Nekromanti Yrken i Eon IV

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ymirs Nya Förslag Grande Tortilla

Man kan leta problem med varje forumulering, eller så kan man acceptera den som innehåller flest beskrivningar.
Eller så kan man erkänna att modellen är flawed, och välja en där det istället finns massor av bra ord att tillgå...


Och jag skulle dock nog påstå att spioneri är brottsligt, eftersom man kan dömas för att ha begått det, och likaså mord
Det är Mundana, man kan dömas för att ha sjungit en sång om fel sak, varpå kefalens män prompt dränker en i kokande chocklad. Det innebär inte att trubadurer klassas som brottslingar. Det funkar inte att kalla folk för "brottslingar" om deras värv är sanktionerat av stat, religion eller kultur; ninjor, spejare, sändebud etc -passar inte in- i begreppet.

Det är ju inte så många områden i Mundana där man lever i en krigszon
Takalorr? Soldarn? Kiaz? Tarkas? Nog finns det ett par, allt. That being said, det borde gå att hitta något begrepp relaterat till "militär miljö" som kunde täcka allt från riddarordnar och riddarborgar och härläger till stamkrigarsällskap, dödskulter och ninjasekter; alla typer av militaristiska sammanhang. Det kunde nog fungera.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Ymirs Nya Förslag Grande Tortilla

"Det är Mundana, man kan dömas för att ha sjungit en sång om fel sak, varpå kefalens män prompt dränker en i kokande chocklad."

Fan underbart! Nu blev jag sugen på Eon IV.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Chokladfontäner [OT]

Det finns faktiskt ett helt äventyrsuppslag om den här incidenten med kefal Basurs chokladfontän :gremsmirk: . Jag vet inte exakt vilken bok det kommer hamna i än, men kanske en slags companion-volym till Eon IV (eller i Västlanden, helt enkelt).
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Re: Ymirs Nya Förslag Grande Tortilla

Ymir said:
Det är Mundana, man kan dömas för att ha sjungit en sång om fel sak, varpå kefalens män prompt dränker en i kokande chocklad. Det innebär inte att trubadurer klassas som brottslingar. Det funkar inte att kalla folk för "brottslingar" om deras värv är sanktionerat av stat, religion eller kultur; ninjor, spejare, sändebud etc -passar inte in- i begreppet.
Jag håller inte med. Jag anser att om man mördar så mördar man, oavsett anledning, iallafall om man gör med med gift eller en dolkstöt i ryggen. Att "mörda" i rustning ala korståg är ju soldat, men att säga att någon som häller gift i någons bägare mot betalning inte är kriminell för att hans motivering är guld eller Gud... tja... let's agree do disagree ^^

Men som tidigare sagts, kom gärna med bra alternativ till ordet brottsling.
Utan att överstiga det av Eon-utvecklarna önskade antalet tio yrken, såklart.
Tanken är ju som jag förstått det en relativt (Eon-perspektiv) tunn grundbok, och då kanske man inte ska ha med bakgrundsalternativ som är väldigt smala.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Nu pratar vi faktiskt inte om just det längre...

Att "mörda" i rustning ala korståg är ju soldat, men att säga att någon som häller gift i någons bägare mot betalning inte är kriminell för att hans motivering är guld eller Gud.
Well, han är defintivt en mördare, men kriminell är ett modernt begrepp, du kan inte applicera det på medeltida förutsättningar utan att först fundera på vad begreppet betyder och implicerar. Jag skulle säga att en kriminell är någon som regelbundet eller upprepade gånger begår brott mot lagen såsom staten har definierat den, det är mao ganska svårt att vara kriminell på tex Takalorr.

Men som tidigare sagts, kom gärna med bra alternativ till ordet brottsling.
Ninja.



Det finns inga, alltså, om idén är att "brottsling" ska vara ett namn på ett "yrke" som inkluderar olika former av rövare, skurkar, tjuvar, banditer, ninjor, lönnmördare, hassassiner, spejare, skälmar, agenter, spioner, sol- och vårare, falskmyntare, klichézigenare, rånare, banditer, lönnmördarkultister, kunskapare, lurendrejare, prostituerade, charlataner, falskspelare...

då är det yrket så brett att det inte kan fylla någon som helst settingmässig funktion, dvs, det kan inte rimligen motsvara en specifik typ av social eller yrkesmässig grupp som finns i Mundana. Istället kan det bara fungera som ett paket av skills a'la klasserna i D&D, och då kan denna grupp lika gärna heta något sterilt och tråkigt som "Diskretions-baserade karaktärer", det är nivån på hur vagt det är. Det är därför det inte finns något ord på svenska som kan sammanfatta denna grupp; för det ÄR inte en grupp, annat än i D&D (och knappt ens där).

Det är argumentationen jag fört hela tiden. Jag kan inte komma på bättre ord än brottsling, inga som fortfarande har en så tydlig innebörd att de blir meningsfulla (utöver möjligen ninja, då). Begrepp som skulle kunna uttrycka ungefär vad som eftersträvas här är skälm, skumraskelement, tvivelaktig figur, ljusskygg individ, skummis. Inga direkt smidiga + snygga begrepp, eller hur?

Om man delade upp "yrket" i tre, typ skälm, skurk och sändebud, skulle det möjligen fungera. Eller, för lite mer awesome; ninja, niding och nattfjäril.

Tanken är ju som jag förstått det en relativt (Eon-perspektiv) tunn grundbok, och då kanske man inte ska ha med bakgrundsalternativ som är väldigt smala.
Om du läser mina andra inlägg i den här tråden så kan du se att jag inte alls håller med om det där, och varför.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Blasphemy said:
Eftersom det känns som att vi kommer köra på denna eminenta idé. Så vilka miljöer skall finnas. Vi vill ju inte ha allt för många då det skall vara överskådligt. Lista med förslag är:

Vildmark:

Hov:

Kloster:

Hav:

Stad:

Undre världen:

Landsbygd:
Tio yrken respektive tio miljöer tycker jag är en bra idé.

Jag köper samtliga av de exempel du tar upp eftersom jag förstår vilken typ av miljö som avses. Att kloster är en alldeles för religiös-specifik term spelar ingen roll. Det är ju knappast så att valet av ord sätts här utan trådens syfte är ju mer att ge er idéer.

De miljöer som jag föreslår läggs till är:
mystik/magi - för att trycka på att de som växer upp i den miljön får en rätt extraordinär bakgrund. Det skulle (troligen) leda till en generell klasskillnad mellan magiker. De som är födda i en magikerfamilj bör vara generellt bättre.

Dvärg - Eftersom dvärgar har en rätt .. unik miljö.

Skugglandet/annat konstigt/udda - eftersom jag tror många kommer tycka att det är spännande med val som inte är "normala".
 

Saasmaster92

Veteran
Joined
24 Oct 2011
Messages
5
Brottsling = När du bryter mot någon av de regler som gäller för befolkningen inom området. Regeln följs av majoriteten och det anses därför som "fel" om en minoritet skulle bryta mot denna. Brytet mot regeln/lagen kallas då ett "brott" och en utförare av sådant kallas därför "Brottslingar".

Nu när det begreppet är redogjort, kan diskussionen fortsätta :gremsmile:
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Re: Nu pratar vi faktiskt inte om just det längre...

Ymir said:
du kan inte applicera det på medeltida förutsättningar
Om Eon hade varit medeltiden hade det varit ganska tråkigt att rollspela förutom för hardcore historie-rollspelare. Medeltiden ska vara en inspiration, Eon är ju inte medeltiden. Det finns ju inte ens kristendomen som religion, och synen på kvinnan är ju tillexempel mycket, mycket mer liberal än under den europeiska medeltiden.

Medeltiden får vara inspiration, absolut, men man får också komma ihåg att Eon inte är medeltiden. Eon är (grisodlar)fantasy.

Om man delade upp "yrket" i tre, typ skälm, skurk och sändebud, skulle det möjligen fungera. Eller, för lite mer awesome; ninja, niding och nattfjäril.
Tre känns som lite väl många när man bara kan använda tio. Två möjligtvis typ Lejd missdådare (Ninja, lönmördare, spion etc) och Skälm eller Lösdrivare eller något för prostituerade, tjuvar och annat löskefolk.
Vill man leka rövare får man plocka vildmarksfröken eller något åt det hållet.

Om du läser mina andra inlägg i den här tråden så kan du se att jag inte alls håller med om det där, och varför.
Det har jag redan gjort, vartenda ett faktiskt. Ibland undrar jag om jag är den ende som orkar ^^

Det innebär ju dock inte att jag automatiskt håller med dig, jag vet mycket väl varför du tycker att yrkena borde vara väldigt nischade och miljöerna borde beskriva olikheterna mellan tätbefolkade träsknomader och glesbefolkade stäppnomader, jag håller bara inte med om att det är rätt approach, eller ens approachen som Eon-utvecklarna vill ta.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Blasphemy said:
Hmmm men vad har egentligen en hantverkare med en köpman att göra?
Hantverkare och köpmän tycker jag är vitt skiljda saker som inte bör mixas ihop till en grupp.


Blasphemy said:
Skulle inte Arbetare (om vi nu kallar yrket för det) kunna vara antingen en lantbrukare, en hantverkare, en gatusopare eller en tjänare?
Smart, "Arbetare" kan ju helt klart kunna innehålla bönder såväl som smeder, kockar, timmermän, m.m.
Men ett bra namn som fånga in alla dessa yrken i en kategori kan jag inte komma på, förutom då "Arbetare", som känns lite modernt och inte helt rätt.

Min reviderade lista blir således:
Krigare
Köpman
Lärd
Magiker
Präst
Tjuv
(eller brottsling är nog ett bättre namn)
Underhållare
Vildmarksman
Ädling
"Arbetare"

+Sjöfarare (som jag fortfarande vill behålla)
 

Virvelmoln

Veteran
Joined
16 Jan 2010
Messages
73
Location
Borlänge
Egentligen så tror jag inte alls att antalet yrken är vad som skulle avskräcka en ny spelare till att spela Eon eller att det skulle upplevas som jobbigt vid karaktärsskapande, det är nog en av de enklaste valen man gör. Pratar ifrån egen erfarenhet då alla jag spelat Eon med aldrig klagat på det och det har gått fort för alla att välja intressanta yrken. (Och då var vi totala nybörjare)

Vad som däremot faktiskt har varit jobbigt är när man ska sätta ut ca 200 poäng på massor av färdigheter och man försöker tänka på allt man kan behöva och täcka, så visar det sig sen att man glömt mins två viktiga saker man ändå skulle haft när man väl börjat. Så skulle ha mycket mer förståelse om man gjorde om färdigheterna till bredare i så fall än yrken (fast det gör ni väl också iof har jag för mig att jag läst någon gång).

Fast det kanske var sånt här man inte skulle skriva, då ni redan bestämt er. Men men, var bara något jag tänkt på när jag läst alla poster..
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Vad som däremot faktiskt har varit jobbigt är när man ska sätta ut ca 200 poäng på massor av färdigheter och man försöker tänka på allt man kan behöva och täcka, så visar det sig sen att man glömt mins två viktiga saker man ändå skulle haft när man väl börjat. Så skulle ha mycket mer förståelse om man gjorde om färdigheterna till bredare i så fall än yrken (fast det gör ni väl också iof har jag för mig att jag läst någon gång).
Systemet för att köpa färdigheter kommer bli betydligt enklare i Eon IV. :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Köpmän och hantverkare är verkligen inte samma sak. Och i en "medeltida" miljö så är Bonde en given egen bakgrund. Som inte ska blandas ihop med andra arbetare. (arbetare låter för modernt, ja.)

jag skulle köra på
Bonde
Hantverkare
Köpman
...för rätt känsla.
 

Hildifons

Veteran
Joined
10 Dec 2011
Messages
1
Location
Uppsala
Ett hantverkaryrke kan inte vara utan sociala färdigheter för att kunna förhandla och köpslå, vilket gör köpmannen lite överflödig.

Jag föreslår ett yrke som resande, i första hand fokuserat på att hitta och överleva på vägar och sjöleder men med en sekundär syssla som definierar personen som underhållare/prisjägare/sjöman/handelsresande.

Bonde är en given bakgrund men är det verkligen en yrke som en spelare kan växa i när äventyret börjar?

Ädling känns väldigt begränsat. Kan man tänka sig tjänare? Någon som rör sig i samma kretsar som ädlingarna men inte nödvändigtvis tillhör deras priviligerade klass.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Vad fyller yrken för funktion? Nytt försök

Jag undrade ju lite vad yrkena egentligen skulle spela för roll, här. Fick inte riktigt någon klarhet, jag försöker igen, riktat till dem som i slutändan bestämmer (Nallo etc):

Fyller yrken någon funktion (eller är tänkta att göra det) annat än som hjälp på traven för dem som har svårt att köpa ihop färdigheter och välja händelsetabeller efter eget sunt förnuft och egen rollpersonsvision?

/Hjalle
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag föreslår ett yrke som resande, i första hand fokuserat på att hitta och överleva på vägar och sjöleder men med en sekundär syssla som definierar personen som underhållare/prisjägare/sjöman/handelsresande.
Jag skulle ersatt "Vildmarksman" med "resenär", typ; det synkar väl med Faraonens miljö-idé. En resenär+stad, det är Ibn Batutta , en resenär+hav, det är Magellan, resenär+landsbygd, det är en vagabond, en resenär+nomad, det är en nomadkrigare, en resenär+vildmark, det är en utbygdsjägare. Eller nåt sånt.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Vad fyller yrken för funktion? Nytt försök

Hjalle said:
Jag undrade ju lite vad yrkena egentligen skulle spela för roll, här. Fick inte riktigt någon klarhet, jag försöker igen, riktat till dem som i slutändan bestämmer (Nallo etc):

Fyller yrken någon funktion (eller är tänkta att göra det) annat än som hjälp på traven för dem som har svårt att köpa ihop färdigheter och välja händelsetabeller efter eget sunt förnuft och egen rollpersonsvision?

/Hjalle
Vi borde nog börja här, ja. Vad är egentligen poängen med yrken i Eon? Just nu tycks det som de är både bakgrund och klass (klass som i d&D) samtidigt. Är det bakgrund ska bonde med flera vara med, är de klass så blir de klassiska tjuv, magiker krigare m.m. de relevanta.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ymir said:
Jag gillar hur folk som tycker att "Arbetare" är ett för modernt namn fortfarande tycker att "Brottsling" fungerar.

Det mäjkar inte sense.
Brottsling låter också fel.
 
Top