Nekromanti Yrken i Eon IV

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Ymir said:
Att Eon IV blir något jag vill spela?
Men du kommer ju inte bli nöjd eftersom du inte vill att det ska ändras? Så då kan du lika gärna göra om det du inte gillar när du får boken.

Jag kan acceptera detta och är nöjd så länge inte ninjor kommer med och boken finns tillgänglig snart. Dröjer det för länge så innebär det en risk för Neogames och jag vill inte se fler bra rollspelsproducenter gå i graven.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Bra dokument!

men jag kan hjälpa fylla i några av luckorna:

Köpman - Vildmark: Pälshandlare
Köpman - Landsbyfd: Gårdfarihandlare
Mystiker - Hav: Tirakisk skeppsschaman, Hydromantiker, upptäcktsresande magiker
Mystiker - Landsbygd: Magiker i torn, Byamagiker, Klok gumma, Medicinman
Underhållare - Hav: Resande trubadur, hamnhora, gammal sjöbjörn på krog, danserska på en mûhadinsk ädlings privata skepp, musikant på jargisk galär (alltså, jag tror miljö bör handla om ens -erfarenheter-/näringen som präglar ens liv, snarare än tvunget platsen man just nu befinner sig på)
Underhållare - Vildmark: Cowboy med munspel, conquistadorens sängvärmare (man kan få in underhållare var som helst genom den lösningen), eremitpoet, Al-Khansa hade kunnat passa in både här och under 'Nomad' beroende på
Lärd - Landsbygd: Byns kloka gubbe/gumma, stamäldste, hövdingens rådgivare
Infiltratör - Landsbygd: Rövare, Bandit, Thagger (varför finns det inte en Sektmiljö :gremcry:)
Infiltratör - Hav: Pirat, Smugglare, Fribrytare
Ädling - Undre Världen: Maffiaboss, Sektledare, utblottad casanova, samvetslöst pervo

Sedan några konstiga val jag tycker du gjort:
Geisha är knappast 'undre världen', snarare 'hov' eller 'stad'.
Underhållare: Undre världen är väl snarare typ gathora, yotaka om vi ska återknyta till den japanska kontexten med geishan, lösdrivande poet, François Villon, zigenarslödder, alkoholist på bänk, positivhalare, crimebossens konkubin, etc...som sagt, det bör nog finnas stort utrymme att fudge:a beroende på en karaktärs personliga intressen/omständigheter här; en joglar kan lika gärna vara "stad" som "landsbygd" och "undre världen", en trubadur däremot är kanske oftast "hov", men inte alltid.
Gandalf är Landsbygd, inte Nomad; Mystiker:Nomad, det är raunschamaner, östzhaniska magiker och sånt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja, men en överväldigande majoritet av detta vanliga folk, säg 85-95%, torde väl vara just bönder? Då är ju det en lämplig term. Speciellt i en pseudomedeltida miljö. För så såg det ju ut i vår värld, ALLA var ju bönder för typ 800 år sedan, utom på platser odling var mer eller mindre utesluten.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,092
Ymir said:
Bra #1: "Allmoge" som beteckning, håller inte med Ymir om att "zhanisk allmoge" låter knasigt utan tycker det är både hyfsat neutralt och hyfsat talande.
Det är eurocentriskt (om man använder begreppet på det aktuella viset), och det är ett koncept som gränsar till rasism. Inte okej. Inte. Man kan inte, ska inte och bör inte tvinga in icke-europeiska kulturer i europeiska mallar. Jag citerar nu:
"Allmoge (av fornsvenskans all mogen, allt folket) är en benämning på bönder och ståndslösa människor i det svenska bondesamhället" (min emfas).
Är det inte snarare svenskocentriskt om det nu är ett svenskt uttryck som används om det svenska folket?

Sen är väl hela konceptet medeltida-rollspel och fantasy eurocentriskt så det bara skriker om det?

För att inte tala om hur orientalistiskt västerländerna är; med dess beslöjade män m.m.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,092
Tycker det onödigt att göra skillnad på nomad och vildmark och tycker infiltratör bara ser väldigt konstigt ut. Om man vill spela tjuv så är man alltså en infiltratör (som infiltrerar folks bostäder eller börser?) av något slag?

Annars bra
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,092
Ymir said:
Du tror på allvar att Eonspelare inte vill ha ninjor som yrke? Hur kan man inte vilja ha ninjor?
Det är för mycket Japan. Den typen av exotiska yrken gör sig inge bra på ett generellt plan.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Evokee said:
Ymir said:
Du tror på allvar att Eonspelare inte vill ha ninjor som yrke? Hur kan man inte vilja ha ninjor?
Det är för mycket Japan. Den typen av exotiska yrken gör sig inge bra på ett generellt plan.
Japanocentriskt och på gränsen till rasistiskt. *nickar*
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,092
Hela poängen med en sådan här tråd är väl att folk ska kunna påpeka vad dom inte är nöjda med så att spelmakarna kan ta det i beaktning.

Vore inte särskilt konstruktivt om alla bara höll inne med sina åsikter, knöt näven i fickan, och tänkte som du (jaha jag får väl ändra på allt som är dåligt). I slutändan gör ju spelskaparna precis som dom vill. Det är ju inte så att något forum-konsensus måste uppnås för att produktionen ska kunna fortgå.
 

MaskeradeRosen

Veteran
Joined
22 Nov 2011
Messages
28
Location
Skåne

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Awesome ninjatyp har väl ändå alla spelgrupper haft någon som vill spela? Även om man såklart inte kallar det ninja så har väl alla stött på någon som är awesome-übercool lönnmödare som är klädd i svart ninja-outfit och kastar dolkar, har förgiftade vapen och är tokgrym på att smyga och klättra.



/Poseur
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,553
Location
Umeå
Först vill jag börja med att be om ursäkt; jag har inte kollat på forumet på ett tag, så den här tråden är ny för mig. Det finns inte en chans att jag orkar läsa igenom 230 inlägg innan jag svarar, så jag kanske säger sånt som redan är sagt...

Jag tycker det är skitbra att ni väljer att samla yrkena i mer generella grupper. Efter mer än tio år som eonspelare så finns det fortfarande mängder av yrken som jag inte brytt mig att spela (dödgrävare... seriously?).

Någon annan nämnde att ni det är bra att inkludera regler för hur man själv skapar mer nyanserade och detaljerade yrken. Det tror jag verkligen på. Sen kan ni löpande publicera fler yrken på hemsidan när ni känner för det :gremsmile: sånt extramaterial tror jag skulle ge mervärde åt de som kommit in i spelet lite och vill fördjupa sig, men inte för den som är ny till spelet.

Old School är ju inne nu, så jag ser inget problem i att DoD á la 1980 var nästan samma :gremwink:
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,092
Poseur said:
Awesome ninjatyp har väl ändå alla spelgrupper haft någon som vill spela? Även om man såklart inte kallar det ninja så har väl alla stött på någon som är awesome-übercool lönnmödare som är klädd i svart ninja-outfit och kastar dolkar, har förgiftade vapen och är tokgrym på att smyga och klättra.



/Poseur
Ja men det får inte heta ninja. Precis som man inte bör ha ett yrke som heter smauraj eller ronin eller imam.

Det bli plastigt och känns som ett dåligt ripp-off

Har man en ninja under annat namn så är det viktigt att den inte täcker ansiktet, klättrar på tak, kastar kaststjärnor och slåss med samurajsvärd (i varje fall inte samtidigt)
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Någon annan nämnde att ni det är bra att inkludera regler för hur man själv skapar mer nyanserade och detaljerade yrken. Det tror jag verkligen på. Sen kan ni löpande publicera fler yrken på hemsidan när ni känner för det sånt extramaterial tror jag skulle ge mervärde åt de som kommit in i spelet lite och vill fördjupa sig, men inte för den som är ny till spelet.
Well det ger upphov till splatböcker, som någon redan påpekat och spaltböcker är per default evil. Ren ondska i dess puraste form. Turn back to the Shadow!



/Poseur
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Men man får ha riddare, magiker och präster?


Visserligen är det "svenska" ord.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,092
Poseur said:
Men man får ha riddare, magiker och präster?


Visserligen är det "svenska" ord.
Ja givetvis. Eon trots allt ett svenskt rollspel skrivet på svenska och ett rollspel som utspelar sig inom den fantasy genre som utgår ifrån europeisk medeltid.

Ninja betraktar jag f.ö. som ett svenskt (låne-) ord.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Så svenska är de inte dessutom. Magiker syftar på persiska spåmän/präster, vi har ju ordet priest på engelska och riddare är samma ord på både franska tyska t.ex. om man ser till dess betydelse, man till häst.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Ymir said:
'Arbetare' är verkligen ett mycket mycket bättre namn, och låter inte alls modernt; det är en jättegenerell term som kan appliceras på folk i alla tider. Det har också bonusen att kombinationerna mäjkar mer sense, arbetare+hov är liksom en självklar kombo (=tjänare), allmoge+hov, not so much.
Håller helt med Ymir här, Arbetare är en mycket bättre beteckning. Allmoge funkar inte speciellt bra för mig, arbetare däremot är helt ok. Det är en allmännare och enklare beteckning att använda i kombination med miljöerna.


Sedan vill jag stämma in i något som redan tagits upp. Nomader är väl folk som är kringresande i vildmarken. Nomad är knappast ett ord som ger mig en association till en sorts miljö utan snarare till en person/grupp. Nej, då är "väg" (eller något liknande) som någon föreslog enlångt bättre beteckning.

Inser att det här egentligen är småpill, jag kan väl exempelvis döpa om allmoge till arbetare själv när jag presenterar det nya Eon för min spelgrupp. Men det känns onödigt när man har chans att påverka nu, innan det blir tryckt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ninja är lite för mycket modern populärkultur för min smak. Men ok, rollspel är också modern populärkultur.

Men den riktiga shinobin var nåt helt annat. Inga raka svärd, inga svarta dräkter osv. (Missuppfattningen om de svarta dräkterna kommer från att äldre målningar målade shinobi svarta för att symbolisera att de var "osynliga". Men det är klart att det var korkat med svarta "uniformer" som skrek spion och mördare. Man hade vanliga kläder, för att smälta in.)
 
Top