Nekromanti Yrken i Eon IV

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Jag håller med dig.

Jag gillar utmattning och blödning.
Gör så att man måste tänka på när man blir skadad och se till att lägga om det istället för att säga "Meh jag läker level + 6hp per natt". Samt att det gör att man gillar de mumsiga biomantikerna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Oreh said:
Vill man inte ha med regler är det väl bara att se förbi dem. Det är jävligt mycket mer omständigt och tidskrävande att "lägga till" det som saknas som somliga förespråkar. För min del får Neogames gärna skriva [Frivillig regel] över hela omslaget på EON.
En tanke kan ju vara att ha en grundbok som helt enkelt lägger grunden för "nya" Eon, och sedan ha alla såna där grejer i en "expertbok" man kan köpa till? På så vis skrämmer man inte bort nybörjare, samtidigt som de som orkar med regler för utmattning och blödning också får sitt.

"Det går ju att plocka bort" är ett ganska elitistiskt argument; de som plockar bort saker är ju generellt de som är vana rollspelare; nybörjare kör med ALLT. Oftast, alltså.

Upplever jag det som.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Utmattning och blödning kan ju lösas smidigare åtminstone?

Man behöver inte räkna så detaljerat poäng-för-poäng. Blödning kan skötas utanför strid t ex.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Lilla My said:
Man behöver inte räkna så detaljerat poäng-för-poäng. Blödning kan skötas utanför strid t ex.
Mjo. Så gör ju mitt favvo-tradsystem Volt. En helt fungerande lösning.
 

Virvelmoln

Veteran
Joined
16 Jan 2010
Messages
73
Location
Borlänge
om vi nu ska snacka om blödning, så tycker jag den borde bli mildare också, samt enklare. min karaktär ådrog sig ett hugg ifrån random soldat och fick blödningstakt 20. gruppen spendera 8 ödespoäng och en läkekunnig med 15 i färdighet la om såret ganska direkt vilket dock bara fick ner blödningstakten till 12, så dog min karaktär som jag spelat på i 5 år.. sådant är inte så kul

till skillnad så skulle han aldrig dött av 20 trauma.. (hård krigare)

edit: dessutom så är blödning mest en tråkig skada som är oeffektiv då den används på fienden, de blir inte satta ur stridbart skick men dödar dem på lång tid, vilket man oftast inte är ute efter, medans om man får det emot sig så är det enormt dödligt.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Virvelmoln said:
edit: dessutom så är blödning mest en tråkig skada som är oeffektiv då den används på fienden, de blir inte satta ur stridbart skick men dödar dem på lång tid, vilket man oftast inte är ute efter, medans om man får det emot sig så är det enormt dödligt.
Jo jag ser din poäng, men det beror ju på att de flesta Sl's kör med att alla sina gubbar slåss tills dom dör. Jag menar en stadsvakt slåss troligen inte till döden, en tirak...kanske. Men Blödning är en del som jag gillar, det är ju ingen regel att man måste köra med den.
Stegringen är kanske lite brant, 1/minut, 1/runda är en rätt stor skillnad.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Blödning & Utmattning onödiga regler? - För vissa kanske. Men för mig själv och de jag spelar med är det inte det. Jag kan hålla med om att du fortfarande kan ha spänning och dramatik med mindre regler, det kan många gånger öka spänningen om striderna går fort och man svettas av dödsångest.
Men att ta bort utmattningen ja, då blir man ju inte trött vilket är tämligen orealistisk. Ta bort blödningen ja, då blöder man ju inte vilket är minst lika orealistisk.
Och det är just dessa parmetrarna som jag vill åt, och jag har hittat dem i Eon.


Vill man inte ha med regler är det väl bara att se förbi dem. Det är jävligt mycket mer omständigt och tidskrävande att "lägga till" det som saknas som somliga förespråkar. För min del får Neogames gärna skriva [Frivillig regel] över hela omslaget på EON.
Jag är ganska säker på att den stora massan tycker att utmattningsreglerna är jobbiga, dryga, brutalt oslipade och mestadels ivägen. Men ändå lite charmiga.
Men för min del kan inte den enorma sifferkåtheten med att pilla i X-kryss per runda och sudda Y-kryss per runda i fem olika rutor och slå en massa jädrans slag för allt och lite till.
Orealistiskt att man inte blir trött och blöder, okej men då blöder man inte i något annat spel då när man är skadan? Inte trött bara för att det inte finns utmattning? Okej men om man måste ha sifferpillande flera timmar i streck så tycker jag åtminstone att man kan tunna ut det.
Men tillbaka till realistiskt och blöda... Skära sig i handen ett enkelt snitt med kniv DÖR en normal person av i EonIII(och absolut tidigare upplagor)
Eller en normal person får svårare på allt han tagit sig för efter att han har druckit en 8cl sprit, eller ta två sådana och personen har stor risk att svimma av utmattning eller bara däcka.

Jag måste säga att jag också var grymt anti att de skalade av reglel efter regel för EONIV, men desto mer jag tänker på det så tycker jag de ska släppa en "expert" bok. Så får alla realistiska rollspelare alla deras regler utan att det skrämmer iväg nybörjarna med en 300sidor A4-bok.

Om någon blir grinig för att dennes rollperson dog av blödning "efter" striden, så kan jag bara säga att det var väl tråkigt men det är nog vad som hade hänt om du ådragit dig sådana skador i verkligheten.
Alltså det hela är faktiskt ganska löjligt, har ens rollperson överlevt den farliga striden så bör man kunna känna sig relativt säker efteråt, åtminstone med att den inte dör pågrund utav en regel som är fruktansvärt överdödlig. Att säga att man får skylla sig själv tycker jag inte är ett särskilt bra bevis på gott uppförande eller ömsesidig respekt för sina spelare. Liksom om spelarna lägger ner energi och tid i sin karaktär, i vissa fall säkerligen hundratals timmar, så är det självklart att de blir irriterande och griniga över att de dör, speciellt om det är på grund utav en dålig regel som inte tillför spelet något eller ännu värre att spelledaren inte gav dem något val än att slåss mot fienderna som var lite för farliga. Men framför allt tror jag att om det inte får någon meningsvärd död så är det en fruktansvärt värdelös död och avslut på karaktären. Ungefär på samma sätt som spelarna vid hälften utav din råplanerade kampanj säger, "nej skit i det här nu, nu spelar vi nått annat", utan förvarning.

/Poseur
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Re: Yrken i Eon IV OT

Poseur said:
Jag är ganska säker på att den stora massan tycker att utmattningsreglerna är jobbiga, dryga, brutalt oslipade och mestadels ivägen. Men ändå lite charmiga.
Men för min del kan inte den enorma sifferkåtheten med att pilla i X-kryss per runda och sudda Y-kryss per runda i fem olika rutor och slå en massa jädrans slag för allt och lite till.
Jag säger inte att reglerna i EON III är ultimata på något vis, annars hade jag inte brytt mig om vad som händer med 4:an. Utmattnings reglerna är bökiga att hålla reda på, det tog lång tid innan vi behärskade dem. Du får kalla det charmigt eller vad du vill, men jag tror att det finns många som ser en annan sida av Utmattningen i Eon, speciellt utanför strid. Utmattningen finns för att öka realismen inte krångla till spelet. Så visst kan man förenkla den utan att kompromissa på realismen är jag naturligtvis positiv -det är ingen som vill ha regler som är krångliga.

Poseur said:
Orealistiskt att man inte blir trött och blöder, okej men då blöder man inte i något annat spel då när man är skadan? Inte trött bara för att det inte finns utmattning? Okej men om man måste ha sifferpillande flera timmar i streck så tycker jag åtminstone att man kan tunna ut det.
Svar: I andra spel, tja visst man kan väl låtsas att man blöder eller är trött, men regeltekniskt: Nej, precis!
Svar: Tunna ut, javisst gör så det blir enklare, snabbare och behåller realismen. Det är återigen säkert vad alla vill.

Poseur said:
Men tillbaka till realistiskt och blöda... Skära sig i handen ett enkelt snitt med kniv DÖR en normal person av i EonIII(och absolut tidigare upplagor)
Eller en normal person får svårare på allt han tagit sig för efter att han har druckit en 8cl sprit, eller ta två sådana och personen har stor risk att svimma av utmattning eller bara däcka.
Okej låt oss göra en undersökning. Normal person 6 rutor i Trauma/Smärta/Blodförlust/Utmattning. Ett enkelt snitt, hmm fritt för tolkning. Vi tar en rejäl dolk, snitt låter ju som skärande alltså hugg H+1. Bäst att inte sära för löst då kommer de hävda att under sökningen är opålitlig, -Jag tar i för kung och fosterland. STY 11 och RÖR 11 ger Grundskada på Ob1T6. Okej skär i handen (slår tärning 4+1=5) Ajjj som F-n. Kontrollerar Skadetabell: Hugg, Ytlig skada T+1, S+1, B+1. Okej detta gav ju ingen blödningstakt har 8 poäng kvar innan jag får 1/min.
Hmm, lite ynkligt tycker jag nästan. Statiskt ger bara var 29:e slag upphov till extra skada.

Jag ber istället min kompis testa samma sak med sitt Slagsvärd H:Ob4T6, han tar i allt han kan Kraftfullt +Ob1T6 och själv har han en Grundskada på +Ob1T6. (1+4+5+2+5+(OB=1+3)+4 = 25) Nu liknar det nå't, Allvarlig skada (rullar T10 = 3) Artärblödning T/10=2 S/10=2 Bx1 AMP. Amputationsrisken är Ob2T6 vilket jag lyckas med. Men nu snackar vi: artärådern är av och det pissar blod 2 kryss runda. Jag hållar handen för såret (blödningstakt 24). Min kompis ser att jag börjar bli blek i synen och släpper genast slagsvärdet till marken. I en klädkista hittar han en skjortel som han river till en lång remsa. Det tar fem rundor i anspråk jag har förlorat 10 kryss i Blodförlust. Han börjar lägga ett förband (Ob2T6) detta lyckas och blödningstakten minskar med -Ob1T6 = 2. Detta tar fem rundor till och blodförlusten är nu 20 kryss, Dödslag slås 3+4=7 mot Chock 11. Blödningstakten är nu 23 vilket är för mycket, dock har det gått över en minut nu och jag har vilat vilket betyder att jag minskar naturligt 2 rutor och är ner på 21 (2/r). Blodet forsar ohämmat och linnetyget är mättat av blod, en mörk pöl växer sig stor på stengolvet. Min kompis letar efter något som han kan lägga tryckförband med istället, på ett bord står en liten ask som han kastar i golvet och stampar sönder, han tar den del han anser fungera bäst. Detta tar ytterligare fem rundor. Jag förlorar 10 kryss till och slår Dödslag med Ob5T6 (1+1+4+2+(OB=5+5) = 18) När min kompis sätter sig ner för att lägga förbandet ser han att min kropp är livlös.

Det här är alltså vad som krävs för att död av blödning, ett enkelt skär med skadeverkan 25 och oturen att för resultat 3 : artärblödning

För den som är intresserad kan sägas att i Spelledarens Guide s69 står "Lyckas slaget för att hejda en blödning gäller förbandets verkan efter halva tidsåtgången har passerat." I Spelaren bok s114 står "Lyckas slaget fungerar förbandet eller tryckförbandet från och med den runda som det blev klart". Jag vet inte vilket som är tänkt att gälla.

Poseur said:
Jag måste säga att jag också var grymt anti att de skalade av reglel efter regel för EONIV, men desto mer jag tänker på det så tycker jag de ska släppa en "expert" bok. Så får alla realistiska rollspelare alla deras regler utan att det skrämmer iväg nybörjarna med en 300sidor A4-bok.
Ja men jag får uppfattningen om att det inte blir någon Eon Expert, det är nog inte vad Neogames tänker sig.

Poseur said:
Alltså det hela är faktiskt ganska löjligt, har ens rollperson överlevt den farliga striden så bör man kunna känna sig relativt säker efteråt, åtminstone med att den inte dör pågrund utav en regel som är fruktansvärt överdödlig. Att säga att man får skylla sig själv tycker jag inte är ett särskilt bra bevis på gott uppförande eller ömsesidig respekt för sina spelare. Liksom om spelarna lägger ner energi och tid i sin karaktär, i vissa fall säkerligen hundratals timmar, så är det självklart att de blir irriterande och griniga över att de dör, speciellt om det är på grund utav en dålig regel som inte tillför spelet något eller ännu värre att spelledaren inte gav dem något val än att slåss mot fienderna som var lite för farliga. Men framför allt tror jag att om det inte får någon meningsvärd död så är det en fruktansvärt värdelös död och avslut på karaktären. Ungefär på samma sätt som spelarna vid hälften utav din råplanerade kampanj säger, "nej skit i det här nu, nu spelar vi nått annat", utan förvarning.
Löjligt att man dör efter striden?, jag skulle säga att det är ganska konstigt att man inte kan dö om det pissar blod ur en artär likt mitt exempel ovan. I så fall skulle blödningen avstannat så fort "kompisen" lätt svärdet falla till golvet och han insåg vad han hade gjort. Det skulle jag se som löjligt.
Och är den verkligen överdödlig, jag har aldrig personligen varit med när en artär brister, men jag har hört att det är oerhört svårt att överleva, speciellt på medeltiden då det inte fanns någon möjlighet att få blod efter en stor förlust.
Om alla är medvetna om att blodförslust finns simulerat i spelet och att det är dödligt, borde väl spelare acceptera det på samma sätt som de accepterar att deras rollperson dör av höga fall, en yxa mellan ögonen eller drunkning. Med lite känsla skulle man kunna göra en bortgång genom blodförlust oerhört dramatisk och känslofylld om spelaren vill låta sin karaktär gurgla fram några sista ord till sin bror eller hemliga kärlek innan han dör.

/ Oreh
 

Virvelmoln

Veteran
Joined
16 Jan 2010
Messages
73
Location
Borlänge
Re: Yrken i Eon IV OT

Oreh said:
Poseur said:
Alltså det hela är faktiskt ganska löjligt, har ens rollperson överlevt den farliga striden så bör man kunna känna sig relativt säker efteråt, åtminstone med att den inte dör pågrund utav en regel som är fruktansvärt överdödlig. Att säga att man får skylla sig själv tycker jag inte är ett särskilt bra bevis på gott uppförande eller ömsesidig respekt för sina spelare. Liksom om spelarna lägger ner energi och tid i sin karaktär, i vissa fall säkerligen hundratals timmar, så är det självklart att de blir irriterande och griniga över att de dör, speciellt om det är på grund utav en dålig regel som inte tillför spelet något eller ännu värre att spelledaren inte gav dem något val än att slåss mot fienderna som var lite för farliga. Men framför allt tror jag att om det inte får någon meningsvärd död så är det en fruktansvärt värdelös död och avslut på karaktären. Ungefär på samma sätt som spelarna vid hälften utav din råplanerade kampanj säger, "nej skit i det här nu, nu spelar vi nått annat", utan förvarning.
Löjligt att man dör efter striden?, jag skulle säga att det är ganska konstigt att man inte kan dö om det pissar blod ur en artär likt mitt exempel ovan. I så fall skulle blödningen avstannat så fort "kompisen" lätt svärdet falla till golvet och han insåg vad han hade gjort. Det skulle jag se som löjligt.
Och är den verkligen överdödlig, jag har aldrig personligen varit med när en artär brister, men jag har hört att det är oerhört svårt att överleva, speciellt på medeltiden då det inte fanns någon möjlighet att få blod efter en stor förlust.
Om alla är medvetna om att blodförslust finns simulerat i spelet och att det är dödligt, borde väl spelare acceptera det på samma sätt som de accepterar att deras rollperson dör av höga fall, en yxa mellan ögonen eller drunkning. Med lite känsla skulle man kunna göra en bortgång genom blodförlust oerhört dramatisk och känslofylld om spelaren vill låta sin karaktär gurgla fram några sista ord till sin bror eller hemliga kärlek innan han dör.

/ Oreh
Folk brukar vilja ha möjlighet att strida utan att allt för ofta behöva göra nya karaktärer, men det är klart att det varierar helt på vad för typ av grupp man spelar i. I mina polares spelgrupp där de kör drakar och demoner förstår jag att de inte bryr sig nå vidare när deras gubbar dör då de spenderat 20 min på karaktärsskapande och snabbt har fått en ny karaktär som är med och slåss, det är lite värre när man lagt ner timmar av finputsande på en karaktär som man än värre kört på jättelänge så att den nästan känns som en del av en själv och den dör på fjantigaste otursträffen.

Visst finns det även många andra sätt man kan dö på, men man har oftast en större chans att värja sig ifrån det då.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
En tanke kan ju vara att ha en grundbok som helt enkelt lägger grunden för "nya" Eon, och sedan ha alla såna där grejer i en "expertbok" man kan köpa till? På så vis skrämmer man inte bort nybörjare, samtidigt som de som orkar med regler för utmattning och blödning också får sitt.

"Det går ju att plocka bort" är ett ganska elitistiskt argument; de som plockar bort saker är ju generellt de som är vana rollspelare; nybörjare kör med ALLT. Oftast, alltså.

Upplever jag det som.
Förr trodde jag att det var lätt att själv välja bland olika frivilliga regler eftersom jag har gjort det. Men jag har övertygats om att vi är olika, när jag pratat med kompisar som vägrat Eon just på grund av alla regler och inte ens reflekterat över att det är rätt stor skillnad i komplexitet mellan grund-Eon och frivilliga regler-Eon så har jag tänkt om.

Eon IV kommer helt enkelt vara väldigt sparsamt med frivilliga regler och istället fokuserar vi på att presentera en intressant regelbas som det med framtida regelböcker och för den delen hemmasnickrade regler ska vara lätt att bygga vidare på.

Nybörjarvänligt och hemmasnickrarvänligt. Samt modulvänligt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
avatarex said:
Förr trodde jag att det var lätt att själv välja bland olika frivilliga regler eftersom jag har gjort det. Men jag har övertygats om att vi är olika, när jag pratat med kompisar som vägrat Eon just på grund av alla regler och inte ens reflekterat över att det är rätt stor skillnad i komplexitet mellan grund-Eon och frivilliga regler-Eon så har jag tänkt om.

Eon IV kommer helt enkelt vara väldigt sparsamt med frivilliga regler och istället fokuserar vi på att presentera en intressant regelbas som det med framtida regelböcker och för den delen hemmasnickrade regler ska vara lätt att bygga vidare på.

Nybörjarvänligt och hemmasnickrarvänligt. Samt modulvänligt.
Låter himla bra, tycker jag. Precis i linje med mina egna tankar.

Jag tror att det är en kombination av:
- Nybörjare tenderar att vilja "göra rätt". Och även om en regel markeras som frivillig, så kommer nybörjaren att se den som en del av paketet "göra rätt".
- Nybörjare skräms ofta bort av okända system som upplevs som komplexa.

Det gäller inte alla nybörjare såklart, det finns ju de som börjat med Eon som sitt första spel - men i allmänhet.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
avatarex said:
Eon IV kommer helt enkelt vara väldigt sparsamt med frivilliga regler och istället fokuserar vi på att presentera en intressant regelbas som det med framtida regelböcker och för den delen hemmasnickrade regler ska vara lätt att bygga vidare på.

Nybörjarvänligt och hemmasnickrarvänligt. Samt modulvänligt.
Okej, jag förstår vart ni vill komma, å det känns som att Eon IV kommer att bli något som jag själv inte efterlyser. Jag började spela Eon för att jag var trött på att Husregler och även om allt inte är helt perfekt har Eon funkat för vår grupp. Vi har kunnat använda de regler vi tycker passar oss (frivilliga eller inte).
Vi får väl se när det väl släpps.

Jag lär ju köpa spelet men det är inte säkert att vi kommer spela det. Kanske bäst att köpa på sig en uppsättning Eon III till istället :gremsmile:

Och till Neogames -Kämpa på, all heder åt er!
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Re: Yrken i Eon IV OT

Virvelmoln said:
Folk brukar vilja ha möjlighet att strida utan att allt för ofta behöva göra nya karaktärer, men det är klart att det varierar helt på vad för typ av grupp man spelar i. I mina polares spelgrupp där de kör drakar och demoner förstår jag att de inte bryr sig nå vidare när deras gubbar dör då de spenderat 20 min på karaktärsskapande och snabbt har fått en ny karaktär som är med och slåss, det är lite värre när man lagt ner timmar av finputsande på en karaktär som man än värre kört på jättelänge så att den nästan känns som en del av en själv och den dör på fjantigaste otursträffen.

Visst finns det även många andra sätt man kan dö på, men man har oftast en större chans att värja sig ifrån det då.
Hmm, men är inte problemet i så fall att strid i Eon är för dödligt över huvudtaget?
Ex: ett hugg med skadeverkan 13 som träffar ansiktet och resultat 1 ger Trauma 26, Smärta 13 och Blödningstakt 6. Dödslaget blir på Ob4T6 och chockslag på 6T6. Risk för fastnade vapen (Ob1T6 Trauma och smärta till när motståndaren rycker ut vapenet), dessutom finns risk för 'Men'.

Eons regler är ju byggda för att simulera skador som träffar som olyckligt i vitala delar. Personligen tycker jag det är en styrka med systemet, spelarna är rädda för att dra blankt, de inser att de inte kan lösa alla konflikter med våld. Det kanske inte tilltalar alla (å nu kommer väl folk att rasa mot mig), men om jag var ute efter grott-slakt hade jag valt ett annat regelsystem och applicerat Mundana på det.

Dessutom kan jag som SL filtrera bort dödliga träffar om de inträffar på 'fel' tillfälle i äventyret, men för det mesta inser spelarna att när någon riktar spjutspetsen mot deras rara näsor är det bäst att backa, eller i alla fall begrunda om konflikten är värd att mista livet för.
Dessutom skall man som Sl ta hänsyn till hur motiverade SLP:ena är att verkligen slåss på liv och död.
 

Virvelmoln

Veteran
Joined
16 Jan 2010
Messages
73
Location
Borlänge
Re: Yrken i Eon IV OT

Oreh:

Absolut skall det finnas mycket speciella skador mm, och att det är farligt med otursträffar, vill bara påpeka att blödning oftast är så mycket farligare än trauma, just för att när det gäller trauma behöver du aldrig slå mer än ett döds-slag (om fienden inte bankar mer på dig) medans för blödning så måste du slå många slag för en och samma skada, vilket med Ob-systemet innebär att sexorna alltid kan fara iväg, vilket gör att många slag alltid är farligt även om det är låg nivå.
 

AgnusDaak

Veteran
Joined
11 Aug 2012
Messages
32
Location
Lund Sverige
Jag är stort fan av lowfantasy och ser därför aspekten av klasstillhörighet eller social rang som viktig, där samhällsstånd eller motsvarande är det viktigaste och först i andra hand kommer yrket. Därför presenterar jag en indelning som i runda slängar blir såhär om jag ska begränsa den till 10 samhällsstånd (den är naturligtvis inte komplett, slavar är till ex inte inräknade) Övriga intressanta yrken bör kunna tryckas in i följande indelning eller med sunt förnuft kunna anpassas.

1.(lego)knekt/Krigare/gladiator
2.Köpman
3.Lärd/akademiker/byråkrat/läkare
4.Magiker
5.Präst/munk
6.Sjöfarare
7.Tjuv/Underhållare/legojon/daglönare
8.Jordbrukare/Vildmarksman
9.Ädling/riddare
10.Hantverkare

Tack för ordet och lycka till! :gremsmile:

Edit: För övrigt vill jag slå ett slag för Bonde som yrke. Inte nog med att det kan vara på sin plats att beskriva hur livet ter sig för 90% av befolkningen - Även 90% av riddarna bör vara jordbrukare, med en gård istället för riddarborg. Vidare så tjänstgör bönderna inte sällan ett antal dagar per år på närmaste borg och drillas möjligen i vapenhantering den tiden. Bönder is the shit! Många äventyrare har bakgrund som bönder eller boskapsdrivare och det kan vara skitkul med bönder som av någon anledning lagt torpet bakom sig och gett sig ut i den stora världen för att finna äventyr :gremsmile:
 
Top