Nekromanti Yrken i Eon IV

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Arfert said:
Kudos för dom ambitionerna! Bara ni inte alienerar de gamla EONiterna. Fast jag tycker det är helt rätt tänkt.
+1

Som gammal EONit tror jag att hela upplägget blir skitbra. Vill folk i min grupp ha mer uppslag på yrken kan de ju bara titta i mina Eon III-böcker och bygga ihop motsvarande själva.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Jag hoppas det blir intressantare än DoD Trudvangs karaktärs skapande, där utgår man ifrån oroväckande likt system Arketyp(yrke) + Miljö. Dock är ju regelsystemet inte lika djuplodande som Eons, men med alla dessa röster som pratar om förenkling blir man ju lite nervös. -Vad kommer Eon IV egentligen att bli?
Det är det jag mest ställer mig frågeande till nu, (så även spelgruppen min) det är svårt att säga och efter att läst igenom hela tråden. Det nya systemet känns just bara 'enkelt' ! Inte inspirerade, nytt eller särskilt genomtänkt.
Vad är Eon tänkt att vara? För mig har det alltid varit ett rollspel för dem som inte räds att sätta sig in i komplicerade regelsystem, även om kärnan är enkel och konsekvent. -När blev Eon ett nybörjar-rollspel?
Jag tror att Eon IV borde hetta Eon-for-dummies!

Okej, inget konstruktivt inlägg direkt, men jag (vi) måste få säga vad vi känner. -Förvirring! ?

Allmoge Nej, -Arbetare Ja!
Infiltratör -Jag kräks lite i munnen varje gång jag läser det...

Till Eon "teamet" kämpa på ni kan inte ha det lätt :gremsmile:
 

Virvelmoln

Veteran
Joined
16 Jan 2010
Messages
73
Location
Borlänge
Det kanske kommer en Eon (IV) Expert? antar att det inte finns några som helst planer på det, men det skulle kunna göra många nöjda. Dvs en modul med massa massa detaljer och frivilliga regler man kan gotta sig i.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Vad är Eon tänkt att vara? För mig har det alltid varit ett rollspel för dem som inte räds att sätta sig in i komplicerade regelsystem, även om kärnan är enkel och konsekvent.
Målet är att Eon IV inte skall vara ett komplicerat regelsystemet. Men det var inte målet med Eon III heller. Varför bygga ett system som är komplicerat liksom? Det skall vara ett system som en nybörjare skall kunna sätta sig in i.

Däremot så är målet att bygga ett system som har ett djup. Ett system som fungerar likaväl att spela på hög nivå till riktigt, riktigt låg nivå. Ett system med många taktiska val och sätt att lösa situationer.

Att vi sedan har plockat bort vissa saker som varit långsamma eller känts oinspirerade är självklart en konsekvens av detta (för att nämna yrken så går det snabbare att köpa färdigheter exempelvis, vi har tagit bort framgångsslagen och så vidare). Kanske glädjer vi inte alla. Men jag tror många kommer uppskatta den nya dynamiken i systemet.

Alla vi som skapar Eon IV är eoniter i själ och hjärta. Hade vi velat göra ett helt nytt spel så hade vi inte kallat det Eon. Så... ha lite tilltro. Det blir inte DoDT :gremsmile:
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Oreh said:
Jag hoppas det blir intressantare än DoD Trudvangs karaktärs skapande, där utgår man ifrån oroväckande likt system Arketyp(yrke) + Miljö. Dock är ju regelsystemet inte lika djuplodande som Eons, men med alla dessa röster som pratar om förenkling blir man ju lite nervös. -Vad kommer Eon IV egentligen att bli?
Det är det jag mest ställer mig frågeande till nu, (så även spelgruppen min) det är svårt att säga och efter att läst igenom hela tråden. Det nya systemet känns just bara 'enkelt' ! Inte inspirerade, nytt eller särskilt genomtänkt.
Vad är Eon tänkt att vara? För mig har det alltid varit ett rollspel för dem som inte räds att sätta sig in i komplicerade regelsystem, även om kärnan är enkel och konsekvent. -När blev Eon ett nybörjar-rollspel?
Jag tror att Eon IV borde hetta Eon-for-dummies!
Jag får lite samma känslor faktiskt.
Jag hoppas inte "nybörjarvänligt" innebär "enkelt" eller än värre, "simpelt".

Bristen av stridsvana tillexempel oroar mig lite, och jag vill gärna veta lite mer. Få val är för mig inte inspirerande, men jag har ju såklart inte stängt några dörrar.

Får bara vänta för att höra mer om vad spelet har att erbjuda.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
ag hoppas inte "nybörjarvänligt" innebär "enkelt" eller än värre, "simpelt".
Det är kul (och skönt att höra) att ni oroar er för att det skall bli för simpelt medan vi som gör det oroar oss för att det skall bli för komplext.

Och som sagt återigen. Det är Eon vi gör. Inte något annat spel.

Och som jag skrev ovan. Den som inte vill använda mallar för att göra rollpersonerna kan skapa dem efter det "komplexa" systemet. Det är bara att vi vill ha en lägre tröskel.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Blasphemy said:
Det är kul (och skönt att höra) att ni oroar er för att det skall bli för simpelt medan vi som gör det oroar oss för att det skall bli för komplext.

Och som sagt återigen. Det är Eon vi gör. Inte något annat spel.

Och som jag skrev ovan. Den som inte vill använda mallar för att göra rollpersonerna kan skapa dem efter det "komplexa" systemet. Det är bara att vi vill ha en lägre tröskel.
Eon är lite som EVE i inlärnings kurva för nybörjare. Denna bild är en modifierad bild från xkcd.

Men det känns som en rätt bra illustration för hur Eon III verkar för nybörjar spelare och spelledare. Så att göra det lättare att komma in i är ingen dum ide.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Om ni vill nå nybörjare idag (till skillnad hur det var på 90-talet) så tänk "simpelt". Tror inte att ni gör nåt för enkelt. Fansen får ni i alla fall.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Mundo said:
Oreh said:
Jag hoppas det blir intressantare än DoD Trudvangs karaktärs skapande, där utgår man ifrån oroväckande likt system Arketyp(yrke) + Miljö. Dock är ju regelsystemet inte lika djuplodande som Eons, men med alla dessa röster som pratar om förenkling blir man ju lite nervös. -Vad kommer Eon IV egentligen att bli?
Det är det jag mest ställer mig frågeande till nu, (så även spelgruppen min) det är svårt att säga och efter att läst igenom hela tråden. Det nya systemet känns just bara 'enkelt' ! Inte inspirerade, nytt eller särskilt genomtänkt.
Vad är Eon tänkt att vara? För mig har det alltid varit ett rollspel för dem som inte räds att sätta sig in i komplicerade regelsystem, även om kärnan är enkel och konsekvent. -När blev Eon ett nybörjar-rollspel?
Jag tror att Eon IV borde hetta Eon-for-dummies!
Jag får lite samma känslor faktiskt.
Jag hoppas inte "nybörjarvänligt" innebär "enkelt" eller än värre, "simpelt".

Bristen av stridsvana tillexempel oroar mig lite, och jag vill gärna veta lite mer. Få val är för mig inte inspirerande, men jag har ju såklart inte stängt några dörrar.

Får bara vänta för att höra mer om vad spelet har att erbjuda.
Har krångel alltså - i sig - ett egenvärde?

Jag kan tänka mig att följande har värden:
- Mycket inspiration/output från systemet
- Mycket inspirationshjälp i rollpersonsskapandet
- Realism trovärdighet, alltså att systemet ger resultat som är rimliga

...men krångel tycker jag känns som en oönskad konsekvens av att man försöker få ihop såna grejer. Om man kan bibehålla realismen och inspirationshjälpen på samma nivåer men minska antalet ändlösa tabeller och snabba upp det hela, vari ligger nackdelen?

Krångel för krånglets skull? Det måste vara krångligt, annars är det inte Eon? Det känns lite skönt att ha lärt sig systemet och kunna se ner på alla som inte orkar?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Alltså visserligen består en del utav Eon's gamla charm i alla fantaziljoner tabeller och krångliga extraregler som egentligen aldrig gjorde något.
Alltså vi har exempel på intressanta regler som aldrig någon spelgrupp körde med. Utmattning är det mest uppenbara, alla spelgrupper har försökt spela med detta men tröttnat efter ett tag på allt pillande fram och tillbaka. Ett annat exempel är hur jäkla drygt det är att hålla reda på blödningstakt som ändå mördar en efter striden är slut, så man blir tokarg för att ens karaktär överlevde striden men dör av blodförlust en halv minut senare eller en infektion en dag senare.

Alltså personligen anser jag att sålänge skadorna är detaljerade med gore, gritt och "fuck jag känner hur illa min rollperson mår nu" så är jag nöjd egentligen. Vilket inte innebär att jag tänker vara tyst och ta emot när saker inte går min väg.

Men tillbaka till simpelt. Simpelt betyder absolut inte dåligt faktiskt. Jag tror att EonIV kan bli mycket elegant och simpelt. Liksom istället för att slå minst sex slag en runda så kan det räcka med ett/två eller något sådant. Och ändå få in dramatiken och spänningen.

Vill upplysa om The One Ring för EonIV teamet om de inte redan sett det. Där sköts reglerna väldigt elegant och på ett sätt som verkar likna hur EonIV kommer se ut. Simpelt, elegant och fruktansvärt roliga/taktiska och intressanta strider. Med 1 slag per person/runda. (Dock finns ingen träfftabell, vilket Eon MÅSTE ha :gremmad: )



/Poseur
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Fansen får ni i alla fall.
Gammalt George Lucas-tänk?

Förlåt, det var billigt av mig. Kör på förenklingar om ni vill, men gå för Daaks skulle inte in i nån "våra fans kommer skaffa det här oavsett"-fälla!

För min del ser jag inget problem om karaktärsskapandet kan ta lite tid - skapa en karaktär gör man i slow-time, den tiden går inte ut över tiden man sitter och spelar. Ibland kan jag till och med tycka att för simpla system där jag inte investerar nån tid i karaktärsbygget också gör att jag bryr mig mindre om karaktären när det är dags att spela.

Usch vilken buttersmurf jag är!

/ Phelan
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Alltså det är bara positivt om karaktärsskapandet går fort faktiskt. Det går ju alltid att sätta sig ner i flera dagar och tänka ut karaktärens bakgrund, förhållanden, utseende och så vidare om man vill. Däremot går det inte att göra en roll fortare än vad det går. Som i nuvarande Eon, det går inte att göra en roll fort, det tar tid. Men i exempelvis vampire så går det på fem minuter att pilla ner statsen på rollen, men fortfarande kan du ägna timmar åt själva karaktären om man vill. Vice versa går inte.

Men utöver alla bakgrundsslag och sådant får ni gärna lägga in en ,typ checklista, till karaktärerna med frågor att besvara om ens uppväxt.
Typ:
*Hur ser du ut?
*Hur var din uppväxt?
*Hur behandlade dina föräldrar dig?
*Hur var din första kyss?
*Har du förlorat någon du älskar?
*Hur kommer det sig att du har yrket du har?
*Vad är det bästa minnet din karaktär har?
*Osv.

En lista med frågor att besvara om sin karaktär, som är frivillig men uppmuntras att svara på.
Kan hjälpa nybörjare som veteran att komma fram till mer om sin roll.


/Poseur
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,098
Poseur said:
Alltså det är bara positivt om karaktärsskapandet går fort faktiskt. Det går ju alltid att sätta sig ner i flera dagar och tänka ut karaktärens bakgrund, förhållanden, utseende och så vidare om man vill. Däremot går det inte att göra en roll fortare än vad det går. Som i nuvarande Eon, det går inte att göra en roll fort, det tar tid. Men i exempelvis vampire så går det på fem minuter att pilla ner statsen på rollen, men fortfarande kan du ägna timmar åt själva karaktären om man vill. Vice versa går inte.

Men utöver alla bakgrundsslag och sådant får ni gärna lägga in en ,typ checklista, till karaktärerna med frågor att besvara om ens uppväxt.
Typ:
*Hur ser du ut?
*Hur var din uppväxt?
*Hur behandlade dina föräldrar dig?
*Hur var din första kyss?
*Har du förlorat någon du älskar?
*Hur kommer det sig att du har yrket du har?
*Vad är det bästa minnet din karaktär har?
*Osv.

En lista med frågor att besvara om sin karaktär, som är frivillig men uppmuntras att svara på.
Kan hjälpa nybörjare som veteran att komma fram till mer om sin roll.


/Poseur
Åh vad jag hatar den listan (som finns i eon III)! Min SL försöker alltid tvinga mig att svara på dessa astråkiga frågor.

Eftersom man absolut inte får kritisera folk här, så ska jag exemplifiera med Eon III lista och inte Pousurs.

"Vilken är din favoritfärg?", "Vem tvättar dina kläder?" Seriöst vem f-n bryr sig!

Gärna en checklista. Men då får det gärna vara lite frågor som kan fylla en spelmässig funktion och som är lite mer stämningshöjande.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Förlåt, det var billigt av mig. Kör på förenklingar om ni vill, men gå för Daaks skulle inte in i nån "våra fans kommer skaffa det här oavsett"-fälla!
Vi gör Eon IV till ett spel som vi själva vill spela och vi är ju själva eoniter sedan många år. Klart vi är måna om våra fans, vi vet själva hur det är.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Men utöver alla bakgrundsslag och sådant får ni gärna lägga in en ,typ checklista, till karaktärerna med frågor att besvara om ens uppväxt.
Typ:
*Hur ser du ut?
*Hur var din uppväxt?
*Hur behandlade dina föräldrar dig?
*Hur var din första kyss?
*Har du förlorat någon du älskar?
*Hur kommer det sig att du har yrket du har?
*Vad är det bästa minnet din karaktär har?
*Osv.
Det första jag läste som Nallo (Blasphemy) skrivit var just en sådan checklista i Codex nån gång i forntiden. Tio år sen kanske? Men jag gillade listan skarpt, det gav inlevelse att tänka över lite mer om vad rollpersonen gjorde vid sidan av spelmötena och för den delen vad som gjorts innan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
avatarex said:
Men utöver alla bakgrundsslag och sådant får ni gärna lägga in en ,typ checklista, till karaktärerna med frågor att besvara om ens uppväxt.
Typ:
*Hur ser du ut?
*Hur var din uppväxt?
*Hur behandlade dina föräldrar dig?
*Hur var din första kyss?
*Har du förlorat någon du älskar?
*Hur kommer det sig att du har yrket du har?
*Vad är det bästa minnet din karaktär har?
*Osv.
Det första jag läste som Nallo (Blasphemy) skrivit var just en sådan checklista i Codex nån gång i forntiden. Tio år sen kanske? Men jag gillade listan skarpt, det gav inlevelse att tänka över lite mer om vad rollpersonen gjorde vid sidan av spelmötena och för den delen vad som gjorts innan.

Mjo, hur intressanta man tycker att såna där listor är brukar variera ganska mycket från person till person. Allt utom de där två första på den där listan tyckte jag var riktigt bra, precis såna jag brukar köra i början av spelmötena, när vi kör lite portaler för att komma in i spelvärlden.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Visst hade du fått kritisera både min och andras saker. Beror på hur man kritiserar något. Men givetvis var inte min lista vidare genomarbetat, bara ett litet exempel.

Men.
Håller med om att listan som finns med i EON III är tråkig och din SL är ganska dålig som tvingar dig att besvara den. Men det bör finnas en frivillig lista och den bör ha många frågor som både är relevanta och kan verka irrelevanta. Att svara på frågan blå på favoritfärg är ju ganska uppenbart, men om det står "varför är din favoritfärg just <Färg>? Så blir man ju tvungen att hitta på en liten rolig anledning om varför karaktären gillar den färgen och då blir det plötsligt mer relevant och trevligt för inlevelsen.

Sedan ska inte spelledaren tvinga någon att besvara frågorna, men gärna uppmuntra det.


/Poseur
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Det första jag läste som Nallo (Blasphemy) skrivit var just en sådan checklista i Codex nån gång i forntiden. Tio år sen kanske? Men jag gillade listan skarpt, det gav inlevelse att tänka över lite mer om vad rollpersonen gjorde vid sidan av spelmötena och för den delen vad som gjorts innan.
Ja jag har sett checklistor i många rollspel och vissa är bättre än andra så att säga. Men saker som blir intressanta är istället för att kunna svara "Ja/Nej" eller "<substantiv>" på frågorna så formulerar man frågorna så att man lär tänka ut en liten historia kring dem.
Exempel är ju att lägga in "hur" eller "varför" i frågorna.

Sedan frågor som kan knytas till en bakgrundshistoria lika mycket som att ge krydda åt karaktären.
därför tycker jag exempelvis som exemplet ovan att fråga "varför är din favoritfärg som den är?" en lämplig fråga.
*Hur kommer det sig att du fick tag på vapnet du har i din ägo just nu?
*Varför har du lämnat ditt hem?
*På vilket sätt skedde det största sveket mot dig?

Nu är inte jag kanske den mest lämpade att skriva en genomgående checklista men jag tror som sagt att får man till bra frågor som uppmuntrar till att man fantiserar ihop en liten berättelse om svaret så tror jag man har kommit längre än "Blå, nej gul!"


/Poseur
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Poseur said:
...exempel på intressanta regler som aldrig någon spelgrupp körde med. Utmattning är det mest uppenbara, alla spelgrupper har försökt spela med detta men tröttnat efter ett tag på allt pillande fram och tillbaka. Ett annat exempel är hur jäkla drygt det är att hålla reda på blödningstakt som ändå mördar en efter striden är slut, så man blir tokarg för att ens karaktär överlevde striden men dör av blodförlust en halv minut senare eller en infektion en dag senare.

Men tillbaka till simpelt. Simpelt betyder absolut inte dåligt faktiskt. Jag tror att EonIV kan bli mycket elegant och simpelt. Liksom istället för att slå minst sex slag en runda så kan det räcka med ett/två eller något sådant. Och ändå få in dramatiken och spänningen.
/Poseur
Blödning & Utmattning onödiga regler? - För vissa kanske. Men för mig själv och de jag spelar med är det inte det. Jag kan hålla med om att du fortfarande kan ha spänning och dramatik med mindre regler, det kan många gånger öka spänningen om striderna går fort och man svettas av dödsångest.
Men att ta bort utmattningen ja, då blir man ju inte trött vilket är tämligen orealistisk. Ta bort blödningen ja, då blöder man ju inte vilket är minst lika orealistisk.
Och det är just dessa parmetrarna som jag vill åt, och jag har hittat dem i Eon.
Om någon blir grinig för att dennes rollperson dog av blödning "efter" striden, så kan jag bara säga att det var väl tråkigt men det är nog vad som hade hänt om du ådragit dig sådana skador i verkligheten.

Vill man inte ha med regler är det väl bara att se förbi dem. Det är jävligt mycket mer omständigt och tidskrävande att "lägga till" det som saknas som somliga förespråkar. För min del får Neogames gärna skriva [Frivillig regel] över hela omslaget på EON.
 
Top