Ytterligare slakt av heliga kor

Tycker också det är kul, och tror man missar en aspekt av rollspel om man bara fokuserar på hur ofta det sker. Att det är en procents chans att en kritisk skada leder till att min rollperson dör och ur kroppen kliver en nefarit, kan ha enorm inverkan på spelbordet och känslan. Även om det aldrig sker. Lätt att hamna i det enbart ”mekaniska”. Men vi är ju människor som sitter och pratar och tänker och drömmer.

Jag tror att det var MERP. En annan klassiker är att 5% av alla motorvägsfärder i Kult slutar i en dödsolycka.

Hemskt underhållande fummel: Rollpersonerna slåss mot en patrull ur harfolket, och är mycket hårdare än de. En rollperson fumlar, lyckas tappa hjälmen, och tar omedelbart en träff i huvudet från en träklubba som knockar honom bara för att han inte har en hjälm.
Jag får det till att, för en legoknekt med 50% i sin vapenfärdighet, genomsnittliga grundegenskaper, ett bredsvärd eller en kroksabel och en öppen hjälm, så resulterar 0,011025% av alla attackslag i att man reducerar HP i huvudet till 0. Det är visserligen inte att man hugger av sitt eget huvud, men det är ändå rätt pinsamt.

Att det sker en gång på cirka 9070 slag låter ju inte så mycket. Men om man har ett stort fältslag med några tusen personer på varje sida, där alla får chansen att slå åtminstone en handfull slag (i genomsnitt) så kommer det att hända åtminstone några gånger.

Att det sker en gång på cirka 9070 slag låter ju inte så mycket. Men om man har ett stort fältslag med några tusen personer på varje sida, där alla får chansen att slå åtminstone en handfull slag (i genomsnitt) så kommer det att hända åtminstone några gånger.
Är inte det lite rimligt dock?

Går nu helt bara på känsla, men om man föreställer sig 4000 tjommar som försöker mörda varandra i någon typ av lerig åker under ett antal timmar på disig torsdag i april, så känns det ju som det inte vore orimligt att ett par soldater halkar och hugger sig själva?

Back