Nekromanti Yrken i Eon IV

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag kan hursomhelst säga direkt att "kloster" och "hov" är dåliga miljöer om man vill åt det generella, för de är båda extremt kulturspecifika.
Du kan inte komma med en lista med 10 miljöer som max där man skall kunna ge ett djup åt olika yrken. Där miljö kan både vara socialt och knutet till ett visst geografiskt område om du så vill.

Jag hör din klagan ymir men du kommer inte med något konstruktivt just nu.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
Hmmm men vad har egentligen en hantverkare med en köpman att göra?
Att de säljer saker.
Men ja, flytta runt det hur du vill.

Citat:
Ska man inte döpa om krigare till "Stadsvaktslöjtnant" eller magiker till "Nekromantiker", lärd man till "historiker" etc. Känns lite onödigt att göra det specifikt bara för att ha det specifikt.


Nej. Yrkena blir breda. Kopplingen till deras Bakgrund + Miljö kommer ge ledtrådar till vad de är för typ av yrken samt personer såklart (där kommer nog slagen på händelsetabellerna in).

Det var så jag ville ha det. Jag ville poängtera ut problemet med att ha snäva val.

Men ja, till miljövalen.

Vildmark:
Bra namn, och täcker all möjlig vildmark.

Hov:
Jag gillar namnet, kanske borde innefatta allmän överklass, typ handelsråd och dylikt i städer, men det kan ju lätt klämmas in där.

Kloster:
Byt namnet till "religiöst" eller något åt det hållet. Ska ju inte bara innefatta klosterliv utan även religiösa studier osv. Kloster låser det lite väl mycket vid en religion.

Hav:
Toppen. Alla sjöfarare blir jätteglada.

Stad:
Låter okey, är dock inte säker på vad som ska innefattas i den?

Undre världen:
Absolut, ett måste för alla lönmördare, tjuvar.

Landsbygd:
Jag kan inte spela min bonde utan detta val, så helt klart med.

Tillägsval!

Krigsområde / Stridszon / Krig / Whatever:
Erfarenhet av krig i någon form, så kan bonden plocka det om han vill vara milisman, troende om han vill ha tempelriddar erfarenhet etc. Vet inte hur ni tänker ersätta / behandla stridsvana, men detta valet kan ju ge lite extra?

Universitet / Studier:
Säger väl lite sig självt? Kan innefatta allt från vapenskola till magiteori och geografi. Bara man pluggat någonstans så.

EDIT: När jag tänker miljö, tänker jag mig en kombination av social och fysisk miljö, så både hov, universitet och hav passar in där.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Du kan inte komma med en lista med 10 miljöer som max där man skall kunna ge ett djup åt olika yrken. Där miljö kan både vara socialt och knutet till ett visst geografiskt område om du så vill.

Jag hör din klagan ymir men du kommer inte med något konstruktivt just nu.
Det gör jag visst det; jag belyser brister och problem med modellen.

Men okej, tio förslag...

jag skulle känna mig nödtvungen att dra till med generella sociokulturella sfärer, typ:

Pastoralnomad
Jägare-samlare, nomadiserande
Jägare-samlare, bofast
Jordbrukare, glesbyggd/stamsamhälle
Jordbrukare, tättbebyggt/stratifierat samhälle
Expert (den här gruppen täcker typ 90% av alla rollpersoner)
Prästerskap
Överklass

Det blir åtta, inte tio.

Detta är det jag skulle säga har störst bäring, och den mest grundläggande byggstenen i miljöfaktorn. Jag inser att det inte alls är vad ni vill åt, och det vill inte jag heller, det är en skittråkig modell, men det är den bästa modell jag kan presentera på rak arm, och den enda jag, återigen spontant, känner är heltäckande och kulturöverskridande. Men jag ska tänka en stund och se om jag kan komma på något mer fluffigt och biotop-beroende som ändå funkar.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Det var så jag ville ha det. Jag ville poängtera ut problemet med att ha snäva val.
Åhå... sorry... blandade ihop saker.

Kloster:
Byt namnet till "religiöst" eller något åt det hållet. Ska ju inte bara innefatta klosterliv utan även religiösa studier osv. Kloster låser det lite väl mycket vid en religion.
Jag funderade på lärosäte eller liknande. Typ att man kan få in universitet där men att det även kan vara kloster eller magiakademi. Att säga att man växt upp i Religiös miljö blir lite konstigt då nästan alla i hela mundana har gjort det.


Stad:
Låter okey, är dock inte säker på vad som ska innefattas i den?
Jag tänkte att bo och arbeta i en stad. Varken i hovet eller i undre världen. Man är en del av kommersen och det allmänna "sorlet" i stadslandskapet. Typ motsatsen till landsbygd.


Krigsområde / Stridszon / Krig / Whatever:
Erfarenhet av krig i någon form, så kan bonden plocka det om han vill vara milisman, troende om han vill ha tempelriddar erfarenhet etc. Vet inte hur ni tänker ersätta / behandla stridsvana, men detta valet kan ju ge lite extra?
Mjo... fast jag tänkte mer att det blir en så konstig miljö. Det är ju inte så många områden i Mundana där man lever i en krigszon. Gör man en krigare som lever på landsbygden så blir det ju lite åt att man är en kämpe på landet, typ en veteran som lagt svärdet på hyllan kanske? Vill man ha sin bonde som skall kunna slåss så får man sätta lite valfria enheter på stridsfärdigheter eller slå slag på tabellen för Strid och drabbning.

Men bra input!
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Detta är det jag skulle säga har störst bäring, och den mest grundläggande byggstenen i miljöfaktorn. Jag inser att det inte alls är vad ni vill åt, och det vill inte jag heller, det är en skittråkig modell, men det är den bästa modell jag kan presentera på rak arm
Jo den känns ju lite Zzzzz som sagt. Man vill ju ha in känsla och stämning i det också. Det var ju därför du var emot generella yrken. Men det låter som något från en studiebok eller liknande.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Re: Ymirs Nya Förslag Grande Tortilla

Ymir said:
"Tjuv" är fortfarande en tråkig yrkesmall.
Jag skrev aldrig "tjuv". Jag skrev "skälm", vilket antyder mer av en livshållning och mindre av vilken specifik olaglighet man ägnar sig åt. Därtill är ju skälmromanen en specifik litterär genre (det som också betecknas som pikaresk). Överlag är det den bästa översättningen av engelskans mångfacetterade "rogue" jag har hittat.

Sedan är väl yrkena med nödvändighet rätt färglösa i den här sortens system.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Ymirs Nya Förslag Grande Tortilla

Skälm är ett intressant ord. Men det är ju lite mer av en skojare som jag ser det. Typ... en lurendrejare och det känns lite... ehum... smalt.

Egentligen - om man skall vara rollspelsspecifik så vill vi ju ha något som täcker in tjuv, skojare, lönnmördare, ficktjuv i en och samma. Typ... hitta ett ord/titel som får plats med allt från Bilbo till lönnmördaren i assassins creed.

Fast det är klart... man kanske skall dela upp det till två yrken.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ymirs Nya Förslag Grande Tortilla

Egentligen - om man skall vara rollspelsspecifik så vill vi ju ha något som täcker in tjuv, skojare, lönnmördare, ficktjuv i en och samma. Typ... hitta ett ord/titel som får plats med allt från Bilbo till lönnmördaren i assassins creed.
Ninja.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jo den känns ju lite Zzzzz som sagt. Man vill ju ha in känsla och stämning i det också.
Jo precis, men alltså, om det inte framgått så tycker jag den här Wizard, Fighter, Rogue-modellen ni valt för yrkena är så stämningsdödande att man lika gärna kunde reducera den till matematik. (Och jag har försökt vara konstruktiv och har producerat -flera- andra modeller i den här tråden, men vad ska jag göra, jag kan inte hjälpa att ni inte gillar dem, jag gjorde mitt bästa liksom).


That being said, alltså, Faraonen är en briljant snubbe, han hade säkert nån bra idé med sin modell som jag inte riktigt fattat än. Så jag chillar ett tag och låter honom utveckla den för oss när han nyktrat till istället.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Re: Ymirs Nya Förslag Grande Tortilla

Blasphemy said:
Fast det är klart... man kanske skall dela upp det till två yrken.
Jag tänkte att dikotomin skälm/spejare täckte det lite. Spejare kan då funka för såväl jägare (så att man slipper det där misshagliga "man" i "vildmarksman") som för cat burglars. Samtidigt funkar "skälm" som begrepp för mer socialt inriktade tjuvroller.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ymirs Nya Förslag Grande Tortilla

Du har helt rätt i att skälm är den bästa svenska motsvarigheten till engelskans rogue...

men det är ett så fuuult ord, det ger mig totalt fel associationer :gremfrown:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Okej nu ska jag försöka ta och skriva något faktiskt.

Efter att ha tänkt lite och läst lite vad folk verkar anse och tycka så: ta bort yrken.

Börja med att ge ett par poäng baserat på ras/kultur, i likhet med familjenäring eller ännu bättre skolgång.
Alltså några färdighetspoäng på några färdigheter baserat på kulturen man kommer ifrån. Basera dessa på tre olika samhällsskikt eller så. Utan att ta några specifika ord men exempelvis, bondeklass, borgarklass och adelsklass. (Kan och bör nog bytas ut)

Efter man fått poäng från sin kultur så tar man poäng ifrån familjenäring/skolgång precis som tidigare, medan jag anser att man lär dra upp antalet poäng ifrån familjenäring.

Både familjenäring och kultur ska kunna väljas eller slås fram om man vill.

Istället för att sedan välja ett regelspecifikt yrke så får man efter detta en mängd färdigheter att köpa upp sina bakgrundspoäng (vilket symboliserar yrkeslivet man har och kulturen och samhällsstatusen man växt upp i)

Sedan får man valfria enheter som man får köpa vad som helst för.
Sedan väljer man vilket yrke ens karaktär har, eller hade. Yrket påverkar alltså bara ens enheter vid familjenäringens yrke, vilket symboliserar att man ärver yrket från sin familj, men har man lyckats byta yrke eller tagit in sig på en annan bana så kan man fortfarande spendera sina extraenheter på valfria färdigheter eller på kultur/klass-färdigheter.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Jag tycker din modell är riktigt bra, skulle själv definitivt kunna tänka mig det. Enda nackdelen är ju om man vill göra det nybörjarvänligt för det är det inte riktigt.

Mina förslag har varit baserade enbart på ifall yrken är ett måste i Eon.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
:gremsmile:

Verkar vara ganska nybörjarvänligt i mina öron åtminstone.

Det jag tänker mig är på de första två exemplen, det med kultur&status och sedan med familjenäring så får man en rad satta färdigheter med satta poäng ( inga framgångslag!) Sedan får man en satt summa poäng att köpa upp ovanstående. Sedan får man en summa att köpa helt valfritt.

Något åt det hållet jag tänkte mig.

Man kan ju stryka tredje steget och bara ha en summa valfria enheter också, kanske blir mindre krångel faktiskt

/Poseur
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,449
Location
Maastricht
Re: Ymirs Nya Förslag Grande Tortilla

Blasphemy said:
Egentligen - om man skall vara rollspelsspecifik så vill vi ju ha något som täcker in tjuv, skojare, lönnmördare, ficktjuv i en och samma. Typ... hitta ett ord/titel som får plats med allt från Bilbo till lönnmördaren i assassins creed.
Alltså, vad är det för fel på "Brottsling"?

Det täcker in alla yrken som du nämner ovan, eller har jag missat att själva ordet inte gillades?

Nu är väl inte Bilbo en brottsling iof då så jag förstår att det blir fel ur den aspekten. Tror det blir enormt svårt att finna ett ord som täcker in allt det. Jag röstar på "Brottsling"!

Det är tydligt vad man gör och det blir tydligt vad man kan vara för saker i de olika miljöerna också dessutom.

Brottsling, Brottsling, Brottsling!! :gremsmile:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ymirs Nya Förslag Grande Tortilla

Nattdräpare är inte brottslingar.

Ej heller många andra sorters ninjor, sändebud, spioner, spejare, agenter, etc.

Det vore lite som att byta namn på "Krigare" till "Våldsverkare", typ.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
Re: Ymirs Nya Förslag Grande Tortilla

Nu är väl inte Bilbo en brottslin
"Thief! Baggins! Thief stole my ring!"

'Nuff said!

Nattdräpare är inte brottslingar.

Ej heller många andra sorters ninjor, sändebud, spioner, spejare, agenter, etc.

Det vore lite som att byta namn på "Krigare" till "Våldsverkare", typ.
Man kan leta problem med varje forumulering, eller så kan man acceptera den som innehåller flest yrken. Finns ingen "toppen" översättning på rogue till svenska, så kriminell får funka såvida man inte gillar missdådare eller nåt sånt?

Och jag skulle dock nog påstå att spioneri är brottsligt, eftersom man kan dömas för att ha begått det, och likaså mord. Mord är ju trots allt mord, även om man utför det åt en organisation (lönmördargille etc.)

Mjo... fast jag tänkte mer att det blir en så konstig miljö. Det är ju inte så många områden i Mundana där man lever i en krigszon. Gör man en krigare som lever på landsbygden så blir det ju lite åt att man är en kämpe på landet, typ en veteran som lagt svärdet på hyllan kanske? Vill man ha sin bonde som skall kunna slåss så får man sätta lite valfria enheter på stridsfärdigheter eller slå slag på tabellen för Strid och drabbning.
Jag ångrar mig. Jag tänkte givetvis på armé, här alternativt militär miljö. Då tänker jag på hyrsvärd eller folk som är permanent anställda av militären i någon nation eller organisation. Yrkessoldater helt enkelt, som troligen spenderar en stor del av sitt liv i kaserner alternativt i fält. Kan även innefatta folk som har levt i trossen bakom en armé, så måste ju inte bara ha stridsfärdigheter. (Trossen är för övrigt i allmänhet ett helt jäkla awesome ställe att rollspela i.)
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,449
Location
Maastricht
Re: Ymirs Nya Förslag Grande Tortilla

Nej, de är förstås samhällets välgörare!? På ninja punkten så tror jag inte det är någon idé att disskutera. Lönnmördare är brottslingar, end of line.

Ej heller många andra sorters ninjor, sändebud, spioner, spejare, agenter, etc.
Nej, sändebud och spejare är ju självklart inga brottslingar.

En spejare är ett krigaryrke i tidigare Eon upplagor, inte sant? Vildmark + Krigare således.

Sändebud är väl "vanliga" ofrälse och kan således kategoriseras in under arbetare. Ev om man spelare en ordonans så skulle jag nog sätta vildmark + krigare även här.

Jag förstår vart du försöker komma med alla dina försök att tråggla in vissa miljöer och yrken.
Men de är i mitt tycke överflödigt då du som sagt ändå skriver det du själv vill på ditt eget rollformulär. Dess val så som jag läst in dem ger dig färdigheter och hjälper dig med din bakgrund och vartifrån din RP kommer. Man behöver inte ha femtioelva olika saker at kombinera med varandra. Det skapar bara kaos, vilket ibland kan vara bra, men inte i detta fall.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Re: Ymirs Nya Förslag Grande Tortilla

Så illa är det inte, kanske inte perfekt men verifierar att man tillhör en population med frekventa konfrontationer med lagens långa arm. Tjuv är betydligt sämre.

Ju mer man analyserar och bryter ned desto sämre blir det, man kanske inte kan fånga alla undre världens yrken under ett perfekt namn utan måste kompromissa. Tjuv är i alla fall minst bra och jag tycker nästan alla alternativ som framkommit är väsentligt bättre, samma för köpman/prälle osv.
 
Top