Bra #1: "Allmoge" som beteckning, håller inte med Ymir om att "zhanisk allmoge" låter knasigt utan tycker det är både hyfsat neutralt och hyfsat talande.
Bra #2: Att ni inte har tre separata yrken för Präst, Lärd och Magiker. Enligt min mening är magiker om man kan magi, tycker jag, och "troende" om man "kan ceremonier" eller vafan man ska säga. Sen kan man ha krigare, underhållare (som bör inkludera sällskapsdamer, agitatorer, predikanter, gycklare och allsköns sociala roller), lärd, ädling eller egentligen vad som helst som yrke.
Miljöerna är jag kluven till. Om man nu ska göra en grej av yrken (vilket jag inte tycker man bör), är det en toppenidé att ha med dem. Däremot följer de åtta ni har med ingen direkt logik, känns det som.
Undre världen är ju liksom en miljö som spännar över hav (pirater), landsbygd (tvivelaktiga gårdfarihandlare, hönstjyvar, Ku Klux Klan) och stad inte minst.
Vildmark och Nomad känns ju som två miljöer som ligger väldigt nära och överlappar varandra. Ett alternativ är att byta namn på Nomad (som ju inte ens är en miljö, utan en person) till Väg.
Äsch, jag vet inte om jag ska ge mig in i det här. Har tyvärr svårt att vara konstruktiv eftersom jag tror så hårt på lösningen att skita i yrken och miljöer helt och hållet och snarare jobba på att i ord ge spelaren tips på vilka aspekter hen kan tänka på när hen väljer färdigheter och beskriver sin roll. Det ska liksom väldigt mycket till för att inte alla försök att kategorisera och skapa dimensioner av bakgrunder ska bli "flawed".
En sista notis innan jag slutar babbla - jag tror att merparten av alla spelare föredrar att ha en lista yrken och miljöer som de måste välja ibland och som har en reell effekt på rollpersonerna. Jag må tycka att det känns godtyckligt och inburat, men ärligt talat är jag nog i minoritet.
/Hjalle, skrev just trådens mest intetsägande inlägg?