i R1, men det verkade ju också vara en åsikt jag stod rätt ensam med. Diskussionen som låg i stort sett hela gårdagen låg ju på att "det finns inte tid", "siaren måste outa direkt" och "en siarkung vinner spelet". Vilket alla var ståndpunkter jag inte riktigt höll med om. Men om resten av byn tycker och tänker en sak så spelar det ingen roll vad jag själv tycker och tänker. Och som diskussionen låg så drog den alltjämt mot att vi kommer att få två siarclaims, vilket alltid skulle leda till en sån här soppa.

Det är ju ett alternativ, men då blir det vanligt jävla varulvsspel av det.
Åter igen: vad är felet med att spela vanligt jävla varulvsspel? Vart har det här narrativet kommit ifrån att vi har så hiskeligt bråttom att vi kommer förlora om vi gör minsta snedsteg?
Ja, mekaniken medför att saker kan gå utför ganska snabbt. Men det betyder ju inte att det inte finns tid till att göra saker. Jag tycker att byn har kapitulerat till ett par "sanningar" om spelet väldigt snabbt här (dels tidsbristen och dels vad siarkungen hade lett till), och jag är rätt säker på att det finns en ulv bakom att styra de "sanningarna" till verklighet.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Ok om vi antar att du har rätt @Vimes så sitter ulvarna 16.15 och får lätt panik när Impetigo outar. Det borde synas i fortsättningen av diskussionen. 19.49 kommer Xyas outning.

Är ulvlaget så passiva att de inte tidigare hugger på Impetigo? Jag vet inte, tycker snarare att Xyas försöker hjälpa byn att se hur ett ulvlaget kan utnyttja ett tidigt siarclaim (men jag kan ha fel).
Alltså, det är svårt att veta vad som händer i ulvchatten. Anta att ulvarna är Xyas, Andersson och Fjodor. Xyas kanske ser Impetigos claim tidigare, han försöker få input från sina kollegor som dock inte är aktiva. Tillslut skriver han "Fuck it, jag claimar siare också". Eller nått.

Poängen är att det är svårt att veta vad som pågår i ulvchatten - ulvarna spelar ett annat spel, har en annan mentalitet och verklighetsuppfattning än vad vi har.

---

@Andersson som faktiskt varit aktiv i spel behöver för övrigt ta ställning till Xyas/Impetigo
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
De flesta i diskussionen ville ju inte att siaren skulle outa utan snarare vänta till R2 vilket jag inte förstår.
I ett sådant scenario hade ulvarna kunnat förbereda sig. Nu kom det från ingenstans och de var inte helt förberedda. Därmed fördröjningen i sitt mot claim.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,389
Väktaren sks väl väkta den som inte blir utröstad av Impe/Xyas?
Landar vi rätt (med bybon i liv) har vi ju kvar den i spel med lyckat Siande!
Ulvlaget lär ju försöka nattmörda Siaren om nu drevet väger över på falsksiaren.
Och om vi väljer fel har vi väktat en ulv, blivit av med vår siare helt utan sianden och fått en bybo nattmördad.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Och om vi väljer fel har vi väktat en ulv, blivit av med vår siare helt utan sianden och fått en bybo nattmördad.
Å andra sidan har vi 100% identifierat en ulv. Att byta siaren mot en ulv är ju ungefär vad man kan hoppas på.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,389
Du föreslår att vi inte ska försöka rösta ut den onde siaren?
Det är ju alldeles uppenbart att ulvarna kommer nattmörda den goda.
Vad ger det oss om vi väljer fel? Vad ger det oss om vi väljer fel nästa runda?
Väktaren kan ju slantsingla och väkta någon av dem om hen vill, det är ju ungefär lika sannolikt att ge en postiv utgång av den här härvan.

I'm just exploring options, jag tycker det är surt att offra vår siare utan att han får göra sin grej ens en runda.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,389
Jag kan tycka att det vore listigt att ”spara” siarna, men min byboparanoia får mig att undra om vi verkligen hinner? Kan ulvarna vinna redan R3 om:
-De nattmördar siaren
-En bybo röstas ut

…undrar jag?
Om de nattmördar siaren så vet vi ju givetvis vem ulven är, och då tar vi ju ut en av ulvarna som svar på det.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Mitt förslag är nog att i nuläget är det bäst att behålla båda siarclaimen i liv till nästa runda. Vi kommer inte ifrån osäkerheten i vem som är den riktiga oavsett. Blir en av dem nattmördad vet vi att den andre är falsk (eller så är ulven sruntmördad, men oavsett så blir vi av med ulven på bekostnad av siaren vilket vi ändå alltid har legat i). Behåller vi båda till nästa runda får vi två sianden att förhålla oss till.
Och då kan vi spendera resten av rundan med att jaga en ulv istället, eller ta ut Fjodde som lågflygaren. Och då får varken Xyas eller Impe lägga första rösten, för de ska hållas isolerade snarare.
Jag förstår inte hur du i detta läget skulle få igenom planen att varken rösta ut mig eller Xyas. Tror du att det är realistiskt?

Jag tror att Anthrox sannolikt är vår ulv nummer två. Det är förstås inte första hången jag provoceras av nåt som Anthrox skriver men hans inlägg om att det är ”bevisat” att jag är ulv tycker jag är direkt och uppenbart ulvigt.

Om du vill resonera om varför du håller mig för ulv så fine. Om du vill rösta på mig och motivera varför så fine. Men att skriva uppenbara felaktigheter (”det är bevisat att Impetigo är ulv”) är som bybo helt värdelöst spelat (i så fall måste du ju själv tro på det du skriver och det är ju uppenbart fel).

Som ulv finns det en vinst i att skriva sånt här därför att man kan påverka den allmäna debatten med såna här lögner och arbeta in ett narrativ där det plötsligt är ”bevisat” att jag är ulv. Hade Xyas själv sagt det hade det varit uppenbart och ingen hade tagit det på allvar så därför låter ni ulv nummer två steppa upp.

Jag tycker att @Hägerstrand blandar äpplen och päron när han landar i att jag är ulv pga (som jag förstått det) att jag inte tyckte att direktdemokrati var det nödvändigtvis bästa slternativet för att välja folk för utröstning:

Jag uppfattade en del förfrågningar efter litt outande om att jag skulle led byn till seger direkt och blev lite ställd: Jag hade ju inget mer att gå på gör att fånga ulvar än övriga byn.

Jag besvarade nog två frågor samtidigt när jag skrev om ”hur vi skulle gå vidare” - min poäng var att vi ska köra på som vanligt med anklagelser och bygga case och rösta osv för att ha mycket att analysera i kommande rundor.

Jag skrev inte ut det då men jag såg att ditektdemokrati vire bra då för att akla töster skulle bli ”skarpa” och då bättre underlag för analys.

Samtidigt kände jag att det kunde vara ett ulvmove att få till enöverenskommelse om att acceptera byns vilja oavsett utfall. I mitt huvud dök situationer upp såsom: ”18.00 flyttar By-Kalle sin röst pga ett infall till Grönlund, Människosonen hakar på för han vill se vad det här kan ge så här inför deadline. Lotta, Pella, Xerxes och Fia är inte inloggafe mellan 18 och 19 så deras röster ligger kvar på Apelsinen. Ulvis, Pälsis och Vargtass ser sin chans och hakar på Grönlunddrevet. Grönlund har då 5 röster mot Apelsinens 4 och Ulvis 4.” I ett sånt scenario tycker jag att det är självklart att jag inte lägger min röst på Grönlund och att tvinga fram överenskommelser om sånt tyckte jag osade katt (ulv).

Nu har jag utvecklat detta in absurdum - mi än poäng är egentligen denna: Vad menar du att mina resonemang om röstningsförfarandet har att göra med min grönhet, @Hägerstrand ? Hur och vargör skulle jag resonerat annorlunda som siare kontra ulv som claimar siare?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,389
Okej. Jag är ganska 50-50 mellan Impetigo och Xyas. Jag tycker båda claimen kan förklaras på rimliga sätt både som äkta bybo-claims och som ulv-moves. Såhär tänker jag:

Om Impetigo är bybo är jag inte förvånad av att Impetigo gör det movet han gör (d.v.s. kliva in i en icke avgjord diskussion och döda den med sitt claim). Jag hade nog kunnat göra samma sak och satt och tänkte när diskussionen pågick att "om siaren tycker att det här är en bra idé kan han lika gärna gå in och claima". Impetigos spelstil kännetecknas ju av självförtroende och stora gester.

Om Impetigo är ulv blir jag inte särskilt förvånad heller. Ett modigt (men mindre modigt än i andra spel, som Xyas visat) ulv-stunt lirar med Impetigos spelstil. Jag tror att Impetigo i så fall kanske agerat ganska separat från övriga ulvar. Hans två ulvkollegor sitter i chatten och är skraja över vad Svällkungen innebär för balansen och Impetigo ba "Hörrni, nu gör jag såhär. Häng på!" och BAM! claim i tråden.

Är Impetigo ulv har han nog antagit att Svällkungsplanen är dålig för ulvarna och han satsar på att få den riktige siaren utröstad denna runda, även om det innebär att han själv stryker med i R2. Har ulvarna gjort bedömningen att Svällkungen är dåliga nyheter för dem är det helt rationellt spel. Min erfarenhet säger mig att det är ganska ovanligt att byn röstar ut förstaclaimaren och därtill är det rimigt att skicka fram en spelare med tyngd (i.e. Impetigo) för att försöka vinna den här rundan.

Om Xyas är bybo blir jag lite förvånad över att han inte gör sitt kontraclaim direkt. Jag hade (likt WH) gjort det. Men jag tror det lirar ganska bra med Xyas rätt analytiska och tillbakalutade spelstil - han tyckte inte det var en bra grej med siarclaim i R1 och behöver lite tid att processa situationen.

Om Xyas är ulv har ulvarna inte varit på tårna. De har missat eller på annat sätt fumlat bort Svällkungsdiskussionen. Ett mer uppenbart vettigt spel från ulvarna hade ju varit att kontraclaima tidigare. Men kanske har ulvarna varit sena på bollen och tagit mer tid på sig att inse att Svällkung är dåliga nyheter för dem.

Därtill kan man fundera varför de valt att Xyas ska kontraclaima. Xyas är en analytisk och klok spelare, men kanske inte en retorisk glappkäft (som jag, Basse, Impetigo, Anthrox och så vidare). Hade jag varit ulv-kapten hade jag satt ulv-Xyas på lågflygarpositionen snarare än i strålkastaren. '

Är Xyas ulv är det ett offer, tror jag. I syfte att störa Svällkungsplanen och i syfte att ge grönsken till andra ulvar.

---

Summa summarum tycker jag att båda claimen har saker som talar för att de är sanna, men jag tycker nog att det är lättare att formulera en ulvrationalitet bakom att ulv-Impetigo claimar än bakom att ulv-Xyas claimar.

Sedan är det såhär: i nästa runda vet vi garanterat namnet på en ulv (Impetigo eller Xyas). När vi vet det behöver vi gå tillbaka till det här händelseförloppet och fundera över vilka andra spelare som mest sannolikt är ulvkollegor.
Du blir inte förvånad om Impe är vare sig ulv eller bybo, men att Xyas som ulv är dåligt ulvspel. Och sen röstar du på Xyas?
Känns svagt.

Jag har skrivit om de båda claimen ovan. Men det som talar emot Xyas claim är väl:
1. Det kommer efter Impetigos
2. Det kommer inte direkt som ett kontraclaim
Ettan håller inte för granskning, för Impes outning är som sagt väldigt opportun.
Tvåan är i mina ögon mer byboigt än om det hade kommit direkt. Xyas ville lösa situationen. Att claima siare i hans läge som ulv är skitmärkligt spelat av ulvarna, om inte ulvarna är noll aktiva spelare.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,389
Basse det blev ju tyst vilket är en naturlig reaktion. Att som ulv börja veva mot ett siarclaim utan att ha ett eget hade ju varit lite av ett självmål.

Sen var Impetigo väldigt tydlig och säker. Ur mina bybo ögon kändes det verkligen som att siaren klev fram och sa hur det låg till.
Att det blev tyst är nog snarare en naturlig reaktion på att det bara fanns en diskussion, och den blev direkt moot iom Impes outande. Det fanns ju liksom inga andra diskussioner än siarkungen då.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
@Basenanji Det vore bra om du kom med din utlovade Xyasläsning så snart som möjligt. Rundan kändes väldigt lång när den började men nu behöver vi nog börja tänka på att den tar slut redan i kväll.

Det känns som att flera väntar på din Xyasanalys innan de vill ta ställning. Jag tror du kommer landa i att det inte finns så mycket grönande att hitta på Xyas och att hans tankegång från mitt outande fram till hams eget inte är intuitvt rimlig.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,389
Alltså, det är svårt att veta vad som händer i ulvchatten. Anta att ulvarna är Xyas, Andersson och Fjodor. Xyas kanske ser Impetigos claim tidigare, han försöker få input från sina kollegor som dock inte är aktiva. Tillslut skriver han "Fuck it, jag claimar siare också". Eller nått.

Poängen är att det är svårt att veta vad som pågår i ulvchatten - ulvarna spelar ett annat spel, har en annan mentalitet och verklighetsuppfattning än vad vi har.

---

@Andersson som faktiskt varit aktiv i spel behöver för övrigt ta ställning till Xyas/Impetigo
Den där uppsättningen ulvar är nog den enda som på riktigt är realistisk ifall Xyas är ulv. I alla andra fall borde spelet ha blivit annorlunda.

Å andra sidan har vi 100% identifierat en ulv. Att byta siaren mot en ulv är ju ungefär vad man kan hoppas på.
Fast oavhängigt det så har vi ju identifierat en ulv. Antingen i Xyas eller Impe. Händer det något med den ena så vet vi var vi har den andra. Så jag ser det inte som direkt mer angeläget att hänga siare i nuläget, än att leta efter de andra ulvarna. För ju längre siarna får leva, desto mer information ger de. Jag hänger ju hellre en annan ulv än 50/50 på att hänga vår siare denna rundan. Om vi kan sniffa fram en annan ulv dvs.
 

Sodmikail

Nybo
Joined
23 Sep 2010
Messages
54
Jag kör på ursprungsspåret - utgår ifrån att Impetigo är bybo-siare som klev fram tidigt. Så då blir valet

Röst: @Xyas

Är det fel så är det fel och då vet jag det till runda 2.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Ettan håller inte för granskning, för Impes outning är som sagt väldigt opportun.
Ettan håller inte för granskning, för Impes outning är som sagt väldigt opportun.
Tvåan är i mina ögon mer byboigt än om det hade kommit direkt. Xyas ville lösa situationen. Att claima siare i hans läge som ulv är skitmärkligt spelat av ulvarna, om inte ulvarna är noll aktiva spelare.
Du motsäger dig själv igen: Du skriver hela tiden att det är ett självklart drag för mig som ulv att claima siare men att det omvända är snat för Xyas - nu att det är ”skitmärkligt” för honom att motclaima.

Och du har helt enkelt fel om punkt 2: Xyas motclaim skulle förstås kommit direkt efter mitt claim om han var siare.

Du fortsätter att resonera pälsigt.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,389
Jag förstår inte hur du i detta läget skulle få igenom planen att varken rösta ut mig eller Xyas. Tror du att det är realistiskt?

Jag tror att Anthrox sannolikt är vår ulv nummer två. Det är förstås inte första hången jag provoceras av nåt som Anthrox skriver men hans inlägg om att det är ”bevisat” att jag är ulv tycker jag är direkt och uppenbart ulvigt.

Om du vill resonera om varför du håller mig för ulv så fine. Om du vill rösta på mig och motivera varför så fine. Men att skriva uppenbara felaktigheter (”det är bevisat att Impetigo är ulv”) är som bybo helt värdelöst spelat (i så fall måste du ju själv tro på det du skriver och det är ju uppenbart fel).

Som ulv finns det en vinst i att skriva sånt här därför att man kan påverka den allmäna debatten med såna här lögner och arbeta in ett narrativ där det plötsligt är ”bevisat” att jag är ulv. Hade Xyas själv sagt det hade det varit uppenbart och ingen hade tagit det på allvar så därför låter ni ulv nummer två steppa upp.

Jag tycker att @Hägerstrand blandar äpplen och päron när han landar i att jag är ulv pga (som jag förstått det) att jag inte tyckte att direktdemokrati var det nödvändigtvis bästa slternativet för att välja folk för utröstning:

Jag uppfattade en del förfrågningar efter litt outande om att jag skulle led byn till seger direkt och blev lite ställd: Jag hade ju inget mer att gå på gör att fånga ulvar än övriga byn.

Jag besvarade nog två frågor samtidigt när jag skrev om ”hur vi skulle gå vidare” - min poäng var att vi ska köra på som vanligt med anklagelser och bygga case och rösta osv för att ha mycket att analysera i kommande rundor.

Jag skrev inte ut det då men jag såg att ditektdemokrati vire bra då för att akla töster skulle bli ”skarpa” och då bättre underlag för analys.

Samtidigt kände jag att det kunde vara ett ulvmove att få till enöverenskommelse om att acceptera byns vilja oavsett utfall. I mitt huvud dök situationer upp såsom: ”18.00 flyttar By-Kalle sin röst pga ett infall till Grönlund, Människosonen hakar på för han vill se vad det här kan ge så här inför deadline. Lotta, Pella, Xerxes och Fia är inte inloggafe mellan 18 och 19 så deras röster ligger kvar på Apelsinen. Ulvis, Pälsis och Vargtass ser sin chans och hakar på Grönlunddrevet. Grönlund har då 5 röster mot Apelsinens 4 och Ulvis 4.” I ett sånt scenario tycker jag att det är självklart att jag inte lägger min röst på Grönlund och att tvinga fram överenskommelser om sånt tyckte jag osade katt (ulv).

Nu har jag utvecklat detta in absurdum - mi än poäng är egentligen denna: Vad menar du att mina resonemang om röstningsförfarandet har att göra med min grönhet, @Hägerstrand ? Hur och vargör skulle jag resonerat annorlunda som siare kontra ulv som claimar siare?
Fast som ulv hade jag ju inte försökt försvara min ulvpolare i ett stunt som garanterat outar honom. Som jag har sagt, det är skitdåligt ulvspel att ta ställning för en ulvsiare här. Offra ulvar i all ära, men jag tror inte på att de skulle offra två av de sina till samma plan, som garanterat hade lett till att de åker ut. Nej, de två andra ulvarna står i mitten eller på andra sidan av ulvsiaren.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
@Andersson , @Sodmikail och @fjodorsenuba !

Det är helt jämnt mellan dreven. Era röster är avgörande. Ni behöver gå in och ta ställning till om ni tror att Impetigo eller Xyas är ulven. Fördelen för er (om ni inte hängt med helt i allt snickelisnackande) är att det är ganska lätt att skaffa sig en översikt över just den här frågan. Varken Impetigo eller Xyas har skrivit sådär jättemycket.
 
Top