Nekromanti Yrken i Eon IV

Zypher

Veteran
Joined
1 May 2012
Messages
24
Location
Helsingborg
varför minska antalet yrken?

mängden av yrken + att man kan göra egna är något av det som jag älskar med EON.

hade hellre sett att ni lagt till 5-10 yrken än att minska ner till 10 totalt :gremfrown:

______

Blasphemy said:
Mycket har att göra med att vi vill göra Eon's grundbok kortare i antal sidor och betydligt mer tillgänglig för nybörjare. Så vi vill ha en uppsättning yrken som är grundläggande för en grupp äventyrare. Sedan finns det planer på en Spelarbok med en stor mängd nya yrken samt tabeller kopplade till dessa.
kan ni inte göra en kortare grundbok då och sedan släppa en bok med enbart yrken som i vapenmästaren(i aspektet av yrken då) där man verkligen har plats och svängrum att utveckla karaktärer och dylikt.

t.ex om man ska göra en gladiator med grundboken går man under lejd krigare men i vapenmästaren står den för sig som eget yrke.

lite så jag vil ha det fast med många månag fler yrken.

typ alla som är i grund boken + en hel del nya.

vet ej vad andra tycker om att göra en extra bok/modul med massor av yrken där man har plats nog att verkligen bearbeta dem.

Själv hade jag definitivt köpt boken om ni gjort den.

______

vad gäller att ta tid o göra karaktärer tycker inte jag det är något problem då jag tycker det är roligt att skapa karaktärer med EON III regler/upplägg.

som det är idag kan jag sitta flera timmar i rad o bara göra karaktärer :gremlaugh:

och med att det är för svårt vet jag inte, vist kan inte alla regler helt än o så men tyckte man snappa upp en hel del ganska snabbt


får se när spelet e klart hoppas inte det förstör förmycket, då det nu är mitt favorit rollspel.
Isåfall blir det att köra EON III även om IV är ute.
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Jag kom på en sak.

Varför förutsätta att karaktären går direkt från sitt bakgrundyrke till äventyrare?

Kan man inte dela upp det?

1. Välj samhällsklass/bakgrund/yrke.
2. Välj äventyrsklass (vad man gjort EFTER man slutare vara bonde/dyl)

Men jag kanske bara är ute å cyklar. :gremlaugh:
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
varför minska antalet yrken?

mängden av yrken + att man kan göra egna är något av det som jag älskar med EON.

hade hellre sett att ni lagt till 5-10 yrken än att minska ner till 10 totalt
Som det är nu har vi både minskat och ökat antalet yrken. Det finns 7 Yrken som alla rollpersoner väljer mellan. Dessa är alla väldigt breda i sin beskrivning. Exempelvis: Mystiker, Krigare, Underhållare, Ledare och så vidare.

Därefter väljer man en miljö av sju där man varit verksam exempelvis: Hovliv, Undre världen, Vildmark och så vidare.

Man får enheter, föremål och händelsetabellsslag från både yrken och miljö så en krigare i vildmarken är väsentligt skilld från en krigare i hovet (som exempelvis skulle kunna vara en riddare).

Det finns en lång lista med förslag på vilken typ av yrken det kan röra sig om beroende på vilka kombinationer man gör.

I framtiden finns det tankar på att skapa fler yrken. Kanske till och med väldigt specifika yrken som har helt egna händelsetabeller med unika resultat. Men detta blir inte i grundboken.

Själv tycker jag att detta system ger mycket känsla och flexibilitet och underlättar också mycket för spelledaren då han kan vara väldigt tydlig med vilken miljö han vill att alla rollpersoner ska komma ifrån men ändå finns det en stor variation av yrken att välja på där.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Ichabod said:
Jag kom på en sak.

Varför förutsätta att karaktären går direkt från sitt bakgrundyrke till äventyrare?

Kan man inte dela upp det?

1. Välj samhällsklass/bakgrund/yrke.
2. Välj äventyrsklass (vad man gjort EFTER man slutare vara bonde/dyl)

Det är i princip så det är nu.
Det första man gör när man skapar en rollperson är att slå fram sin bakgrund. Där ser man vad ens familj höll på med och härifrån får man både tabellslag och enheter.

Därefter väljer man miljö (var man har vistats i samhället) och därefter yrke.

Men jag kanske bara är ute å cyklar. :gremlaugh:
 

Zypher

Veteran
Joined
1 May 2012
Messages
24
Location
Helsingborg
Blasphemy said:
Därefter väljer man en miljö av sju där man varit verksam exempelvis: Hovliv, Undre världen, Vildmark och så vidare.

Man får enheter, föremål och händelsetabellsslag från både yrken och miljö så en krigare i vildmarken är väsentligt skilld från en krigare i hovet (som exempelvis skulle kunna vara en riddare).

Det finns en lång lista med förslag på vilken typ av yrken det kan röra sig om beroende på vilka kombinationer man gör.

men om man vill vara en speciellt typ av krigare måste man välja att man kommer från en vis miljö för att få dem poäng, attribut och färdigheter som man vill ha.

vilket då blir problem om spelledaren vill att man ska komma från vis miljö.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Blasphemy said:
Som det är nu har vi både minskat och ökat antalet yrken. Det finns 7 Yrken som alla rollpersoner väljer mellan. Dessa är alla väldigt breda i sin beskrivning. Exempelvis: Mystiker, Krigare, Underhållare, Ledare och så vidare.

Därefter väljer man en miljö av sju där man varit verksam exempelvis: Hovliv, Undre världen, Vildmark och så vidare.
Det låter grymt, ser fram emot Eon IV även om vi inte spelar Eon så mycket för tillfället (men det kanske blir ändring när den nya versionen kommer ut).
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag tycker att det här känns nytt och fräscht, samtidigt som det känns som en naturlig och stark utveckling för Eon. Ett vettigt grepp som gör att reglerna blir tydligare och mindre omfångsrika, samtidigt som man ger stora val- och kombinationsmöjligheter.

Överlag mycket kudos till er som sitter och gör Eon IV. Jag är sjukt impad och glad över att ni vågar ta ut svängarna och ha visioner, så att vi får en ny version som verkligen är en förändring. Hade Eon IV kommit ut och kännts som en errata till I, II och III med några sidor extra material så skulle jag nog bli ganska besviken.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Zypher said:
men om man vill vara en speciellt typ av krigare måste man välja att man kommer från en vis miljö för att få dem poäng, attribut och färdigheter som man vill ha.

vilket då blir problem om spelledaren vill att man ska komma från vis miljö.
Sant, men rimligtvis ett ickeproblem. Om SL idag skulle säga "jag vill att alla roller ska ha en bakgrund inom hovet" så skulle en stamkrigare eller sjörövare ändå vara borträknade. I praktiken tror jag inte det blir någon skillnad.

Om det ges några exempel på hur olika yrken ter sig i olika miljöer så tror jag snarare att det ger mer frihet än nu: vill du vara sjöman så kan du hitta en möjlighet att vara det även om du kommer från en hovnära familj.
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Blasphemy said:
varför minska antalet yrken?

mängden av yrken + att man kan göra egna är något av det som jag älskar med EON.

hade hellre sett att ni lagt till 5-10 yrken än att minska ner till 10 totalt
Som det är nu har vi både minskat och ökat antalet yrken. Det finns 7 Yrken som alla rollpersoner väljer mellan. Dessa är alla väldigt breda i sin beskrivning. Exempelvis: Mystiker, Krigare, Underhållare, Ledare och så vidare.

Därefter väljer man en miljö av sju där man varit verksam exempelvis: Hovliv, Undre världen, Vildmark och så vidare.

Man får enheter, föremål och händelsetabellsslag från både yrken och miljö så en krigare i vildmarken är väsentligt skilld från en krigare i hovet (som exempelvis skulle kunna vara en riddare).

Det finns en lång lista med förslag på vilken typ av yrken det kan röra sig om beroende på vilka kombinationer man gör.

I framtiden finns det tankar på att skapa fler yrken. Kanske till och med väldigt specifika yrken som har helt egna händelsetabeller med unika resultat. Men detta blir inte i grundboken.

Själv tycker jag att detta system ger mycket känsla och flexibilitet och underlättar också mycket för spelledaren då han kan vara väldigt tydlig med vilken miljö han vill att alla rollpersoner ska komma ifrån men ändå finns det en stor variation av yrken att välja på där.
Ok, typ vad jag menade.

Jag är såld på iden.
 

jjjohan

Veteran
Joined
30 Jul 2012
Messages
55
Location
Här och där
Jag undrar om det kommer vara samma tänk inför systemet med färdigheter. Kommer det vara ungefär samma och lika många som i EON III, eller kommer även detta att göras om till färre, bredare färdigheter?

Personligen gillar jag det ung som det var i III:an. Har en spontan idé annars om breda färdighetstyper (lite som med yrkena) med ett personligt grundvärde i, baserat på attribut och yrkesval/bakgrund, och där det sen finns specialiceringar att bränna enheter på. Det kan vara svindyrt att höja gruppens grundchans, men billigt att höja en specialicering.
Ex. Grupp: Vapen Specialicering: Svärd

(Tänkte på det i skrivande stund, men inte alls säker på att det är en idé jag gillar. Inser också att frågan antagligen är löst sedan länge)

Det känns sjukt kul med en ny version, och som det låter så kommer EON IV domineras av ännu mer stämmning och inspiration, bara i beskrivningen av regelsystemet. Den känslan dämpar min oro över att det potentiellt kan bli för platta/oinspirerande yrkesgrupper.

Har fullt förtroende för att detta kommer bli skitbra! Framför allt, för att ni verkar så lyhörda och engagerade. All kärlek :heart:

Ber om ursäkt om detta är OT, men kände i alla fall själv att det var relevant eftersom yrken trots allt är en samling färdigheter.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag undrar om det kommer vara samma tänk inför systemet med färdigheter. Kommer det vara ungefär samma och lika många som i EON III, eller kommer även detta att göras om till färre, bredare färdigheter?
Färdigheterna har trimmats en aning, några har försvunnit eller slagits samman och andra har tillkommit. Vad som däremot tillförts är Sekundära färdigheter i form av Expertiser. Detta är extremt smala färdigheter som dels är till för att ge en känsla till rollpersonen men som också kan användas likt vilken färdighet som helst, exempelvis i en social konflikt.

En expertis kan exempelvis vara: "Jargiska viner" eller "Supa folk under bordet" eller "Kloaksystem" eller "Tortyr" eller "Sex" eller "Jonglera" och så vidare.

I boken beskrivs 100 stycken Expertiser och tanken är också att inspirera rollpersoner att skapa egna.

Det finns även Kännetecken som liknar expertiser men istället för att det är något som rollpersonen kan så är det något som rollpersonen är/har. Det kan vara ett maner eller kopplat till utseendet. Exempelvis "Förföriskt leende", "Intensiv blick", "Klingande skratt" och så vidare.

Även här är det knutet mer för att ge känsla till karaktären men är också något som kan användas.

Så vi kan säga att vi har öppnat upp en helt ny sidodörr då det gäller färdigheter och också breddat just vad en färdighet kan vara.


Det känns sjukt kul med en ny version, och som det låter så kommer EON IV domineras av ännu mer stämmning och inspiration, bara i beskrivningen av regelsystemet. Den känslan dämpar min oro över att det potentiellt kan bli för platta/oinspirerande yrkesgrupper.
En av filosofierna bakom Eon IV är just att det ska vara mer känsla genom hela spelet. Personligen tycker jag att vi har kommit långt där både när det gäller texter, upplägg och de nya illustrationerna.

Har fullt förtroende för att detta kommer bli skitbra! Framför allt, för att ni verkar så lyhörda och engagerade. All kärlek
Tack för de varma orden :gremlaugh:
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Överlag mycket kudos till er som sitter och gör Eon IV. Jag är sjukt impad och glad över att ni vågar ta ut svängarna och ha visioner, så att vi får en ny version som verkligen är en förändring. Hade Eon IV kommit ut och kännts som en errata till I, II och III med några sidor extra material så skulle jag nog bli ganska besviken.
Tusen tack :gremsmile:

Det har tagit tid men vi är vid mållinjen nu. Bara några sista stapplande steg. Men målet var ju från början att vi inte bara ville göra en upphottad version av Eon III. Jag skulle säga att det finns mycket nytt i Eon III om du jämför med Eon II men visst var grunden densamma. Nu har vi däremot valt att ta Eon men skrivit det från början. Jag skulle säga att som mest är 3-4% av Eon IV gamla texter. Resten är helt nytt. Vi har smalnat av spelet på vissa delar för att göra det enklare och mer enhetligt men öppnat upp det helt och hållet på andra områden så att man nu kan skapa mer varierande karaktärer.

Vi vill att Eon IV ska vara något helt nytt men man ska ändå känna att det är Eon och att man ska kunna använda sina gamla Eonböcker med endast mindre modifikationer (förutom Mystik & magi kanske).
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Blasphemy said:
Har fullt förtroende för att detta kommer bli skitbra! Framför allt, för att ni verkar så lyhörda och engagerade. All kärlek
Tack för de varma orden :gremlaugh:
På tal om lyhörda så har jag alltid gillat karaktärsdrag på rollpersoner i rollspel, de ger mig en snabb överblick och känsla för en rollperson och ger mig stöd när jag rollspelar.

Sättet som karaktärsdragen är uppbyggda i Pendragon, där varje "drag" är uppdelat i två motpoler är nog det bästa av karaktärsdragssystem.
Motpoler kan vara tillexempel Chaste/Lustful (Kysk/Lösaktig) eller Modest/Proud (Blygsam/Stolt). I pendragon blir motpolernas summa totalt 20, så ju högre man har i ex. Chaste, desto lägre har man i Lustful. För att se hur man reagerar exempelvis på någons flörtande slår man både ett slag för chaste och ett för lustful och det som lyckas bäst blir ens reaktion och man får rollspela den (om man vill slå, ofta kan man ju rollspela det direkt istället med ledning av karaktärsdragen).

Här är ett Pendragon-karaktärsblad, så kan ni kolla själva (under Personality Traits).

Det var någon på forumet som gjorde ett karaktärsblad till Eon där karaktärsdragen var inspirerade av detta system och jag tror det kan fungera utmärkt i Eon. Man får ut så mycket mer rollspel ur de motstående dragen, fråga mig inte varför, men det bara gör att jag vill spela ut min karaktär mer enligt dragen.

Kan detta vara något som är värt att inkludera i någon form i Eon IV kanske? :gremsmile:
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
k7e9 said:
Det var någon på forumet som gjorde ett karaktärsblad till Eon där karaktärsdragen var inspirerade av detta system och jag tror det kan fungera utmärkt i Eon. Man får ut så mycket mer rollspel ur de motstående dragen, fråga mig inte varför, men det bara gör att jag vill spela ut min karaktär mer enligt dragen.

Kan detta vara något som är värt att inkludera i någon form i Eon IV kanske? :gremsmile:
That would be me, och jo. Det gör stor skillnad. :gremlaugh:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tycker det är ett översimplistiskt och onyanserat system, eftersom folk tex lätt kan vara modiga/stolta/kyska ur vissa aspekter och fega/ödmjuka/lösaktiga ur andra. Jag föredrar lite mer psykologiska system, som de för inre kamp man ser i de bättre av World of Darkness-spelen.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Ymir said:
Jag tycker det är ett översimplistiskt och onyanserat system, eftersom folk tex lätt kan vara modiga/stolta/kyska ur vissa aspekter och fega/ödmjuka/lösaktiga ur andra. Jag föredrar lite mer psykologiska system, som de för inre kamp man ser i de bättre av World of Darkness-spelen.
Har tyvärr aldrig riktigt fått mycket rollspelsmässigt stöd av systemet i WoD-spelen, trots mycket spelande i den världen. Den inre och psykologiska kampen i WoD är väldigt intressant dock och det är väldigt kul att spela, det håller jag absolut med om.

Pendragon tycker jag att jag kunnat dra mycket mer nytta av karaktärsdragssystemet och med känt en vilja spela ut en viss personlighetstyp/karaktärsdrag trots att det i situationen kanske varit bättre att "gå emot sin natur". Jag märker också av mer vid de tillfällen då jag faktiskt väljer att gå emot min natur. Det kan ju bero på spelledare, spelstil, medspelare och en hel del andra faktorer men jag tycker att jag haft fler bra rollspels-moments med pendragons system som jag (åtminstånde delvis) kan härleda till spelande på karaktärsdrag, detta trots att jag spelat Pendragon i mycket mindre utsträckning än WoD.

Givetvis kan man handla olika i olika situationer och vara modig i ett läge men feg i ett annat, det tycker jag inte pendragonsystemet hindrar.

Hur som, tycker jag att Pendragons system bidrar mycket mer till spelet och på sätt och vis är lite "djupare" än det nuvarande systemet i Eon III.

Men smaken är olika, tack och lov! :gremsmile:
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Karaktärsdrag i Eon har fått ett helt nytt system och är nu viktiga i spelet.

En tanke vi tidigt hade var att karaktärsdrag som är relativt neutrala (det vill säga inte extremt åt något håll) är relativt ointressanta. Istället vill vi lägga fokus på det som gör rollpersonen unik.

I Eon IV har man två stycken karaktärsdrag. Dels det primära som symboliserar det som utgör själva kärnan i rollpersonen. Därefter det sekundära som är mer föränderligt.

Karaktärsdrag kan dels väljas från boken eller skapas av spelaren eller spelledaren. De är också betydligt mer varierande och kan vara i stil med "Plikt", "Rikedom", "Sex", "Kamp", "Nyfiken" och så vidare.

När man följer sina karaktärsdrag så återhämtar man Fokus som är en mental resurs (tänk Ödestärningarna från Eon III). Man mår bra att följa de vägar som karaktärsdragen för en.

Sedan finns det andra finesser. Exempelvis kan man ge andra rollpersoner karaktärsdrag via sociala konflikter, karaktärsdrag kan omvandlas till svagheter (då måste man klara av ett svårighetsslag för att inte falla till föga för karaktärsdraget när spelledaren tycker att det är lämpligt) samt att om man uppfyller dem "fullt ut" så kan man även återställa mentala trauman av olika slag.

Så... Karaktärsdrag är betydligt annorlunda från Eon I-III och har en tydlig användning i spel.
 

jjjohan

Veteran
Joined
30 Jul 2012
Messages
55
Location
Här och där
Blasphemy said:
I Eon IV har man två stycken karaktärsdrag. Dels det primära som symboliserar det som utgör själva kärnan i rollpersonen. Därefter det sekundära som är mer föränderligt.

Karaktärsdrag kan dels väljas från boken eller skapas av spelaren eller spelledaren. De är också betydligt mer varierande och kan vara i stil med "Plikt", "Rikedom", "Sex", "Kamp", "Nyfiken" och så vidare.
Jag tycker systemet i sig låter spännande, men snälla säg att det du menar INTE är att grundattributen har kortats ned till ETT karaktärsdrag a la Trudvang? Jag tycker att det är en sådan stor del av känslan att ha värden i alla mina fysiska och mentala egenskaper, som är mer eller mindre "unika".
När det nya systemet för Trudvang kom tyckte jag först det lät riktigt nice, men jag ledsnade på en gång.
Har jag missförstått? I så fall, vill du utveckla vad de primära karaktärsdragen är för något?

Blasphemy said:
När man följer sina karaktärsdrag så återhämtar man Fokus som är en mental resurs (tänk Ödestärningarna från Eon III). Man mår bra att följa de vägar som karaktärsdragen för en.
Sjukt bra idé. Extremt bra. I like it.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
jjjohan said:
Jag tycker systemet i sig låter spännande, men snälla säg att det du menar INTE är att grundattributen har kortats ned till ETT karaktärsdrag a la Trudvang?
Rollpersonen i Eon IV har både attribut (Styrka, Tålighet, etc) och färdigheter (Svärd, Hoppa, etc). Det system som är utbytt är det gamla Heder, Amor, Lojalitet, etc till ett som ger ett större driv under spel. I Eon I-III så var karaktärsdragen mestadels passiva mätare, i Eon IV blir det istället något aktivt som spelarna vill föra in under äventyret.
 
Top